Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2017
Hälsovårdare (YH), Åbo (240 SP)
Examen: YH-examen inom social- och hälsovård
Examensbenämning: Hälsovårdare (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Studieform: Dagstudier
Examensbenämning: Hälsovårdare (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Studieform: Dagstudier

Allmänna kompetenser
Kärnkompetenser
Språkinformation till studerande med svenska/finska som skolbildningsspråk.
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 27 SP | ||||||
USS15IV | 27 | 27 SP | |||||
CA15IN01 | Introduktion till YH studierStuderande känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen Studerande kan studera smart och effektivt | 3 | 3 SP | ||||
YH10SV01 | SvenskaStuderande - kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav - känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem - är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning - Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat. | 3 | 3 SP | ||||
USS15IV01 | IT och projektmetodikStuderande kan med hjälp av IT planera, genomföra och evaluera skrivprocesser och utredning Studerande kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering | 3 | 3 SP | ||||
USS15IV02 | Det mångprofessionella yrkesområdetStuderande har kunskap om sjukskötarens och hälsovårdarens yrke, rättigheter och skyldigheter Studerande har kunskap om olika verksamhetsformer och serviceproducenter inom social- och hälsovården och förstår deras betydelse för patienten/klienten Studerande bekantar sig med det mångprofessionella arbetet inom social- och hälsovården Studerande känner till team- och nätverksarbete | 3 | 3 SP | ||||
USS15IV03 | Professionell kommunikationStuderande kan föra en professionell dialog Studerande kan bemöta patienter/klienter och anhöriga som sakkunniga på sitt eget liv Studerande förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta patienter/klienter individuellt från olika kulturer | 2 | 2 SP | ||||
USS15IV04 | Människans hälsa, funktionsförmåga och utvecklingStuderande kan beskriva människans hälsa och förstår betydelsen av den Studerande kan beskriva människans livscykel och människans utveckling i olika åldrar Studerande har kunskap om människans olika dimensioner (andliga, existentiella, sexuella, psykosociala) under olika livsskeden Studerande känner till centrala funktionsnedsättningar och orsaker som leder till funktionsnedsättning Studerande kan främja delaktighet, självbestämmande och funktionsförmåga bland personer med funktionsnedsättningar Studerande känner till reaktioner och stödmetoder vid utvecklings- och traumatiska kriser | 5 | 5 SP | ||||
USS15IV05 | Introduktion till vårdvetenskap och vårdarbete IStuderande känner till vårdens historik Studerande kan grunderna i vårdvetenskap Studerande känner till vårdprocessen Studerande kan tillämpa etiska principer Studerande kan grunderna i strukturerad dokumentation Studerande kan grunderna i näringslära och i grundvård Studerande kan grunderna i patientsäkerhet Studerande förstår betydelsen av dataskydd och datasäkerhet i vårdprocessen Studerande kan stöda patientens och närståendes delaktighet i vården Studerande har kunskap om hållbar utveckling inom vårdarbete | 5 | 5 SP | ||||
USS15IV06 | VårdhygienStuderande kan grunderna i mikrobiologi Studerande har kunskap om förebyggande hygienåtgärder och vårdhygieniska faktorer samt påvisar ett aseptiskt förhållningssätt i vårdarbetet Studerande förstår sjukskötarens ansvar i förebyggande av smittspridning Studerande känner till hur hygienarbetet är organiserat och förstår sjukhushygien ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv | 3 | 3 SP | ||||
Yrk | 213 SP | ||||||
USS15GV | 33 | 33 SP | |||||
USS15GV01 | Service och lagstiftning inom social- och hälsovårdStuderande har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, system och organisering Studerande har kunskaper i social- och hälsovårdens centrala lagstiftning Studerande känner till de centrala verksamhetsprogrammen inom social- och hälsovård Studerande känner till sitt professionella ansvar i frågor som gäller patientens/klientens ställning och rättigheter inom social- och hälsovård | 3 | 3 SP | ||||
