DigiMar-projektet: Stärka maritim kommunikation för säkrare hav
Den maritima industrin är en av de mest globalt sammankopplade sektorerna, men missförstånd och bristande kommunikation är fortfarande en stor bidragande faktor till olyckor till sjöss. För att möta denna utmaning startades DigiMar-projektet (Digital Education for Maritime Communication) i oktober 2023. Projektet samlar maritima myndigheter och högre maritima utbildningsinstitutioner från norra och södra Europa. Initiativet, som pågår fram till september 2026, har en treårig tidsram och fokuserar på att förbättra rutinkommunikation till sjöss genom digitala lärverktyg, träningspilotstudier och gränsöverskridande samarbete. Projektet finansieras av Erasmus+ programmet inom Europeiska unionen.
Novia är en av de tio partnerna i DigiMar, tillsammans med universitet, maritima förvaltningar och VTS-center (Vessel Traffic Services) från Finland, Sverige, Norge, Slovenien, Montenegro och Kroatien.
Varför DigiMar är viktigt
Kommunikation till sjöss har utvecklats avsevärt under århundradena, men modern sjöfart står fortfarande inför utmaningar. Missförstånd, avvikelser från kommunikationsprotokoll och språkbarriärer bidrar ofta till osäkra situationer. DigiMar syftar till att överbrygga dessa hinder genom att skapa nya sätt att undervisa i Standard Maritime Communication Phrases (SMCP) och relaterade protokoll.
”Det här projektet handlar om att sammanföra utbildningsinstitutioner och maritima myndigheter från olika länder i Europas norra och södra regioner för att diskutera och hitta sätt att säkerställa att rutinkommunikation sker som den ska,” säger projektledare Franklin Nyairo vid Novia.
”Vi är glada över att ha experter från den maritima sektorn engagerade, och vi ser fram emot återkoppling på de instruktionsfilmer och andra digitala verktyg vi har utvecklat.”
Från signaleldar till AI-chattbottar
En av DigiMars styrkor är dess dubbla fokus på både historien och framtiden för maritim kommunikation. Projektforskare Anne Bouyssou Chen betonar att kommunikation alltid har varit kärnan i säkerheten till sjöss.
”Från signaleldar och -flaggor till Marconis radio och nu till digitala verktyg. Kommunikation har varit ryggraden i navigation, räddning och samarbete,” förklarar Bouyssou Chen.
”Den förändring vi ser idag handlar om hybridkommunikation: mindre mänsklig röst, mer digitalt och till och med maskin-till-maskin datautbyten i takt med att autonom sjöfart utvecklas. Men vi behöver fortfarande ett gemensamt språk för att undvika missförstånd.”
Bouyssou Chen ger en historisk översikt som sträcker sig från den första internationella signalkoden 1855, via Samuel Morses kommunikationskod (Morsekod), nödsignalerna som Titanic använde, till den första internationella konventionen för säkerhet till sjöss (SOLAS-konventionen) 1914, som gjorde kontinuerliga radiovakter obligatoriska på fartyg. Idag reglerar internationella organisationer som IMO, IALA (International Organization for Marine Aids to Navigation) och ITU (International Telecommunication Union) kommunikationsstandarder till sjöss, men DigiMar tar detta ett steg längre genom att integrera nya digitala läromedel direkt i utbildningen.
Vad DigiMar levererar
Projektet har redan producerat instruktionsfilmer och utvecklar chattbottar som hjälper kadetter och officerare att öva kommunikationsscenarier. Dessa verktyg är praktiska, korta och mycket relevanta för användning i klassrum och simulatorträning.
”Vi har genomfört för- och efterstudier för att mäta hur studerande tillämpade rutinkommunikation före och efter att de använt materialet,” förklarar Franklin Nyairo. ”Målet är att se mätbara förbättringar i hur korrekt och självsäkert de använder kommunikationsstandarderna.”
Scenarierna bygger på verkliga incidenter där kommunikationsfel spelade en roll och täcker allt från användning av det fonetiska alfabetet till korrekt rapportering av fartygspositioner. VTS-myndigheter och maritima administrationer har bekräftat materialens relevans för att säkerställa att de bidrar till både utbildning och operativ verksamhet.
Vägen framåt
DigiMar-projektet syftar inte bara till att stärka utbildning och operativa rutiner utan även till att bidra till en översyn av internationella kommunikationsstandarder. Genom att integrera digitalt lärande och ny teknologi i maritim utbildning vill projektet rusta nästa generation av sjöfarare och VTS-operatörer med de kommunikationsfärdigheter som krävs för säkrare och mer effektiv navigation.
”Vi tror att resultaten från DigiMar kommer att bidra till att förbättra hur maritim kommunikation lärs ut och praktiseras, vilket leder till säkrare hav för alla,” avslutar Franklin Nyairo.
Nästa DigiMar-event på Aboa Mare äger rum torsdagen den 18 september (kl. 9–10 online). För mer information kontakta Anne Bouyssou Chen eller Franklin Nyairo.