Pedagogisk utveckling

Pedagogiska ledningsgruppen

Bettina Backström-Widjeskog, ordförande
Thomas Böckelman
Sören Lillkung
Åsa Nyberg-Sundqvist
Eva Sandberg-Kilpi
Jonas Waller
Mats Lindholm, QLG representant
Tommy Nyman, förtroendemannarepresentant (fr.o.m. 8.9)
Susanna Frände, sekreterare

Arbetsgruppen för pedagogiska strategin

Bettina Backström-Widjeskog, pedagogisk utvecklare
Margareta Antus (Vasa, Seriegatan)
Petra Autio (Vasa, Wolffskavägen)
Anna Karin Abrahamsson (Åbo, Nunnegatan)
Petteri Niittymäki (Åbo, sjöfart)
Marianne Fred (FoU, Raseborg)
Anna Granberg (Raseborg)
Nina Hillo (Raseborg)
Ingela Bodbacka-Rak (Jakobstad)
Clara Hindersson (Studerandekåren Novium)

 

Studiehandledning viktig

Under året som gått har den pedagogiska ledningsgruppen haft sju möten. Fokus har legat på utveckling av ny pedagogisk strategi, digitalisering, samordning med Åbo Akademi, gemensamma nationella projekt, året-runt-studier samt uppföljning av den pedagogiska verksamheten. Benämningen på lärdomsprov ändrades till examensarbete. Därtill utfördes uppdatering av examensstadga och rutiner tillhörande pedagogiska ledningsgruppens ansvarsområde.

Basen

Basen för Novias pedagogiska verksamhet är att förverkliga god utbildning samt forsknings- och utvecklingsverksamhet. Vad innebär då detta i en tid av osäkerhet och ständig förändring?

I det pedagogiska strategiarbetet utgick vi från betydelsen av det relationella mötet och samlad kompetens. I en osäker värld blir det viktigt att ha en tro på sin egen förmåga, våga vara aktiv och kreativ, skapa nätverk och arbeta tvärfackligt och mångkulturellt. Lärarens viktigaste uppgift är att skapa förutsättningar för inlärning och genom interpersonell kommunikation sporra studerande att tro på sin egen kapacitet. Dagens världsbild förutsätter mod och livslångt lärande.

Ny pedagogisk strategi

I arbetet med den nya pedagogiska strategin var målsättningen att göra den kort och realistisk, att försöka konkretisera Novia 2020+ i den pedagogiska verksamheten i den värld vi just nu lever i och även med tanke på den framtid vi möter. Arbetsgruppen ville att den skulle bli en strategi som personalen känner sig delaktig i och begriper. En strategi som man kan och vill jobba utifrån. Därmed blev det viktigt att hela personalen skulle få möjlighet att kommentera innehållet.

Resultatet

Resultatet av Novias pedagogisk verksamhet är utveckling, såväl kunskapsmässig som personlig. En förutsättning för detta är att det pedagogiska arbetet karakteriseras av en vilja och förmåga att se utvecklingspotentialen och tro på människans förmåga och inre drivkraft, att skapa en trygg atmosfär där det finns utrymme för risktagning och nytänkande. Goda resultat bygger bland annat på en engagerad och medveten personal, tillit och delaktighet, uppmuntrande ledarskap, pedagogisk kompetens, feedback, självutvärdering och handledning samt aktiva, företagsamma, motiverade studerande som tar ansvar för sina studier och upplever dem meningsfulla.

Genom projektverksamhet, arbetslivsförankring och ett nära samarbete med regionens företag erbjuder Novias pedagogiska verksamhet utmanande och stimulerande lärmiljöer som främjar yrkesskicklighet och erfarenhetsbaserat lärande. Kontakten till branschen hjälper den studerande att forma sin personliga kompetensprofil samtidigt som personalen kan identifiera trender och utvecklingsbehov. I och med den ökade internationaliseringen och möjligheten till dubbel examen hoppas vi framdeles att intresset för mobiliteten ytterligare ökar. Vi möter den osäkra och ständigt föränderliga världen tillsammans, med tillförsikt.

 

 

ar16 s bbw
Lärare och pedagogisk utvecklare,
Bettina Backström-Widjeskog