Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2013

Musik (Inriktningsalternativ för musiker) (270 sp)

Examen: YH-examen inom kulturbranschen
Examensbenämning: Musiker (YH)
Beräknad studietid: 4,5 år

Programmet UP - Musik Beskrivning av kompetensområde

Konstnärlig kompetens:
Kreativitet, personlighet, skapandeförmåga, vilja och möjlighet att se bortom de allmänna referensramarna
Teknisk kompetens:
Den tekniska färdighet som förväntas i det kommande arbetslivet beroende på de situationer man möter
Helhetsmusikalisk Kompetens:
En förståelse för musiken i sig som självbärande konst och som hantverk, samt förmåga att omsätta den förståelsen i det kommande arbetet.
En förståelse för musiken baserad på konstnärlig tradition som grund för nyskapande.
Har sådana kunskaper och färdigheter att man utvecklar en yrkesidentitet
Kompetens inom utvecklingsarbete:
Man tror på sin egen förmåga att fungera som musiker/pedagog i olika sammanhang
Söker fördomsfritt och kreativt egna lösningar i den omgivning man finns och där arbetslivet sätter ramarna
Man är intresserad av utveckla sig själv som musiker/musikpedagog
Man kan delta i utvecklandet av verksamheten i den miljö där man befinner sig
Entreprenörskap
Internationell Kompetens:
Man kan fungera i olika internationella miljöer och är medveten om de möjligheter som det internationella perspektivet ger
Kommunikativ och social kompetens:
Efter avslutade studier förväntas man kunna fungera i de olika sociala miljöer som blir aktuella för musikern/musikpedagogen






Allmänna kompetenser



Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga


KodNamnStudiepoäng/år/totalt
Utförandeplaner
12345Totalt
Gru

Grundstudier

24 SP
Gemensamma studier
UOKUÖ10AS933  15 SP
YH10IN01

Introduktion till högskolestudier



Studerande
• känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil
• reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke
• kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer
• känner till undersökningsprocessen
• kan söka och kritiskt värdera information
• kan planera, genomföra och evaluera processer
• kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering
• kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund
6    6 SP
YH10SV01

Svenska



Studerande
• kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav
• känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
• är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning
1
3    3 SP
YH10FI01

Finska



Studerande
• kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter.
• behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling.
• skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt
 3   3 SP
YH10EN01

Engelska



Studerande
• kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
• har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur
• förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt
• är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang
  3  3 SP
UOKUÖ10bs33 3 9 SP
UOKUÖ10FM01

Forskningsmetodik



Studerande
• utvecklar ett öppet och kritiskt förhållningssätt till konstens/kulturens roll i samhället
• känner till för branschen relevanta forskningsmetoder och kan använda sig av relevant yrkeskunskap som forskningsmetodik
• formulerar självständigt och kreativt relevanta forskningsfrågor
• dokumenterar och kritiskt granskar metoder och forskningsresultat inom respektive område
   3 3 SP

Kulturkunskap



Studerande
• känner till och utvecklar förståelse för grundläggande begrepp och forskning inom olika kulturvetenskaper utgående från ett föränderligt och mångkulturellt samhälle
• utvecklar en förståelse av kulturens komplexa former i en social och samhällelig kontext
• har förmågan att tillämpa principerna för hållbar kulturell utveckling
• utvecklar en förståelse för samtidskulturen, dess vardag och praktik och en förmåga att självständigt och i grupp tolka omgivningen på ett kritiskt och konstruktivt sätt
3    3 SP

Företagsamhet 1



Studerande
• kan definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom respektive bransch
• innehar kunskap om produktplacering och marknadsföring inom konst- och kulturfältet
• utvecklar ett kunnande för företagande och entreprenörskap
• känner till finansierings- och ansökningssystem, upphovsrättliga frågor samt organisationer inom yrkesområdet
• utvecklar en förståelse för att bygga nätverk
• strukturerar nyskapande och kreativa förslag till konst- och kulturverksamheter ur ett nordiskt och internationellt perspektiv
 3   3 SP

Yrkesstudier

86 SP
Gemensamma studier
MU12PP55   10 SP
MU12PP01

Pianospel 1



Den studerande

har elementära grunder i pianospel och kan använda pianot som verktyg i sitt musikaliska arbete.
1
5    5 SP
MU12PP02

