Virtual Sea Trial varmistaa, että yksi lyhyempi merikoe riittää tulevaisuudessa käyttöönottotestien läpäisemiseen

16.1.2024
Merenkulun simulointi Lehdistötiedote
Virtual Sea Traial press release webb

Yrkeshögskolan Novia ja hankekumppanit ovat asettaneet tavoitteekseen uudistaa laivanrakennusta ja laivojen käyttöönottoa kolmivuotisessa, co-innovation hankkeessa nimeltään Virtual Sea Trial, jonka rahoittaa Business Finland. Virtual Sea Trial -hanke on kansainvälinen ponnistelu, jossa tehdään tiivistä yhteistyötä laivanrakennusteollisuuden ja Meyer Turku NEcOLEAP -ekosysteemin kanssa.

”Suuret modernit risteilyalukset ovat käytännössä pieniä kelluvia kaupunkeja. Laivajärjestelmilltä vaaditaan virheetöntä toimintaa ja vuorovaikutusta. Silti järjestelmätason toiminnallisuuden varmennus tapahtuvat myöhään laivanrakennusvaiheessa, yleensä satama- ja merikokeiden aikana”, kertoo Mikael Manngård, Novian projektin vetäjä.

Virtual Sea Trial -hankkeen tavoitteena on siirtää järjestelmätason testaus kuukausia tai jopa vuosia aikaisemmaksi kehittämällä virtuaalisia käyttöönotto- ja testausteknologioita. Pyrkimyksenä on, että meriteknologiatoimittajat ja telakat voivat ottaa käyttöön uusia, tehokkaita tapoja suunnitella, rakentaa ja testata laivan järjestelmiä virtualisoinnin avulla. Näin vähennetään myös uusien vihreiden teknologiainnovaatioiden käyttöönottoon liittyviä riskejä.

Novian tutkimuspäällikkö Mirva Salokorpi on tyytyväinen uuteen hankkeeseen ja toteaa, että ”on antoisaa, kun strateginen työ tuottaa tulosta”. Hän jatkaa selittäen, että aiemmissa hankkeissa rakennettu ammattikorkeakoulujen, yliopistojen ja teollisuuden konsortio loi perustan tälle hankkeelle. Aiempien yhteistyöhankkeiden tuomat oivallukset antoivat strategisen kartan Virtual Sea Trial -hankkeen toteuttamiselle.

Virtual Sea Trial on kuuden miljoonan euron julkinen tutkimushanke, jonka rahoittaa Business Finland. Novian osuus on 2,3 miljoonaa euroa, ja hanke käynnistyy vuonna 2024. Konsortio koostuu seuraavista kumppaneista: Yrkeshögskolan Novia, Åbo Akademi, Turun yliopisto, Oulun yliopisto, Meyer Turku, Wärtsilä, Kongsberg Maritime Finland, Valmet, Steerprop, Loisto Pro, Semantum ja Cadmatic.

Lisätietoja

Yrkeshögskolan Novia, projektin vetäjä Mikael Manngård, puh. +358 50 576 6530   
Yrkeshögskolan Novia, tutkimuspäällikkö Mirva Salokorpi, puh. +358 44 762 3532

Lähettäjä

Yrkeshögskolan Novia, tiedottaja Caroline Lång 

About the project

Duration: January 2024 – December 2026 

Budget 

  • Total budget for the publicly-funded project 6M EUR 
  • Total budget for Novia UAS: 2,3M EUR

Coordinator: Novia University of Applied Sciences, Mikael Manngård 

Research organizations: Novia University of Applied Sciences, Åbo Akademi University, University of Turku, University of Oulu

Company partners: Meyer Turku Oy, Valmet Automation Oy, Cadmatic Oy, Loisto Pro Oy, Kongsberg Maritime Finland Oy , Steerprop Oy, Semantum Oy. Wärtsilä Oyj 

International collaborators: Meyer Werft (Germany), ALFRED Maritime (Germany), Fraunhofer CML (Germany), KTH Royal Institute of Technology (Sweden), Tallinn University of Technology (Estonia), Reykjavik University (Island), University of Southern Denmark (Denmark) 

Ecosystem: NEcOLEAP 

Funding partners: Business Finland