Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2013

Turism (210 sp)

Examen: YH-examen inom turism- och kosthållsbranschen
Examensbenämning: Restonom (YH)
Beräknad studietid: 3,5 år
KodNamnStudiepoäng/år/totalt
Utförandeplaner
12345Totalt
Gru

Grundstudier

57 SP
TU10SK24    24 SP
YH10IN01

Introduktion till högskolestudier



Studerande
• känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil
• reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke
• kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer
• känner till undersökningsprocessen
• kan söka och kritiskt värdera information
• kan planera, genomföra och evaluera processer
• kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering
• kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund
1
6    6 SP
TU10SK03

Turismens verksamhetsmiljö 1



Studerande
- har en helhetsuppfattning om turismnäringens särdrag, delområden och struktur
- känner till turismnäringens aktörer, intressenter och samarbetspartners
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom turismens verksamhetsmiljö
1
6    6 SP
TU10SK04

Turismens verksamhetsmiljö 2



Studeranden
- känner till olika turisttyper, turistens motiv, behov samt beteende
1
3    3 SP
TU10SK02

Medarbetaren i servicekultur



Studerande
• kan möta kunder på ett kundcentrerat sätt i alla servicesituationer
• har en förståelse för konsumenters köpbeteende och kan utnyttja detta i servicesituationer
• kan skapa kundcentrerade tjänster med beaktande av estetiska och etiska perspektiv
• förstår det egna ansvarets och samarbetets betydelse gällande arbetsteamets framgångar
1
6    6 SP
YH10SV01

Svenska



Studerande
• kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
• känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
• är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
1
3    3 SP
TU10SS18    18 SP
TU10SS01

Servicesystemets struktur och särdrag



Studerande
• kan beskriva, styra och bedöma servicesystemets processer
• kan organisera, styra och utveckla arbete inom servicesystemet
• är införstådd i turismbranschens framtidsutsikter
• känner till säkerhetskraven inom servicebranschen och kan tillämpa dem i sitt arbete
1
6    6 SP
TU10SS02

Service- och produktionsprocessen



Studerande
• kan utveckla tjänster med hjälp av produktutveckling och produktifiering i enlighet med principerna för hållbar turismutveckling
• kan planera, producera och utveckla tjänster i enlighet med turismnäringens krav och verksamhetens lönsamhet
• känner till de faktorer som bidrar till turismtjänstens kvalitet
1
6    6 SP
TU10SS03

Säkerhet och etik i servicesystem



Studerande
• känner till säkerhetskraven som hänför sig till den egna branschen och kan tillämpa dem i sitt arbete
• känner till de etiska frågeställningarna som härrör sig till turismbranschen
3    3 SP
UOÅ10HU01

Hållbar utveckling



Studeranden
• känner till att HU omfattar en ekologisk, ekonomisk, teknisk, social och kulturell aspekt som alla är beroende av varandra.
• förstår att framtida möjligheter till överlevnad och ett gott liv är beroende av ett hållbart nyttjande av natur, människor och miljö.
• kan beakta de ekologiska, sociala och kulturella aspekterna av hållbar utveckling samt tillgänglighetsaspekter i all sin verksamhet och verka i den egna arbetsgemenskap på ett hållbart sätt.
• kan ta ansvar för att medverka till en globalt hållbar samhällsutveckling.

Inom HU ingår ävern följande kompetenser: kommunikativ och social kompetens, etisk kompetens, kompetens inom utvecklingsverksamhet, internationell kompetens, kompetens inom organisationer och samhälle
3    3 SP
TU10SP633  15 SP
YH10FI01

Finska



Studerande
• kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter.
• behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling.
• skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.
1
3    3 SP
YH10EN01

Engelska



Studerande
• kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
• har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur
• förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt
• är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang
1
3    3 SP
TU10SP01

Fritt valbara språk



Studerande
• har en förbättrad förmåga att kommunicera både i tal och skrift
• har kännedom om den centrala terminologin inom sitt eget område
• har ett utvidgat ordförråd och grammatikkunnande
• förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill
 333 9 SP
Yrk