Pianospel 2



Den studerande

har utvecklade färdigheter i pianospel och kan använda pianot som verktyg i sitt musikaliska arbete.
1
 5   5 SP
MU12DR 4   4 SP
MU12DR01

Drumline



Studerande

har arbetsdisciplin.

har melodirytmsinne och kordination

har pulskänsla samt fysiologin för respektive instrument.
 4   4 SP
MU12ML  3  3 SP
MU12ML01

Dirigering och instuderingsteknik



Den studerande

har grundläggande färdigheter att leda och instudera musikaliskt material för olika former av ensembler.

har insikt i dirigeringstekniker.
  3  3 SP
MU10KS5    5 SP
MU10KS01

Körsång 1



Studerande

har grundliga färdigheter i att kunna delta i större körhelheter.

erhåller en god inblick i körsång i olika former.
5    5 SP
MU12NT121210  34 SP
Studerande har

Har utvecklad kunskap i musikhistoria, form,dynamik och kan diskutera och reflektera över dessa.

Har utvecklad kunskap om musikens form och funktion.

Kan samarbeta med yrkeslivet - med grupper, ensembler, producenter, körer, och i andra motsvarande sociala yrkesrelationer.

Har utvecklad kunskap om musikens teori, arrangemang och kompositon och kan använda dessa i en praktisk form.

Har en utvecklad kunskap i transkription, gehör, memorering och notation av melodi, ackord och rytm.
MU12NT01

Notio 1.1



Den studerande

har grundläggande terminologi- och teorikunskaper som bas för studier på yrkeshögskolenivå.

kan se samband mellan musikteori och -praktik i egna arbetsuppgifter.

kan skriva och arrangera mindre uppgifter.

har grundläggande kunskaper i diatonik och funktionslära och kan använda dessai en praktisk form.

har kunskap om musikens grundpuls och rytmiska indelningar.

kan se samband mellan melodi, intervall, solfège och ackord i skrivuppgifter, notation, musikexempel och memorering.
3    3 SP
MU12NT02

Notio 1.2



Den studerande

har kunskap om grundläggande begrepp inom improvisation och kan diskutera och reflektera över dessa i grupp.

har kunskap om kyrkotonarter (modes, eng.) och hur dessa kan användas i praktiken.

kan identifiera kyrkotonarter i både skriftlig och klingande form.

har insikter i grundläggande harmonisering och sambandet mellan teori och praktik.

har en grundläggande förståelse för kadenser och funktion.

har grundläggande gehörskunskaper erhållna genom solfège och genom att i verkstadsform se samband mellan att skriva melodier och sjunga.
3    3 SP
MU12NT03

Notio 1.3



Den studerande

Har en fördjupad förståelse för och kunskap om rytmik och taktarter.

Kan identifiera taktarter och rytmiska strukturer både bildligt och ljudligt.

Har en rytmisk uppfattning utvecklad genom skrivuppgifter och praktik.

Har en utvecklad koordination.

Har en grundläggande kunskap i gehör och rytmik utvecklad genom skrivuppgifter, memorering och transkription.
3    3 SP
MU12NT04

Notio 2.1



Den studerande

har kunskap om utvecklade harmoniserings- och arrangeringstekniker.

har grundläggande kunskaper i reharmonisering, modulation och stämföring.

kan identifiera och sjunga färgtoner, och har genom arrangeringsuppgifter lärt sig att använda färgtoner i praktisk form.

kan se samband mellan ackord, solfège, färgtoner och melodi och har lärt sig att arbeta utifrån detta perspektiv.

Har utvecklat sin förmåga att indentifiera, skriva, transkribera och återge mer komplexa rytmiska förlopp.
 3   3 SP
MU12NT05

Notio 2.2



Den studerande

har kunskap om koralharmoniseringens riktlinjer.

kan skriva och arbeta med mångstämmighet för olika instrumentgrupper.

har utvecklat sin förmåga att arrangera och komponera uppgifter inom sitt eget specialiserings-/intresseområde.

har utvecklat sin förmåga att läsa partitur, sjunga stämmor och att memorera och transkribera/nedteckna musik.
 3   3 SP
MU12NT06

Notio 2.3



Den studerande

Kan på egen hand genomföra en kompositions/arrangeringsuppgift, från planering till framförande.

har utvecklat sin förmåga att använda dynamik, form och olika arrangerings- och kompositionstekniker.

