Groke bidrar med smart kamerateknik till Novias fjärrlotsprojekt

11.8.2025
Nyhet Forskning Hållbar sjöfart Sjökapten (YH) Bachelor of Engineering, Maritime Technology
Pontus Bostrom

Pontus Boström, AI-chef på Groke Technologies, arbetar för ett av nyckelteknikföretagen i Remote Pilotage MVP-projektet som koordineras av Yrkeshögskolan Novia. Projektet fokuserar på att utveckla och testa teknik för fjärrlotsning av fartyg. Projektet finansieras av Business Finland.

AI och kamera ger bättre överblick till sjöss

Grokes uppdrag i projektet är att skapa ett system som ger en förbättrad lägesbild (situational awareness) med hjälp av videokameror och AI.

”Vi använder AI för att känna igen relevanta objekt i kamerabilden och kombinerar dessa med data från bland annat radar och AIS”, berättar Boström.

AIS (Automatic Identification System) gör det möjligt att identifiera fartyg och följa deras rörelser – både från andra fartyg och från trafikledningscentraler.

Kamerabilder ger mer än radar

Videobaserade system ger fler detaljer än radar och gör det lättare att förstå vad som händer runt fartyget.

”Med vårt system kan fjärrlotsar från land få en tydlig realtidsbild av vad som händer. Systemet varnar också automatiskt för risker”, förklarar Boström.

Kamerorna har installerats på pilotfartyget Viikki och har testats i verklig trafik, senast under sommaren 2025.

Navigation med kameror – nästa steg för sjöfarten

Till skillnad från övervakningskameror som ofta används på fartyg, är Grokes kameror utvecklade för navigationsändamål.

”Kameror för navigation är inte standard än. Våra kameror ger en panoramavy av området runt fartyget, vilket är en stor fördel”, säger Pontus Boström.

AI och video – framtiden till havs

Tekniken är relativt ny men väcker allt större intresse.

”Det finns några startupbolag som utvecklar liknande system med AI-baserad bildanalys. Samtidigt börjar traditionella navigationsföretag nu inse potentialen i att använda kameror i navigationssyfte”, säger Pontus Boström.

Genom samarbetet med Novia har Groke fått möjlighet att testa sin teknik i nya förhållanden, samtidigt som yrkeshögskolan stått för projektkoordineringen och tillfört viktig sjöfartsexpertis till projektet.