Curricula 2016–
D = full-time studies
F = part-time studies
Degree Programme in Business Administration (210 cr)
English translation, degree programme conducted in swedish.Degree: Bachelor of Business Administration
Qualification title: Bachelor of Business Administration
Duration of studies: 3,5 years
Study type: Full-time
Qualification title: Bachelor of Business Administration
Duration of studies: 3,5 years
Study type: Full-time

Generic competences
Language Information for Students with Swedish or Finnish as Prior Language of Instruction.
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Code | Name | Cr/year/total | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Realization plans | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Total | |
Gru | 51 cr | ||||||
De gemensamma grundstudierna omfattar 51 sp och de gemensamma yrkesstudierna 105 sp. Innehållet i studiehelheterna följer den officiella läroplanen. Individuella studielösningar kan förekomma. Beslut om individuella lösningarna fattas alltid genom överenskommelse mellan utbildningsansvarig och enskild studerande. Den individuella studieplanen tecknas ned och förs in i Winha. Det sammantagna innehållet i kurserna ska alltid motsvara det innehåll som publicerats i utbildningens läroplan för examen i fråga. | |||||||
YH10IN01 | 3 | 3 cr | |||||
FEV13KO | 9 | 12 | 3 | 24 cr | |||
-kan kommunicera muntligt och skriftligt med folk såväl i som utanför branschen på modersmålet, det andra inhemska språket, engelska samt minst ett främmande språk till | |||||||
FEV15SV01 | Swedish- kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav - känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem - är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning -Kan uppgöra olika dokument som behövs inom affärskorrespondensen 2 | 3 | 3 cr | ||||
FEV13KO01 | Företagskommunikation-förstår kommunikationens betydelse som framgångsfaktor för företaget -kan delta i och bidra till företagets externa och interna kommunikation -känner till olika medel för framgångsrik kommunikation 1 | 3 | 3 cr | ||||
FEV15FI01 | Finnish-kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetspartners -behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling -skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt 1 | 3 | 3 cr | ||||
FEV13KO02 | Liike-elämän suomi-behärskar muntlig och skriftlig affärskommunikation - kan tillgodogöra sig facktexter och terminologi på finska - är bekant med den finska företagsvärlden och -kulturen 1 | 3 | 3 cr | ||||
YH10EN01 | English-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet -har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur i sin bransch -förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill -är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang 1 | 3 | 3 cr | ||||
FEV13KO03 | Business English- tillgodogör sig ett ordförråd och kunskaper som behövs för framgångsrik kommunikation i affärsvärlden såväl i tal som i skrift - utvecklar de yrkesinriktade språkkunskaperna och inser deras betydelse för effektiv kommunikation 2 | 3 | 3 cr | ||||
Elective language-inser vikten av kunskaper i språk och kultur för effektiv kommunikation inom affärsvärlden -behärskar minst ett främmande språk förutom engelska så att han/hon kan kommunicera både muntligt och skriftligt på språket i olika vardagliga arbetslivssituationer -kan samarbeta med personer från andra kulturer och förstår kulturskillnader | 3 | 3 | 6 cr | ||||
FEV13MA | 3 | 3 | 3 | 9 cr | |||
-behärskar de matematiska tillämpningar som behövs i affärslivet | |||||||
FEV13MA01 | Matemathics and BusinessStudents -can apply to the different mathematical methods needed in business life, for example percentage calculation, index numbers, purchasing power and inflation, foreign currencies and interest calculations. ![]() 1 | 3 | 3 cr | ||||
FEV13MA02 | Financial MatemathicsStudents -can compute compound interest -understand and can solve problems about periodic payments -can do investment calculations ![]() 1 | 3 | 3 cr | ||||
FEV13MA03 | StatisticsStudents -have a good command of statistical terminology and methods -can use statistical data processing, especially Excel 1 | 3 | 3 cr | ||||
FEV13IT | 9 | 9 cr | |||||
-behärskar de vanligaste IT-tillämpningarna som används i affärslivet -kan utnyttja olika IT-lösningar i studierna och yrkeslivet | |||||||
FEV13IT01 | Office Tool ProgrammesStudents -can use information systems, e-mails and the web in an efficient way -know the most used office systems in business life -can use word processing, calculation and presentation -know different aspects of data security -are acquainted with databases ![]() 1 | 6 | 6 cr | ||||
