Hälsovårdare (YH), Åbo

info
Examen: Hälsovårdare (YH)
Utbildningsområde: Social- och hälsovård
Omfattning: 4 år 240 studiepoäng
Ort: Åbo

Du kan också bli hälsovårdare (YH) i Vasa.

Mål

Inom utbildningen utbildas hälsovårdare för olika specialområden. Hälsovårdaryrket är ett människonära arbete i varierande miljöer inom social- och hälsovård. Hälso- och vårdvetenskap är den vetenskap som hälsovårdaryrket, vårdarbetet och vårdandet utgår ifrån. Förutom vårdvetenskap läser studerande folkhälsovetenskap, medicinska ämnen, beteende- och naturvetenskap såsom anatomi, fysiologi och farmakologi.
Studierna inom utbildningen förverkligas genom föreläsningar, självständiga och virtuella studier, kliniska övningar i klass, simuleringsövningar, och handledda kliniska studier.
Hälsovårdarutbildningen ger både hälsovårdar- och sjukskötarbehörighet.

Utbildningens innehåll

Det centrala inom studierna är vård av människor i olika åldersgrupper och livssituationer. Hälsovetenskap, hälsofrämjande vårdvetenskap, medicinska ämnen, vårdarbete, läkemedelsbehandling, anatomi och fysiologi, handledning och professionell kommunikation är också centrala ämnen. I utbildningen betonas förebyggande och resursförstärkande arbetssätt för att främja patientens hälsa.

I studierna ingår smågruppsarbete, föreläsningar, självständiga- och virtuella studier, simulationer, olika examinationer, arbetslivsförankrade projekt. Handledda kliniska studier (praktik) ingår i studierna från och med andra terminen, och betyder 3-8 veckors perioder inom social- och hälsovård vid hälsocentraler, sjukhus, hemsjukvård, rådgivningar och andra vårdinrättningar. De kliniska studierna/praktik utgör ungefär hälften av studierna.

Studiernas uppbyggnad

Studierna består av:

  • Grundstudier 27 sp
  • Teoretiska studier 106 sp
  • Kliniska studier (praktik) 92 sp
  • Examensarbete 15 sp

Utbildningen leder till yrkeshögskoleexamen hälsovårdare (YH), omfattar 240 studiepoäng och tar normalt 4 år i anspråk. Utbildningen ger även sjukskötarexamen (YH).
Hälsovårdarens arbete grundar sig på hälsovetenskap och hälsofrämjande vårdvetenskap med stöd av kunskaper i folkhälsovetenskap och biomedicinsk vetenskap. Hälsovårdarstudier innefattar både teoretiska studier och handledda kliniska studier.

Efter examen

Utbildningen ger internationell behörighet på kandidatnivå (Bachelor) inom EU. Efter utbildningen är hälsovårdaren sakkunnig inom hälsovårdsarbete och kan planera, dokumentera, förverkliga, leda och utveckla hälsovården, både självständigt och i samarbete med andra yrkesgrupper. Hälsovårdaren arbetar med alla åldersgrupper och i olika verksamhetsmiljöer, t.ex. vid hälsocentraler, inom hemsjukvård och tredje eller privata sektorn. Hälsovårdaren har förmåga att utföra ett hälsofrämjande och mångkulturellt vårdarbete som synliggörs av ett etiskt-vårdvetenskapligt och evidensbaserat synsätt som sätter patienten i fokus.

Hälsovårdaren arbetar inom rådgivningsarbete med familjer som väntar barn och med familjer som har barn under sex år. Studerande kan även arbeta inom skolhälsovård, företagshälsovård, hemvård eller olika organisationer, inom olika skolnings- och projektuppgifter eller som egenföretagare.

Kompetens

Enligt finsk lagstiftning är hälsovårdare och sjukskötare ett legitimerat yrke. Efter genomförd och godkänd utbildning beviljar det nationella tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovård, Valvira, innehavaren av hälsovårdare (YH)- och sjukskötare (YH)-examen rätt att utöva yrket hälsovårdare och yrket sjukskötare. Examen omfattas av Artikel 31, bilaga V.2 i Europaparlamentets och Europarådets direktiv 2005/36/EC och direktiv 2013/55/EU om erkännande av yrkeskvalifikationer.

