Gru | | 51 cr |
-gemensamma för alla
-utvecklar de allmänna färdigheter som behövs för att framgångsrikt kunna utvecklas inom yrket
-betoning på kommunikations- samt matematiska och it-färdigheter |
YH10IN01 | | 3 | | | | | 3 cr |
|
FEV13KO | | 9 | 12 | 3 | | | 24 cr |
-kan kommunicera muntligt och skriftligt med folk såväl i som utanför branschen på modersmålet, det andra inhemska språket, engelska samt minst ett främmande språk till |
FEV15SV01 |
- kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning
-Kan uppgöra olika dokument som behövs inom affärskorrespondensen2 | 3 | | | | | 3 cr |
FEV13KO01 |
-förstår kommunikationens betydelse som framgångsfaktor för företaget
-kan delta i och bidra till företagets externa och interna kommunikation
-känner till olika medel för framgångsrik kommunikation1 | | 3 | | | | 3 cr |
FEV15FI01 |
-kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetspartners
-behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling
-skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt2 | 3 | | | | | 3 cr |
FEV13KO02 |
-behärskar muntlig och skriftlig affärskommunikation
- kan tillgodogöra sig facktexter och terminologi på finska
- är bekant med den finska företagsvärlden och -kulturen1 | | 3 | | | | 3 cr |
YH10EN01 |
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
-har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur i sin bransch
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill
-är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang1 | 3 | | | | | 3 cr |
FEV13KO03 |
- tillgodogör sig ett ordförråd och kunskaper som behövs för framgångsrik kommunikation i affärsvärlden såväl i tal som i skrift
- utvecklar de yrkesinriktade språkkunskaperna och inser deras betydelse för effektiv kommunikation1 | | 3 | | | | 3 cr |
|
-inser vikten av kunskaper i språk och kultur för effektiv kommunikation inom affärsvärlden
-behärskar minst ett främmande språk förutom engelska så att han/hon kan kommunicera både muntligt och skriftligt på språket i olika vardagliga arbetslivssituationer
-kan samarbeta med personer från andra kulturer och förstår kulturskillnader | | 3 | 3 | | | 6 cr |
FEV13MA | | 3 | 3 | 3 | | | 9 cr |
-behärskar de matematiska tillämpningar som behövs i affärslivet |
FEV13MA01 |
Students
-can apply to the different mathematical methods needed in business life, for example percentage calculation, index numbers, purchasing power and inflation, foreign currencies and interest calculations.
Kompetens- och bedömningsmatris
1 | 3 | | | | | 3 cr |
FEV13MA02 |
Students
-can compute compound interest
-understand and can solve problems about periodic payments
-can do investment calculations
Kärnkompetenser
1 | | 3 | | | | 3 cr |
FEV13MA03 |
Students
-have a good command of statistical terminology and methods
-can use statistical data processing, especially Excel1 | | | 3 | | | 3 cr |
FEV13IT | | 9 | | | | | 9 cr |
-behärskar de vanligaste IT-tillämpningarna som används i affärslivet
-kan utnyttja olika IT-lösningar i studierna och yrkeslivet |
FEV13IT01 |
Students
-can use information systems, e-mails and the web in an efficient way
-know the most used office systems in business life
-can use word processing, calculation and presentation
-know different aspects of data security
-are acquainted with databases
Kärnkompetenser
1 | 6 | | | | | 6 cr |
FEV13IT02 |
Students
-know the basics of photo editing
-can produce material for digital publications
-know the social media as work tools
-know how to create simple web pages
Kärnkompetenser
1 | 3 | | | | | 3 cr |
| | 3 | | | | | 3 cr |
Students
-understand the importance of public economics and its impact on business life
-know the terminology of economic sciences
-have an overall picture of the structure of economics
|
| | | | 3 | | | 3 cr |
-kan tillämpa undersökningsprocessen systematiskt och flexibelt i lärdomsprovsprocessen och i projekt
-kan tillämpa forskningsetik i undersökningsprocessen
-kan förstå och tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder
-kan granska och analysera vetenskaplig text och se sambandet mellan forskning och praktisk verksamhet
-kan använda sig av evidensbaserad kunskap
-kan ta ställning till och ställa relevanta frågor
|
Yrk | | 105 cr |
-60 sp gemensamma studier samt 45 sp profileringsstudier
-ger företageskonomiska grundfärdigheter samt specialistkunskaper inom den valda profileringen |
| | 6 | | | | | 6 cr |
Students
-understand the concept of entrepreneurship
-understand what entrepreneurship means for business economics
-can prepare and explain a business idea and a business plan
-know how to establish and run a company
-understand business risks
-know the difference between different types of companies and can motivate the choices of the types
Kärnkompetenser |
FEV13JU | | 6 | 3 | | | | 9 cr |
