Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2017
Bildkonstnär (YH) (240 SP)
Examensbenämning: Bildkonstnär (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Studieform: Dagstudier

Up Bildkonst
YRKESKOMPETENSER - KOMPETENS OM KONSTENS TRADITION
studerande skall känna till praxis inom konstvärlden, samtida konstens fenomen
och konsthistoriens traditioner
aktivt följa med fenomen inom konsten
behärska bildkonstens tekniker, verktyg och arbetarskydd i teori och praktik
kunna verka inom konstfältet och offentligt visa upp resultat av eget arbete
BILDKONSTNÄRENS IDENTITETSKOMPETENS
studerande kan identifiera sitt eget baskunnande och kunna utveckla den
studerande förstår idkandet av konstnärsyrket och utvecklandets möjligheter i
ett föränderligt samhälle
studerande skall kunna göra självständiga konstnärliga val och verka aktivt på
konstens fält
studerande skall känna och behärska egna konstnärliga processer
studerande skall kunna bedöma och analysera eget och andras arbete
BILDKONSTNÄRENS SAMHÄLLSKOMPETENS
studerande skall kunna identifiera samhällsperspektivet i konstnärens arbete
och kunna arbeta i samhälleliga projekt
studerande skall förstå att en bildkonstnär torde ta ansvar för sin omgivning
etiskt, estetiskt och framtidsinriktat
studerande skall kunna granska sin omgivning på ett kritiskt och konstruktivt
sätt
studerande skall behärska förmågan att ifrågasätta
studerande skall vara medveten om regionalt, nationellt och internationellt
konstarbete
TEKNISK KOMPETENS
studerande skall förstå förhållandet mellan teknik och innehåll/koncept
studerande skall vara införstådd i de flesta konstnärliga tekniker
studerande skall behärska minst tre tekniska gebit
studerande skall vara specialist i en teknik
VISUELL KOMPETENS (SEENDET)
studerande skall kunna iaktta och tolka omgivningen och bearbeta resultatet till olika
slags innehåll och konstverk
studerande skall behärska metoder för visuell framställning av färg, form, plats och tid
studerande skall behärska abstrakta utgångspunkter för bildkonst
KONCEPTUELL KOMPETENS (INNEHÅLL)
studerande skall kunna utnyttja kreativitet och de egna uttrycksformernas
möjligheter i en visuell kultur
studerande kan identifiera utmaningarna inom ett bildkonstfält som blir allt
bredare
studerande skall kunna identifiera och spegla sitt egna uttryck i konsthistorien
och i samtidskonsten
studerande skall inse vikten av teoretisk forskning och litteraturstudier Allmänna kompetenser
Kärnkompetenser
Språkinformation till studerande med svenska/finska som skolbildningsspråk.
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 30 SP | ||||||
9 | 3 | SP | |||||
VK16IN01 | Introduktion till högskolestudierEfter avslutad kurs förväntas studeranden känna till sin egen högskola och enhet reflektera över studier, läroplaner och studiernas struktur känna till olika studieformer och metoder samt verktyg för inlärning kanna använda Novias informationskanaler ha tillräckliga kunskaper i IKT för att avlägga studier kunna studera såväl individuellt som i grupp | 3 | 3 SP | ||||
YH10SV01 | SvenskaEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna kommunicera muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt ha kunskap i informationssökning med betoning på bibliotekets databaser kunna använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande kunna kommunicera både muntligt och skriftlig på ett för arbetslivet ändamålsenligt sätt Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat. 1 | 3 | 3 SP | ||||
YH10FI01 | FinskaEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter behärska den centrala terminologin inom respektive bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur inom respektive yrkesområde uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt. | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet ha kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur | 3 | 3 SP | ||||
6 | 6 | 12 | 24 SP | ||||
VK16KH01 | Konsthistoria 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden känna till och kan definiera konsthistoriens tradition med fokus på den äldre konsthistorien ha en förståelse för uttryck, form och innehåll i relation till olika tidsepoker kunna tolka och identifiera det övergripande konsthistoriska materialet 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16KK01 | KulturkunskapEfter avslutad kurs förväntas studeranden känna till och utvecklar en förståelse för kulturbegreppet utgående från ett brett perspektiv ha en förståelse för kulturens komplexitet i en social och samhällelig kontext ha förmågan att tillämpa principerna för en hållbar kulturell utveckling utveckla en förståelse för samtidskulturen ha förmåga att i grupp konstruktivt tolka samtiden 5 | 3 | 3 SP | ||||
