Ambassad 2023

07.12.2023 | Kommentarer

En inblick i olika karriärer i Stockholm

Vår tradenomklass fick nyligen den roliga och lärorika upplevelsen att åka på ett studiebesök till Stockholm från 19.11 till 22.11. Resan var möjlig tack vare mina andra klasskamrater som hjälpt med att ordna program och material inför resan. Resan skulle inte heller varit möjlig utan vår sponsor Nissistiftelsen. I detta inlägg kommer jag kort gå igenom hela resan och gå liten in på djupet på vårt studiebesök till OMT. Jag kommer berätta om resans höjdpunkter, vad jag lärde mig på företagsbesöken och vilka reflektioner de väckte hos mig.

Vår resa startade från Novia i Vasa på eftermiddagen. Vi åkte med buss ner till Åbo var vi åkte med färjan Grace över till Sverige. Under bussresan ner till Åbo fick vi delta i olika frågesporter som studerande förberett, även busschauffören och lärarna ordnade en impromptu frågesport. Programmet var underhållande och fick resan att gå mycket snabbare. Vi anlände vid hamnen sent om kvällen och på grund av den tidiga väckningen nästa dag slutade kvällen för de flesta rätt snabbt efter vi gott ombord.

Måndagen började med en tidig väckning klockan sex då vi kom i land i Stockholm. Från båten åkte vi direkt till HOOM Park Hotel Solna var vi fick äta morgon mål. Efter morgonmålet åkte vi på besök till Finlands ambassad och finsk-svenska handelskammaren. Först fick vi höra på vilka uppgifter ambassaden har och vad man gör om man arbetar där. Efter det fick vi veta om vad finsk-svenska handelskammaren är och hur de hjälper olika företag. Slutligen berättade en klasskamrat om vad han gjort under sin praktiktid vid ambassaden. Vår resa fortsatte efter detta till Elite Hotel Adlon var vi snabbt lämnade våra väskor. Efter detta hade alla fritid i några timmar innan våra följande företagsbesök. Själv åkte jag och några andra till en restaurang nära hotellet var vi spenderade vår paus. Runt ett tiden fortsatte vårt program med företagsbesök i olika grupper till Strawberry Wellington, Ida Warg och OMT. Efter företagsbesöken hade vi fritid för resten av kvällen. En stor del av de som var på resan åkte till olika fina restauranger i olika grupper.

Jag och fem andra som var i grupp 3 fick besöka företaget OMT som är ett konsultföretag inom ett par olika branscher. Vid besöket berättade Pontus Bernhardsson åt oss om sin karriär, företaget OMT och om konsultbranschen. Vår små gruppstorlek möjliggjorde en väldigt öppen dialog under presentationen. Pontus arbetskarriär gav en bra inblick i de skillnader som det finns i att arbeta i en stor och en liten organisation. Genom att jämföra OMT med sin tidigare arbetserfarenhet lärde fick jag en inblick i vilka styrkor och svagheter som kan komma med att vara ett litet eller stort företag. När Pontus berättade åt oss om OMT och dess snabba utvecklingen fick jag en bra inblick i utmaningarna som ett företag kan ha då det växer snabbt och hur man kan förbereda sig inför dessa utmaningar. Efter att vi fått en inblick i OMT och dess historia fick lära oss om hur ett konsultföretag fungerar och hur de skiljer sig från ett företag som till exempel producerar en produkt. Vid ett konsultföretag är personalen deras produkt, därmed måste de satsa mycket på att ta hand om deras personal. En viktig del i företag som är så beroende på sin personal är företagskulturen. Under presentationen fick vi veta hur OMT satsar på sin personal och företagskultur. Största hotet som ett konsultföretag har är att tappa sin personal, vilket kan hända rätt enkelt då din personal arbetar på olika projekt under långa tider hos andra företag. Efter presentation ställde vi frågor om alla dessa olika ämnen och diskuterade vidare om sådant som lämnat oklart. Personligen frågade jag hur man skall planera sin karriär om man vill komma in på konsulteringsbranschen. Från diskussionen som följde frågan fick jag den förståelsen att man kan inte riktigt få expertisen till att bli konsult på något annat sätt än att arbeta på diverse arbetsplatser var man kan lära sig mycket.

Under tisdagen hade vi mycket mera tid att för eget program. Beroende på vilken grupp man var indelad i besökte vi denna dag företagen Boliden och Sambla Group. Jag var i den gruppen som besökte Sambla Group var vi fick höra om lånjämförelse, lånåterfinansiering och CRM. Efter företagsbesöken hade vi några timmar för eget program innan vi började vår hemresa. Jag och några andra åkte till en biljard var vi spelade olika spel fram till att vi åkte med bussen till färjan Glory. Under buss resan tillbaka till färjan stannade vi på ett ställe med fin utsikt över Stockholm. På färjan hem åt jag vid buffen och njöt av programmet på båten. Färjan anlände till Finland tidigt om morgonen på onsdag, varefter vi började buss resan upp till Vasa. Bussresan tillbaka till Vasa var rätt lugn och vi hade inget speciellt program.

I dess helhet var resan en väldigt rolig upplevelse och jag lärde mig mycket om olika karriärmöjligheter som jag kan ha i framtiden. Resan hjälpte mig få inblickar i olika branscher som jag aldrig tidigare varit intresserad i och hjälpte mig första att jag inte bara måste fortsätta med den karriär som jag håller på med för tillfället. Under resan gång lärde jag mig även att varje bransch har sina egna möjligheter och utmaningar och det är aldrig för sent att börja med något nytt.

Slutligen vill jag tacka alla de andra studeranden som haft diverse uppgifter inför resan och som gjorde resan rolig att vara på. Jag vill även tacka sponsorerna som gjorde resan överhuvudtaget möjlig. Jag hoppas att kommande tradenomer kommer få ha en lika rolig och lärorik upplevelse som jag har haft under vår resa.

Elias Hakala

Länkar till företagen som jag besökte under resan hittas under: