1.3.2018

Etiskt ledarskap grunden för en god kommunikation och feedback på arbetsplatsen

board 3700116 340

I denna artikel granskar vi det etiska ledarskapet som en förutsättning för en god kommunikation och en etisk feedback på arbetsplatsen. Resonemanget
grundar sig på studier om etiskt ledarskap och kommunikation.

Inledning

Det ekonomiska läget i världen har fått många ledare att fundera över hur man kan skapa ett effektivare ledarskap. Flera olika kri ser, nedgångar och skandaler i synnerhet inom den politiska världen, har fått beslutsfattare och ledare att ifrågasätta dagens ledarskap
(1). Vi har fått höra om ledare som använt sig av oetiska metoder, utnyttjat sin position eller använt sig av makt i stället för ledarskap
(2). Intresset för ett etiskt ledarskap beror ihög utsträckning på olika situationer där man sett vissa ledare missbruka sin makt. Dessa situationer har i sin tur lett till att förtroendet för ledare och ledarskapet sjunkit (3).

Sakta men säkert har våra beslutsfattare fått upp ögonen på dessa olika händelser och de börjar allt oftare efterlysa ett mera etiskt
tänkande inom organisationerna. Det är önskvärt att ställa upp långsiktiga mål och därmed nå högre effektivitet på arbetsplatserna. Man har kunnat se samband mellan ett etiskt tankesätt och effektivt ledarskap. Därför börjar allt fler organisationer träna sina ledare till att använda sig av ett mera etiskt tankesätt på arbetsplatserna (2).

En etiskt medveten ledare kan kommunicera och möta medarbetarna som personer. Hen värnar om öppenhet och ärlighet och ger och tar emot kontinuerlig utvecklande feedback. Feedback ges i en interaktion och ledaren är därför uppmärksam på hur mottagaren reagerar och verkar uppleva feedbacken som ges.

Etiskt medvetet ledarskap

Berenbeim (4) presenterar i en artikel om etiskt medvetet ledarskap och integritet att ledarskap har starkt att göra med empati, kommunikationens kvalitet och en sensitiv inställning till hur man som ledare ger feedback till sina medarbetare. Xiaoyong m.fl. (5) anser också att etiskt ledarskap främjar effektiv interaktion mellan ledare och deras anställda. Etiska ledare uppfattas som ärliga och pålitliga, vilket är nödvändigt för en hälsosam arbetsrelation.
Arbetsengagemang finns när en anställd är fullt engagerad i arbetet genom fokuserad energi och en positiv inställning. När de anställda blir behandlade på ett rättvist och respektfullt sätt av sin ledare ser de troligen på arbetsförhållandet som ett socialt utbyte istället för ett ekonomiskt utbyte.Dessutom är de villiga att anstränga sig lite extra och vara aktivt engagerade i sina jobb.

En etiskt medveten ledare är en förebild för sina medarbetare genom att själv ha ett etiskt förhållningssätt. Ledaren får på detta sätt medarbetarnas förtroende. Det är fråga om ett ömsesidigt förtroende (6). Etiskt ledarskap är positivt förknippat med arbetstagarnas arbetsmotivation, deras kreativa sida samt deras tilltro till sin egen förmåga att klara av saker. Etiskt ledarskap är ömsesidigt, demokratiskt och respektgivande och dessa faktorer påverkar mest arbetstagarens motivation (1, 7).

En etisk ledare har goda relationer till sina anställda. De ser sin personal och har en öppen kommunikation med dem. Det underlättar personalens möjligheter att förstå sin chefs beslut. En etisk ledare bär med sig det etiska tankesättet i sitt dagliga arbete. Det kan vara småsaker som att hälsa på sin personal eller att äta tillsammans med dem (8).

Etisk feedback

Loi m.fl. (9) skriver att en etisk ledare är både en moralisk person och en moralisk chef. En moralisk person är ärlig, hänsynsfull och behandlar de anställda på ett rättvist sätt. En moralisk chef delger moraliska och etiska budskap till de anställda och använder sig av belöningar och disciplin för att främja ett etiskt beteende. Qian m.fl. (10) belyser rollen av ett etiskt ledarskap då medarbetare begär feedback. Det kan vara utmanande att ge varandra feedback, men med tanke på utveckling och anpassning är det viktigt att få feedback. Man kan begära feedback genom att ställa frågor som ”hur går det för mig?” eller ”är jag på rätt spår med tanke på framtida mål?”.
Bolus (11) beskriver i sin artikel, betydelsen av att ge feedback. Överlag när man får negativ respons och feedback funderar man snabbt på vad som är problemet och vad gick snett. Etisk feedback stöder arbetstagaren till utveckling och ansvarstagande som i förlängningen ger effektivitet.
Feedback är användbar och värdefull information som kan hjälpa en person att utvecklas. Personen får hjälp med att bedöma var hen står i förhållandet till sin förmåga och hur hen prestera bättre i fortsättningen. Det är inte lätt att utvecklas utan god, alltså etisk, feedback. Feedback påverkar på djupet. Därför ges den konstruktivt och med beaktande av mottagarens behov (12). I figur 1 ges konkreta tips för en feedback som kan anses grunda sig i ett etiskt medvetet ledarskap enligt Rao (12).
Smith-Trudeau (13) anser också att en öppen kommunikation, feedback och ärlighet är grunden för att få ett team att fungera. Ledaren tar hänsyn till arbetstagarens ålder, kön, kultur och de roller arbetstagaren har. Olika slags feedback borde förekomma kontinuerligt och naturligt i arbetsgemenskapen, både genom att ge, söka efter och ta emot feedback. Termen feedback kan ses som en konstruktiv konversation om hur processen på arbetsplatsen går framåt, möjliga sätt att agera på och vilka olika alternativ man har för att nå målet (14, 15).