har utvecklat sin förmåga att diskutera, reflektera och analysera både egen och andras musik.

kan självständigt fortsätta att utveckla och analysera sina gehörskunskaper för att aktivt kunna arbeta vidare med dessa.
 3   3 SP
MU12NT07

Notio 3.1



Den studerande

har specialiserat sig inom ett speciellt tyngdpunktsområde.

kan utgående från tidigare Notioundervisning använda olika musik, arrangemangstekniska och kompositionsmetoder inom tyngdpunktsområdet.

kan diskutera och reflektera över arbetsuppgifter både ur ett musiktekniskt och ett musikhistoriskt perspektiv.
  5  5 SP
MU12NT08

Notio 3.2



Den studerande

har med hjälp av lärarens handledning fördjupat sig inom ett tyngdpunktsområde.

kan sig att samarbeta med yrkeslivet - med grupper, ensembler, producenter, körer, och i andra motsvarande sociala yrkesrelationer.
kan utföra ett större kompositions- eller arrangemangsprojekt i samarbete med andra.

kan arbeta med komposition eller arrangemang på en nivå som håller yrkesmässiga krav inom eget tyngdpunktsområde.
  5  5 SP
MU12NT09

Notio Alfa



Den studerande

har utvecklat sin förmåga att i grupp diskutera och reflektera över musik.

har djupare kunskap om musikens form inom olika genre.

har en insikt i musikens historia och utveckling inom olika genrer.

kan reflektera över musikens dynamik, nyanser och funktioner.

kan analysera musikens funktion och form.

har grundläggande instrumentkunskap för olika instrumentgrupper.
3    3 SP
MU12NT10

Notio Sigma



Den studerande

kan djupare analysera musikaliska förlopp, från mindre funktioner till större helheter.

Har en fördjupad inblick i de olika instrumentgrupperna och deras funktion och register.

kan på ett djupare plan jämföra och diskutera olika tidsepoker ur musikhistorien, och kan hitta tangeringspunkter mellan musik åtskilda i tid och/eller i genre.

har en djupare kunskap om de olika kontineternas musikhistoria.

Har förmågan att i grupp reflektera och diskutera musik och konserter ur ett historiskt och tekniskt perspektiv.
 3   3 SP
MU12AL1515   30 SP
Den studerande

har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

har färdighet för studier på Sigma-nivå.
MU12AL01

Alfa 1



Den studerande

har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

har färdighet för studier på Sigma-nivå.
3    3 SP
MU12AL02

Alfa 2



Den studerande

har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

har färdighet för studier på Sigma-nivå.
3    3 SP
MU12AL03

Alfa 3



Den studerande

har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

har färdighet för studier på Sigma-nivå.
3    3 SP
MU12AL04

Alfa 4



Den studerande

har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

har färdighet för studier på Sigma-nivå.
3    3 SP
MU12AL05

Alfa 5



Den studerande

har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

har färdighet för studier på Sigma-nivå.
3    3 SP
MU12AL06

Alfa 6



Den studerande

har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

har färdighet för studier på Sigma-nivå.
 3   3 SP
MU12AL07

Alfa 7



Den studerande

har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

har färdighet för studier på Sigma-nivå.
 3   3 SP
MU12AL08

Alfa 8



Den studerande

har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

har färdighet för studier på Sigma-nivå.
 3   3 SP
MU12AL09

Presentation Alfa



Den studerande

kan synliggöra sitt hantverk och sin gestaltningsförmåga inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.)
 6   6 SP

Profileringsstudier för rytmmusik

100 SP
MU12SI  15151545 SP
Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.

MU12SI01

Sigma 1



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI02

Sigma 2



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI03

Sigma 3



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI04

Sigma 4



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI05

Sigma 5



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI06

Sigma 6



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI07

Sigma 7



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI08

Sigma 8



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI09

Sigma 9



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI10

Sigma 10



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI11

Sigma 11



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
    33 SP
MU12SI12

Sigma 12



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
    33 SP
MU12SI13

Förberedelse för presentation Sigma



Den studerande

har genom ett självständigt handlande gjort presentationen möjlig att förverkliga.
    33 SP
MU12SI14

Presentation Sigma



Den studerande

kan synliggöra sitt hantverk samt sin gestaltningsförmåga, självständighet, kreativitet och identitet inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.)
    66 SP
MU12EW663  15 SP
Den studerande

har färdighet och teknik för att utöva rytmmusik i ensembleform - såväl ackompanjerande som solistiskt - inom olika genrer.

har förmåga att rytmiskt och harmoniskt kunna värdera, tolka och tillämpa olika tekniker i ett musikaliskt sammanhang.

känner till och förstår olika genrer och traditioner inom rytmmusiken och kan samtidigt sätta in sin egen musikaliska identitet i sammanhanget.

kan genom samspel och kommunikation anpassa sig socialt till olika former av ensembler.
MU12EW01

Ensembleworkshop 1



Den studerande

har färdighet och teknik för att utöva rytmmusik i ensembleform - såväl ackompanjerande som solistiskt - inom olika genrer.

har förmåga att rytmiskt och harmoniskt kunna värdera, tolka och tillämpa olika tekniker i ett musikaliskt sammanhang.

känner till och förstår olika genrer och traditioner inom rytmmusiken och kan samtidigt sätta in sin egen musikaliska identitet i sammanhanget.

kan genom samspel och kommunikation anpassa sig socialt till olika former av ensembler.
1
3    3 SP
MU12EW02

Ensembleworkshop 2



Den studerande

har färdighet och teknik för att utöva rytmmusik i ensembleform - såväl ackompanjerande som solistiskt - inom olika genrer.

har förmåga att rytmiskt och harmoniskt kunna värdera, tolka och tillämpa olika tekniker i ett musikaliskt sammanhang.

känner till och förstår olika genrer och traditioner inom rytmmusiken och kan samtidigt sätta in sin egen musikaliska identitet i sammanhanget.

kan genom samspel och kommunikation anpassa sig socialt till olika former av ensembler.
1
3    3 SP
MU12EW03

Ensembleworkshop 3



Den studerande

har färdighet och teknik för att utöva rytmmusik i ensembleform - såväl ackompanjerande som solistiskt - inom olika genrer.

har förmåga att rytmiskt och harmoniskt kunna värdera, tolka och tillämpa olika tekniker i ett musikaliskt sammanhang.

känner till och förstår olika genrer och traditioner inom rytmmusiken och kan samtidigt sätta in sin egen musikaliska identitet i sammanhanget.

kan genom samspel och kommunikation anpassa sig socialt till olika former av ensembler.
 3   3 SP
MU12EW04

Ensembleworkshop 4



Den studerande

har färdighet och teknik för att utöva rytmmusik i ensembleform - såväl ackompanjerande som solistiskt - inom olika genrer.

har förmåga att rytmiskt och harmoniskt kunna värdera, tolka och tillämpa olika tekniker i ett musikaliskt sammanhang.

känner till och förstår olika genrer och traditioner inom rytmmusiken och kan samtidigt sätta in sin egen musikaliska identitet i sammanhanget.

kan genom samspel och kommunikation anpassa sig socialt till olika former av ensembler.
 3   3 SP
MU12EW05

Ensembleworkshop 5



Den studerande

har färdighet och teknik för att utöva rytmmusik i ensembleform - såväl ackompanjerande som solistiskt - inom olika genrer.

har förmåga att rytmiskt och harmoniskt kunna värdera, tolka och tillämpa olika tekniker i ett musikaliskt sammanhang.

känner till och förstår olika genrer och traditioner inom rytmmusiken och kan samtidigt sätta in sin egen musikaliska identitet i sammanhanget.

kan genom samspel och kommunikation anpassa sig socialt till olika former av ensembler.
  3  3 SP
MU12EP     22 SP
Den studerande

kan utöva rytmmusik i olika former av ensembler - såväl som ackompanjerande musiker som solistiskt - inom olika genrer.

kan självständigt genomföra och delta i olika musikprojekt.
MU12EP01

Ensembleprojekt 1



Den studerande

kan utöva rytmmusik i olika former av ensembler - såväl som ackompanjerande musiker som solistiskt - inom olika genrer.

kan självständigt genomföra och delta i olika musikprojekt.
4    4 SP
MU12EP02

Ensembleprojekt 2



Den studerande

kan utöva rytmmusik i olika former av ensembler - såväl som ackompanjerande musiker som solistiskt - inom olika genrer.

kan självständigt genomföra och delta i olika musikprojekt.
 4   4 SP
MU12EP03

Ensembleprojekt 3



Den studerande

kan utöva rytmmusik i olika former av ensembler - såväl som ackompanjerande musiker som solistiskt - inom olika genrer.