VK16KH02 | Konsthistoria 2Efter avslutad kurs förväntas studeranden känna till begrepp och tankegångar gällande 1900-talets konstscen ha en förståelse gällande innehåll, form och uttryck behärska ett analytiskt och reflektivt tänkande kunna definiera visuell kultur och utmaningarna inom området ha förmågan att i grupp och individuellt göra en tolkning av konstnärliga uttryck och dess koppling till tid och rum | 3 | 3 SP | ||||
VK16ND01 | Nutidskonst och designEfter avslutad kurs förväntas studeranden känna till och kan definiera nutidskonstens och designens mångfald kunna ge en överblick av det samtida konst- och designfältet kunna föra en kommunikation gällande nutidskonsten och designens koppling till konsthistoriens tradition kunna gör en tolkning av nutidskonstens och designens uttryck, form och innehåll | 3 | 3 SP | ||||
VK16FM01 | ForskningsmetodikEfter avslutad kurs förväntas studeranden ha ett öppet och kritiskt förhållningssätt till konstens/kulturens roll i samhället känna till för branschen relevanta forskningsmetoder och kan använda sig av relevant yrkeskunskap som forskningsmetodik formulera självständigt och kreativt relevanta forskningsfrågor dokumentera och kritiskt granska metoder och forskningsresultat inom respektive område | 3 | 3 SP | ||||
VK16ES01 | EntreprenörskapEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom respektive bransch ha förståelse för företagande och entreprenörskap ha förståelse om finansieringssystem inom den kreativa branschen | 9 | 9 SP | ||||
Yrk | 63 SP | ||||||
VK16YS | 45 | 12 | 3 | 3 | 63 SP | ||
VK16VK01 | Visuell kommunikationEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna grunderna i färg-, kompositions- och formlära och kan tillämpa sina kunskaper grunderna i stilisering och kan tillämpa den i sitt arbete tillämpa grundläggande bildanalysmetoder använda och tillämpa Mood-board eller motsvarande metod 1 | 6 | 6 SP | ||||
VK16TE01 | TeckningEfter avslutad kurs förväntas den studerande kunna avgöra den centrala betydelsen av att kunna teckna och skissera. urskilja de viktigaste funktionerna rörande teckning omsätta omgivning, motiv och tanke i enkel grundläggande teckning. 2 | 3 | 3 SP | ||||
VK16FD01 | Foto & designhistoriaEfter avslutad kurs förväntas studeranden vara bekanta med fotohistoria från och med 1839 till början av andra världskriget förstå kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar kunna grunderna i konstindustrins- och grafiska designens utveckling och historia före andra världskriget 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16FB01 | Foto & bildbehandlingEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna grunderna i camera Raw grunderna i Photoshop kamerans grunder grunderna i att se/tolka/förmedla 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16DB01 | Digital bildbehandling 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna grunderna i Adobe Photoshop och fördjupar sig vidare i Photoshop på ett individuellt plan. grunderna i Adobe Bridge och Adobe Lightroom grundläggande kunskap om skanning och utskrift 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16LO01 | Grunderna i LayoutEfter avslutad kurs förväntas den studerande känna till de grundläggande funktionerna i Indesign känna till grunderna inom komposition, bildhantering och typografi kunna hantera bild, text och grafiska element och placera dem på en yta på egen hand kunna skapa flersidiga dokument för en digital miljö samt för utskrift 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK163D01 | 3D-visualiseringEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna 3D-programmets grunder och kan tillämpa kunskaperna behärska visuella presentationer i 3D 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16KE01 | Rörlig bild. Kamera & editeringEfter avslutad kurs förväntas den studerande. förstå ljudets betydelse för video eller rörlig bild. redogöra för filmkamerans grundläggande funktion. identifiera de grundläggande funktionerna i editeringsprogrammet vara förtrogen med bildkomposition för rörlig bild 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16VP01 | VerkstadspassetEfter avslutad kurs förväntas den studerande ha grundläggande kunskaper om verkstadsmaskinerna och deras användning använda materialet ekologiskt och ekonomiskt värdera betydelsen av verkstadsdisciplin, ordning och reda | 3 | 3 SP | ||||