CA15FI01 | FinskaStuderande - Klarar av att presentera sin utbildning, sina arbetslivserfarenhet och sitt kunnande. - Klarar av att medverka i yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer både muntligt och skriftligt. - Klarar av att sköta kontakter med olika samarbetsparter och kan delta i en diskussion i olika språksituationer i arbetslivet. - Klarar av att berätta om sin arbetsmiljö t.ex. presentera företaget eller organisationen samt dess tjänster eller produkter. - Behärskar den centrala terminologin inom sin bransch. - Skall uppvisa sådana kunskaper som enligt lagen krävs av offentligt anställda, och som behövs med tanken på studerandens yrkesövning och professionella tillväxt. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2, 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt. | 3 | 3 SP | ||||
USS15GV02 | Anatomi, fysiologi och patologiStuderande kan redogöra för människans anatomi och förklara människans vitala funktioner Studerande förstår centrala patofysiologiska orsaker till olika sjukdomar och förstår hur de påverkar människokroppen | 5 | 5 SP | ||||
USS15GV03 | Grunder i forskningsmetodikStuderande förstår grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt Studerande kan söka, hantera och kritiskt värdera information inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet Studerande känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsdesign Studerande kan tillämpa de yrkes- och forskningsetiska principerna i forsknings- och utvecklingsverksamhet 2 | 3 | 3 SP | ||||
USS15GV04 | Läkemedelsbehandling IStuderande kan redogöra för läkemedelsbehandlingens juridiska och etiska grunder Studerande känner till olika skeden i säker läkemedelsbehandlingsprocess och förstår dess betydelse för patientsäkerheten Studerande kan beskriva olika yrkesgruppers ansvarsområden i den mångprofessionella läkemedelsbehandlingen Studerande kan planera, förverkliga och utvärdera säker läkemedelsbehandling för patienter/klienter med olika sjukdomar och för olika patientgrupper Studerande känner till läkemedlets skeden i organismen Studerande känner till olika läkemedelsformer och administrationssätt Studerande behärskar läkemedelsräkning | 3 | 3 SP | ||||
USS15GV05 | Vårdarbete IIStuderande kan planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera grundvård och vård i livets slutskede Studerande kan tillämpa resursförstärkande metoder inom grundvården Studerande förstår yrkesetikens betydelse i vårdarbete och kan grunderna i beslutsfattning Studerande kan tillämpa vårdprocessen och kan vårdplaneringen Studerande kan tillämpa principer för sekretess- och informationsskydd | 3 | 3 SP | ||||
USS15GV06 | Handledning och eHälsaStuderande förstår handledningens filosofiska, etiska och pedagogiska grunder Studerande kan planera, förverkliga och utvärdera handledning både för enskilda patienter och för grupper i olika vårdmiljöer Studerande kan använda och utveckla handledningsmetoder och -material Studerande har kunskap om e-Hälsa och kan använda olika elektroniska möjligheter i patienthandledning Studerande känner till grunderna i servicehandledning | 4 | 4 SP | ||||
USS15GV07 | Praktik, grundvårdStuderande kan under handledning planera, förverkliga och utvärdera grundvård och vård i livets slutskede Studerande kan arbeta i mångprofessionella team Studerande kan tillämpa resursförstärkande metoder inom grundvården Studerande kan bemöta patienter och anhöriga professionellt Studerande kan handleda patienter inom grundvården Studerande påvisar ett yrkesetiskt förhållningssätt och iakttar tystnadsplikten Studerande beaktar patientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården Studerande bekantar sig med enhetens läkemedelsbehandling och kan under handledning utföra läkemedelsbehandling | 9 | 9 SP | ||||
USS15KV | 27 | 27 SP | |||||
USS15KV01 | Inre medicinskt vårdarbete och inre medicinStuderande kan redogöra för olika inre medicinska hälsohinder, sjukdomar, undersökningar och behandlingar Studerande kan i ett mångprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera individcentrerad vård i inre medicinskt vårdarbete Studerande behärskar centrala evidensbaserade vårdmetoder och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar inom inre medicinskt vårdarbete Studerande påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården Studerande känner till vårdkedjan i den inre medicinska vården | 5 | 5 SP | ||||