Yrkesstudier

96 SP
TU10FÖ 24   24 SP
TU10FÖ04

Serviceföretagets struktur 1



Studerande
- har en fördjupad kunskap om de tjänsteproducerande turismföretagens funktioner och särdrag på nationell nivå
- behärskar organisationens uppbyggnad samt modeller
1
 6   6 SP
TU10FÖ05

Serviceföretagets struktur 2



Studerande
- kan beskriva branschens kedjebildningar och nätverk
1
 3   3 SP
TU10FÖ06

Utvecklande av kundrelationer 1



Studerande
- känner till de olika typerna av kundsegment
1
 3   3 SP
TU10FÖ07

Utvecklande av kundrelationer 2



Studerande
- kan analysera, utnyttja och utveckla olika typer av nätverk inom branschen i enlighet med yrkesetiska principer
- inser betydelsen av ett kundcentrerat synsätt i förhållande till företagsverksamhet och tjänsteproduktion
1
 6   6 SP
TU10FÖ03

Serviceföretagets ekonomi och konkurrenskraft



Studerande
• kan följa upp branschens utveckling och känner till nyckeltal inom denna
• kan förutse hur olika verksamhetssätt påverkar det ekonomiska resultatet och konkurrenskraften
• förstår vad hållbar företagsverksamhet innebär
1
 3   3 SP
UOÅ10EF01

Ekonomi och företagande



Studeranden
• har förståelse för företagande och entreprenörskap genom att i den ekonomiska verksamheten ha kunskap om lönsamhet, företagets penningrörelse, redovisningens roll, grunderna av periodiseringar samt resultat- och balansräkningens uppbyggnad och gällande företagande ha kunskap om ekonomiskt kunnande från affärside till företags verksamhet
1
 3   3 SP
TU10SL 24   24 SP
TU10SL04

Serviceföretagets strategiska planering 1



Studerande
- känner till och förstår ett serviceföretags strategier
1
 3   3 SP
TU10SL05

Serviceföretagets strategiska planering 2



Studerande
- kan utnyttja strategier som ett redskap för styrning av serviceverksamhet
1
 6   6 SP
TU10SL06

Påverkan och kommunikation i serviceföretaget 1



Studerande
- har en fördjupad kunskap i tjänstemarknadsföring
- kan planera, genomföra och bedöma marknadsföringsåtgärder
- behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna
1
 6   6 SP
TU10SL07

Påverkan och kommunikation i serviceföretaget 2



Studerande
- känner till hur grupper och arbetsteam fungerar och kan leda dessa
1
 3   3 SP
TU10SL03

Ansvarsfullt ledarskap



Studerande
• har beredskap att leda arbete
• kan organisera arbetsgemenskapens verksamhet samt utnyttja individernas, teamens och gemenskapernas kompetens på ett hållbart sätt
• kan ta ansvar över sitt ledarskap och handla enligt överenskomna principer
• kan befrämja välbefinnande i arbetsgemenskaper
1
 3   3 SP
UOÅ10AJ01

Arbetslivsjuridik



Studeranden
• känner till vilka samhälleliga påverkningsmöjligheter som
finns och som kan utveckla den egna branschen
• känner till arbetslivets verksamhetsformer och kan verka i
en arbetsgemenskap
• känner till och kan tillämpa lagar inom arbetslivet
• känner till huvudprinciperna för organisationernas
verksamhet och ledning och har beredskap för att leda
arbete
• känner till de samhälleliga och ekonomiska kopplingarna
inom organisationer som är verksamma i den egna
branschen
• kan utvärdera arbetsgemenskapens verksamhet samt
planera, organisera och utveckla verksamheten i arbetslivets
föränderliga situationer
1
 3   3 SP
TU10TU  24  24 SP
TU10TU04

Nationell turismutveckling 1



Studerande
- kan utnyttja den regionala och nationella kulturens särdrag vid utvecklingen av turismen
1
  3  3 SP
TU10TU05