FEV13IT02 | Photo Editing and PublishingStudents -know the basics of photo editing -can produce material for digital publications -know the social media as work tools -know how to create simple web pages ![]() 1 | 3 | 3 cr | ||||
3 | 3 cr | ||||||
Students -understand the importance of public economics and its impact on business life -know the terminology of economic sciences -have an overall picture of the structure of economics | |||||||
3 | 3 cr | ||||||
-kan tillämpa undersökningsprocessen systematiskt och flexibelt i lärdomsprovsprocessen och i projekt -kan tillämpa forskningsetik i undersökningsprocessen -kan förstå och tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder -kan granska och analysera vetenskaplig text och se sambandet mellan forskning och praktisk verksamhet -kan använda sig av evidensbaserad kunskap -kan ta ställning till och ställa relevanta frågor | |||||||
Yrk | 105 cr | ||||||
De gemensamma grundstudierna omfattar 51 sp och de gemensamma yrkesstudierna 105 sp. Innehållet i studiehelheterna följer den officiella läroplanen. Individuella studielösningar kan förekomma. Beslut om individuella lösningarna fattas alltid genom överenskommelse mellan utbildningsansvarig och enskild studerande. Den individuella studieplanen tecknas ned och förs in i Winha. Det sammantagna innehållet i kurserna ska alltid motsvara det innehåll som publicerats i utbildningens läroplan för examen i fråga. | |||||||
6 | 6 cr | ||||||
Students -understand the concept of entrepreneurship -understand what entrepreneurship means for business economics -can prepare and explain a business idea and a business plan -know how to establish and run a company -understand business risks -know the difference between different types of companies and can motivate the choices of the types ![]() | |||||||
FEV13JU | 6 | 3 | 9 cr | ||||
-tillägnar sig färdigheter att starta och driva ett företag ur ett juridiskt perspektiv -känner till de juridiska skyldigheter och rättigheter som företaget har vid ingående av avtal samt anställade av personal | |||||||
FEV13JU01 | Basics of Commercial LawStudents -are familiar with the legal system in Finland -know the legislation about contracts, obligations and sales of goods -can solve elementary legal matters in the fields mentioned above ![]() 1 | 6 | 6 cr | ||||
FEV13JU02 | Labour Legislation and Payroll AdministrationStudents -have a basic knowledge of labour laws -can make contracts of employment -know working hours legislation Act and the Holiday Act -know the legislation and are able to conduct tasks related to payroll administration 1 | 3 | 3 cr | ||||
FEV13EF | 9 | 3 | 12 cr | ||||
-har färdigheter att sköta ekonomin i ett mindre företag -kan handha bokföring, löneräkning samt myndighetsrapportering gällande mervärdesbeskattning och arbetsgivarförpliktelser för ett mindre företag -kan tolka och förstå ett bokslut -klarar av enklare kalkyler för lönsamhetsberäkningar och prissättning samt budgetering -behärskar grunderna i finansiering | |||||||
FEV13EF01 | Basics of Financial AccountingStudents -understand the basic principles related to financial accounting -can do book-keeping and close the books -understand the basics of value added taxation and can do periodic returns -can take care of the book-keeping in a company -are able to interpret the financial statements of a smaller company ![]() 1 | 6 | 6 cr | ||||
FEV13EF02 | Basics of Management AccountingStudents -have a good command of the central theory in management accounting -understand the principles of profitability -can make calculations and budgets as support for economic decision-makings ![]() 1 | 3 | 3 cr | ||||
FEV13EF03 | Basics of FinanceStudents -know the activities of financial and stock markets as well as the most important financing instruments -can prepare capital budgets and financing budgets -are familiar with risk management and its importance 1 | 3 | 3 cr | ||||
FEV13MF | 9 | 6 | 15 cr | ||||
- är väl förtrogen med marknadsföringens uppgifter och behärskar kundrelationer -känner till den lagstiftning som reglerar marknadsföring och konsumentrelationer -förstår marknadsföringens betydelse för företagets lönsamhet | |||||||
FEV13MF01 | Basics of MarketingStudents -have basic knowledge of marketing in the consumer and industrial market -know consumer behavior and processes of buying -can plan and implement the marketing of an organization and understand the importance of different medias in the marketing process ![]() 1 | 6 | 6 cr | ||||