USS15KV02 | Läkemedelsbehandling IIStuderande kan redogöra för farmacins och farmakologins (farmakodynamik och kinetik) grunder Studerande förstår hur människans anatomi och fysiologi påverkar administreringen av läkemedel, läkemedlets skeden och effekt i organismen Studerande kan redogöra för huvudgrupper av läkemedel Studerande kan planera, förverkliga och utvärdera säker läkemedelsbehandling, vätskebehandling, parenteral näring och transfusion för patienter med olika sjukdomar och för olika patientgrupper Studerande inser betydelsen av att patienten förbinder sig till sin läkemedelsbehandling Studerande behärskar läkemedelsräkningen | 5 | 5 SP | ||||
USS15KV03 | Kirurgiskt vårdarbete och kirurgiStuderande kan redogöra för olika kirurgiska hälsohinder, sjukdomar, undersökningar och behandlingar. Studerande kan i ett mångprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera individcentrerad vård. Studerande behärskar centrala evidensbaserade vårdmetoder och kan utföra patientens kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar inom kirurgiskt vårdarbete Studerande har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården Studerande känner till vårdkedjan i den kirurgiska vården | 5 | 5 SP | ||||
USS15KV04 | Perioperativt vårdarbete och anestesiologiStuderande kan redogöra för olika anestesi- och analgesiformer och förklarar hur de inverkar på patientens vitala funktioner Studerande kan i ett mångprofessionellt team planera, utföra, utvärdera och dokumentera individcentrerad vård i den perioperativa vården Studerande behärskar läkemedelsbehandling under den perioperativa vården Studerande behärskar aseptiken i den perioperativa vården Studerande kan utföra vård och patientövervakning med hjälp av vårdteknologi under hela vårdprocessen och tillämpa olika direktiv gällande patientsäkerhet Studerande behärskar grunderna i strålningsfysik, strålningsbiologi, lagstiftning om strålskydd, strålsäkerhetsåtgärder på arbetsplatsen och medicinsk användning av strålning | 3 | 3 SP | ||||
USS17KV05 | Praktik, inre medicinskt vårdarbete/kirurgiskt vårdarbete IInre medicinskt vårdarbete: Studerande kan under handledning i det mångprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera individcentrerad inre medicinsk vård med patienten Studerande kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planeringen av vården och kan använda de vanligaste vårdmetoderna inom inre medicinsk vård Studerande kan dokumentera och rapportera enligt strukturerad dokumentation Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling Studerande kan identifiera etiska problem och påvisar ett etiskt förhållningssätt Studerande beaktar patientsäkerheten och tillämpar aseptiska principer i patientvården Studerande kan vårda patienter med enteral och parenteral närings- och vätskebehandling Kirurgiskt vårdarbete: Studerande kan under handledning i det mångprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera individcentrerad kirurgisk vård för patienten Studerande kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda de vanligaste vårdmetoderna inom kirurgiskt vårdarbete Studerande kan dokumentera och rapportera enligt strukturerad dokumentation Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling Studerande kan identifiera etiska problem och påvisar etiskt förhållningssätt Studerande förstår betydelsen av patientsäkerheten och tillämpar aseptiska principer i patientvården Studerande kan vårda patienter med enteral och parenteral närings- och vätskebehandling | 9 | 9 SP | ||||
USS15KL | 33 | 33 SP | |||||
