1.4.2018

Att förverkliga en ny läroplan att sammanföra teori och praktik

nurse 2019420 340

Artikeln är studerandes, vid YH Novia/ Åbo, upplevelser från studiebesök till vårdavdelning och intervju med sjukskötare hösten 2017. Ett stort tack till
kollegerna ute i ”riktiga världen”!

Genomförandet av en ny läroplan

Att förverkliga en ny läroplan utgör alltid en stor utmaning för en lärare. Hösten 2015 var det aktuellt för första årets sjukskötar- och hälsovårdarstuderande vid YH Novia/Åbo, vilket vi i en artikel i Vård i Fokus 2016 har rapporterat om. Då gällde det förverkligande av kursen ”Det mångprofessionella yrkesområdet”, där
studerande granskade hur bilden av sjukskötaryrket framkommer och har förändrats från senare delen av 1980-talet fram
till 2014.
I denna artikel vill vi berätta om hur kursen  ”Introduktion till vårdvetenskap och vårdarbete” förverkligats för sjukskötar- och hälsovårdarstuderande, som påbörjade sina studier hösten 2017, med tanke på studerandes förståelse för vårdverkligheten. Dessutom redogör vi för hur vi på ett annat sätt förverkligade kursen ”Det mångprofessionella yrkesområdet” för att öppna upp för studerande vad deras kommande yrke är. Få av sjukskötar- och hälsovårdarstuderande vid YH Novia/Åbo har erfarenhet av vårdyrket därför lyfter vi upp dessa teman i utbildningen.


Studerandegrupp

Gruppen USS17U-UHV17U består av 55 studerande varav 32 är dagstuderande och 23 flerformsstigsstuderande. Flerformsstigsstuderande har en närvårdarexamen från tidigare och arbetserfarenhet. De deltar i undervisningen några dagar/månad i Åbo och däremellan förverkligar de sina studier på distans på olika sätt. Dagstuderandegruppen är unga och de flesta har just avlagt studentexamen och saknar mer eller mindre erfarenhet från vårdverkligheten. Utmaningen för oss lärare i kurserna blir att fundera över hur vi kan planera undervisningen så att studerande förstår vad sjukskötaryrket och vårdverkligheten verkligen innebär och hjälpa dem att kunna relatera kunskapsstoffet till vårdverkligheten.


Kurs: Introduktion till vårdvetenskap

I denna kurs har vi valt att låta dagstuderande göra ett studiebesök till en vårdavdelning. Flerformsstigsstuderande deltar inte i studiebesöket utan endast i det efterföljande seminariet där studerande med hjälp av en powerpoint presenterar den vårdavdelning som de har besökt. Powerpointen skickas sedan som tack till respektive studiebesöksavdelning.


Planering av studiebesöket

Studerande indelades i mindre grupper och de skulle på förhand vara pålästa om vårdavdelningen och förbereda sig inför studiebesöket. Studerandes uppgift var att intervjua vårdpersonal och observera faktorer i relation till hur vårdarbetet tar sig i uttryck. Faktorer som studerande tog reda på var hurudana patienter som vårdades på avdelningen och vilka behov/problem patienterna hade (fysiska, psykiska, sociala, andliga/spirituella och existentiella), hur framkom den non-verbala och verbala kommunikationen mellan vårdare och patient, vilka frågor ställde vårdaren till patienten, vilka mätningar och observationer gjorde vårdaren, vilka vårdaktiviteter utförde personalen, hurudana aktiviteter och rekreation ordnades för patienterna, hurudant förhållningssätt hade vårdarna, hur bemöttes patienterna och på vilket etiskt sätt, hur såg patientrummen ut, vilka utrymmen fanns på avdelningen och hur beaktades hållbarheten, vilken var arbetsordningen på avdelningen under dygnet, på vilket sätt beaktades ergonomiskt arbetssätt, vilka hjälpmedel fanns och användes i vårdarbetet, hur görs vårdplaneringen, den professionella beslutsfattningen och dokumentationen.


Besöken på vårdavdelningarna

Hösten 2017 besökte studerande följande vårdavdelningar: Annahemmet vid Servicehuset Hemmet, Mäntykoti i Räntämäki, Portsakoti, Sabinahemmet vid Runosbackens åldringscenter och Pargas bäddavdelning. Vårdavdelningarna är mycket positivt inställda till studiebesöken och tar villigt emot studerande.
Det har visat sig att studerande gärna gör sin första praktik just på den vårdavdelning som de har besökt.
Studerandes upplevelser från studiebesöken var mycket positiva. De fick svar på sina frågor och för många studerande har det öppnat upp ögonen för vad vårdverkligheten egentligen betyder, vilket underlättar för dem då teori och praktik skall kopplas ihop och ökar deras förståelse i undervisningen. Vid seminariet lyssnade de till olika presentationer och fick en bredare bild av hur en vårdavdelning kan vara. Studerande upplevde att vårdavdelningarna var hemtrevliga och patienterna blev väl omhändertagna. Studerande notera att det var brist på aktiviteter för patienterna på vissa vårdavdelningar.


