
Lukkarikone – Instruktioner för användaren
For instructions in English, please see below.
Lukkarikone är en tilläggsmodul där du kan se de bokningar som är gjorda i Peppi. Som studerande ser du i Lukkarikone automatiskt din grupps undervisningsschema, men modulen är framförallt till för att du skall kunna skapa ett eget individuellt schema.
Det är möjligt att bekanta sig med undervisningsutbudet utan att logga in i Lukkarikone. Men för att kunna skapa ett individuellt undervisningsschema, måste du först logga in. Då du loggar in i Lukkarikone för första gången skapar modulen ett automatiskt undervisningsschema åt dig baserat på de bokningar som är gjorda för din grupp och de förverkliganden (kurser) du är anmäld till.
Observera att Lukkarikone endast hämtar information från Peppi. Du kan inte alltså inte t.ex. anmäla dig till ett förverkligande via Lukkarikone.
Din anmälan till ett förverkligande måste vara godkänd av läraren, för att du skall kunna se bokningarna i Peppi.
Veckosluten syns i kalendern endast om det finns bokningar på lördag eller söndag.
Det är möjligt att skapa en iCal-länk och på så sätt synkronisera ditt undervisningsschema med t.ex. en Google-, iCloud- eller Outlook-kalender.
Att kolla gruppens schema
- Börja med att logga in i övre högra hörnet. Logga in med Novia användarnamn och lösenord.
- Klicka på Kalender i övre vänstra hörnet.
- Nu visas schemat för den grupp du tillhör i kalendern.
- Du kan välja om kalendern skall visa en månad, en vecka eller dag åt gången och sedan bläddra dig framåt och bakåt med pilarna.
- Det automatiska undervisningsschemat baserar sig på de bokningar som är gjorda för din grupp i Peppi, samt på de förverkliganden du är anmäld till.
Att skapa ett individuellt schema
- Börja med att logga in i övre högra hörnet. Logga in med Novia användarnamn och lösenord.
- Välj i övre högre hörnet vid pilen Administration av undervisningsschema.
- Klicka på Skapa nytt undervisningsschema som finns till vänster under rubriken Undervisningsscheman.
- Ett fönster öppnas och du kan namnge det nya schemat (t.ex. ”Individuellt schema” eller ”Mitt schema för hösten”. Klicka därefter på Lagra.
- Under rubriken Undervisningsschema finns nu en lista med förutom ditt Automatiska undervisningsschema, även det du just skapade. I listan kan du ange vilket som skall vara ditt förvalda (default) undervisningsschema.
Att lägga till förverkliganden, grupper och rum i det individuella undervisningsschemat
- Gå till kalendervyn genom att klicka på Kalender (i övre vänstra hörnet).
- Kontrollera att det i rutan i mitten av övre kanten är ditt individuella undervisningsschema som är valt (och inte ditt automatiska undervisningsschema). Du kan nämligen endast redigera de undervisningsscheman som du själv skapat, inte det automatiska undervisningsschemat. Du kan vid pilen välja vilket schema det är du vill jobba med.
- Du kan söka på förverkliganden, grupper och utrymmen. Ange först i vilken kategori du vill söka genom att klicka på rätt ruta (Sök förverkligande, Sök grupper eller Sök utrymmen). Om du väljer Sök föverkliganden kan du även ställa in om du vill söka med namn eller kod, med lärarens namn eller med gruppens kod (om du söker efter grupp måste du skriva in minst tre tecken).
- I fältet Ange sökord skriver du in ett sökord, t.ex. Forskningsmetodik och klickar på Sök.
- Nu visas en lista på alla de förverkliganden som ordnas. Du kan sortera genom att i rutorna ovanför listan bestämma starttidpunkt, examina, undervisningsspråk, plats och studieform.
- Genom att klicka på förverkligandets namn eller på Info, får du fram mera information om föverkligandet.
- Om förverkligandet passar in i ditt undervisningsschema (dvs. inte krockar med andra bokningar), står det vid förverkligandet Ingen överlappning.
- Om förverkligandet däremot krockar med dina bokningar, anges hur många timmar som som överlappar.
- Om du vill att föverkligandet skall läggas till i ditt individuella undervisningsschema klickar du på Lägg till (som syns på samma rad som förverkligandet i högra kanten).
- På samma sätt fortsätter du att lägga till alla de förverkliganden du vill ha med i schemat. I kalendervyn kan du se hur schemat ser ut.
- Eftersom det inte går att redigera det automatiska undervisningsschemat, måste du först lägga till gruppens alla bokningar om du vill ha gruppens undervisningsschema som bas och endast lägga till några extra förverkliganden.
- Skapa då först ett individuellt undervisningsschema. I kalendervyn väljer du Sök grupper och skriver in din gruppkod (du måste skriva in minst tre tecken) och klickar på Sök. Lägg till gruppens undervisningsschema genom att klicka på Lägg till i högra kanten. Nu har du gruppens alla bokningar i ditt individuella undervisningsschema och kan därefter lägga till extra föverkliganden i schemat. Det är tyvärr inte möjligt att ta bort förverkliganden i ett gruppschema, men nog att dölja dem. Detta gör du genom att i kalendervyn klicka på en bokning. I informationsrutan som kommer fram klickar du på Dölj bokning.
Att radera förverkliganden, grupper och rum
- Välj i övre högre hörnet vid pilen Administration av undervisningsschema.
- I listan till vänster väljer du först vilket undervisningsschema du vill jobba med. Obs! Det går inte att redigera det automatiska undervisningsschemat, utan endast de undervisningsscheman som du själv skapat.
