SOTE-PEDA 24/7 - (UKM)

Undervisnings och kulturministeriet


Period: 18.4.2018 - 1.2.2021

Content: Hanke toteutetaan 22 ammattikorkeakoulun ja 2 yliopiston muodostaman konsortion
yhteistyönä. Koordinaattorina toimii Laurea AMK. Lisäksi hankkeella on laaja
yhteistyöverkosto: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), ODA-hanke,
Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus Socca, Hoitotyön tutkimussäätiö
(Hotus), Suomen Tele ja ehealth Seura. Yhteistyötä tehdään tiiviisti jo
rahoituksen saaneen eAMK-hankkeen kanssa.
SOTE-PEDA 24/7-hankkeessa kehitetään sote-alan korkeakoulutukseen tulevaisuuden
digi-sote e-osaamisen määrittely ja luodaan kansalliselle
korkeakouluverkostolle yhteisiä opintoja, pedagogisia ratkaisuja ja
oppimisympäristöjä. Hanke vastaa hallituksen kärkihankkeisiin kuuluvan
korkeakoulujen kehittämisohjelman mukaisiin tavoitteisiin. Lisäksi SOTE-PEDA
24/7 –hankkeen tavoitteena on:
• Vahvistaa eri alojen opiskelijoiden, opettajien ja ammattilaisten monialaista
osaamista sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) digitaalisten palvelujen ja
rakenteiden käyttämisessä, johtamisessa sekä yhteiskehittämisessä.
• Luoda digitaalinen living lab oppimisympäristö joka toimii 24/7
-periaatteella hyödyntäen eAmk hankkeen luomia pohjaratkaisuja,
Kanta-palveluissa olevaa verkkokoulua sekä avoimia virtuaaliympäristöjä. Näin
mahdollistetaan yhteisten monialaisten opintojaksojen tuottaminen joustavalla
nano-oppimisen mallilla ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen yhteistyönä sekä
kansallisesti että kansainvälisesti, huomioiden osallistujien osaamistasot
niin, että he saavuttavat oman EQF -tasonsa mukaista oppimista.
• Tuottaa helposti käytäntöön sovellettavia pedagogisia malleja ja sisältöjä
monialaisen digi-sote-osaamisen vahvistamiseksi nano-oppimisen ideologian
mukaisesti.
• Muodostaa tulosten levittämiseksi ja juurruttamiseksi tutor-opettajien
verkostoja.
• Määritellä sote-digi-osaaminen ja digitalisoituvan sote-järjestelmän
johtamis- ja kehittämisosaaminen perustuen olemassa oleviin määritelmiin sekä
peilaten asiantuntijoiden tulevaisuuden visioihin, ja käydä tarvittavia
neuvotteluja korkeakoulujen eri koulutuksien opetussuunnitelmista vastaavien
asiantuntijoiden kanssa, jotta SOTE-PEDA 24/7:ssä tuotetut osaamiskuvaukset
vaikuttavat eri alojen opetussuunnitelmiin.
• Luoda sote-digi ja sote-digi -palvelujen johtamis- ja kehittämisosaamisen
osaamismerkkijärjestelmä niin opiskelijoille, opettajille, kuin työelämän
edustajille yhteistyössä tarvittavien toimijoiden kanssa hyödyntäen eAmk:n
tuottaman ja jo aikaisemmin olemassa olevien osaamismerkkijärjestelmien
ominaisuuksia.
• Luoda monialaisen oppimisen ja kehittämisen yhteisö, joka on aktiivisessa
vuorovaikutuksessa eri toimijoiden kanssa niin maakunnallisesti, kansallisesti
kuin kansainvälisesti. Tällä vahvistetaan korkeakouluopiskelijoiden ja
opettajien työelämä- ja yrittäjävalmiuksia esimerkiksi nopeiden kokeilujen
avulla huomioiden kansalaisten saaman palveluneuvonnan ja -ohjauksen merkitys
ja palveluprosessien muuttuminen sekä digitaalisen transformaation muovaamat
uudenlaiset eettiset toimintamallit sote-ekosysteemeissä.

Hemsida: http://sotepeda247.fi/

RESULTAT:
Slutseminarium: 6.10.2020 klo 9–15, på Zoom

Projektets resultatrapport:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/352815/Laurea%20erillisjulkaisu_Va
hvista%20SoteDigi-osaamistasi%20247.pdf?sequence=5&isAllowed=y




Parter:
Laurea-ammattikorkeakoulu Oy
Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
Hämeen ammattikorkeakoulu Oy
Itä-Suomen yliopisto
Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy
Karelia ammattikorkeakoulu Oy
Lahden ammattikorkeakoulu Oy
Lapin ammattikorkeakoulu Oy
Metropolia ammattikorkeakoulu Oy
Oulun ammattikorkeakoulu Oy
Saimaan ammattikorkeakoulu Oy
Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
Savonia-ammattikorkeakoulu Oy
Seinäjoen ammattikorkeakoulu Oy
Suomen Humanistinen ammattikorkeakoulu Oy
Tampereen ammattikorkeakoulu Oy
Tampereen teknillinen yliopisto
Turun ammattikorkeakoulu Oy
Oy Vaasan ammattikorkeakoulu– Vasa yrkeshögskola Ab
Yrkeshögskolan Arcada Ab
Yrkeshögskolan Novia

Focus area: Interprofessionell hälsa och välfärd

Campus: Vasa Wolffskavägen 31

Financers: Undervisnings- och kulturministeriet

Project owner: Laurea

Project manager: Sirkku Säätelä

Partners: Laurea Amk, Metropolia, Lapin ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia, Turun ammattikorkeakoulu, Satakunnan ammattikorkeakoulu, JAMK, Savonia, Diakonia, HAMK, Itä-Suomen Yliopisto, KAMK, Karelia, Lahden AMK, Oulun AMK


Homepage