Intervjuer

Det är viktigt att i början av studierna få studerande att inse hur mångfasetterat och intressant vårdyrket är. Ett sätt att bli bekant med yrket är att intervjua blivande kolleger. Detta blev en av uppgifterna i kursen ”Det mångprofessionella yrkesområdet” hösten 2017.
För att förtydliga kursen beskrivs kursens kompetenser nedan, enligt läroplan med studiestart 2017.
Studerande:
• har kunskap om sjukskötarens och
hälsovårdarens yrke, rättigheter och
skyldigheter.
• har kunskap om olika verksamhetsformer och serviceproducenter inom social- och hälsovården och förstår deras
betydelse för patienten/klienten.
• bekantar sig med det mångprofessionella arbetet inom social- och hälsovården.
• känner till team- och nätverksarbete.

Kompetenser för kursen Introduktion till vårdvetenskap och vårdarbete är, enligt läroplanen för studiestart 2017. 
Studerande :
• känner till vårdens historik
• kan grunderna i vårdvetenska
• känner till vårdprocessen
• kan tillämpa etiska principer
• kan grunderna i strukturerad
dokumentation
• kan grunderna i näringslära och i
grundvård
• kan grunderna i patientsäkerhet
• förstår betydelsen av dataskydd och
datasäkerhet i vårdprocessen
• kan stöda patientens och närståendes delaktighet i vården
• har kunskap om hållbar utveckling
inom vårdarbete



Uppgiften var att intervjua en blivande kollega, sjukskötare. Vilka frågor skulle då studerande ställa? Hade vi lärare krav på frågorna?
Studerande fick själva fundera ut vad de ville fråga utgående från vad de själva ansåg vara viktigt att få veta och bokade själv tid för en
intervju med en sjukskötare i vårdverkligheten. De hade möjlighet att intervjua i par eller individuellt. Det finns studerande på YH nivå som inte har tidigare kontakter till vårdverkligheten, då är det bra att göra en intervju i par och få stöd av varandra.
Då intervjuerna var gjorda kom studerande till ett seminarietillfälle där de i grupp sammanställde frågorna och svaren. Vi hade fyra grupper som var närvarande på YH Novia/ Åbo och en stor grupp (studerande i gruppen flerformsstigen) som träffades i «cybervärlden» med samma uppgift. Efter sammanställningen presenterade grupperna sina alster för alla studerande.

Studerande var mycket nöjda över svaren de intervjuade sjukskötarna hade givit. De ansåg att svaren var sanna och att trovärdigheten
var hög. Studerande tog även upp hur väl informanterna hade ställt upp för intervju, ingen hade fått ett nekande svar då frågan om en intervju ställdes.
På seminariet diskuterades ivrigt fördelar och nackdelar med att jobba som sjukskötare. Studerande var positivt överraskade över svaren gällande frågan om “Rekommendationer för nya studerande”. De uppfattade att kollegerna verkligen såg dem som nya blivande kolleger, som behöver uppmuntras och handledas in i det nya yrket.


Ett plock av frågor och svar
1.Var har du studerat?
• Högskolan på Åland, Turku AMK, Vasa
AMK, Yrkeshögskolan Novia i Vasa, Novia
Åb, Högskolan Gävle, Helsingfors Svenska
Sjukvårdsinstitut, Vasa sjukvårdsinstitut.
• Av de erhållna svaren kan vi läsa att åldersvariationen var stor och då även att
arbetserfarenheten inom området varierar
ett antal år.
Svaren är kopierade från texter studerande
har fått då de intervjuat kolleger.

2. Varför valde du detta yrke?
• För att arbeta med människor och informanten hade behov att hjälpa.
• Mamma jobbade som sjukskötare och vänner rekommenderade och sa att hen ska
“passa” som sjukskötare.
• Blev inspirerad av skolsjukskötare.
• Var redan närvårdare och det var en naturlig väg för att utvecklas.
• Bra arbetsmöjligheter och speciellt för en
lite äldre person.
• Det har alltid varit en dröm.
• Är en person som gillar när saker händer.
• Var på praktik under gymnasietiden på
sjukhuset och då tyckte hon att det är hennes blivande drömyrke.

