Fjärrlotsning testas i praktiken – ESL Shipping i spetsen

3.10.2025
Åbo Nyhet Forskning Hållbar sjöfart Sjökapten (YH)
Nyhet bild

ESL Shipping deltar aktivt i det av Novia koordinerade MVP-projektet för fjärrlotsning, vars mål är att utveckla nya lösningar för att förbättra sjöfartens säkerhet, effektivitet och miljövänlighet. Rederiets fartyg M/S Viikki fungerar som en central testplattform i projektets tekniska försök. Projektet finansieras av Business Finland.

Under projektets gång har ny navigeringsteknologi installerats på Viikki, vilken har testats tillsammans med en erfaren besättning. Besättningens insats har varit betydande, eftersom deras feedback och praktiska erfarenheter hjälper till att utvärdera systemens funktion i verkliga förhållanden.

Lovande första erfarenheter

Enligt ESL Shippings projektchef Jussi Vaahtikari har erfarenheterna från projektet varit uppmuntrande:
”Vi har sett att fjärrlotsning har potential att skapa operativ trygghet och förbättra säkerheten. Även om teknologin ännu behöver mogna och internationella standarder utvecklas, har inga av de utmaningar vi stött på varit oöverkomliga.”

Fördelar för säkerhet, miljö och effektivitet

Utvecklingen av fjärrlotsning ger fördelar på flera nivåer. Operativ effektivitet kan minska bränsleförbrukning och utsläpp, samtidigt som säkrare navigering minskar miljöriskerna. Den flexibilitet som fjärrlotsningen möjliggör öppnar också nya vägar för att möta aktuella problem. Till exempel kan fartygsenheter i en krissituation snabbt dirigeras till alternativa hamnar.

”I praktiken, när infrastrukturen för fjärrlotsning väl är på plats, kan applikationer byggas ovanpå den utan större svårigheter. Med hjälp av teknologin kan man med liten extra insats även integrera till exempel säkerhetsmyndigheter, som då skulle få en direkt och säker lägesbild från och till fartygen, om så önskas”, säger Jussi Vaahtikari.

En god investering på lång sikt

Systemen kan också bidra till att standardisera navigationsrutiner och skapa en mer enhetlig verksamhetsmodell, som närmar sig den precision som är välkänd inom flygtrafiken.
Ur ett kostnadsperspektiv bedöms fjärrlotsning inte bli överdrivet dyrt, utan snarare en klok investering på lång sikt.
”Om systemet stöder navigeringen bredare än bara lotsningen, skapar det ett mervärde för rederierna och gör investeringen attraktiv”, säger Jussi Vaahtikari.

Stöd för befälhavaren

M/S Viikkis befälhavare Rami Matikainen ser betydande möjligheter med fjärrlotsning.
Fjärrlotsning kan fungera som ett särskilt bra stöd för befälhavaren när nya lotsbrev ska skaffas eller när väderförhållandena är utmanande.

”Fjärrlotsning kan fungera som en extra observatör och samtalspartner, vilket ökar säkerheten och ger trygghet i krävande situationer”, säger han.

Kommunikation blir ännu viktigare vid fjärrlotsning

Vid fjärrlotsning förs ofta en ännu grundligare dialog än vid traditionell lotsning. Rami Matikainen betonar att tydlig kommunikation är nyckeln, så att alla parter förstår situationen på samma sätt.

Internationellt har fjärrlotsning redan kommit långt, särskilt i Danmark, där systemet är lättare och kräver mindre utrustning än i Finland. I Finland har man däremot satsat på mer exakt teknologi, såsom videobild med förstärkt verklighet (augmented reality) samt system baserade på förbättrade radarbilder.

Ett steg på vägen mot sjöfartens digitalisering

Samarbetet med projektpartnerna, såsom Novia och andra organisationer, har enligt Jussi Vaahtikari varit tätt och direkt. Lagandan och den genuina viljan att lösa praktiska problem syns tydligt i projektet.

På ESL Shipping ses fjärrlotsning som ett steg på vägen mot digitalisering av sjöfarten och på lång sikt även autonoma lösningar. Det viktigaste målet är dock en säkrare och mer hållbar sjöfart.

”Vi vill vara med och säkerställa att framtidens navigeringsteknologi stöder både säkerhet och miljöansvar”, säger Vaahtikari.

På bilden Jussi Vaahtikari. Foto: ESL Shipping.