- I Innehållslistan till höger ser du vilka förverkliganden, grupper och rum som ingår i undervisningsschemat. Genom att klicka på papperskorgen till höger är det möjligt att ta bort det du önskar från undervisningsschemat.
Att radera ett undervisningsschema
- Välj i övre högre hörnet vid pilen Administration av undervisningsschema.
- I listan över undervisningsscheman till vänster kan du redigera och radera de undervisningsscheman som du själv skapat.
- Detta görs genom att klicka på pilen till höger om undervisningsschemats namn och därefter välja Redigera eller Radera.
- Obs! Det går inte att redigera eller radera det automatiska undervisningsschemat och inte heller ett undervisningsschema som är förvalt (default). Om du vill radera ett undervisningsschema som är förvalt, måste du först ändra så att t.ex. det automatiska undervisningsschemat är förvalt. Därefter är det möjligt att redigera eller radera undervisningsschemat.
Att skapa en iCal-länk och dela undervisningsschemat till en kalender
- Välj i övre högre hörnet vid pilen Administration av undervisningsschema.
- Välj det undervisningsschema du vill dela till en kalender i listan. Vid pilen till höger efter undervisningsschemats namn klickar du på Skapa en iCal-länk.
- Klicka därefter på pilen på nytt och klicka denna gång på Kopiera iCal-länken till klippbordet.
- Klistra in länken i det kalenderprogram du vill använda (läs kalenderprogrammets instruktioner om hur detta skall göras). Nu delas ditt undervisningsschema till din kalender och synkas enligt de tidsintervaller du ställer in i ditt kalenderprogram.
- Då du inte längre vill dela undervisningsschemat till din kalender, klickar du på Sluta dela kalender.
Lukkarikone – User guide
In Lukkarikone you can see bookings made in Peppi. As a student you automatically see the schedule for your own study group. However, Lukkarikone is mainly used to create an Individual schedule.
It is possible for everyone to look at bookings in Lukkarikone, but if you want to create an Individual schedule you will need to login. When you login to Lukkarikone for the first time, the programme creates a schedule (Automatic schedule) for you based on the bookings made for your study group in and on the courses you have registered for in Peppi.
Please note that Lukkarikone only gets information from Peppi. It is not for example possible to register for a course in Lukkarikone.
Your course enrolment must be confirmed by the teacher, before you can see the bookings in Peppi.
Saturday and Sunday are only visible if there are bookings on these days.
It is possible to create an iCal link and sync the schedule to a calendar (for example a Google, iCloud or Outlook calendar).
Check the Schedule
- Click Login at the upper right corner of the page. Login with Novia username and password.
- Click Calendar in the upper left corner.
- The schedule is visible in the Calendar view.
- You can change view between Month, Week or Day and jump back and forth between these by using the arrows.
- The Schedule is based on the bookings that are made for your study group and the courses that you have registered for in Peppi.
Create an Individual schedule
- Click Login at the upper right corner of the page. Login with your Novia username and password.
- In the upper right corner select Calendar Administration from the menu.
- Click Add new calendar that is found below the list of Schedules.
- In the pop-up window name the schedule (for example “My Individual schedule”) and then click Save.
- Your new Individual schedule is now found in the list of Schedules. You can pick which Schedule to use by default.
Add Courses, Groups and Rooms to the Individual schedule
- Click Calendar in the upper left corner of the page.
- Check that it is your Individual schedule that is shown in the box in the upper middle part of the page (not the Automatic schedule). This is because you are only permitted to edit schedules that you have created, not the Automatic schedule. You can switch between schedules in the drop-down menu.
- To add courses (realization), groups or rooms (location) to the schedule, you first need to search for the ones you want to add. Begin by selecting category (Realization search, Group search or Location search). If you select Realization search you can also choose to search by Name or ID, Teacher name or Group ID.
- Give a search term (for example Research methods) and click Search.
- You will get a list of all realizations that are available. If needed sort by using the drop-down menus (Study begins, Degree programmes, Languages, Locations and Study types).
- Click the Realization name or Info to view more information about the course.
- No overlapping means that the course fits your schedule, otherwise the list will show how many hours overlap your previous bookings.
- If you want to add the course to your schedule, click Add.
- Please note that it is not possible to edit the Automatic schedule. If you want to keep the group schedule and only add a few courses, you first need to create an Individual schedule and add the group to the schedule before you add realizations (courses). Click Calendar, then select the Search groups category and search with your Group ID (you have to enter at least three letters or numbers). Add the group to your schedule. It is not possible to delete courses booked for the group, but you can hide them from the schedule, if there are some courses that you plan not to attend to. In the Calendar view click a booking and then in the pop-up window click Hide event.
Delete courses, groups and rooms
- In the upper right corner select Calendar Administration from the menu.
- Select the schedule that you want to work with from the list to the left. Please note that it is not possible to edit the Automatic schedule.
- In the Index list to the right you can see which realizations, groups and rooms that are attached to the schedule. Click the Wastebasket to delete.
Delete a schedule
- In the upper right corner select Calendar Administration from the menu.
- You can edit and delete schedules in the Calendar list to the left (click Edit or Delete in the drop-down menu).
- Please note that it is not possible to edit or delete the Automatic schedule nor a schedule that is chosen as default. If you want to delete a default schedule, you first need to choose another schedule as default (for example the Automatic schedule).
Share the schedule to a calendar
- In the upper right corner select Calendar Administration from the menu.
- Select which schedule to share. From the drop-down menu click Create share link.
- From the same drop-down menu click Copy iCal link to clipboard.
- Paste the iCal link in your Calendar programme (read the user guide for the Calender programme on how to do this). You are now sharing the Schedule to the calendar.
- If you want to stop sharing, click Remove Calendar Share.