Forskningsomrade Hallbar teknik

Integrating Adaptive Learning in Maritime Simulator-Based Education and Training with Intelligent Learning System (i-MASTER)

Take a Leap to a New Maritime Education and Training Experience

About the project

i-MASTER-projektet tar itu med centrala utmaningar inom maritim utbildning och träning (MET) genom att integrera framväxande teknologier för att förbättra simulatorbaserat lärande. Eftersom den maritima industrin är beroende av kvalificerad arbetskraft är det avgörande att säkerställa utbildning av hög kvalitet för säkra och effektiva navigationsoperationer.

i-MASTER strävar efter att utnyttja artificiell intelligens (AI) och maritima lärandeanalyser för att utveckla ett Intelligent Learning System (ILS) med adaptiva inlärningsfunktioner. Denna innovativa lösning stödjer både fjärrundervisning och platsbunden utbildning, och erbjuder en personlig, effektiv och tillgänglig lärmiljö.

Genom att modernisera MET bidrar i-MASTER till att säkerställa en kompetent maritim arbetskraft, stärker den operativa prestandan och främjar säkerhet samt hållbarhet i framtidens maritima verksamheter.

Project goal

Det primära målet med i-MASTER-projektet är att undersöka och utveckla ett Intelligent Learning System (ILS) som integrerar avancerad maritim lärandeanalys och adaptiva inlärningsfunktioner för studenter som deltar i såväl fjärrundervisning som platsbunden simulatorbaserad maritim utbildning och träning. Genom att utnyttja avancerade tekniker inom maskininlärning skapar i-MASTER en personaliserad lärmiljö som anpassar sig efter individens färdigheter och progression.

i-MASTER syftar till att stärka den maritima utbildningen (MET) genom:
- Digitaliserad bedömning av navigationsprestationer
- AI-baserat intelligent lärande för både desktop- och helbryggesimulatorträning

Genom att kombinera artificiell intelligens med pedagogisk forskning och maritim expertis eftersträvar i-MASTER att leverera en automatiserad, analytisk och adaptiv utbildningslösning som är skräddarsydd efter individuella lärandebehov. Detta angreppssätt förbättrar kvaliteten, effektiviteten och tillgängligheten inom maritim utbildning, och möjliggör att ett bredare spektrum av studerande kan dra nytta av avancerade utbildningsteknologier.

UN's Sustainable Development Goals

4 god utbildning
8 anstandiga arbetsvillkor och ekonomisk tillvaxt
9 hallbar industri innovationer och infrastruktur 1
11 hallbara stader
17 genomforande
Franklin Nyairo

Franklin Nyairo

Projektledare

Hertig Johans parkgata 21
20100 ÅBO
Period: 1.9.2022 - 31.8.2026
Focus area: Sustainable Technology
Research theme: Intelligent Systems
Campus: Åbo
Total budget: 3 286 600 €
Novia share of total budget: 328 950 €
Rahoittajat: Horisont Europa,
Partners: Universitetet i sydöstra Norge, Göteborgs universitet, Statens väg- och transportforskningsinstitut, Vienna University of Economics and Business, Fraunhofer, Fraunhofer
External coordinator: UiT The Arctic University of Norway