USS17KL01 | Praktik, inre medicinskt vårdarbete/kirurgiskt vårdarbete IIInre medicinskt vårdarbete: Studerande kan under handledning i det mångprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera individcentrerad inre medicinsk vård med patienten Studerande kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planeringen av vården och kan använda de vanligaste vårdmetoderna inom inre medicinsk vård Studerande kan dokumentera och rapportera enligt strukturerad dokumentation Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling Studerande kan identifiera etiska problem och påvisar ett etiskt förhållningssätt Studerande beaktar patientsäkerheten och tillämpar aseptiska principer i patientvården Studerande kan vårda patienter med enteral och parenteral närings- och vätskebehandling Kirurgiskt vårdarbete: Studerande kan under handledning i det mångprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera individcentrerad kirurgisk vård för patienten Studerande kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda de vanligaste vårdmetoderna inom kirurgiskt vårdarbete Studerande kan dokumentera och rapportera enligt strukturerad dokumentation Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling Studerande kan identifiera etiska problem och påvisar etiskt förhållningssätt Studerande förstår betydelsen av patientsäkerheten och tillämpar aseptiska principer i patientvården Studerande kan vårda patienter med enteral och parenteral närings- och vätskebehandling | 9 | 9 SP | ||||
USS15KL02 | Gerontologiskt vårdarbete, vård i hemmet och geriatriStuderande fördjupar sin kunskap om den äldre människans särdrag och förstår betydelsen av säker läkemedelsbehandling i den gerontologiska vården Studerande kan i ett mångprofessionellt team planera, utföra, utvärdera och dokumentera individcentrerad gerontologisk vård och vård i hemmet Studerande behärskar de centrala evidensbaserade vårdmetoderna och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar inom gerontologiskt vårdarbete Studerande tillämpar vårdprinciperna i olika gerontologiska vårdkontext Studerande påvisar ett resursförstärkande, reflektivt och etiskt förhållningssätt vid handledning av patienten till att ta ansvar för sin hälsa och funktionsförmåga | 4 | 4 SP | ||||
USS15KL03 | Mentalvård, psykiatri och missbrukarvårdStuderande kan redogöra för olika psykosociala hälsohinder, psykiatriska sjukdomar, undersökningar och vården av dem Studerande förstår betydelsen av mentala hälsan Studerande förstår hur olika former av missbruk påverkar människans hälsa Studerande kan tillämpa resurserförstärkande metoder i vården med patienten och anhöriga Studerande kan grunderna i de centrala evidensbaserade vårdmetoderna och kan grunderna i vårdrelationsarbete Studerande känner till patientens vårdkedja inom mental- och missbrukarvården | 5 | 5 SP | ||||
USS17KL04 | Praktik, mentalvård/hemsjukvård IMental- och missbrukarvård: Studerande kan under handledning i det mångprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera individcentrerad mental- och missbrukarvård Studerande kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder Studerande kan dokumentera och rapportera enligt strukturerad dokumentation Studerande kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården Studerande kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och mångprofessionella arbetsgrupper på ett resursförstärkande sätt Studerande har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patientsäkerheten Studerande kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling Hemsjukvård: Studerande kan i hemmiljö under handledning i det mångprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera individcentrerad vård och beaktar patientens och anhörigas kulturella bakgrund Studerande kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala resursförstärkande vårdmetoder i hemmiljö Studerande kan dokumentera och rapportera enligt strukturerad dokumentation Studerande påvisar respekt för patienten/klienten och närstående i hemmiljö och kan identifiera etiska problem Studerande kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och anhörigas delaktighet i vården Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling Studerande förstår betydelsen av patientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården | 6 | 6 SP | ||||