kan självständigt genomföra och delta i olika musikprojekt.
  4  4 SP
MU12EP04

Ensembleprojekt 4



Den studerande

kan utöva rytmmusik i olika former av ensembler - såväl som ackompanjerande musiker som solistiskt - inom olika genrer.

kan självständigt genomföra och delta i olika musikprojekt.
  5  5 SP
MU12EP05

Ensembleprojekt 5



Den studerande

kan utöva rytmmusik i olika former av ensembler - såväl som ackompanjerande musiker som solistiskt - inom olika genrer.

kan självständigt genomföra och delta i olika musikprojekt.
   5 5 SP
MU12SA3333315 SP
MU12SA01

Studions grunder



Den studerande

kan använda inspelningsteknik som ett hjälpmedel i det musikaliska skapandet.

har grundläggande färdighet i användningen av inspelningsprogram (exempelvis ProTools, Cubase, Logic och/eller liknande.)
3    3 SP
MU12SA02

Ljud, Ljus och scenteknik



Den studerande

har genom projektbaserad inlärning erhållt grundkunskaper i ljud, ljus och scenteknik för sitt kommande yrkesliv.
 3   3 SP
MU12SA03

Musikproduktion 1



Den studerande

har insikt i musiktekniskt arbete i studiomiljö.

har insikt i låtskrivning och musikproduktion inom olika genrer i studiomiljö samt kunskaper i inspelning, mixning och mastering.
  3  3 SP
MU12SA04

Musikproduktion 2



Den studerande

har insikt i musiktekniskt arbete i studiomiljö.

har insikt i låtskrivning och musikproduktion inom olika genrer i studiomiljö samt kunskaper i inspelning, mixning och mastering.
   3 3 SP
MU12SA05

Musikproduktion 3



Den studerande

har insikt i musiktekniskt arbete i studiomiljö.

har insikt i låtskrivning och musikproduktion inom olika genrer i studiomiljö samt kunskaper i inspelning, mixning och mastering.
    33 SP
MU12SK  3  3 SP
Den studerande

kan kommunicera musikaliskt och sceniskt genom användandet av sin röst, sitt instrument och sitt kroppspråk.

kan utföra en sådan scenuppställning för ensembler och musiker som maximerar möjligheten till kommunikation och visuellt intryck.

kan göra en presentation i samband med musikframträdanden.

har kunskaper i intervjuteknik, programpresentation och marknadsföring.
MU12SK01

Scenisk Kommunikation



Den studerande

kan kommunicera musikaliskt och sceniskt genom användandet av sin röst, sitt instrument och sitt kroppspråk.

kan utföra en sådan scenuppställning för ensembler och musiker som maximerar möjligheten till kommunikation och visuellt intryck.

kan göra en presentation i samband med musikframträdanden.

har kunskaper i intervjuteknik, programpresentation och marknadsföring.
  3  3 SP

Profileringsstudier för klassisk musik

100 SP
MU12SI  15151545 SP
Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.

MU12SI01

Sigma 1



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI02

Sigma 2



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI03

Sigma 3



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI04

Sigma 4



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI05

Sigma 5



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI06

Sigma 6



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI07

Sigma 7



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI08

Sigma 8



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI09

Sigma 9



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI10

Sigma 10



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI11

Sigma 11



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
    33 SP
MU12SI12

Sigma 12



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
    33 SP
MU12SI13

Förberedelse för presentation Sigma



Den studerande

har genom ett självständigt handlande gjort presentationen möjlig att förverkliga.
    33 SP
MU12SI14

Presentation Sigma



Den studerande

kan synliggöra sitt hantverk samt sin gestaltningsförmåga, självständighet, kreativitet och identitet inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.)
    66 SP
MU12KO66681238 SP
Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
MU12KO01

Kammarmusik/ orkesterspel 1



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
3    3 SP
MU12KO02

Kammarmusik/ orkesterspel 2



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
3    3 SP
MU12KO03

Kammarmusik/ orkesterspel 3



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
 3   3 SP
MU12KO04

Kammarmusik/ orkesterspel 4



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
 3   3 SP
MU12KO05

Kammarmusik/ orkesterspel 5



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
  3  3 SP
MU12KO06

Kammarmusik/ orkesterspel 6



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
  3  3 SP
MU12KO07

Kammarmusik/ orkesterspel 7



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
   4 4 SP
MU12KO08

Kammarmusik/ orkesterspel 8



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
   4 4 SP
MU12KO09

Kammarmusik/ orkesterspel 9



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
    66 SP
MU12KO10

Kammarmusik/ orkesterspel 10



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
    66 SP
MU12PP  5  5 SP
MU12PP03