-tillägnar sig färdigheter att starta och driva ett företag ur ett juridiskt perspektiv
-känner till de juridiska skyldigheter och rättigheter som företaget har vid ingående av avtal samt anställade av personal |
FEV13JU01 |
Students
-are familiar with the legal system in Finland
-know the legislation about contracts, obligations and sales of goods
-can solve elementary legal matters in the fields mentioned above
Kärnkompetenser
1 | 6 | | | | | 6 cr |
FEV13JU02 |
Students
-have a basic knowledge of labour laws
-can make contracts of employment
-know working hours legislation Act and the Holiday Act
-know the legislation and are able to conduct tasks related to payroll administration1 | | 3 | | | | 3 cr |
FEV13EF | | 9 | 3 | | | | 12 cr |
-har färdigheter att sköta ekonomin i ett mindre företag
-kan handha bokföring, löneräkning samt myndighetsrapportering gällande mervärdesbeskattning och arbetsgivarförpliktelser för ett mindre företag
-kan tolka och förstå ett bokslut
-klarar av enklare kalkyler för lönsamhetsberäkningar och prissättning samt budgetering
-behärskar grunderna i finansiering
|
FEV13EF01 |
Students
-understand the basic principles related to financial accounting
-can do book-keeping and close the books
-understand the basics of value added taxation and can do periodic returns
-can take care of the book-keeping in a company
-are able to interpret the financial statements of a smaller company
Kärnkompetenser
1 | 6 | | | | | 6 cr |
FEV13EF02 |
Students
-have a good command of the central theory in management accounting
-understand the principles of profitability
-can make calculations and budgets as support for economic decision-makings
Kärnkompetenser
1 | 3 | | | | | 3 cr |
FEV13EF03 |
Students
-know the activities of financial and stock markets as well as the most important financing instruments
-can prepare capital budgets and financing budgets
-are familiar with risk management and its importance1 | | 3 | | | | 3 cr |
FEV13MF | | 9 | 6 | | | | 15 cr |
- är väl förtrogen med marknadsföringens uppgifter och behärskar kundrelationer
-känner till den lagstiftning som reglerar marknadsföring och konsumentrelationer
-förstår marknadsföringens betydelse för företagets lönsamhet |
FEV13MF01 |
Students
-have basic knowledge of marketing in the consumer and industrial market
-know consumer behavior and processes of buying
-can plan and implement the marketing of an organization and understand the importance of different medias in the marketing process
Kärnkompetenser
1 | 6 | | | | | 6 cr |
FEV13MF02 |
Students
-understand the importance of customer service for a successful organization
-are familiar with the selling process and can use different methods to achieve the goals
-can argue and negotiate
-understand the importance of social competence when selling
Kärnkompetenser
1 | 3 | | | | | 3 cr |
FEV13MF03 |
Students
-understand the importance of customer relation management
-can determine the profitability of a customer
-can frame strategies, sales forecasts and calculations needed in marketing1 | | 3 | | | | 3 cr |
FEV13MF04 |
Students
-know the legislation about consumer rights and obligations
-know what legislation companies have to obey when marketing
-understand the importance of legislation of unfair competition and intangible property rights
-know the meaning of product liability1 | | 3 | | | | 3 cr |
| | | | 6 | | | 6 cr |
Students
-understand the company as an organization
-are familiar with facts affecting an individual´s motivation and attitudes
-know the labour market in their own field
-understand the importance of the work community and the meaning of staff and skills development
-understand the connection between staff well-being and business success
-realize the importance of leadership and the connection between leadership and a company´s aims and strategies
-are familiar with staff development processes and compensation models
-know different methods of leadership
|
| | 3 | | | | | 3 cr |
Students
-understand the role of logistics in a company and between companies
-manage to plan, organize and control the purchasing process, transports, stocking and customer service
-see the role of logistics considering a company´s financial issues and competitiveness
-know different logistic models
Kärnkompetenser |
| | | 3 | | | | 3 cr |
Students
-understand the different aspects of a company´s social responsibility: economical, environmental, social and ethical aspects
-know different CSR programmes that help companies to gain better insight into their social responsibility
-understand the individual´s responsibility for sustainable development
|
| | | | 3 | | | 3 cr |
Students
-understand the impact of quality on customer satisfaction and effective operations
-can take part in the quality development of the organization