USS17KL05 | Praktik, mentalvård/hemsjukvård IIMental- och missbrukarvård: Studerande kan under handledning i det mångprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera individcentrerad mental- och missbrukarvård Studerande kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder Studerande kan dokumentera och rapportera enligt strukturerad dokumentation Studerande kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården Studerande kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och mångprofessionella arbetsgrupper på ett resursförstärkande sätt Studerande har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patientsäkerheten Studerande kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling Hemsjukvård: Studerande kan i hemmiljö under handledning i det mångprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera individcentrerad vård och beaktar patientens och anhörigas kulturella bakgrund Studerande kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala resursförstärkande vårdmetoder i hemmiljö Studerande kan dokumentera och rapportera enligt strukturerad dokumentation Studerande påvisar respekt för patienten/klienten och närstående i hemmiljö och kan identifiera etiska problem Studerande kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och anhörigas delaktighet i vården Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling Studerande förstår betydelsen av patientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården | 6 | 6 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaStuderande - kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet - har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur - förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt - är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang 1 | 3 | 3 SP | ||||
USS15PK | 28 | 28 SP | |||||
USS15PK01 | Folkhälsa och hälsoekonomiStuderande känner till grunderna i folkhälsovetenskap Studerande känner till nationella och internationella verksamhetsprogram och strategier i hälsofrämjande och förebyggande arbete Studerande fördjupar sin kunskap om serviceformerna inom social- och hälsovården inom den offentliga, privata och tredje sektorn Studerande förstår principer för hälsoekonomi och kostnadseffektivitet Studerande har kunskap om befolkningens hälsotillstånd och välbefinnande Studerande känner igen faktorer som påverkar folkhälsan och kan förebygga riskfaktorer samt förstår betydelsen av tidigt stöd på individ och samfundsnivå Studerande förstår principer för ett mångprofessionellt resursförstärkande arbete inom förebyggande folkhälsoarbete | 4 | 4 SP | ||||
USS15PK02 | Globala infektionssjukdomarStuderande har kunskap om och kan förebygga aktuella globala infektioner Studerande kan handleda och stöda individer och grupper i risker och tillvägagångssätt vid misstanke om globala epidemier och pandemier Studerande känner till det nationella vaccinationsprogrammet och principerna för vaccinationsverksamheten för vuxna och resenärer | 2 | 2 SP | ||||
USS15PK03 | Vård under graviditet och barnsängstidStuderande känner till servicestrukturen inom mödrahälsovården och förstår betydelsen av det mångprofessionella arbetet Studerande förstår graviditetens, förlossningens och barnsängstidens normala förlopp och uppföljning Studerande känner till resursförstärkande metoder i arbetet med familjen Studerande kan stöda ett gott föräldraskap samt vården av den nyfödda | 3 | 3 SP | ||||
USS15PK04 | Vård av barn, unga och familjStuderande fördjupar sin kunskap om barns och ungas tillväxt, utveckling och särdrag Studerande kan med resursförstärkande metoder stöda barns, ungas och barnfamiljens välbefinnande, resurser och delaktighet Studerande känner till vårdkedjan inom barnsjukvården Studerande kan redogöra för olika hälsohinder, sjukdomar, undersökningar och behandlingar inom barnsjukvården Studerande kan i mångprofessionella team planera, utföra, utvärdera och dokumentera en helhetsmässig vård för barn, unga och familjer Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling Studerande har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården av barn, unga och familjen | 4 | 4 SP | ||||
