29.8.2019

Viltkött direkt från jägarna? Kartläggning av flaskhalsar i inköpsprocessen i HoReCa sektorn i Finla

steak 3766548 2

Inledning:

Vitsvanshjorten har hämtats till Finland från Minnesota i Nordamerika 1934. År 1965 påbörjades jakt av vitsvanshjort i Finland efter att populationen ökat från de inhämtade fyra individerna till 1 000 individer (Kekkonen m.fl. 2012). Vintern 2017–2018 var den uppskattade populationen av vitsvanshjort i Finland
100 000 individer med lokala tätheter på över 50 djur/1 000 ha (Kukko & Pusenius 2018).

Prognosen för vitsvanshjortens populationstrend i Finland är fortfarande stigande, då arten dels breder ut sig och dels ökar i täthet lokalt. I Minnesota där vår vitsvanspopulation har sitt ursprung kan populationerna nå avsevärda tätheter på 100 djur/1 000 ha utan att täthetsberoende faktorer som tillgång till föda har en reglerande effekt. Först vid tätheter på 200 djur/1 000 ha börjar täthetsberoende faktorer reglera populationerna. Om trenden i Finland är liknande, utgör vitsvanshjorten en betydande naturresurs där en jakt på hållbara grunder kan göra betydande mängder kött tillgängligt för konsumenter. Viltkött är ett hållbart köttalternativ för konsumenten.

Att jakten är övervakad av myndigheter, samt jägarens kunskap och skicklighet är avgörande för hur etiskt köttet kan anses vara. Genom att öppna jakten för jakt gästerfinns möjligheter att öka avskjutningen och samtidigt öka tillgången på viltkött på marknaden.

Hållbart viltbruk ger möjligheter till jakt och naturturism vilket ökar möjligheter för åretruntverksamhet och stöder den lokala ekonomin på landsbygden. För att vidareförädlare, restauranger och konsumenter ska öka
användningen av finländskt viltkött krävs fungerande verksamhetsmodeller samt regelverk, normer och system.


”Enligt prognoser kommer vitsvanshjorten fortsätta breda ut sig över landet och öka i täthet. Redan i
dag kräver avskjutningen av alla licenser på vitsvanshjort stora insatser av jaktlag och –föreningar,
och den prognostiserade ökningen av stammen på vitsvanshjort kräver därför nya
verksamhetsmodeller.”



- Forskningsledare i Bioekonomi Marianne Fred, YH Novia (Fred, M. 2019)

Denna undersökning är första steget i att utveckla nya verksamhetsmodeller och underlätta leveransprocessen. Undersökningens målgrupp är hotell, restaurang, och catering (HoReCa härefter) branschen. Enkätundersökningen har finansierats av Finlands viltcentral och utfördes av Segmento Oy.


Mera information om:
Vitsvanshjortens populationsutveckling i Finland 1934-1965: doi:10.1371/journal.pone.0043482


Vitsvanshjortens antal och utbredning 2017-2018: http://wordpress1.luke.fi/riistahavainnothirvielaimet/wp content/uploads/sites/5/2018/03/Valkoh%C3%A4nt%C3%A4peurakanta-talvella2017_2018.pdf

 

Läs hela rapporten här: https://www.novia.fi/forskning/oppen-vetenskap/publikationsguide/novias-publikationsserie/serie-r-rapporter

Bild: Pixabay.com

Gå till "Taglistning"