-know the existing systems and standards for developing and improving quality management
|
| | | | 3 | | | 3 cr |
Studerande kan
- använda olika undersökningsmetoder för att planera och genomföra ett undersökningsprojekt inom sin egen profilering
-behärskar undersökningsprocessens olika skeden
-tillämpa ett kritiskt urval av källor
-rapportera muntligt och skriftligt
-läsa kritiskt och genomföra en opponens |
| | 45 cr |
Studerande fördjupar sina kunskaper inom ekonomiförvaltning med sikte på expertuppgifter inom såväl privata som offentliga sektorn
|
FEV13EF04 | | | 10 | 5 | | | 15 cr |
-behärskar specialfrågor inom såväl bokföring som mervärdesbeskattning
-kan uppgöra bokslut för ett företag med beaktande av rådande skattelagstiftning
-förstår beskattningens inverkan på företagets resultat och kan tillämpa olika alternativ för skatteplanering inom alla företagsformer |
FEV13EF05 |
Students
-know different types of organizations and see similarities and differences in accounting
-can plan and realize book-closing for private businesses, partnership companies , limited companies, cooperations, associations and foundations
-can do certain transactions concerning for example bond issues, dividends, liquidation and management
-know the financial effects of changing business form1 | | 5 | | | | 5 cr |
FEV13EF06 |
Students
-understand the principles of valuation of liquid assets
-can calculate and book the depreciations, both planned and excessive
-have a good command of special aspects of accounting, such as reserves, appreciations and different forms of finance
-have advanced knowledge of value added taxation1 | | 5 | | | | 5 cr |
FEV13EF07 |
Students
-deepen their knowledge of company taxation and taxation in different company forms
-can plan and do financial statements for different kinds of companies with regard to current rules of taxation1 | | | 5 | | | 5 cr |
FEV13EF08 | | | 5 | 10 | | | 15 cr |
-förstår den interna redovisningens uppgift för företagets strategiska och operativa planering
- kan använda bokslutet som ett hjälpmedel för planering
-kan tolka och jämföra företagets ekonomi med andra inom samma bransch
-behärskar de viktigaste it-tillämpningarna som används inom ekonomiförvaltningen |
FEV13EF09 |
Students
-know different methods of planning, applying and following up a company´s financial control
-can make different calculations to form the backgournd for decisions
-know different methods of calculation such as cost based, activity based and vale based calculations1 | | 5 | | | | 5 cr |
FEV13EF10 |
Students
-can perform a financial statement analysis and evaluate the results of it
-understand how profitability, liquidity and financing are connected1 | | | 5 | | | 5 cr |
FEV13EF11 |
Students
-understand in what way different it solutions support the auxiliary books
-can use different information technology systems when doing accounting
-understand the auxiliary books and their connection to the general ledger
-know ERP-systems1 | | | 5 | | | 5 cr |
FEV13EF12 | | | | 15 | | | 15 cr |
-behärskar olika specialområden inom ekonomiförvaltningen samt kan sätta in dessa i helheten |
FEV13EF13 |
Students
-can take care of a company´s payroll administration in practice
-can apply current legislation and collective agreements to the payroll administration1 | | | 3 | | | 3 cr |
FEV13EF14 |
Students
-understand the purpose and substance of auditing
-know the regulations of auditing and the qualifications of an auditor
-can do minor auditing including adherent reports
-can do inspections of operation including adherent reports
-are able to work in auditing teams1 | | | 3 | | | 3 cr |
FEV13EF15 |
Students
-know legislation, recommendations and frameworks concerning internal control
-can implement and evaluate the internal control
-can find business risks and know the principles of risk management1 | | | 3 | | | 3 cr |
FEV13EF16 |
Students
-understand the aim of company valuation and stock valuation
-know different methods of valuation
-understand problems in valuation and tax issues concerning generation change of family enterprising
-know different types of business reorganizations and the impact of these1 | | | 3 | | | 3 cr |
FEV13EF17 |
Students
-are familiar with the conception of group accounting and are able to identify group relationships
-can consolidate smaller financial statement of a group
-know IFRS and the principles of consolidated financial statements according to the international standard1 | | | 3 | | | 3 cr |
| Profile Studies International Business | 45 cr |
Studerande fördjupar sina kunskaper inom internationell handel med sikte på expertuppgifter inom utrikeshandeln |
FEV13IH01 | | | 5 | 10 | | | 15 cr |
-förstår utrikeshandelns betydelse i en allt mer globaliserad värld
-klarar praktiskt av frågor i anslutning till import och export
