Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2017
Utbildning inom social- och hälsovård, Vasa (Högre YH) (90 SP)
Examen: Högre yrkeshögskoleexamen inom social- och hälsovård
Examensbenämning: Sjukskötare (högre YH), Hälsovårdare (högre YH), Socionom (högre YH), Barnmorska (högre YH), Bioanalytiker (högre YH) eller Röntgenskötare (högre YH)
Beräknad studietid: 2-3 år
Studieform: Flerformsstudier
Examensbenämning: Sjukskötare (högre YH), Hälsovårdare (högre YH), Socionom (högre YH), Barnmorska (högre YH), Bioanalytiker (högre YH) eller Röntgenskötare (högre YH)
Beräknad studietid: 2-3 år
Studieform: Flerformsstudier

Utvecklings- och ledarskaps kompetens:
Kan utveckla verksamheten inom den egna organisationen i ett multiprofessionellt arbetsteam, samt utveckla den egna rollen som ledare och/eller medarbetare.
Kan implementera forsknings- och utvecklingsprojekts resultat inom social- och hälsovård.
Kan initiera, leda och utvärdera förändringsarbete med fokus på lagar, evidens och kvalitet som krävs för att uppnå en optimalt god vård och omsorg.
Kan självständigt planera, utföra och utvärdera olika utvecklingsprojekt på den egna arbetsplatsen med hjälp av adekvata vetenskapliga metoder och synsätt.
Har förmåga att handleda personal och studerande.
Allmänna kompetenser
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
FYr | 55 SP | ||||||
SHV14HL | 15 | 15 SP | |||||
Studerande Har djup insikt i vad ett hållbart ledarskap innebär på personlig ledarskapsnivå, i arbetssamfundet, i organisationen Behärskar grunderna i ekonomisk styrning och arbetsrätt Kan identifiera och tillämpa grunderna för kvalitetsutveckling och förändringsarbete | |||||||
SHV17HL01 | Ledarskap och medarbetarskapLedarskapet och olika ledarskapsstilar och synen på arbetsgruppen och arbetssamfundet har utvecklats i takt med samhällsförändring och forskning inom organisations-, management-, ledarskaps- och social- och hälsovårdsområdet. I forskning inom organisationspsykologi, organisationsteori, strategisk kommunikation och ledarskap har man de senaste åren fokuserat på olika ledarskapsstilar och på ledarskapets betydelse för en organisations framgång. Idag börjar man mer och mer förstå att ledarskapet är alldeles för betydelsefullt att utöva ensam . Svedberg (2012) beskriver olika ledarskapsdiskurser och pratar för att var och en skall forma och bli medveten om sin personliga, integrerade ledarskapsstil. Denna studiehelhet har en grund i att studerande som utövare av social- och hälsovård behöver bli medveten om sitt personliga ledarskap och hur det uttrycks och utvecklas häri. Syftet är också att tydliggöra några centrala ledarskapsverktyg för att kunna svara mot kraven på hållbar förändring och utveckling inom social- och hälsovårdens organisationer idag. I kursen strävas också efter en kritisk granskning av befintliga verktyg idag genom att bekanta sig med aktuella forskningsresultat om ledarskap och förändring inom respektive område som studerande företräder. Läranderesultat/Kompetenser Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att: 1. Definiera och motivera ett etiskt medvetet ledarskap 2. Relatera till och fungera enligt ett genus- och generationsmedvetet ledarskap 3. Analysera, tillämpa och kombinera ett hälsofrämjande ledarskap för att nå ett välfungerande och välmående arbetssamfund 4. Analysera, kritiskt värdera och utveckla sitt personliga ledarskap 5. Analysera, tillämpa och kombinera olika teoretiska perspektiv på organisation och ledarskap. (ex Bolmas & Deals uppdelning) 1 | 5 | 5 SP | ||||
SHV17HL02 | Social- och hälsoekonomisk styrning, juridik och budgeteringKompetensmål: Grundläggande kunskaper i hälsoekonomisk styrning, hälsoekonomi som ämne speciellt i relation till att professionellt arbete inte tidigare har ingått i utbildningen. Grundläggande kunskaper i budgetering och budgetuppföljning, varje medarbetare bör ha elementära kunskaper i den terminologi som används av ekonomiskt kunniga. Vi behöver ett språk vi kan argumentera med för att kunna påverka verkligheten för våra klienter och patienter. Uppdatering av aktuell lagstiftning och hälsojuridik, Fördjupning i arbetsrätt, arbets- och kollektivavtal Läranderesultat/kompetenser Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att: 1. Förklara och värdera grundläggande begrepp inom hälsoekonomi och hälsoekonomisk styrning så som effektivitet, produktivitet och ekonomiskt tänkande ur olika perspektiv 2. Beskriva budgeteringens och budgetuppföljningens grundläggande idé 3. Förklara sambandet mellan verksamhet och budget 4. Bedöma verksamheten utgående från aktuell lagstiftning och dokument som styr social- och hälsovård 5. Kritiskt analysera frågeställningar som berör arbetsavtal och arbetsförhållanden 1 | 5 | 5 SP | ||||
