Visa inlägg taggade med 'resemässan'

Allt fler resenärer väljer sitt resmål på basen av matutbudet

Skrivet av Mona Salama den 20 februari 2017

Var tredje finländare väljer sitt resmål för utlandsresan på basen av matutbudet. Det här gäller främst unga, studerande, affärsresenärer, personer i ledande ställning och huvudstadsbor.

Hela 27 procent av finländarna väljer sitt inhemska resmål på basen av matutbudet. Det här framgår ur en undersökning som Resemässan beställt av Kantar TNS. I undersökningen deltog personer från hela Finland utom förutom Åland. Resultaten publicerades i januari i samband med Resemässan 2017.

Det växande intresset för mat bland resenärer erbjuder nya möjligheter också för mathantverkarna.
B butik

I undersökningen nämndes bland annat följande inhemska destinationer: Helsingfors, Tammerfors, Åbo, Jyväskylä, Kuopio, Nådendal, Rovaniemi och Borgå. – Åbo har profilerat sig som en stad som erbjuder god mat och kallar sig Finlands mathuvudstad. Maten är en betydande del av stadens turiststrategi, berättar Satu Hirvenoja, som är försäljnings- och marknadsföringschef på Visit Turku.

På Resa 2017-mässan fanns för andra gången en matbutik i samband med den stora temaavdelningen för Finlands Skärgård. Sari Hirvenoja, som är idémakaren bakom butiken, ville skapa en äkta skärgårdsstämning på avdelningen. Och bra hade man lyckats. Det vimlade av folk och försäljningen gick så bra att det ibland blev köer till kassan. Under mässan kunde besökarna bekanta sig med matproducenternas utbud och blev bjudna på smakprov på bland annat bröd, ost, söta minitomater och sylt. Här kunde man köpa mathantverksprodukter, som inte finns tillgängliga i vanliga matbutiker, såsom saskatoonsylt och havtornssaft.                                                                       

B ACA

Satu berättar att det i år fanns produkter från 28 producenter till salu och till största delen kom produkterna från Åboland och Åland. På avdelningen fanns bland annat Ålandsmejeriet, Rosala Bagaren, Tackork, Närboden och Söderlångvik representerade. De deltagande företagen betalade en provision av försäljningen, och behövde på så vis inte ta en ekonomisk risk och lägga ut pengar på mässmonter och ha egen personal på plats.

Fortsättning följer nästa år och butikskonceptet kommer att utvecklas. Mat och speciellt lokalt producerad mat och dess ursprung intresserar både inhemska och utländska resenärer. Småskaligt mathantverk skapar unika produkter av lokala råvaror med tydlig identitet och bidrar till fina smakupplevelser. Ett gott samarbete mellan turistnäringen och producenterna är av stor vikt, då mateB Narbodenns betydelse för den lokala och regionala turismstrategin snabbt växer.

Det är dags att sätta Mat-Finland på kartan.

Text och bilder: Mona Salama, Novia, Kustens Mat

B pullotR

 

 

 Bilder, höger kolumn:
1. Maria Pick från Rosala Bagaren betjänade i butiken tillsammans med Margot Wikström från Tackork.

2. Ålandsmejeriet bjöd på smakprov av ost samt övriga åländska produkter. 

3. Närboden från Kimito var med och den FM-prisbelönta jordgubbssylten lockade köpare.

 Till vänster:  Butikens sortiment bestod till största delen av produkter från Åboland och Åland. Västnyland representerades av FM-vinnarprodukten i Innovativt mathantverk Beer vinegar från Fiskars. (högst uppe på hyllan).