FEV13MF02 | Salesmanship and Customer ServiceStudents -understand the importance of customer service for a successful organization -are familiar with the selling process and can use different methods to achieve the goals -can argue and negotiate -understand the importance of social competence when selling ![]() 1 | 3 | 3 cr | ||||
FEV13MF03 | Customer Relations and ProfitabilityStudents -understand the importance of customer relation management -can determine the profitability of a customer -can frame strategies, sales forecasts and calculations needed in marketing 1 | 3 | 3 cr | ||||
FEV13MF04 | Marketing LawsStudents -know the legislation about consumer rights and obligations -know what legislation companies have to obey when marketing -understand the importance of legislation of unfair competition and intangible property rights -know the meaning of product liability 1 | 3 | 3 cr | ||||
6 | 6 cr | ||||||
Students -understand the company as an organization -are familiar with facts affecting an individual´s motivation and attitudes -know the labour market in their own field -understand the importance of the work community and the meaning of staff and skills development -understand the connection between staff well-being and business success -realize the importance of leadership and the connection between leadership and a company´s aims and strategies -are familiar with staff development processes and compensation models -know different methods of leadership | |||||||
3 | 3 cr | ||||||
Students -understand the role of logistics in a company and between companies -manage to plan, organize and control the purchasing process, transports, stocking and customer service -see the role of logistics considering a company´s financial issues and competitiveness -know different logistic models ![]() | |||||||
3 | 3 cr | ||||||
Students -understand the different aspects of a company´s social responsibility: economical, environmental, social and ethical aspects -know different CSR programmes that help companies to gain better insight into their social responsibility -understand the individual´s responsibility for sustainable development | |||||||
3 | 3 cr | ||||||
Students -understand the impact of quality on customer satisfaction and effective operations -can take part in the quality development of the organization -know the existing systems and standards for developing and improving quality management | |||||||
3 | 3 cr | ||||||
Studerande kan - använda olika undersökningsmetoder för att planera och genomföra ett undersökningsprojekt inom sin egen profilering -behärskar undersökningsprocessens olika skeden -tillämpa ett kritiskt urval av källor -rapportera muntligt och skriftligt -läsa kritiskt och genomföra en opponens | |||||||
45 cr | |||||||
Profileringsvalet ska godkännas av utbildningsansvarig. Profileringsstudierna inom ramen för utbildning i Företagsekonomi avläggs inom yrkesstudierna med en total omfattning på 45 sp. För att studier inom en viss profilering inleds krävs att minst 10 studerande har valt profileringen ifråga. Det maximala antalet platser inom profileringsstudierna är begränsat. Innehållet i profileringsstudierna kan variera utgående från enskilda studerandes önskemål och utbildningens kursutbud läsårsvis. | |||||||
FEV13EF04 | 10 | 5 | 15 cr | ||||
-behärskar specialfrågor inom såväl bokföring som mervärdesbeskattning -kan uppgöra bokslut för ett företag med beaktande av rådande skattelagstiftning -förstår beskattningens inverkan på företagets resultat och kan tillämpa olika alternativ för skatteplanering inom alla företagsformer | |||||||
FEV13EF05 | Financial Accounting in Different Forms of OrganizationsStudents -know different types of organizations and see similarities and differences in accounting -can plan and realize book-closing for private businesses, partnership companies , limited companies, cooperations, associations and foundations -can do certain transactions concerning for example bond issues, dividends, liquidation and management -know the financial effects of changing business form | 5 | 5 cr | ||||
FEV13EF06 | Advanced Financial AccountingStudents -understand the principles of valuation of liquid assets -can calculate and book the depreciations, both planned and excessive -have a good command of special aspects of accounting, such as reserves, appreciations and different forms of finance -have advanced knowledge of value added taxation | 5 | 5 cr | ||||
FEV13EF07 | Corporate Taxation and Result PlanningStudents -deepen their knowledge of company taxation and taxation in different company forms -can plan and do financial statements for different kinds of companies with regard to current rules of taxation 1 | 5 | 5 cr | ||||