Pianospel 3



Den studerande

har fördjupade färdigheter i pianospel och är beredd att möta solistiska såväl ackompanjemangsmässiga utmaningar.
  5  5 SP
MU12SK  3  3 SP
Den studerande

kan kommunicera musikaliskt och sceniskt genom användandet av sin röst, sitt instrument och sitt kroppspråk.

kan utföra en sådan scenuppställning för ensembler och musiker som maximerar möjligheten till kommunikation och visuellt intryck.

kan göra en presentation i samband med musikframträdanden.

har kunskaper i intervjuteknik, programpresentation och marknadsföring.
MU12SK01

Scenisk Kommunikation



Den studerande

kan kommunicera musikaliskt och sceniskt genom användandet av sin röst, sitt instrument och sitt kroppspråk.

kan utföra en sådan scenuppställning för ensembler och musiker som maximerar möjligheten till kommunikation och visuellt intryck.

kan göra en presentation i samband med musikframträdanden.

har kunskaper i intervjuteknik, programpresentation och marknadsföring.
  3  3 SP
MU12SA 333312 SP
MU12SA01

Studions grunder



Den studerande

kan använda inspelningsteknik som ett hjälpmedel i det musikaliska skapandet.

har grundläggande färdighet i användningen av inspelningsprogram (exempelvis ProTools, Cubase, Logic och/eller liknande.)
 3   3 SP
MU12SA03

Musikproduktion 1



Den studerande

har insikt i musiktekniskt arbete i studiomiljö.

har insikt i låtskrivning och musikproduktion inom olika genrer i studiomiljö samt kunskaper i inspelning, mixning och mastering.
  3  3 SP
Yrk

Profileringsstudier för kyrkomusik

100 SP
MU12SI  15151545 SP
Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.

MU12SI01

Sigma 1



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI02

Sigma 2



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI03

Sigma 3



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI04

Sigma 4



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI05

Sigma 5



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI06

Sigma 6



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI07

Sigma 7



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI08

Sigma 8



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI09

Sigma 9



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI10

Sigma 10



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI11

Sigma 11



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
    33 SP
MU12SI12

Sigma 12



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
    33 SP
MU12SI13

Förberedelse för presentation Sigma



Den studerande

har genom ett självständigt handlande gjort presentationen möjlig att förverkliga.
    33 SP
MU12SI14

Presentation Sigma



Den studerande

kan synliggöra sitt hantverk samt sin gestaltningsförmåga, självständighet, kreativitet och identitet inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.)
    66 SP
MU12KO 3   3 SP
Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
MU12KO01

Kammarmusik/ orkesterspel 1



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
 3   3 SP
MU12LM     15 SP
Studerande

erhåller en god insikt i den evangelisk-lutherska kyrkans liturgiska musik dels utgående från orgelmusik och från vokalmusik
MU12LM01

Liturgisk musik 1 & Hymnologi



Studerande

erhåller färdighet att behärska mässmusiken och den svenska psalmboken inom den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland.

erhåller färdigheter att på ett adekvat sätt behärska sångrösten i den liturgiska musiken.

Hymnologi:

Studerande

lär känna psalmens och den andliga sångens utgångspunkter med hänsyn till textinnehåll, metrik och melodi samt psalmens och den andliga sångens utvecklingsskeden och särdrag.
 5   5 SP
MU12LM02

Liturgiskt sång 2



Studerande

erhåller en grundläggande inblick i framförandet av psalmer och
mässmusik på orgel, användande av olika spelsätt: cantus firmusspel, transpositionsteknik och sång.

erhåller en inblick i grundläggande intonationsteknik.
4    4 SP
MU12LM03

Liturgiskt spel 2a



Studerande

erhåller en omfattande kännedom om beledsagningen av psalmer och mässmusik på orgel, användande av olika spelsätt: cantus firmusspel, transpositionsteknik och sång. Stor vikt läggs vid ett spelsätt som ger förutsättningar för och befrämjar en aktiv psalmsång i gudstjänsten. Registreringskonst.

