Moni matkailija valitsee matkakohteensa ruokatarjonnan perusteella

Kirjoittaja Artesaaniruuan suomenmestaruuskilpailu – blogi » 19 helmikuu 2017 | Kommentit

Joka kolmas suomalainen valitsee ulkomaan matkakohteen ruokatarjonnan perusteella. Näin tekevät erityisesti nuoret, opiskelijat, liikematkustajat, johtavassa asemassa olevat ja pääkaupunkiseudulla asuvat.
Kotimaan matkakohteen ruokatarjonnan perusteella valitsee peräti 27 prosenttia suomalaisista..
Tiedot ilmenevät Matkamessujen Kantar TNS:ltä tilaamasta tutkimuksesta, jonka tulokset edustavat Suomen väestöä Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimus julkaistiin tammikuussa Matka 2017-messujen yhteydessä.

Trendi tarjoaa uusia mahdollisuuksia myös ruoka-artesaaneille.B butik

Kotimaan matkakohteissa nousevat tutkimuksessa esiin Helsinki, Tampere, Turku, Jyväskylä, Kuopio, Naantali, Rovaniemi ja Porvoo. - Turku on profiloitunut hyvää ruokaa tarjoavana kaupunkina ja julistautunut Suomen ruokapääkaupungiksi. Ruoka on selvästi osa kaupungin matkailustrategiaa, kertoo Satu Hirvenoja, Visit Turun myynti- ja markkinointipäällikkö.

Matka 2017-messujen Suomen Saariston jättiosastolla oli toista kertaa ruokakauppa. Sari Hirvenoja, joka on idean takana, halusi luoda aitoa saaristolaistunnelmaa. Ja hyvin oli onnistuttu. Myynti oli vilkasta ja kaupan kassalle syntyi välillä jonoja. Messujen aikana kävijät saivat tutustua ruokatuottajien tarjontaan ja sai maistaa mm. leipää, juustoa, tomaatteja ja hilloja. Osastolta sai ostaa artesaaniruokia, joita ei ole tarjolla tavallisessa ruokakaupassa kuten saskatoonhilloa ja tyrnimarjamehua.

B tomater
Kaupassa oli tänä vuonna 28 tuottajan tuotteita myynnissä, pääosin Turunmaalta ja Ahvenanmaalta ja mukana olivat mm.  Ålandsmejeriet, Rosala Bagaren, Tackork, Närboden ja Söderlångvik.

Jatkoa on tulossa ensi vuonna ja kauppakonseptia kehitetään. Ruoka ja erityisesti lähiruoka ja sen alkuperä kiinnostaa selvästi sekä kotimaisia että kansainvälisiä matkailijoita. Pienimuotoinen artesaaniruoka tarjoaa ainutlaatuisia makuja paikallisista raaka-aineista. Yhteistyötä matkailun ja tuottajien välillä kannattaa tiivistää, koska ruoan merkitys matkailuelämyksessä kasvaa nopeasti.



Teksti ja kuvat: Mona Salama, Novia, Rannikon Ruoka-hanke.


B maistiaisiB Hango