FEV13EF08 | 5 | 10 | 15 cr | ||||
-förstår den interna redovisningens uppgift för företagets strategiska och operativa planering - kan använda bokslutet som ett hjälpmedel för planering -kan tolka och jämföra företagets ekonomi med andra inom samma bransch -behärskar de viktigaste it-tillämpningarna som används inom ekonomiförvaltningen | |||||||
FEV13EF09 | Management AccountingStudents -know different methods of planning, applying and following up a company´s financial control -can make different calculations to form the backgournd for decisions -know different methods of calculation such as cost based, activity based and vale based calculations 1 | 5 | 5 cr | ||||
FEV13EF10 | Company AnalysisStudents -can perform a financial statement analysis and evaluate the results of it -understand how profitability, liquidity and financing are connected 1 | 5 | 5 cr | ||||
FEV13EF11 | Accounting Information SystemsStudents -understand in what way different it solutions support the auxiliary books -can use different information technology systems when doing accounting -understand the auxiliary books and their connection to the general ledger -know ERP-systems 1 | 5 | 5 cr | ||||
FEV13EF12 | 15 | 15 cr | |||||
-behärskar olika specialområden inom ekonomiförvaltningen samt kan sätta in dessa i helheten | |||||||
FEV13EF13 | Payroll AdministrationStudents -can take care of a company´s payroll administration in practice -can apply current legislation and collective agreements to the payroll administration | 3 | 3 cr | ||||
FEV13EF14 | Introduction to AuditingStudents -understand the purpose and substance of auditing -know the regulations of auditing and the qualifications of an auditor -can do minor auditing including adherent reports -can do inspections of operation including adherent reports -are able to work in auditing teams 1 | 3 | 3 cr | ||||
FEV13EF15 | Introduction to Internal ControlStudents -know legislation, recommendations and frameworks concerning internal control -can implement and evaluate the internal control -can find business risks and know the principles of risk management | 3 | 3 cr | ||||
FEV13EF16 | Company Valuation and Business ReorganizationsStudents -understand the aim of company valuation and stock valuation -know different methods of valuation -understand problems in valuation and tax issues concerning generation change of family enterprising -know different types of business reorganizations and the impact of these | 3 | 3 cr | ||||
FEV13EF17 | Group Accounting and International Financial ReportingStudents -are familiar with the conception of group accounting and are able to identify group relationships -can consolidate smaller financial statement of a group -know IFRS and the principles of consolidated financial statements according to the international standard | 3 | 3 cr | ||||
45 cr | |||||||
Profileringsvalet ska godkännas av utbildningsansvarig. Profileringsstudierna inom ramen för utbildning i Företagsekonomi avläggs inom yrkesstudierna med en total omfattning på 45 sp. För att studier inom en viss profilering inleds krävs att minst 10 studerande har valt profileringen ifråga. Det maximala antalet platser inom profileringsstudierna är begränsat. Innehållet i profileringsstudierna kan variera utgående från enskilda studerandes önskemål och utbildningens kursutbud läsårsvis. | |||||||
FEV13IH01 | 5 | 10 | 15 cr | ||||
-förstår utrikeshandelns betydelse i en allt mer globaliserad värld -klarar praktiskt av frågor i anslutning till import och export -känner till den internationella finansmarknaden | |||||||
FEV13IH02 | Techniques of Foreign TradeStudents -are able to handle export and import activities in a company -know the meaning of Incoterms -are familiar with different ways of payment in foreign trade and can choose the most suitable -can draw up contracts concerning foreign trade -can make instructions for forwarding and custom clearance | 5 | 5 cr | ||||
FEV13IH03 | Financing the Foreign TradeStudents -know different ways of financing and can choose the most suitable for foreign trade -can apply for special sources of funding and are familiar with the financing guarantees -understand the international money markets and their impact on financing -see the necessity of risk management | 5 | 5 cr | ||||
FEV13IH04 | International Law and VATStudents -are aquainted with legal norms in international legislation concerning for example unfair competition, product liability and commercial missions -can draw up international contracts -are familiar with intellectual property laws -understand the system of value added tax in intra-community and international trade | 5 | 5 cr | ||||
