Blivande socionomen Sonja Ahlfors: ”barn är bäst”
”Det roligaste med jobbet är barnen – bara man har tålamod och intresse att följa med deras utveckling och på riktigt lyssna till vad de har att säga”, säger Sonja Ahlfors.
Hon studerar till socionom inom småbarnspedagogik på Yrkeshögskolan Novia i Åbo och har nyligen avslutat sin fördjupande praktik på Folkhälsans daghem i S:t Karins.
Att jobba med barn är roligt, konstaterar också Ahlfors studiekamrat Pernilla Frondén, som gör sin praktik på Sirkkala daghem i Åbo.
”Det bästa med jobbet är barnens fantasi och kreativitet. De är finurliga och har så härliga funderingar. Jag skrattar varje dag på jobbet.”
För Frondén är det bästa med jobbet att få följa med och bidra till barnens utveckling.
”Jag har varit här i nio veckor och fast det är en kort tid, ser jag hur barnen har utvecklats, både språkmässigt och motoriskt.”
Ett av barnen tog nyss sina första steg och jag tänkte bara wow, tänk att jag har varit med när barnet lärde sig gå.
En ny yrkestitel
Socionom inom småbarnspedagogik är en ny yrkestitel. Tidigare fick socionomer som fördjupat sig i social- och småbarnspedagogik behörighet som lärare i småbarnspedagogik. Nu utgör de en egen yrkesgrupp och ingår i mångprofessionella team tillsammans med lärare och barnskötare inom småbarnspedagogik.
Vilken är då socionomens specialkompetens inom småbarnspedagogiken? Frågan går till Novias lektor Susanne Davidsson som utbildat socionomer i över 20 år. Hon säger att det i grunden handlar om trygghet, välbefinnande, gemenskap och inklusion. Samarbete med familjer är centralt.
”Socionomen jobbar för likabehandling, ingriper mot mobbning och jobbar med dem som är socialt utsatta.”
Davidsson poängterar att arbetet för att motverka psykisk ohälsa startar redan inom småbarnspedagogiken.
”Där kan socionomen jobba för att barn inte ska bli exkluderade eller vara ensamma.”
Man vet att ensamhet är en stor risk i vårt samhälle i dag. Sonja Ahlfors lyfter fram att socionomerna har kunskap om barnskydd och om olika stödfunktioner för barnfamiljer. Hon hoppas ändå att föräldrar inte ska tänka att socionomerna dyker upp bara då det finns ”problem”.
”Socionomerna inom småbarnspedagogik jobbar som en i teamet i barngruppen. Jag tänker att vi själva konkret måste öppna upp för föräldrarna hur vi jobbar och vad vår yrkestitel innebär.”
Både Frondén och Ahlfors blir utexaminerade socionomer i år. Båda kommer att söka sig till daghem – jobb finns och ingendera oroar sig för att bli arbetslös.
”Som nyutexaminerad är daghem det första jag vill pröva på. Men socionomyrket är brett, det finns många olika åldersgrupper och specialiteter man kan jobba med i framtiden”, säger Pernilla Frondén.
Sonja Ahlfors drömarbetsplats är ett daghem med bra stämning.
”Jag vill jobba på ett ställe med bra verksamhetskultur. En plats dit det känns bra att komma och där barnen känner sig trygga.”
Studera till socionom (YH) inom småbarnspedagogik
Utbildningens längd: 3,5 år, 210 studiepoäng (sp).
Vem kan söka? Den med gymnasie- eller yrkesutbildning som grund.
Bra att minnas: Utbildningen ger behörighet som socionom (YH). De som valt 60 sp i socialpedagogik och småbarnspedagogik får behörighet som socionom inom småbarnspedagogik.
På bilden: Sonja Ahlfors gjorde sin praktik på Folkhälsans daghem Skogsgläntan i S:t Karins, här med Viktor Landor. Foto: Robert Seger
Artikeln var en del av Novias bilaga i Hbl i januari 2025.