erhåller tillräcklig kunskap om olika typer av intonationsteknik.
   3 3 SP
MU12LK04  4  4 SP
MU12LK05    44 SP
MU12KÄ     20 SP
Studerande


erhåller en insikt i ämnen specifika för kyrka och församling
MU12KÄ01

Allmän teologi



Studerande

får en utökad kännedom om Bibeln, kyrkans tro och lära, dess historia, etik och religionspedagogik.
  5  5 SP
MU12KÄ02

Kyrkokunskap, kyrkomusikens teologi och historia



Studerande

erhåller kunskap om kyrkans och lokalförsamlingens organisation
och verksamhetsfält. Får en grundlig inblick i kyrkomusikens
teologi och dess historia.
 5   5 SP
MU12KÄ03

Församlingens musikfostran 1



Studerande

erhåller en helhetssyn på församlingens musikfostran

erhåller kunskap om och förmåga till församlingens målinriktade musikarbete gällande olika ålderskategorier, även ur ett pedagogiskt perspektiv.

erhålla kännedom om och beredskap till musikundervisning inom skriftskolan, samt en musikalisk beredskap i kontakten till daghem och skola.

erhålla beredskap att fungera i en arbetsgemenskap. Kurs i ledarskap.
  5  5 SP
MU12KÄ04

Församlingens musikfostran 2



Studerande

erhåller en helhetssyn på församlingens musikfostran

erhåller kunskap om och förmåga till församlingens målinriktade musikarbete gällande olika ålderskategorier, även ur ett pedagogiskt perspektiv.

erhålla kännedom om och beredskap till musikundervisning inom skriftskolan, samt en musikalisk beredskap i kontakten till daghem och skola.

erhålla beredskap att fungera i en arbetsgemenskap. Kurs i ledarskap.
   5 5 SP
 533 11 SP
MU10ML07

Pedagogikkör



Studerande

erhåller via deltagande i övningskör och observation av körledarstuderandes arbete en god inblick i körledning innan man själv är med i processen.
   3 3 SP
MU10KS02

Körsång 2



Studerande

har röstmässiga färdigheter att kunna delta i större körhelheter.

erhåller en god inblick i körsång i olika former.
 5   5 SP
MU10KÖ04

Barnkör och ungdomsmusik



Studerande

erhåller en inblick i ledning av barnkör, metodik för barnkör. Stiftar bekantskap med olika former av ungdomsmusik i kyrkliga sammanhang
  3  3 SP
MU12KF     6 SP
MU12KF01

Kyrkomusikforum 1



Studerande

har kunskap om olika orgeltypers uppbyggnad, terminologi, funktion och underhåll.

har kunskap om stämning av lingualpipor.

har beroende huvudämne kunskaper antingen inom orgelkonstens historia, kyrkomusik och sång, kör och ensembleledning.

har grundkunskaper i liturgi, kyrkans organisation och ledarskap

har kunskap om kantorsembätets kärnområde.
     3 SP
MU12KF02

Kyrkomusikforum 2



Studerande

har kunskap om olika orgeltypers uppbyggnad, terminologi, funktion och underhåll.

har kunskap om stämning av lingualpipor.

har beroende huvudämne kunskaper antingen inom orgelkonstens historia, kyrkomusik och sång, kör och ensembleledning.

har grundkunskaper i liturgi, kyrkans organisation och ledarskap

har kunskap om kantorsembätets kärnområde.
     3 SP

Profileringsstudier för barockmusik

100 SP
MU12SI  15151545 SP
Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.

MU12SI01

Sigma 1



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI02

Sigma 2



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI03

Sigma 3



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI04

Sigma 4



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI05

Sigma 5



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
  3  3 SP
MU12SI06

Sigma 6



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI07

Sigma 7



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI08

Sigma 8



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI09

Sigma 9



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI10

Sigma 10



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
   3 3 SP
MU12SI11

Sigma 11



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
    33 SP
MU12SI12

Sigma 12



Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.
    33 SP
MU12SI13

Förberedelse för presentation Sigma



Den studerande

har genom ett självständigt handlande gjort presentationen möjlig att förverkliga.
    33 SP
MU12SI14

Presentation Sigma



Den studerande

kan synliggöra sitt hantverk samt sin gestaltningsförmåga, självständighet, kreativitet och identitet inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.)
    66 SP
MU12KO66681137 SP
MU12KO01

