Hållbarhet är mycket mer än en trend

Christoffer Holm, Multifoto

Kulturellt och ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Hållbarhet är mycket mer än det trendord vi så ofta läser om i medier och strategier och dessutom möter i reklam för otaliga produkter och tjänster. Vad som egentligen är hållbart är också något som intresserat projektet Matregion Nyland.

Förutom att sporra Nyland till att bygga och stärka en identitet kring den egna lokala maten, att göra Nyland till en stolt gastronomisk region, har Matregion Nyland också arbetat för att framhäva och stärka den lokala matproduktionen och hållbarhetsfrågor. Målet har varit att lyfta upp det konkreta, att kristallisera och specificera budskapet om hållbarhet.

Även i intervjuerna med regionala producenter och konsumenter har hållbarhetsfrågor dryftats. Flera producenter har poängterat behovet av att gå utanför den definition på hållbarhet som trots all diskussion fortsättningsvis är centrerad på miljöfrågor. Faktum är nämligen att hållbar odling, förädling och i slutändan även konsumtion handlar om mycket mer. Hållbarhet handlar också om ett socialt och etiskt ansvar, en respekt gentemot kultur och historia, och även att producera på ett ekonomiskt lönsamt sätt. Ekonomin är avgörande. Om matproduktionen inte är lönsam kan den inte fortsätta, allra minst utvecklas mot något som är hållbart på flera plan, särskilt ekologiskt och miljövänligt.

Att lyfta upp och diskutera hållbarhet är därför fortsättningsvis viktigt, och för olika matproducenter räcker det sällan med att enbart säga att man producerar hållbart. Kommunikationen måste vara tydlig och konkret. Det påtalas även av producenterna och konsumenterna som intervjuats för Matregion Nyland. Synligheten borde öka och berättelsen om det lokala och hållbara måste förmedlas på nya sätt. Berättelsen måste också vara sann och nå ut till konsumenterna. Ett konkret sätt att göra det är genom att öppna upp sina gårdar och bjuda in konsumenten för att se hur lokal och hållbar mat produceras.

För Matregion Nyland har det också varit viktigt att poängtera att en förändring mot en mer hållbar matproduktion inte kan ske enbart genom stödpolitik. Att göra matproduktion hållbar på flera plan, exempelvis att göra miljövänlig och etisk matproduktion ekonomiskt lönsam, kräver en förändring i efterfrågan och konsumtion. Konsumenternas värderingar ska skapa efterfrågan. Enbart så kan långsiktig förändring möjliggöras.
Inom projektet kunde Matregion Nyland lista flera sektorer där detta redan fungerar, åtminstone delvis. Hållbarhet är viktigt inom alltifrån restaurangbranschen till den offentliga sektorn. Intresset och argumenten för att satsa på hållbar mat, även om den är dyrare, ökar dessutom hela tiden.

Ansvaret ligger hos många olika aktörer och sektorer. En del av ansvaret ligger hos slutkonsumenten, som handlar sin mat i matbutiken, på torget, vid reko-ringen eller direkt från producenten, men mycket ligger också hos större aktörer och sektorer. Den offentliga sektorn med exempelvis skolkök och större upphandlingar är en avgörande part. Inom Matregion Nyland påtalade konsumenterna inom denna sektor dessutom den pedagogiska roll hållbar och närproducerad mat kan ha inom exempelvis skolmaten. Genom att servera sådan mat lär de unga sig att värdesätta regional, ren och hållbar mat och får dessutom en inblick i vad den egna regionen producerar.

Matregion Nyland har överlag visat att Nyland redan kommit långt. Genom mer diskussion kring hur stora aktörer köper in mat och hur producenter förmedlar berättelsen om den lokala maten och hur den produceras, kan mycket förbättras ytterligare. Genom att också stärka samarbeten olika aktörer emellan, förbättra grossistverksamheten och skapa nya nätverk, kan större aktörer och regionala producenter mötas på ett enklare sätt, både inom regionen och till och med internationellt för export.

Matregion Nyland har också lyft upp hur vissa livsmedel kan produceras på hållbarare sätt än vi är vana med, och hur andra livsmedel som tar fasta på exempelvis ansvar, kultur och historia kan få en större synlighet. Två sådana produkter inom projektet har varit naturbeteskött respektive kulturspannmål.

För Matregion Nyland har hållbarhetsfrågorna varit mycket viktiga. Även yrkeshögskolan Novia, som ansvarat för projektet, följer ett program för hållbar utveckling och ansvarsfullhet, gemensamt för alla Finlands 24 yrkeshögskolor. I det slås det fast att mänsklighetens verksamhet ”överskrider jordens bärkraft och hotar våra barns framtid”. Programmet påpekar också att vi inte hittar ”lösningar på framtidens problem med gamla tanke- och verksamhetsmodeller”. Därför behövs nytänkande och kompetens som yrkeshögskolorna kan bidra med till samhället.

Yrkeshögskolornas hållbarhets- och ansvarsarbete styrs även av FN:s program för hållbar utveckling Agenda 2030 samt undervisnings- och kulturministeriets riktlinjer för hållbar utveckling. För Novia och Matregion Nyland har hållbarhetsprogrammen inspirerat både tänkandet och det praktiska arbetet. Matregion Nylands kartläggningar, intervjuer och slutsatser är ändå enbart en början. Mycket mer kan göras, och där har hela regionen ett ansvar. Ett konkret och praktiskt resultat som Matregion Nyland på lång sikt hoppas kunna inspirera regionen till är att skapa ett varumärke för “hållbart producerad” mat i Nyland. Mycket har redan gjorts, men mycket kan också ännu göras.  

 

 

Hållbar odling omfattar både ekonomi- och miljöaspekter, men även etiska och kulturella värderingar. Foto: Multifoto/Johan Ljungqvist

MRN multifoto 10