3. Vad är det som är det bästa i ditt yrke?
• Alla dagar är olika med utmaningar.
• Teamarbete med olika specialister.
• Ett arbete som har betydelse.
• Att man inte sitter stilla.
• Att träffa klienter med olika bakgrund och
förutsättningar.
• Ett mångsidigt yrke, omväxlande och roligt.
• Givande att se patienter som fick hjälp och
är tacksamma för vård.
• Att ge hopp och glädje.
• Roligt att jobba med människor.
• Trivs så bra och skulle inte vilja jobba på
ett annat ställe.
• Intressant jobb, människosynen är intressant.
• Problemlösning.
• Morgonskiften mån-fre.
• Att motivera personer att ta hand om sig
själv, att få dem att ta eget ansvar.
• Att få hjälpa.

4. Vad är det som är sämst med ditt yrke?
• Lönen.
• Nattjobb, där får man inte använda sina
kunskaper inom yrke.
• Olika åsikter mellan parterna, svårt att komma med nån kompromiss.
• Svårt att se barnen dö (jobbar på barnavdelning).
• Tidsbrist.
• Svårt att ge tråkiga besked.
• Svårt att göra egna bedömningar när man
är själv.
• Svårt att tillrättavisa kollegor.
• Svårt att planera arbetslistor, semestrar
osv.
• Som sjukskötare tar man emot också mycket missnöje.
• Prata om DNR-beslut, vårdlinje i palliativ
vård.
• Kontakt med anhöriga gällande tråkiga
besked.
• Treskiftesjobb.
• Behövs mera arbetsvägledning.
• Dagens patienter är mindre självständiga.
• Svårt att känslor inte tar över.
• Svårt att hitta kompetent personal och bilda
ett bra team.
• Tyngst arbete med de patienter som mår
sämst och processen är långsam.
• Får reda på saker som inte är roliga att
veta.

5. Vill du vidareutbilda dig?
• Skulle kunna vidare utbilda sig till en högre
YH-examen som sjukskötare.
• Är nöjd med sitt yrke men vill vidare.
• Är intresserad av att forska efter att hen fått
sin specialistkompetens.
• Nej, är redan sjukskötare, barnmorska och
sedan även gått högre YH sjukskötarutbildningen.

6. Rekommendationer till de nya sjukskötarna?
• Man ska prova på olika områden.
• Man ska inte tappa sig själv.
• Använd dina kvalitéer, egenskaper.
• Det mesta lär man sig när man börjar
jobba.
• Ta vara på studierna i synnerhet praktiken.
• Fråga, var inte rädd att fråga.
• Ta alla tillfällen i akt att prova på olika
vårdmoment.
• Satsa mycket på anatomi och farmakologi, då kan du hjälpa/förstå patienten
som bäst.
• Vara lyhörd.
• Teoretiska basen är viktig och viktigt att
uppdatera sig hela tiden.
• Tillämpa teorin och praktiken, lär dig så
mycket du kan när du gör dina praktiker!
• Det gör ingenting att man inte trivs på
alla praktikplatsen, det finns många arbetsmöjligheter inom vården.
• Aseptiskt arbetssätt.
• Man är aldrig färdig och lär sig varje dag.
• Vara ödmjuk.
• Läsa ämnen du är sämre på.
• Vara flexibel och ha tålamod.
• Att man själv mår bra fysiskt och psykiskt, annars kan det vara svårt att hjälpa
andra.

7. Hur tror du att vården kommer att ändras i
framtiden?
• Mera sjukvård i hemmen. Patienter/klienter
kommer att vårdas kortare tid på sjukhus
och avdelningar och snabbt få komma hem.
• Klienternas vårdbehov i hemmiljö kommer
att öka.
• Automatisering, ex. läkemedel delas på
apotek, matvärmning ske via maskiner.
Detta kommer att leda till att vi kommer att
få mera tid för direkt klientkontakt.
• Vad innebär SOTE, finns det överhuvudtaget HVC mottagning mera eller dras de in.



Utvärdering

I terminsutvärderingen tog studerande upp hur givande studiebesöken och intervjuerna var i förhållande till deras professionella tillväxt under första terminen. Vi lärare är tacksamma att vårdpersonalen och vårdavdelningarna ger sig tid att ta emot studerande eftersom vi i undervisningen på många sätt kan se hur studiebesöken/intervjuerna befrämjar studerandes inlärning och väcker ett intresse för det kommande yrke.

Artikeln har publicerats i Vård i Fokus 4/2018 och kan läsas här: http://www.sffi.fi/wp-content/uploads/2019/03/V%C3%A5rd_i_Fokus_4_2018.pdf

Bild: Pixabay.com

Gå till "Taglistning"