Capture

Figur 1. Tips för att ge och ta emot feedback.

Diskussion
Studierna visar att en etisk ledare upprätthåller en god kommunikation och anställda känner sig ”psykiskt” säkrare och vågar söka och ta emot feedback. Det sägs även att en ledare som inte beaktar etiken i sitt arbetssätt inte bara är destruktiv och farlig utan även giftig för hela arbetsmiljön. En etisk ledare tar ansvar för att etiken är en del av beslutsfattandet inom organisationen. Etiska värderingar styr det dagliga arbetet och beslutsfattandet (16).
Studierna visar att det etiska tankesättet på en arbetsplats kan leda till effektivt ledarskap eftersom det ökar produktiviteten hos de anställda. För att uppnå ett effektivt ledarskap finns det inga snabba lösningar, det krävs ständigt arbete inom arbetsgruppen. Ledarskapet blir effektivt då man arbetar tillsammans, kommunicerar och ställer upp gemensamma mål som alla i teamet kan omfatta. Då alla i teamet känner att de är delaktiga, självständiga och respekterade når man resultat. Det etiska tänkandet på arbetsplatsen är således av stor betydelse.
Inom social- och hälsovård ska klienten och patienten vara i fokus både för ledare och medarbetare. Etisk feedback och ett välfungerande samarbete ökar arbetsmotivationen och bidrar till kvalitet i vården. En arbetsplats med en etisk feedbackkultur får dessutom ett gott rykte.


Artikeln har publicerats i Vård i Fokus 3/2018 och kan läsas här: http://www.sffi.fi/wp-content/uploads/2019/03/V%C3%A5rd_i_Fokus_3_2018.pdf

Bild: Pixabay.com

Referenser
1. Hassan S, Mahsud R, Yuki G, Prussia,G. Ethical and
empowering leadership and leader effectiveness. Journal of managerial psychology. 2013; 28(2): 133–146.
2. Copeland M-K. The importance of ethics and ethical leadership in the accounting profession. In research on professional responsibility and ethics in accounting. Research
on Professional Responsibility and Ethics in Accounting.
2015; 19(1): 61–98.
3. Stawiski S, Tindale R S, Dykema-Engblade A. The effects
of ethical climate on group and individual level deception
in negotiation. International Journal of Conflict Management. 2009; 20(3): 287–308.
4. Berenbeim R. Ethical leadership - Winning with Integrity.
Vital Speeches of the Day 2017; 83(1): 22–25. Speech
at Thailand’s Seventh Annual Conference on Collective
Action Against Corruption, Bangkok, October 18, 2016.
5. Xiaoyong X, Fen Y, Jiannnong, S. Ethical leadership and
leader’s personalities. Social Behavior & Personality: an
international journal. 2011; 39(3): 361–68.
6. Peng J C, Lin J. Mediators of ethical leadership and group
performance outcomes. Journal of Managerial Psychology.
2017; 32(7): 484–96.
7. Zahra T, Ahmad H, Waheed A. Impact of Ethical Leadership on Innovative Work Behavior: Mediating Role
of Self-Efficacy. Journal of Behavioural Sciences. 2017;
27(1).
8. Makaroff S K, Storch J, Pauly B, Newton L. Searching for
ethical leadership in nursing. Nursing Ethics. 2014; 21(6):
642–658.
9. Loi R, Lam L W, Ngo H Y, Cheong S. Exchange mechanisms between ethical leadership and affective commitment. Journal of Managerial Psychology. 2015; 30(6):
645–58.
10. Qian J, Wang B, Han Z, Song B. Ethical Leadership,
Leader-Member Exchange and Feedback Seeking: A
Double-Moderated Mediation Model of Emotional Intelligence and Work-Unit Structure. Frontiers in Psychology.
2017; 11 July.
11. Bolus N E. The importance of giving feedback, J Nucl.
Med Technol. 2015; 43 (4 7A).
12. Rao M S. It really does pay to give employees a pat on the
back: The dos and don’ts of effective feedback. Human
Resource Management International Digest. 2014; 22(4):
40–3.
13. Smith-Trudeau P. Promoting communication and
feedback: An essential leadership skill. Vermont Nurse
Connection, Feb-Apr. 2007; 10(1): 8–8.
14. Col G. Why a feedback culture will transform your business. Development and learning in Organizations: An
International Journal. 2015; 29(6): 10–2.
15. Heller M. Real time, ongoing employee feedback: the perk
that actually retains. Strategic HR Review. 2017; 16(3):
125–30.
16. Toor SR, Ofori G. Ethical Leadership: Examinating the
relationship with full range leadership models, employee
outcomes and organizational culture (Internet). Journal of
Business Ethics. 2009; 90: 553–547. Hämtad från: https://
doi.org/10.1007/s10551-009-0059-3.


Gå till "Taglistning"