Förnyad satsning på samarbetet inom undervisnings- och forskningscentret Technobothnia

2.3.2015
LL 20130523 novia 3994

De tre högskolorna vid Technobothnia, Yrkeshögskolan Novia, Vaasan ammattikorkeakoulu Vamk och Vasa universitet gör en unik satsning på samarbetet inom teknikutbildningen i Vasa. Bland annat genom förnyade hemsidor, gemensamt deltagande i Pop-Up Österbotten-evenemanget och via en ny gemensam resurs i en koordinator. Technobothnia befäster Vasaregionens status som ett betydande centrum för teknisk know-how. I laboratoriet samverkar de tre högskolorna som har verksamhet inom teknik på Brändö campusområde intill Technobothnia.

Undervisnings- och forskningscentret Technobothnia har förnyat sina hemsidor. På hemsidan hittar man information om ingenjörs- och diplomingenjörsutbildning i Vasa, tekniska företagstjänster samt allmän information om Technobothnia och dess historia. De nya sidorna är responsiva, klara och innehållet uppdateras aktivt.

Det unika samarbetet mellan högskolorna och näringslivet garanterar en välutrustad och mångsidig laboratoriehelhet till nytta såväl för ingenjörsstuderande som regionens näringsliv. Technobothnia är fortsättning på den anrika historia som den tekniska utbildningen i Vasa har med start 1849. Brändö campusområdet växer och man stärker samarbetet inom industri, näringsliv och högskolor.

Läs mer på www.technobothnia.fi

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Yrkeshögskolan Novia, enhetschef, Jonas Waller, tfn 050 374 2477
Vaasan ammattikorkeakoulu VAMK, tekniska enhetens direktör, Jorma Tuominen tfn 040 582 7623
Vaasan yliopisto, tekniska fakulteten, dekan Erkki Antila tfn 029 449 8271
eller Technobothnias koordinator Anna Kietz, tfn 044 7805515