USS17PK05 | Praktik, primärhälsovård/barnsjukvård IPrimärvård: Studerande bekantar sig med nationella och internationella verksamhetsprogram, strategier och resursförstärkande metoder i hälsofrämjande arbete med olika åldersgrupper Studerande kan under handledning i mångprofessionellt samarbete planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera resursförstärkande arbete på individ-, grupp-, och samfundsnivå Studerande handleder individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling Barnsjukvård: Studerande kan under handledning planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera helhetsvården med barn och unga Studerande utför under handledning centrala vårdmetoder, kliniska undersökningar och funktionsmätningar i vården av barn och unga Studerande kan under handledning planera, förverkliga och utvärdera en säker läkemedelsbehandling i vården av barn och unga Studerande beaktar patientsäkerheten i vården av barn och unga Studerande tillämpar resursförstärkande metoder i hälsofrämjande arbete med barn, unga och familjer och handleder till ett hälsofrämjande levnadssätt | 6 | 6 SP | ||||
USS17PK06 | Praktik, primärhälsovård/barnsjukvård IIPrimärvård: Studerande bekantar sig med nationella och internationella verksamhetsprogram, strategier och resursförstärkande metoder i hälsofrämjande arbete med olika åldersgrupper Studerande kan under handledning i mångprofessionellt samarbete planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera resursförstärkande arbete på individ-, grupp-, och samfundsnivå Studerande handleder individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling Barnsjukvård: Studerande kan under handledning planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera helhetsvården med barn och unga Studerande utför under handledning centrala vårdmetoder, kliniska undersökningar och funktionsmätningar i vården av barn och unga Studerande kan under handledning planera, förverkliga och utvärdera en säker läkemedelsbehandling i vården av barn och unga Studerande beaktar patientsäkerheten i vården av barn och unga Studerande tillämpar resursförstärkande metoder i hälsofrämjande arbete med barn, unga och familjer och handleder till ett hälsofrämjande levnadssätt | 6 | 6 SP | ||||
USS15PK07 | Forskningsmetodik inom vårdbranschenStuderande kan använda sig av evidensbaserad kunskap inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet Studerande känner till och förstår centrala datainsamlings- och analysmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet Studerande kan tillämpa forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet | 3 | 3 SP | ||||
USS15UV | 32 | 32 SP | |||||
USS16UV01 | ExamensarbeteStuderande kan systematiskt utveckla sitt yrkesområde och har förmåga att på ett vetenskapligt sätt (med fokus på vårdvetenskaplig forskning) utföra, presentera, diskutera och granska utvecklingsprojekt i mångprofessionella team | 15 | 15 SP | ||||
USS15UV02 | Pre-hospital och akutvårdStuderande känner till samarbete vid kris- och katastrofsituationer regionalt, nationellt och internationellt Studerande kan i ett mångprofessionellt team bedöma vårdbehovet, planera, utföra och dokumentera akutvård Studerande kan bemöta och handleda den kritiskt sjuka patienten och anhöriga Studerande behärskar läkemedelsbehandling inom prehospital- och akutvård Studerande fördjupar sina kunskaper i psykosocialt stöd i krissituationer | 4 | 4 SP | ||||
USS15UV03 | Ledarskap och vårdutvecklingStuderande känner till grunder i ledarskap och metoder för utveckling inom hälso- och sjukvården Studerande påvisar kunskap i kvalitetssäkring i vårdarbetet Studerande kan fungera ansvarsfullt i upprätthållande av dataskydd och datasäkerhet Studerande kan använda vårdvetenskaplig och tvärvetenskaplig kunskap i beslutsfattning som teamledare Studerande kan påvisa inre företagsamhet Studerande känner till sjukskötarens karriärmöjligheter Studerande har kunskap om organisatoriska och samhälleliga påverkningsmöjligheter för att utveckla vårdarbetet Studerande fördjupar sina kunskaper i servicehandledning | 6 | 6 SP | ||||
USS15UV04 | VårdvetenskapStuderande fördjupar sina kunskaper i vårdvetenskap och kan tillämpa vårdvetenskaplig kunskap Studerande kan initiera och argumentera för utvecklingsidéer som baserar sig på evidensbaserad vård | 2 | 2 SP | ||||
USS15UV05 | Valfria studierStuderande fördjupar sig i teori och/eller i praktik som stöder den professionella utvecklingen | 5 | 5 SP | ||||
UHV15HV | 60 | 60 SP | |||||