Nationell turismutveckling 2



Studerande
- ser kulturarvet som en turistisk resurs och inser balansen mellan ekonomiska och kulturella värden i sammanhanget
- kan producera kulturella turismprodukter i enlighet med principerna för hållbar utveckling
1
  6  6 SP
TU10TU02

Regional turismutveckling



Studerande
• har ett fördjupat kunnande i regionens turismnäring
• kan utveckla regionala styrkor och förbättra den regionala effektiviteten inom turismbranschen med hänsyn till hållbar utveckling
1
  6  6 SP
TU10TU03

Framtidsvisioner och proaktivitet



Studerande
• kan lära sig tillsammans med andra och kan dela med sig av kunskapen inom olika expertgrupper
• kan ta initiativ och har förmågan att förutse förändringar och behov av dem
• kan i sin roll som sakkunnig och utvecklare av arbetslivet tillämpa värdegrunden för sin egen bransch, liksom också de yrkesetiska principerna inom den
• har en yrkesstolthet samt en förståelse av arbetets mål och betydelsen av arbetsetiken
• klarar av förändringar och förmår se och utnyttja olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter
1
  6  6 SP
UOÅ10FM01

Forskningsmetodik



Studerande
• kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensarbetsprocessen och i projekt
• kan tillämpa forskningsetik i forskningsprocessen
• kan förstå och tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder
• kan granska och analysera vetenskaplig text och se sambandet mellan forskning och praktisk verksamhet
• kan använda sig av evidensbaserad kunskap
• kan ta ställning och ställa relevanta frågor
1
  3  3 SP
TU10IT  24  24 SP
TU10IT04

Tourism Planning and Development 1



The Student
- understands the concept and practice of tourism planning and development in both developed and developing countries
- is able to analyze the dynamics of interactions between the economic, socio-cultural, environmental and political impacts of travel and tourism on a local and global level
1
  6  6 SP
TU10IT05

Tourism Planning and Development 2



The student
- understands the relationship between principles of sustainability and the development and management of global tourism
- is familiar with current and possible future trends which impact on global travel and tourism
1
  3  3 SP
TU10IT02

Intercultural Issues in Tourism



The Student
• has developed a greater awareness of the diversity of cultures and co-cultures in the global community
• becomes familiar with issues related to (inter)culturality in tourism and is able to make practical implications of these matters
• is aware of the relationship between culture and principles of sustainability
• knows about Finland’s major inbound and outbound tourism markets and is provided with tools to communicate effectively and bridge cultural differences when working in an international environment.
1
  6  6 SP
TU10IT03

Management of Intercultural Tourism Projects



The Student
• becomes aware of different aspects of project management in an intercultural environment
• can benefit practically from the different ideas and approaches of planning and managing the work of cross-cultural teams and projects
• can take intercultural aspects into account in internal and external communication
• understands the importance of risk management and crisis management within international projects
1
  6  6 SP
UOÅ10IL01

Introduktion till interkulturellt ledarskap



Studerande
• förstår kulturskillnader och kan samarbeta med personer oberoende av bakgrund
• reflekterar över sin egen kulturidentitet och sina egna attityder
• känner till vad som är kännetecknande för ett mångkulturellt samhälle
• förstår effekterna av internationaliseringen och dess möjligheter inom det egna yrkesområdet
• förstår vad som krävs för ett gott ledarskap i mångkulturella miljöer
1
  3  3 SP
Val

Valfria studier

12 SP
TU10VA  12  12 SP
Pra

Praktik

30 SP
TU10PR12126  30 SP
TU10PR04

Praktik 1



Se studiehelhets kompetenser
12    12 SP
TU10PR02

Praktik 2



Se studiehelhetskompetenser
 12   12 SP
TU10PR05

Praktik 3



Se studiehelhetskompetenser
  6  6 SP
Lär

Lärdomsprov

15 SP
   15 15 SP


« Tillbaka till utbildningsprogrammen