-känner till den internationella finansmarknaden |
FEV13IH02 |
Students
-are able to handle export and import activities in a company
-know the meaning of Incoterms
-are familiar with different ways of payment in foreign trade and can choose the most suitable
-can draw up contracts concerning foreign trade
-can make instructions for forwarding and custom clearance1 | | 5 | | | | 5 cr |
FEV13IH03 |
Students
-know different ways of financing and can choose the most suitable for foreign trade
-can apply for special sources of funding and are familiar with the financing guarantees
-understand the international money markets and their impact on financing
-see the necessity of risk management1 | | | 5 | | | 5 cr |
FEV13IH04 |
Students
-are aquainted with legal norms in international legislation concerning for example unfair competition, product liability and commercial missions
-can draw up international contracts
-are familiar with intellectual property laws
-understand the system of value added tax in intra-community and international trade1 | | | 5 | | | 5 cr |
FEV13IH05 | | | 10 | 5 | | | 15 cr |
-förstår företagets internationaliseringsprocess och vilka faktorer man bör beakta vid internationella satsningar
-behärskar marknadsföringen ur ett internationellt perspektiv
-känner till handeln med olika länder och förstår betydelsen av kulturkännedom för lyckade affärsförhandlingar |
FEV13IH06 |
Company Internationalization 5 cu
Students
-know and understand the conditions of internationalization
-are familiar with strategies and methods of internationalization
-understand the prerequisites of internationalization1 | | 5 | | | | 5 cr |
FEV13IH07 |
Students
-can implement and analyze marketing planning for international markets
-know marketing communication in international markets
-understand cultural differences in international marketing1 | | 5 | | | | 5 cr |
FEV13IH08 |
Students
-understand the impact of business culture and organization culture on multicultural business relations
-are able to take in foreign cultures
-are familiar with business in certain market areas
-are aware of the international trade organizations and their impact on world trade1 | | | 5 | | | 5 cr |
FEV13IH09 | | | 3 | 12 | | | 15 cr |
-förstår flödeskedjan från råvara till slutprodukt
-kan självständigt planera, genomföra och utveckla inköps- och lagerhanteringsfunktionen och varudistributionen både vid handel inom landet och till utlandet |
FEV13IH10 |
Students
-understand the financial importance of the purchase process and stock-keeping
-are familiar with optimization tools for purchasing and stock-keeping
-know procurement
-are able to develop the processes of purchasing and stock-keeping
-are familiar with internal logistics
-understand the philosophy of Lean production1 | | 3 | | | | 3 cr |
FEV13IH11 |
Students
-manage to carry out independent transport planning for a manufacturing company
-understand the meaning of logistics both from the purchaser´s and the haulage contractor´s point of view
-are familiar with regulations concerning special conveyances; hazardous goods, foods etc
-know the role of a dispatcher
-are able to take environmental aspects into consideration when planning transports1 | | | 6 | | | 6 cr |
FEV13IH12 |
Students
-are familiar with national and international transport alternatives
-understand the connection between transport costs and profitability and can compare the costs of different transport alternatives
-know different distribution models and allocation models
-are acquainted with the legislation of transportation1 | | | 3 | | | 3 cr |
FEV13IH13 |
Students
-can describe the supply chain management and its impact on the effectiveness of a company
-understand the importance of logistics and the competitive advantage of good logistical systems1 | | | 3 | | | 3 cr |
Val | | 9 cr |
| | | 3 | 3 | 3 | | 9 cr |
-fördjupar eller breddar sin kompetens enligt eget intresse
|
Pra | | 30 cr |
| | | 10 | 10 | 10 | | 30 cr |
-tillämpar sina teoretiska kunskaper i arbetslivet
-utvecklar de yrkesmässiga kunskaperna |
|
Students
-get acquainted with and receive contacts in business life
-deepen the knowledge of business and get familiar with the future profession
-practice the knowledge learnt in theory
-consider personal career planning when choosing internships | | 10 | | | | 10 cr |
|
Students
-deepen the contact to business life
-receive practical experience of the optional profiling
-practice the knowledge learnt in optional professional studies
-consider personal career planning when choosing internships | | | 10 | 10 | | 20 cr |
Lär | | 15 cr |
| | | | | 15 | | 15 cr |
-fördjupar sina kunskaper inom den valda profileringen
-tillämpar teoretiska modeller på praktiska problemställningar
-visar prov på analytisk och självständig reflektionsförmåga |