1.4.2018

Vårda på svenska innovativ språkkurs för vårdpersonal på Åbo universitetscentralsjukhus

doctors 2607295 340

Språkkursen "Vårda på svenska" är en innovation som utvecklats av Åbo Yrkeshögskola och Yrkeshögskolan Novia i Åbo, på beställning av Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt. Visionen var att ordna lockande, icke-traditionell språkundervisning med rimliga kostnader.

En innovativ språkkurs
Åbo Yrkeshögskola har tidigare sålt språkkurser till Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt men nu var det dags att ta den svenskspråkiga
yrkeshögskolan Novia med som samarbetspartner. I ett tidigt skede blev det klart att simuleringar och skuggningar skulle vara de innovativa inlärningsmetoderna för språkkursen.
Det tredje viktiga elementet var språkkliniken. Teamet för pilotprojektet bestod av språkläraren Ann-Katrin Tyni-Nummelin från Åbo Yrkeshögskola, vårdläraren Michaela Jalava och utbildningsansvariga Minna Syrjäläinen-Lindberg från yrkeshögskolan Novia. Kundansvariga Marianne Renvall från Åbo Yrkeshögskola administrerade kursen och utbildningsplaneraren Sirpa Saarni från distriktet fungerade som kontaktperson från sjukhusets sida. I projektet deltog tre sjukskötar- eller hälsovårdarstuderande från Novia. Deras insatser behövdes både vid simuleringar och vid skuggningarna. 15 sjukskötare från Åbo universitetscentralsjukhus (ÅUCS) valdes till den första kursen.


Simuleringar
Vårda på svenska-kursen inleddes med introduktion och simulering. Simuleringens grundtanke var att vårdarna skulle bekanta sig med ett patientfall som de kunde möta på sin egen vårdavdelning. Som patienter fungerade Novias studerande som uteslutande talade svenska med kursdeltagarna. Sjukskötarna skulle vårda och handleda ”patienten” på svenska. Allt som allt ingick det i kursen två simuleringstillfällen med en månads mellanrum. Mellan de två simuleringstillfällena kunde deltagarna ta del av mera traditionell språkundervisning, en s.k. språkklinik. Simuleringarna upplevdes som innehållsrika och givande. Till det bidrog även kursdeltagarnas öppna och trevlig attityd. Många av kursdeltagarna önskade hjälp med språket i de intervjublanketter
och ordlistor som används på respektive avdelning och passade på att ha dem med till simuleringstillfällena.


Studerande skuggar sjukskötare
Skuggningen i detta pilotprojekt betydde att en svenskspråkig studerande följde sjukskötare på deras arbetsplatser och uppmuntrade samt inspirerade sjukskötare att tala svenska. Studeranden fungerade som sjukskötarnas egna språktränare, t.ex. genom att ställa frågor om patientvården på svenska. Studerande utförde inte vårdåtgärder, de följde med och pratade sitt modersmål med sjukskötarna. I patientsituationer användes patientens modersmål. Via dialog och observationer lärde studeranden sig aspekter av den inremedicinska vården. Tystnadsplikt och sekretess beaktades på samma sätt som under vanlig praktik.


Utvärdering och fortsättning
Både kursdeltagare och studerande utvärderade pilotprojektet som en positiv innovation. Deltagarna upplevde att simuleringen och skuggningen var fungerande inlärningsmetoder i språkkursen. Många sjukskötare kände sig säkrare i att prata svenska. Inlärningen kändes naturligt och även roligt! Medverkande lärare upplevde kursplaneringen och förverkligandet som utmanande, innovativt och inspirerande. Samarbetet mellan de två yrkeshögskolorna fungerade bra. Ett stort tack går till studerande som så spontant och aktivt möjliggjorde pilotprojektet. Det finns absolut delområden att förbättra, t.ex. kommunikationen mellan beställaren ÅUCS och yrkeshögskolorna ska förtydligas till nästa gång. Instruktionerna ska bearbetas och finslipas. ÅUCS är villig att beställa en ny kurs som förverkligas på hösten 2018. Vårda på svenska-språkundervisningsmodellen har utvecklats, prövats och utvärderats med gott
resultat.

Artikeln kan läsas online i Vård i Fokus 4/2018, sidorna 28- 29 här: http://www.sffi.fi/wp-content/uploads/2019/03/V%C3%A5rd_i_Fokus_4_2018.pdf

Bild: Pixabay.com

Gå till "Taglistning"