AdobeStock 99089221

Maritime Data Methods for Safe Shipping

The MaDaMe project, co-funded by the Interreg Baltic Sea Region Programme 2021-2027, drives the transition

Om Projektet

Trafiktätheten till sjöss och transporten av farligt gods i trånga vattenområden i Östersjön har ökat. Detta ställer krav på nya lösningar för säker navigering och ren sjöfart i Östersjöregionen. MaDaMe-projektet stödjer nationella myndigheter med ansvar för sjötrafikledning i att utveckla gemensamma, cybersäkra och digitala infrastrukturtjänster för transporter i Östersjöområdet.

Målet med MaDaMe-projektet är att utveckla, pilottesta och utvärdera nya digitala informations- och meddelandetjänster för farledsnavigering. Dessa digitala tjänster syftar till att främja tillförlitligt informationsutbyte och utvecklas enligt IHO:s S-100-ramverk för digitala tjänster och produkter:

Digitala navigationsvarningar – S-124
Digitala utmärkningar och hjälpmedel för navigation (AtoN) – S-125
Digitala VTS-tjänster (Vessel Traffic Services) – S-212

Projektet använder MCP (Maritime Connectivity Platform) och SECOM för att bidra till cybersäkerheten i lösningarna. MaDaMe använder, utvecklar och testar även kommunikationstekniker för att stödja de riktade digitala tjänsterna och etablera en förbindelse mellan landstationer och fartyg, vilket möjliggör datakommunikation under projektets pilotfas. Piloterna genomförs både i simulatorer och ombord på fartyg som trafikerar Östersjöområdet.

Ur ett standardiseringsperspektiv bidrar utvecklingen av dessa farledstjänster till att öka mognadsgraden hos de tekniska produktspecifikationerna för respektive tjänst inom IHO:s S-100-infrastruktur. Resultaten från detta arbete kommer att bidra till det pågående standardiseringsarbetet i internationella organisationer och organ som IMO, IHO och IALA. Dessutom stödjer MaDaMe HELCOM:s Baltic Sea Action Plan s4 genom att erbjuda harmoniserade e-navigationslösningar.

Novias roll i projektet är att erbjuda bryggsimulatorutrustning och en testmiljö för elektroniska sjökort (ECS) som är kompatibel med S-100 för pilotering av de utvecklade digitala tjänsterna. Novia stödjer även pilotfasen genom att samla in användarupplevelser och utvärdera användbarheten av de testade lösningarna. Därtill leder Novia projektets spridningsarbete och säkerställer att aktiviteterna ökar medvetenheten om möjligheterna som digitala farledstjänster erbjuder.

FN:s hållbarhetsmål

9 hallbar industri innovationer och infrastruktur 1
Ahmed Elhadi

Ahmed Elhadi

Projektledare

Hertig Johans parkgata 21
20100 ÅBO
Period: 1.11.2023 - 31.10.2026
Forskningsområde: Hållbar sjöfart
Forskningstema: Maritima datalösningar
Campus: Åbo
Total budget: 3 411 519 €
Novias andel av totalbudget: 372 600 €
Finansiärer: Interreg - Baltic Sea Region,
Samarbetspartners: Danish Maritime Authority, Digital Maritime Consultancy (DMC), National Institute of Telecommunications (NIT), Sternula A/S, NavSim Poland Ltd., Trafikledsverket, DFDS, Fintraffic Ab, Sjöfartsverket
Extern koordinator: Turun ammattikorkeakoulu