FEV13IH05 | 10 | 5 | 15 cr | ||||
-förstår företagets internationaliseringsprocess och vilka faktorer man bör beakta vid internationella satsningar -behärskar marknadsföringen ur ett internationellt perspektiv -känner till handeln med olika länder och förstår betydelsen av kulturkännedom för lyckade affärsförhandlingar | |||||||
FEV13IH06 | Company InternationalizationCompany Internationalization 5 cu Students -know and understand the conditions of internationalization -are familiar with strategies and methods of internationalization -understand the prerequisites of internationalization 1 | 5 | 5 cr | ||||
FEV13IH07 | International MarketingStudents -can implement and analyze marketing planning for international markets -know marketing communication in international markets -understand cultural differences in international marketing 1 | 5 | 5 cr | ||||
FEV13IH08 | Cultural Knowledge and Different Market AreasStudents -understand the impact of business culture and organization culture on multicultural business relations -are able to take in foreign cultures -are familiar with business in certain market areas -are aware of the international trade organizations and their impact on world trade 1 | 5 | 5 cr | ||||
FEV13IH09 | 3 | 12 | 15 cr | ||||
-förstår flödeskedjan från råvara till slutprodukt -kan självständigt planera, genomföra och utveckla inköps- och lagerhanteringsfunktionen och varudistributionen både vid handel inom landet och till utlandet | |||||||
FEV13IH10 | Purchase and Stock-keepingStudents -understand the financial importance of the purchase process and stock-keeping -are familiar with optimization tools for purchasing and stock-keeping -know procurement -are able to develop the processes of purchasing and stock-keeping -are familiar with internal logistics -understand the philosophy of Lean production 1 | 3 | 3 cr | ||||
FEV13IH11 | Transport planning in practiceStudents -manage to carry out independent transport planning for a manufacturing company -understand the meaning of logistics both from the purchaser´s and the haulage contractor´s point of view -are familiar with regulations concerning special conveyances; hazardous goods, foods etc -know the role of a dispatcher -are able to take environmental aspects into consideration when planning transports | 6 | 6 cr | ||||
FEV13IH12 | International LogisticsStudents -are familiar with national and international transport alternatives -understand the connection between transport costs and profitability and can compare the costs of different transport alternatives -know different distribution models and allocation models -are acquainted with the legislation of transportation | 3 | 3 cr | ||||
FEV13IH13 | Supply Chain ManagementStudents -can describe the supply chain management and its impact on the effectiveness of a company -understand the importance of logistics and the competitive advantage of good logistical systems | 3 | 3 cr | ||||
Val | 9 cr | ||||||
3 | 3 | 3 | 9 cr | ||||
-fördjupar eller breddar sin kompetens enligt eget intresse | |||||||
Pra | 30 cr | ||||||
10 | 10 | 10 | 30 cr | ||||
-studerande har kommit i kontakt med den blivande arbetsmiljön -studerande har utfört sådana arbetsuppgifter som hör till den egna branschen och det egna utbildningsområdet -studerande har fått insikt i vad den blivande yrkesrollen kan innefatta och vartefter studierna framskrider ökar denna medvetenhet -studerande har successivt i takt med att studierna framskrider fått djupare och/eller erfarenheter av olika verksamheter inom arbetslivet -studerande kan omsätta de praktiska erfarenheter praktiken ger inom de teoretiska studierna -studerande utvecklar de yrkesmässiga kunskaperna genom praktiken -studerande har skapat kontakter till arbetslivet | |||||||
General Business Work PlacementStudents -get acquainted with and receive contacts in business life -deepen the knowledge of business and get familiar with the future profession -practice the knowledge learnt in theory -consider personal career planning when choosing internships | 10 | 10 cr | |||||
Specific Business Work PlacementStudents -deepen the contact to business life -receive practical experience of the optional profiling -practice the knowledge learnt in optional professional studies -consider personal career planning when choosing internships | 10 | 10 | 20 cr | ||||
EXA | 15 cr | ||||||
FEK16EX | 15 | 15 cr | |||||
-fördjupar sina kunskaper inom den valda profileringen -tillämpar teoretiska modeller på praktiska problemställningar -visar prov på analytisk och självständig reflektionsförmåga |
« Back to degree programmes
© Yrkeshögskolan Novia 2022.