UHV15HV01 | Resursförstärkande hälsovårdararbeteStuderande baserar hälsovårdararbetet på lagstiftning, nationella och internationella styrdokument Studerande fördjupar sin kunskap i promotivt och preventivt hälsovårdararbete i olika verksamhetsmiljöer Studerande använder evidensbaserad kunskap vid planeringen, förvekligandet och utvärderingen av klientcentrerat hälsofrämjande arbete Studerande kan använda resursförstärkande verksamhetsmodeller och metoder Studerande kan med hjälp av uppsökande hälsovårdararbete stöda klienter, familjer och samfund som är i behov av specialstöd Studerande beaktar kulturella faktorer för att stöda hälsan och funktionsförmågan hos klienter från olika kulturer Studerande behärskar läkemedelsbehandlingen | 4 | 4 SP | ||||
UHV15HV02 | Förebyggande och vård av infektionssjukdomarStuderande tillämpar i hälsovårdararbetet nationella och internationella anvisningar vid förebyggandet och vården av infektionssjukdomar Studerande kan förverkliga vaccinationsprogrammet och handleda resenärer | 1 | 1 SP | ||||
UHV15HV03 | FolkhälsovetenskapStuderande kan tillämpa kunskap om folkhälsan, samfundsanalyser och kommunens välfärdsberättelser i främjandet av befolkningens hälsa och för att minska hälsoskillnader mellan olika befolkningsgrupper Studerande kan beakta i hälsovårdararbetet olika hälsofrämjande och -hindrande miljöfaktorer Studerande kan samarbeta i special- och undantagssituationer med andra sakkunniga inom miljöhälsovården Studerande kan förebygga olyckor och behärskar första hjälpen | 2 | 2 SP | ||||
UHV15HV04 | Hälsovårdararbete med familjen som väntar barnStuderande kan planera, förverkliga och utvärdera uppföljningen av hälsan, välbefinnandet och resurserna hos den väntande familjen samt hos familjen med nyfött barn Studerande känner igen graviditets och förlossningsrelaterade risker och komplikationer och kan vid behov konsultera andra sakkunniga inom mödrahälsovården Studerande känner till förlossningens förlopp och kan sköta en nödförlossning Studerande kan handleda med resursförstärkande metoder klienterna i frågor relaterade till graviditet, förlossning, barnsängstid, parrelation och familjeplanering | 5 | 5 SP | ||||
UHV15HV05 | Hälsovårdararbete inom mödrahälsovården, praktikStuderande känner till servicesystemet och det mångprofessionella samarbetet inom mödrahälsovården och kan i hälsovårdararbetet använda olika resursförstärkande verksamhetsmodeller och -metoder Studerande kan planera, förverkliga och utvärdera uppföljningen och vården av kvinnan, fostret och familjen både under graviditet och barnsängstid Studerande känner igen riskgraviditeter, komplikationer under graviditeten, förlossningen och barnsängstiden och kan remittera klienten för vidare vård Studerande kan handleda både individuellt och i grupp i frågor relaterade till graviditet, förlossning, barnsängstid, parrelation och familjeplanering | 6 | 6 SP | ||||
UHV15HV06 | Hälsovårdararbete med barnfamiljenStuderande kan planera, förverkliga och utvärdera uppföljningen av barnets tillväxt och utveckling i samråd med familjen Studerande kan stöda föräldrarna i deras föräldraskap samt handleda med resursförstärkande metoder föräldrarna och barnet vid val av hälsosamma levnadsvanor Studerande kan utvärdera barnets och familjens behov av extra stöd och fortsatt vård | 5 | 5 SP | ||||
UHV15HV07 | Hälsovårdararbete inom barnhälsovården, praktikStuderande känner till servicesystemet och det mångprofessionella samarbetet inom barnhälsovården och kan i hälsovårdararbetet använda olika resursförstärkande verksamhetsmodeller och -metoder både individuellt och i grupp Studerande kan planera, förverkliga och utvärdera uppföljningen av barnets tillväxt och utveckling samt stöda familjens välmående Studerande kan identifiera familjer med specialbehov och kan remittera för fortsatt utredning och vård Studerande kan upprätthålla och främja samarbetet med familjen och olika intressenter med tanke på en trygg uppväxtmiljö Studerande kan förverkliga vaccinationsprogrammet | 6 | 6 SP | ||||
UHV15HV08 | Hälsovårdararbete med skolbarn, unga och deras familjerStuderande kan planera, förverkliga och utvärdera uppföljningen av skolbarnets och den ungas tillväxt och utveckling i samråd med familjen Studerande kan med resursförstärkande metoder stöda skolbarnet, den unga och familjen i hälsofrämjande val Studerande kan utvärdera skolbarnets, den ungas och familjens behov av extra stöd och fortsatt vård Studerande kan upprätthålla och främja en trygg uppväxt-, skol-och studiemiljö | 4 | 4 SP | ||||