SHV17HL03 | Kvalitetsutveckling och innovationerKompetensmål 1. Studerande kan värdera olika modeller för kvalitetsarbete inom välfärdssektorn samt hantera och självständigt utveckla ett kvalitetsarbete för framtiden. 2. Känner teorier om förändringsarbete för att tillämpa och utvärdera dem i tjänsteutveckling inom välfärdssektorn. 3. Studerande kan identifiera och beskriva exempel på sociala innovationer och entreprenörskap i välfärdssektorn samt analysera entreprenörskapets roll i förändringsarbete med utgångspunkt i teorier om sociala innovationer Läranderesultat/kompetenser Studerande kan värdera olika modeller för kvalitetsarbete inom välfärdssektorn samt hantera och självständigt utveckla ett kvalitetsarbete för framtiden. Innehåller: 1. Kvalitetsmedvetet arbetssätt (säkerhet) 2. e-Hälsa och e-Social (Digitalisering) Studerande känner teorier om förändringsarbete för att tillämpa och utvärdera dem i tjänsteutveckling inom välfärdssektorn Innehåller: 3. Tjänsteutveckling 4. Förändringsarbete Studerande kan identifiera och beskriva exempel på sociala innovationer och entreprenörskap i välfärdssektorn samt analysera entreprenörskapets roll i förändringsarbete med utgångspunkt i teorier om sociala innovationer Innehåller: 5. Sociala innovationer 6. Entreprenörskap 1 | 5 | 5 SP | ||||
SHV16FU | 5 | 10 | 15 SP | ||||
Studerande: Kan använda vetenskaplig kunskap och forskningsmetoder för att utveckla social- och hälsovård Kan självständigt initiera, bedriva, leda och utvärdera forsknings- och utvecklingsprojekt med hjälp av vetenskapliga metoder Har förmåga att tillämpa ett vetenskapligt, evidensbaserat och etiskt förhållningssätt i sitt dagliga arbete | |||||||
SHV16FU01 | Kunskaps- och verksamhetsutvecklingStuderande Förstår och kan analysera kunskapsutvecklingen inom social- och/eller hälsovårdsområdet ur vetenskapsteoretiska perspektiv Kan värdera och kritiskt granska utvecklings- och forskningsresultat inom det egna området, och bidra till en forskningsbaserad utveckling av egen verksamhet 1 | 5 | 5 SP | ||||
SHV16FU02 | ForskningsmetodikStuderande Har fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper i kvalitativa och kvantitativa forsknings- och utvecklingsprocesser, samt -metoder. Har tillägnat sig ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt i forsknings- och utvecklingsverksamhet Kan genomföra ett aktuellt arbetslivsrelaterat utvecklingsprojekt 1 | 10 | 10 SP | ||||
SHV16UL | 15 | 10 | 25 SP | ||||
Studerande: Kan identifiera, förklara och kombinera olika ledarskaps- och utvecklingsstrategier för att kreativt och effektivt utveckla och leda processer i organisationer och personalgrupper inom social- och hälsovård Kan analysera, värdera och arbeta för en etiskt hållbar utveckling inom social och hälsovård | |||||||
SHV16UL01 | Organisationsteori och strategiskt arbeteStuderande Kan analysera social- och hälsovårdens organisationer och beakta samhällsutvecklingen Är väl förtrogen med huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledarskap Har förmåga att analysera och tolka organisationen ur ett intressentperspektiv Kan kritiskt granska förhållandet mellan etik, värderingar och ledarskap på olika nivåer i organisationen Kan tillämpa och analysera aktuell, tvärvetenskaplig forskning inom ledarskapsområdet 1 | 5 | 5 SP | ||||
SHV16UL02 | Välfärdspolitik och samhällelig påverkanStuderande Är väl förtrogen med välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter Kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender Kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg Kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare 1 | 5 | 5 SP | ||||
SHV17UL03 | Ekonomisk styrning och uppföljningStuderande: - förstår social- och hälsovårdens ekonomi som en del av samhällsekonomin och organisationens verksamhet - har fördjupade insikter i lagstiftningen beträffande social- och hälsovården - behärskar frågor rörande kollektivavtal, arbetarskydd och jämställdhet i arbetslivet - har utökade insikter i planering, budgetering, redovisning och konkurrensutsättning inom offentlig och privat social- och hälsovård 1 | 5 | 5 SP | ||||
SHV16UL04 | Personalresurser och operativt ledarskapStuderande Är förtrogen med personalresursarbetets teori och praktik ur ett tvärvetenskapligt perspektiv Kan leda och befrämja mångfald på arbetsplatsen samt har förmåga att värdera och utveckla en inkluderande organisationskultur Kan organisera verksamheten mot en kontinuerlig kompetensutveckling Kan arbeta för en hållbar arbetssamfundsutveckling Kan tillämpa ett etiskt förhållningssätt i arbetet 1 | 5 | 5 SP | ||||
SHV16UL05 | Quality management and evaluationStuderande Define structure, service and outcome quality and meaning of quality assurance from the different perspectives Identify and apply prevailing quality assessment methods and quality standards within social and health care Describe the most central quality management systems within social- and health care Integrate quality assurance and quality improvement to her/his professional duties 1 | 5 | 5 SP | ||||
5 SP | |||||||
5 | 5 SP | ||||||
Studeranden - fördjupar och utvidgar sin teoretiska och/eller praktiska kunskap i sitt kompetensområde inom social- och hälsovården | |||||||
EXA | 30 SP | ||||||
SHV16EX | 30 | 30 SP | |||||
Studerande: Kan utföra ett arbetslivsrelaterat utvecklingsarbete inom social- eller hälsovårdens område i enlighet med vetenskapliga krav och etiska principer Kan samarbeta kring ett utvecklingsarbete tillsammans med arbetslivets representanter Utvecklar ett resursförstärkande och innovativt arbetssätt i förhållande till utveckling av verksamhet Kan fungera som expert inom det egna yrkesområdet och aktivt delge resultat av sitt utvecklingsarbete i professionella sammanhang |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen
© Yrkeshögskolan Novia 2022.