Malin Winberg

24.01.2024 | Kommentarer

Case: Kultur och Hållbarhet

Kultur och hållbarhet (2022-2024)

  • Institution: Konst och kultur, Jakobstad
  • Projektledare:  Malin Winberg

Kulturbegreppet är komplicerat, för kultur kan betyda så många olika saker. Definitionen av ordet kultur i denna kontext är att kultur är när man skapar något, oavsett konstform. Projektet handlar om att hitta modeller för och exempel på hur man kan använda olika konstnärliga uttrycksformer för att belysa hållbarhetsfrågor, främst klimatrelaterade. Utmaningar i samhället som projektet vill ta sig an i form av tematik att skapa konst om är bland annat konsumtion, matvanor, trafik och transporter och energiförbrukning.

På vilket kan man med hjälp av olika konstnärliga uttryck synliggöra problem och inspirera människor att leva mer hållbart? Konst och kultur kan få människor att känna och reflektera. I detta projekt eftersträvar vi att väcka känslor kring miljömässig hållbarhet.

Projektet ska skapa så kallade piloter med olika hållbarhetsteman. En pilot kan vara ett material, en kampanj, en tillställning eller en upplevelse av något slag. Ordet pilot används för att visa på att det handlar om processer som är i ständig rörelse och medskapande. Oavsett form är piloterna tänkta att bli upplevelser, endera så att de medverkande är med och skapar konst kring en hållbarhetsfråga eller att de är med och upplever konst. Piloterna kan ske bland annat inom föreningar, i det offentliga rummet på arbetsplatser eller på skolor.

Vilka utmaningar har projektet hittills stött på?

Vi märker att det är lite svårt att hålla de dialoger vi för med testgrupper till kärnfrågorna kring kultur och hållbarhet, ofta hamnar vi i diskussioner som handlar om elementära frågeställningar som exempelvis sopsortering, varför vi inte cyklar mer eller slentrianmässig konsumtion. Vi märker att diskussionerna lätt börjar handla om våra normer och vanor, vi gör så mycket i vardagen utan att ens reflektera över det. Att sätta sig ner och fundera på kultur och hållbarhet gör att vi öppnar upp för att medvetandegöra oss själva och andra om våra val och handlingar.

Vad kan vi ta med oss från projektet i vår verksamhet?

Vi kunde ta in frågeställningar från projektet in undervisningen, inom många olika ämnesområden och det skulle vara spännande att göra nordiska projekt kring hur konsten och kulturen kan användas som transformator för klimatomställningen.