30.1.2024

Nätverksträff och workshops med museer i Härnösand

Reseskildring resa till Harnosand 2024. Foto Daniel Ainasoja

Reseskildringen har publicerats i Novias egna publikationsserie RS: Reseskildring, ISSN: 2670-028X. 

I Interreg Aurora-projektet Bothnia Business Heritage (2023–2025) ska fysiska projektmöten arrangeras en gång per år i både Sverige och Finland. Syftet med projektet är att hjälpa kulturarvsaktörer att skapa tjänster som kan erbjudas företag och på så sätt skapa win-win-koncept som gynnar båda parter men samtidigt också den närliggande regionen. Projektet koordineras av sex organisationer och har sammanlagt 13 personer som jobbar i olika grad för projektet. I november 2023 träffades projektteamet vid Västernorrlands museum i Härnösand för att nätverka, delta i workshops och gå igenom hur projektet framskrider.

Yrkeshögskolan Novias roll i projektet är att lära ut metoder och verktyg för affärsutveckling till kulturarvsaktörer som exempelvis museer. Aktörerna bör ha en anknytning till maritima eller industriella kulturarv, som det finns en mångfald av på båda sidor om Bottenviken, samt en vilja och ett behov av att utveckla tjänster till företag.

Projektet fokuserade hösten 2023 på kulturarvsaktörer i Österbotten och Västernorrland med över 10 deltagande museer. Tisdagen 14 november var det tre museer i Västernorrland som projektet samlade på plats i Härnösand för att jobba tillsammans med metoder och verktyg för affärsutveckling. Det jobbades aktivt med att fundera ut olika koncept för potentiella företagskunder. Idéer kring olika upplevelser som museer kunde sälja till olika företagsgrupper blev formade till affärskoncept. Det kan vara effektivt att stöpa om tjänster som redan ordnats för andra målgrupper, exempelvis barn eller pensionärer, till nya målgrupper som företagspersonal eller internationella företagsgäster. Men aktörerna uppmanades också att tänka utanför boxen, vilket kan exempelvis resultera i något helt nytt, som ett rymningsspel (eng. Escape room) med ett tema som har koppling till kulturarvet. Förutom handledning i att forma egna idéer och koncept gav det också möjlighet att lära av andra.

Under onsdagen ordnades en nätverksträff vid Västernorrlands museum, där ett 20-tal kulturarvsaktörer deltog på distans. En föreläsning hölls av Maria Österåker om ”Learn how to make business of your cultural heritage” och efter det hölls en workshop där deltagarna delades in i grupper och fick diskutera hur de kunde strukturera upp prissättning för olika tjänster. I grupperna kunde kulturarvsaktörerna jämföra sina prissättningsmodeller och använda varandra som bollplank för att testa olika idéer, som exempelvis tjänster kring vandringsleder och teambyggepaket för 10 eller 20 personer. I grupperna gav det bra värde åt parterna att få lära sig olika strategier för prissättning. Lösningar söktes också på problematiken i att som ideell aktör hamna i konkurrenssituationer med kommersiella aktörer och vad som då kan vara rätt prissättning för att inte stöta sig med dessa. Exempelvis kan ett högre pris då dämpa intresset att ifrågasätta konkurrensen från en ideell verksamhet (som kan ha både statligt och kommunalt ekonomiskt stöd).

Eftersom det är långa avstånd mellan projektarbetarna blir det många distansmöten, men i Härnösand fanns det möjlighet att diskutera på plats, vilket gav en annan dynamik i diskussionerna. Allt som gjorts i projektet under det senaste halvåret gicks igenom under torsdagen och det blev även en planering framåt kring vad som ska hända år 2024.

Det har under projektet blivit uppenbart att olika kulturarvsaktörer har olika förutsättningar att jobba med affärsutveckling och sälja tjänster eller produkter till företag. Men alla kan göra något utgående från de resurser och medel som finns för att göra en satsning, om så bara en satsning i att planera ett projekt som man söker separat finansiering till. En del aktörer har kanske redan sålt tjänster och produkter till något företag men eventuellt inte tänkt på att det kunde formas till ett paket som de kan erbjuda även andra potentiella företagskunder. Aktiviteterna under tre dagar i Härnösand gav på många sätt färdkost till att förverkliga projektets målsättningar så att det uppfyller de behov som finns på både svenska och finska sidan av Bottenviken.

Mera information om projektet och det nätverk av kulturarvsaktörer som byggs upp finns på webbadressen https://www.bbhnetwork.org/

 Picture 8Picture 7

 

 

 

 

 


 

Reseskildringen har godkänts för publicering av Novias redaktionsråd 29.1.2024. 

ISSN: 2670-028X

Granskat Novias redaktionsrad

 

Gå till "Taglistning"