Enligt finsk lagstiftning är en person som har avlagt yrkeshögskoleexamen behörig för tjänster eller befattningar, där behörighetskravet är lägre högskoleexamen eller yrkeshögskoleexamen. I vissa fall innehåller behörighetskravet också ett krav på slutförda studier inom särskilt angivna studieområden.

Internationalisering

Novias studerande kan delta i internationell verksamhet genom att:

  • studera som utbytesstuderande för en termin eller ett läsår vid någon av våra partnerskolor runt om i världen
  • utföra en period kliniska studier utomlands
  • delta i intensivkurser och projekt tillsammans med internationella studerande

Utbildningen är med i flera nätverk inom Norden, Europa och Asien. Dessutom har utbildningen samarbete med ett flertal högskolor och universitet både i Norden och i övriga Europa.
Internationella utbytesperioder kan göras såväl inom ramen för de teoretiska som för de kliniska studierna/praktik.
Studerande kan också få internationell erfarenhet genom att delta i olika projekt, examensarbeten och intensivkurser utomlands som ordnas i samarbete med utländska partnerhögskolor. Även på hemmaplan kan studerande delta i internationell verksamhet genom kurser och projekt med deltagare från utländska samarbetshögskolor.
Genom att bli internationell tutor och ta hand om utländska studerande kan man öka interkulturellkompetens och vara internationellt aktiv under hela studietiden.

Examensarbete

Examensarbetet omfattar 15 sp. Det fungerar ofta som en bro mellan studier och arbetsliv och ger studerande möjlighet att tillämpa teoretiska modeller på praktiska problemställningar. Arbetet blir en del av studerandes personliga kompetensprofil. Examensarbetet kan bestå av interna och/eller externa beställningsarbeten, samarbetsprojekt eller övriga arbetslivsrelaterade arbeten. Examensarbetet görs ofta inom ett större projekt som utbildningen hartillsammans med andra utbildningar. Dessa kan exempelvis vara:

  • en undersökning (t.ex. utredning, kartläggning, analys och/eller utvärdering)
  • ett utvecklingsarbete (t.ex. utveckling av arbetsmetoder eller verksamheter)
  • produktutveckling (t.ex. en prototyp eller en modell)
  • produktion, en kurs, utformning av ett material såsom en guide/manual eller handbok)

Examensarbetet inom hälsovårdarutbildningen kan vara en utredning, kartläggning, analys och/eller utvärdering, ett utvecklingsarbete (t.ex. utveckling av arbetsmetoder eller verksamheter), en prototyp eller en modell.
Utbildningens verksamhetsidé är mångprofessionellt arbete, utvecklingsinriktat arbetssätt och resursförstärkande metoder. I undervisningen betonas kontakten till arbetslivet genom att studerande deltar i olika projekt och skriver även sitt examensarbete inom ramen för olika projekt.

Tilläggsinfo om undervisningsspråken

Novias undervisnings- och examensspråk är svenska, utom i engelskspråkiga utbildningar och profileringar. Kurslitteratur kan vara på annat språk än svenska och vid tentamen får enligt överenskommelse också andra språk än undervisningsspråket användas. Kurser/studiehelheter kan genomföras på annat språk än undervisningsspråket.

Samarbete med andra aktörer

Examensarbetet sker oftast genom forskningssamarbete med olika sjukvårdsorganisationer i regionen och nationella eller internationella samarbetspartners.

Tyngdpunkter i forskning

Forskning och utveckling inom vård och det sociala området innebär ett utvecklingsinriktat arbetssätt. Målet med forsknings- och utvecklingsverksamheten inom utbildningen är att utreda, utveckla och utvärdera mångprofessionell, utvecklingsinriktad och resursförstärkande yrkespraxis inom socia[- och hälsoområdet i närregionen.
Utbildningen har fem fokusområden inom forsknings- och utvecklingsverksamheten

  • Familjeliv
  • Vuxenliv
  • Arbetsliv
  • Senior- och äldreliv
  • Skärgårdsliv
  • Andligt liv

Fortsatta studiemöjligheter

Efter en yrkeshögskoleexamen (Bachelor’s Degree) kan man söka vidare till fortsatt utbildning på magisternivå vid en yrkeshögskola eller ett universitet.