UHV15HV09 | Hälsovårdararbete inom skol- och studerandehälsovården, praktikStuderande känner till servicesystemet och det mångprofessionella samarbetet inom skol- och studerandehälsovården och kan i hälsovårdararbetet använda olika resursförstärkande verksamhetsmodeller och -metoder Studerande kan planera, förverkliga och utvärdera uppföljningen av skolbarnets och den ungas tillväxt och utveckling samt stöda familjens välmående Studerande kan på ett mångsidigt sätt handleda skolbarn, unga och deras familjer Studerande kan upprätthålla och främja samarbetet med skolbarnet, den unga och familjen och olika stödgrupper med tanke på en trygg skol- och studiemiljö och ett resursförstärkande inlärningsklimat | 6 | 6 SP | ||||
UHV15HV10 | Hälsovårdararbete med arbetsföra och äldreStuderande kan planera, förverkliga och utvärdera uppföljningen av den arbetsföras och arbetssamfundets hälsa samt stöda upprätthållandet av arbetsförmågan och använda sig av ett resursförstärkande arbetssätt Studerande kan förklara principerna för god mångprofessionell företagshälsovård Studerande kan utvärdera arbetets, arbetssamfundets och miljöns effekt på hälsan Studerande kan med resursförstärkande metoder på individ- och samfundsnivå planera, förverkliga och utvärdera uppföljningen av den äldres hälsa och funktionsförmåga Studerande kan fungera i mångprofessionella arbetsgrupper och nätverk samt förverkliga hälso- och sjukvård i hemmiljö | 4 | 4 SP | ||||
UHV15HV11 | Hälsovårdararbete inom vuxenhälsovården, praktikStuderande känner till servicesystemet och det mångprofessionella samarbetet inom företagshälsovården/ vuxenhälsovården och kan i hälsovårdararbetet använda olika resursförstärkande verksamhetsmodeller och -metoder Studerande kan planera, förverkliga och utvärdera uppföljningen av den arbetsföras och arbetssamfundets hälsa samt stöda upprätthållandet av arbetsförmågan Studerande kan bedöma arbetets, arbetssamfundets och miljöns effekt på hälsan Studerande kan planera, förverkliga och utvärdera uppföljningen av arbetslösas och äldres hälsa och funktionsförmåga Studerande kan i mångprofessionella arbetsgrupper och nätverk identifiera och tillgodose servicebehov hos äldre och arbetslösa | 6 | 6 SP | ||||
UHV15HV12 | Fördjupad/valfri praktikStuderande kan på basen av tidigare praktik självständigt ansvara för hälsovårdararbetet inom valbar kontext Studerande identifierar sina utvecklingsbehov och förstärker sina färdigheter i sitt arbete som sakkunnig inom hälsovårdararbetet | 3 | 3 SP | ||||
UHV15HV13 | Ledarskap och hälsovårdarens professionella utvecklingStuderande tillämpar i utvärderingen av hälsovårdararbetet kvalitetsrekommendationer och aktuella strategier och kan samarbeta både som medarbetare och ledare i mångprofessionella arbetsgrupper Studerande identifierar och beaktar samhällets utmaningar och kan erbjuda ändamålsenliga tjänster och säkerställa vårdkedjans kontinuitet Studerande kan delta i nationella och internationella diskussioner om befolkningens hälsa och välbefinnande Studerande kan fungera som sakkunnig i olika medier Studerande utvecklar sitt professionella kunnande och följer etiska principer i hälsovårdararbetet | 3 | 3 SP | ||||
UHV15HV14 | Utveckling av hälsovårdararbetetStuderande utvecklar innovativt hälsovårdararbetet ur ett samhälleligt och arbetslivs perspektiv (t.ex. inom projekt) Studerande upprätthåller och tillämpar evidensbaserad kunskap Studerande identifierar sina utvecklingsbehov och förstärker sina färdigheter i sitt arbete som sakkunnig inom | 5 | 5 SP | ||||
(8) SP | |||||||
Valfria studier 5 sp ingår i studiehelheten: Utvecklingsinriktat vårdarbete Valfria studier 3 sp ingår i studiehelheten: Hälsovårdararbete på individ-, familje-, samfunds- och samhällsnivå | |||||||
(93+14) SP | |||||||
Praktik minst 93 sp inkluderat examensarbete 15 sp. Praktiska laborationsövningar c. 14 sp. Utveckling av hälsovårdararbete 5 sp ingår i yrkesstudierna. | |||||||
(15) SP | |||||||
Lärdomsprovet (15 sp) ingår i studiehelheten: Utvecklingsinriktat vårdarbete 32 sp |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen
© Yrkeshögskolan Novia 2022.