HEADER VINTER

16.05.2023 | Kommentarer

Entreprenörskap och företagande inom social- och hälsovård

Utbudet av service och tjänster behöver utvecklas inom social- och hälsovårdsområdet för att svara mot framtidens behov, inte minst på landsbygden och i skärgården. Projektet Entreprenörskap, hälsa och välfärd som finansieras av Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling, Aktion Österbotten och Svenska kulturfonden, strävar efter att stöda nya företagare i utvecklandet av företagsidéer och entreprenörskap genom en skräddarsydd utbildning. Målet är att deltagarna etablerar nya företag som betjänar kunder inom social- och hälsovårdsområdet i landsbygdsområden i Österbotten. Inom projektet sammanställs även en behovsanalys av service inom hälsa och välfärd som fungerar som grund för ny verksamhet, företagsamhet och serviceproduktion.

Kurs i företagsamhet inom hälsa och välfärd


Kursen i företagsamhet inom hälsa och välfärd riktas till personer med intresse att påbörja företagande i landsbygdsområden i Österbotten. Deltagarna har en grundexamen inom social- och hälsovårdsområdet.

Kursen inleddes i februari 2023 och fortgår fram till slutet av 2024. Under kursens gång lär sig deltagarna utforma en affärsidé och en affärsplan, får kännedom om budgetering och prissättning samt lagstiftning inom branschen. Deltagarna får även förståelse för de etiska aspekterna kring företagande inom social- och hälsovård. Innehåll som kursen behandlar är bland annat företagande och entreprenörskap inom social- och hälsovård, självledarskap och etiska riktlinjer, lagstiftning gällande social- och hälsovårdsservice, marknadsföring, budgetering och prissättning samt verktyg för affärsutveckling.

Interdisciplinär tillämpning av LOOPA-verktyget

I kursen används LOOPA-metoden. För att kartlägga vilka resurser den blivande entreprenören besitter har Loopa-verktyget möjlighetskartan använts. Vidare har vi i kursen byggt på med ett annat verktyg för att först identifiera och sen intervjua potentiella kunder från företagarens målgrupp med hjälp av personas. Ytterligare har ett tredje Loopa-verktyg använts för att känna in den potentiell kundens önskemål, d.v.s. empatikartan (1).

Mentorskap och sparrning

Utöver detta erbjuds kursdeltagarna stöd från professionella inom branschen i form av mentorskap med en sparrningspartner. Kursdeltagarna hittar en mentor, i första hand bland lokal företagare med kännedom och erfarenhet inom det verksamhetsområde där kursdeltagaren har intresse av att utveckla egen företagsamhet. Syftet med sparrningen är att nätverka, hitta ett bollplank och diskutera kring den tilltänkta företagsverksamheten. Målet är att deltagarna etablerar nya företag som betjänar kunder inom social- och hälsovårdsområdet i glesbygdsområden. Avsikten är att företagen som etableras fortsätter sin verksamhet efter projektets slut.

Referens

1 Ben Salem Dynehäll, M & Lärk Ståhlberg, A. (2014). Loopa: Affärsutveckling för entreprenörer: så driver du din affärsidé till kundsuccé (1. uppl.). Liber.

Foto: Susanne Jungerstam