Exkursion till Umea 2

19.03.2024 | Kommentarer

Exkursion till Umeå

En grupp tradenom studerande vid Novia i Vasa fick i kursen Kulturkännedom och olika områden, möjligheten att tillsammans med några utexaminerade studenter från Novia delta i en 1-dags exkursion till Umeå i slutet av februari. Vi hade möjlighet att göra detta tack vare stipendier. Under dagen besökte vi tre olika företag/organisationer runtom i Umeå.

Under vår studieresa från Novia till Umeå, började vår dag tidigt med en bussresa från Novias campus i Vasa till hamnen vid Vasklot, med avfärd klockan 7:00 på morgonen. Trots den tidiga morgonen var vi glada och taggade för dagen vi hade framför oss. Väl framme vid hamnen fick vi våra biljetter och klev ombord på båten där en välkomnande frukostbuffé väntade på oss. Efter att vi njutit av en härlig frukost delades vi in i grupper för att ha en samarbetsuppgift. Grupperna var slumpvisa vilket gjorde att vi behövde jobba med andra än våra närmaste klasskompisar. Vi fick i uppgift att guida en av gruppmedlemmarna genom en bana och personen vi valt att leda skulle bära ögonbindel. Samarbetsuppgiften gjorde vi för att lära oss vikten av kommunikation och samarbete i en grupp. Efter detta fick vi fritid tills vi var framme vid hamnen i Umeå. Vi underhöll oss genom att spela kortspel.

Vårt första stopp var Visit Umeå, där fick vi en grundlig inblick i hur staden marknadsför sig som en attraktiv destination för turism och evenemang. Visit Umeå jobbar inte endast för staden Umeå utan för hela Umeåregionen, alltså samarbetar de även med kommuner runt omkring. Genom en informativ presentation fick vi insikt i Visit Umeås strategier och mål samt deras samarbete med företag i både Umeå-regionen och med Visit Vasa. Vi visste ju från förut att Umeå och Vasa samarbetar med varandra men nu fick vi en bättre inblick hur mycket det egentligen är och vad de gör tillsammans. Vi fick också information om deras pågående projekt, vilket var riktigt inspirerande. Efter presentationen fick vi även möjligheten att ställa frågor och diskutera kring ämnet.

Exkursion till Umea

Efter en timmes lunchpaus besökte vi Kvarkenrådet, RICE och Västerbottens handelskammare. Vi blev vänligt välkomnade och fick möjlighet att utforska byggnaden medan de förberedde sig. Under tiden blev vi också bjudna på en traditionell Swedish fika. Därefter fick vi en presentation av Kvarkenrådet, som arbetar för att främja samarbete och utveckling i Kvarkenregionen. Det var intressant att höra om det gränsöverskridande samarbetet och de utmaningar och möjligheter som detta medför.

Efter presentationen av Kvarkenrådet fick också en presentation av företaget RICE. Denna presentation var också riktigt intressant då vi fick lära oss mer om deras forskningsprojekt och innovationer och hur det bidrar till samhällsutvecklingen. Representanten från RICE hade även en workshop för oss där vi i mindre grupper fick fundera på olika företags businesscanvas modeller och göra SWOT-analyser. Han som höll presentationen samt våra egna lärare var till stor hjälp och inspiration om man behövde hjälp på traven i någon uppgift.

Båda företagen hade sin verksamhet i Scharinska villan en bit utanför centrum. Företagen berättade också lite historia bakom huset vilket var väldigt intressant. Bland annat så hade studentkåren haft sin verksamhet där under 90-talet. Byggnaden hade också drabbats av en brand och blivit renoverad och uppbyggd efter det. Huset hade också blivit renoverad ännu en gång efter det och vi tradenomstuderande från Novia fick äran att vara deras första inbjudna gäster.

Efter dessa företagsbesök hade vi cirka 3,5 timmes fritid att utforska Umeå på egen hand. De flesta av oss valde att gå in till centrum för lite shopping, aktiviteter eller för att utforska stadens sevärdheter. Klockan 19:40 for bussen tillbaka till hamnen i Holmsund och Vasa igen. På båtresan hem hade vi inte något program förutom möjligheten att äta skärgårdsbuffé, alla fick göra vad de ville och bara koppla av och återhämta sig efter en intensiv dag. Vi var hemma i Vasa igen klockan 2:00 på natten efter en lång men otroligt givande och intressant dag.

Lärdomar

Det var lärorikt och roligt att vi fick möjligheten att åka på exkursion för att se hur teorin vi lärt oss i skolan fungerar i praktiken. Speciellt från kursen Kulturkännedom och olika marknadsområden där vi har haft presentationer om Sverige som ett ”case country”. Även fast det inte är långt från Vasa till Umeå så finns det vissa märkbara skillnader, exempelvis så är svenskarna mycket mera sociala och hjälpsamma.

Slutligen så vill vi tacka alla som gjorde denna roliga dag möjlig.