Kammarmusik/ orkesterspel 1



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
3    3 SP
MU12KO02

Kammarmusik/ orkesterspel 2



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
3    3 SP
MU12KO03

Kammarmusik/ orkesterspel 3



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
 3   3 SP
MU12KO04

Kammarmusik/ orkesterspel 4



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
 3   3 SP
MU12KO05

Kammarmusik/ orkesterspel 5



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
  3  3 SP
MU12KO06

Kammarmusik/ orkesterspel 6



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
  3  3 SP
MU12KO07

Kammarmusik/ orkesterspel 7



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
   4 4 SP
MU12KO08

Kammarmusik/ orkesterspel 8



Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker.

har praktiska färdigheter i orkesterspel
   4 4 SP
MU12KO11

Stor barockensemble 1



Studerande

kan läsa barockmusikens notation och agera i barockensemble med betoning på högbarockrepertoar.
    44 SP
MU12KO12

Stor barockensemble 2



Studerande

kan agera som orkestermusiker i olika stilar, från tidig barock till klassicism.

har kunskap i orkesterrepertoar från tidig barock till klassicism.
    44 SP
MU13KO01

Stor barockensemble 3



Studerande

kan agera som orkestermusiker i olika stilar, från tidig barock till klassicism.

har kunskap i orkesterrepertoar från tidig barock till klassicism.
    33 SP
     18 SP
MU12BÄ01

Inledning i den tidiga musikens estetik



Studerande

har en fördjupad insikt i tolkningen av den tidiga musiken utgående från den tidiga musikens estetik
3    3 SP
MU12BÄ02

Uppförandepraxis och ny notation



Studerande

har kunskaper om hur barockmusiken framförs.
3    3 SP
MU12BÄ03

Continuospel



Studerande

kan grunderna i barockens generalbas samt grunderna i barockens olika stilar.

lär sig ackompanjera från siffror
 3   3 SP
MU12BÄ04

Renässansmusik



Studerande

kan läsa renässansmusikens notation och lär sig stilen.
 3   3 SP
MU12BÄ06

Seminarium



Studerande

har inblick i en yrkesmusikerna vardag, både på och
utanför scenen.
   3 3 SP
MU12BÄ05

Barockinstrumentets konstruktion och vård



Studerande

kan ta hand om sina instrument och stråke

har kunskap om olika tidstrogna instrument från tidig barock till romantik.
  3  3 SP
Pra

Praktik Musiker

Tot 30 SP
     30 SP
MU10PR13

Drumline



Studerande

utvecklar arbetsdisciplin.

utvecklar melodirytmsinne och pulskänsla samt fysiologin för respektive instrument.
 5   5 SP
MU10PR04

Praktik



Studerande

erhåller via arbetspraktik en inblick i den kommande yrkesrollen samt kunskap om branchen.
   101020 SP
MU10PR03

Praktik



Studerande

erhåller via arbetspraktik en inblick i den kommande yrkesrollen samt kunskap om branchen.
  5  5 SP
     30 SP
MU10PR09

Församlingspraktik 1



Studerande

erhåller en första inblick i kyrkomusikerns tjänsteuppgifter.
 5   5 SP
MU10PR10

Församlingspraktik 2



Studerande

erhåller en grundlig och mångsidig inblick i kyrkomusikerns tjänsteuppgifter
  5  5 SP
MU10PR11

Praktiska övningar 1



Studerande

lär sig att på ett bra sätt genomföra församlingens huvudgudstjänst som kantor.
 5   5 SP
MU10PR12

Praktiska övningar 2



Ur kantorns perspektiv väl planera och i samråd med präst och övriga medverkande noggrant genomföra församlingens huvudgudstjänst och förrättningar.
  5  5 SP
MU10PR06

Undervisningsövning 1



Studerande

utvecklar förmågan att analysera och utvärdera inlärnings- och undervisningsprocessen med särskild hänsyn till nybörjarnivå.
  5  5 SP
MU10PR13

Drumline



Studerande

utvecklar arbetsdisciplin.

utvecklar melodirytmsinne och
pulskänsla samt fysiologin för respektive instrument.
5    5 SP
Lär

Lärdomsprov

15 SP
MU10LP   15 15 SP

Valfria studier

15 SP
 333615 SP
 3   3 SP
  3  3 SP
   3 3 SP
    33 SP
    33 SP


« Tillbaka till utbildningsprogrammen