Östersjöregionen tar steg mot S-100-baserad digital navigation

12.12.2025
Nyhet Forskning Maritim teknik
Christopher Sirpa Ahmed horizontal

På bilden Christopher Saarnak, Sirpa Kannos och Ahmed Elhadi.

Den maritima världen går in i en ny digital era. Efter decennier av papperssjökort och senare S-57-baserad elektronisk navigation accelererar sektorn nu mot S-100-ramverket – ett nytt sätt att dela och integrera navigationsinformation. Den utvecklingen syntes tydligt i Köpenhamn förra veckan, där experter från hela Östersjöregionen samlades för att driva övergången framåt.

Projekten MaDaMe, ORMOBASS och Baltic Sea e-Nav presenterade resultat, delade erfarenheter från pilotstudier och beskrev nästa steg för att skapa säkrare och mer effektiv navigation. Novia UAS är en partner i MaDaMe-projektet, som fokuserar på att utveckla, testa och utvärdera nya digitala tjänster för informationsdelning och meddelanden inom farledsnavigation. Projekten medfinansieras av Interreg Baltic Sea Region.

Tero Jokela, projektledare vid Åbo yrkeshögskola, gav en uppdatering om MaDaMe-projektet.

”Vi är ungefär två tredjedelar in i projektet. Testerna pågår fortfarande och nästa fas handlar om att dela resultaten. De tre projekten samarbetar tätt eftersom vi arbetar inom liknande tjänsteområden och vill förstå vart varje projekt är på väg. Seminarier som detta hjälper oss att utbyta information och hålla alla på rätt kurs”, sade Jokela.

Digitala VTS-test i Finland

Projektledare Sirpa Kannos från Fintraffic VTS presenterade resultaten från Finlands S-212-test av VTS Traffic Clearance Service (TCS), genomförda inom MaDaMe-projektet. Hon förklarade att TCS skiljer sig från de flesta andra S-100-tjänster, där information skickas från land till fartyg, eftersom VTS-verksamhet kräver dubbelriktad kommunikation mellan fartyg och VTS-central.

Vägen mot TCS har inte varit enkel.

”Tjänsten utgör bara en del av en mycket större framtida uppsättning digitala VTS-funktioner. Utvecklingsarbetet är utmanande eftersom många av tjänsterna kring TCS ännu inte är definierade, men vi måste ändå börja någonstans”, sa Kannos.

Hon förklarade att testen genomfördes i två faser: tre dagars simulatorprovning följt av två veckors tester ombord på ett Finnlines-fartyg. Den tekniska prestandan motsvarade förväntningarna.

”TCS fungerade bra och kommunikationen över IP-anslutning med SECOM fungerade framgångsrikt för säker, dubbelriktad informationsöverföring. Användarfeedback visade på förbättrad tydlighet, färre missförstånd och fördelen med att få skriftlig information. Till exempel är det en stor förbättring att få koordinater digitalt istället för att skriva ner dem från ett VHF-samtal”, sa Kannos.

Hon betonade också att sjömän förväntar sig tydligt mervärde av nya digitala tjänster.

”De vill ha nya och bättre tjänster – inte bara gamla tjänster i en ny förpackning”, sa Kannos.

Vissa oroande punkter lyftes också i responsen.

”Oro gällde bland annat rutiner för digitala kvittenser, effekten av digital interaktion på den gemensamma lägesbilden mellan fartyg och på arbetsprocesser på bryggan. Fartyg utan digitala funktioner måste också hållas informerade. Den långa övergångsperioden där röst- och digital kommunikation måste köras parallellt identifierades också som en potentiell säkerhetsrisk. Detta är något som kräver noggrann planering och tidig uppmärksamhet,” sade hon.

Modernisering av maritim säkerhetsinformation

Christopher Saarnak, chefskonsult för e-navigation vid Danish Emergency Management Agency (DEMA), presenterade Danmarks arbete med S-124-piloterna för maritim säkerhetsinformation.

”DEMA kommer att leverera S-124-tjänsten för navigationsvarningar år 2026. Vi följer rekommendationer och tidsplaner för S-201 och S-125 enligt IHO och IALA, och säkerställer att tjänsterna är ordentligt testade innan implementering,” sade Saarnak.

För MaDaMe-testen förbättrade DEMA sitt Niord-system för att generera S-124-datapaket och kopplade systemet till både Maritime Identity Registry och Maritime Service Registry, vilket säkerställer kompatibilitet med den utvecklande Maritime Connectivity Platform (MCP)-infrastrukturen.

Maritime Connectivity Platform

Thomas Christensen, vd för Digital Maritime Consultancy, beskrev den grundläggande utgångspunkten för utvecklingen av MCP.

”Vi insåg att vi behövde mer än bara kommunikationskanaler. Vi behövde en plattform”, sa han.

MCP består av tre huvudkomponenter: Maritime Identity Registry (MIR), Maritime Service Registry (MSR) och Maritime Messaging Service (MMS).

Christensen presenterade utvecklings- och standardiseringsläget och betonade:

”Att IHO har beslutat att driva instanser av både identitetsregistret och tjänsteregistret var ett stort steg framåt för MCP:s införande.”

Han avslutade med att beskriva MCP-relaterade aktiviteter i MaDaMe-projektet och lyfte fram vikten av internationellt samarbete.

Demonstrationer i praktiken

Under eftermiddagen hölls tre tekniska sessioner och demonstrationer inom MaDaMe-projektet. Den första, ledd av Juho Pitkänen och Sirpa Kannos från Fintraffic VTS, visade implementation och end-to-end-demonstration av VTS Traffic Clearance Service.

Mads Sølver Svendsen från Sternula genomförde en livedemonstration av S-124-navigationsvarningar över VDE-TER med hjälp av Niord och MCP/MMS. Seminariet avslutades med en demonstration av interoperabilitet mellan S-124 och S-125, ledd av Tuomas Martikainen (FTIA), Christopher Saarnak, Ahmed Elhadi (Novia) och Niilo Nurminen (Novia).

Starkt regionalt samarbete

Seminariet samlade representanter från maritima myndigheter, rederier, forskningsinstitut och projektpartners. Novia representerades av Ahmed Elhadi, projekt- och ekonomispecialist Jenny Kronberg, Niilo Nurminen och FUI-kommunikatör Nadine Karell.

På bilden fr.v. Nadine Karell, Jenny Kronberg, Niilo Nurminen och Ahmed Elhadi.

Evenemanget visade på stark regional samordning och stärkte den gemensamma ambitionen inom Östersjöområdet: övergången till S-100 fortskrider stabilt, med stöd av gemensamma tester, samordnad utveckling och ett konsekvent gränsöverskridande samarbete.

Ordlista

S-100 – IHO:s universella hydrografiska datamodell
S-57 – Nuvarande standard för digital hydrografisk data för ENC
S-212 – IALA:s specifikation för digital VTS-information
SECOM – Standard för säker dataöverföring
S-201 – Information om sjösäkerhetsanordningar
S-124 – Navigationsvarningar
S-125 – Marina sjösäkerhetsanordningar
ATON – Sjösäkerhetsanordning
TCS – Digitalt verktyg för tillståndshantering inom VTS
VTS – Fartygstrafiktjänst
MCP – Maritime Connectivity Platform
Niord – Danmarks system för maritim säkerhetsinformation