VK16VG01 | Grunderna i vektorgrafikEfter avslutad kurs förväntas den studerande känna till det grundläggande funktionerna i Illustrator kunna hantera och skapa grafiska element och placera dem på en yta 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16SF01 | StudiofotograferingEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna grunderna i studiofotografering (utrustning och ljus) kunna elementär ljussättning för porträtt- och föremålsfotografering veta vilka tillbehör som används och hur de fungerar | 3 | 3 SP | ||||
VK16FU01 | Fotografiskt uttryck IEfter avslutad kurs förväntas studeranden förstå behovet av att utveckla ett personligt uttryck påbörja utvecklingen mot en identitet som fotokonstnär, fotograf eller som en kreativ aktör kunna planera ett enkelt visuellt projekt kunna på ett enkelt sätt verbalisera sin idé och färdiga bilder | 3 | 3 SP | ||||
VK16BJ01 | Bildjournalistik 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden känna till journalistikens grunder kunna producera dokumentärt bildmaterial känna till de olika genren inom bildjournalistik ha bekantat sig med mediabranschen 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16LK01 | LitteraturkursEfter avslutad kurs förväntas studeranden ha större insikt i den individuella yrkesidentiteten vara förtrogen med väsentlig branschlitteratur kunna arbeta virtuellt och självständigt i Moodle-plattformen 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16IB01 | Introduktion till branschen 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden vara bekant med sin yrkesroll och bransch kunna grunderna i ett av branschens uttryckssätt och verktyg 1 | 6 | 6 SP | ||||
VK16IB02 | Introduktion till branschen 2Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna producera enkelt material inom sitt gebit grunderna i ett av branschens uttryckssätt, verktyg och möjligheter 1 | 6 | 6 SP | ||||
VK16PJ01 | ProjektEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna projekthantering i grupp planera och utföra ett projekt visa förmåga att organisera och planera visa förmåga att kundanpassa sitt projekt grunderna att utvärdera processen och komma med konkreta förbättringsförslag | 9 | 9 SP | ||||
VK16PO01 | Portfolio ProgressEfter avslutad kurs förväntas studeranden ha sammanställt sin första visningsportfolio/marknadsföringsmaterial och cv kunna göra ansökningar som är typiska för den egna branschen (stipendium-, praktik-, arbetsplatsansökningar och anhållan om utställning, etc.) kunna förbättra sin egen position dokumentera och utvärdera sin inlärning | 3 | 3 SP | ||||
VK16PO02 | Portfolio PublikEfter avslutad kurs förväntas studeranden visa kompetens gällande ansökningar/kundkontakt/initiativ genom konkreta resultat färdigställa en professionell visningsportfolio/markandsföringsmaterial redogöra resultat av visningsportfolions/markandsföringsmaterialets användning (konkreta uppgifter ges) ha förmåga att utveckla marknadsföring av sitt kunnande kunna dokumentera, utvärdera och förbättra sin inlärning | 3 | 3 SP | ||||
VK16PP01 | PresentationsportfolioEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna påvisa en fungerande marknadsföringsrutin och resultat använda en färdig professionell visningsportfolio/hemsida eller annan marknadsföringsplattform och presentera den på för branschen typiskt sätt | 3 | 3 SP | ||||
Yrk | 102 SP | ||||||
BD16BA | 33 | 30 | 39 | 102 SP | |||
Efter avslutad studiehelhet förväntas den studerande - gediget bedöma det egna uttrycket. - urskilja och välja åtminstone en egen teknik. - klara av att jobba i stora helheter och bygga upp en egen produktion med allt vad det innebär. - bevisa ett kunnande i att offentligt visa upp sina projekt och sin produktion. | |||||||
BD16BA01 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 1 - TeckningEfter avslutad kurs förväntas den studerande. - välja ett skapande och kreativt konstnärligt arbete som ofta handlar om ett val av plats och disposition av tid Teckning: - välja uttryck för iakttagande och tolkning av omgivningen och bearbeta resultatet på olika sätt via teckning. - använda olika verktyg, material och tekniker i sitt arbete - visualisera sina idéer - avgöra grunderna i skissteknik - kunna tillämpa den inlärda kunskapen i sitt dagliga värv | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA02 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 2 - MåleriEfter avslutad kurs förväntas den studerande. - upptäcka att konststudier handlar om en mognads- och förvandlingsprocess. - utveckla en egen position och börja känna sig förtrogen och bekväm i en ateljémiljö. Måleriverkstad: - igenkänna viktiga riktningar inom måleriet samt aktivt följa med samtiden inom måleriet. - kunna sammanfatta måleriets syften, material, tekniker, verktyg och arbetarskydd i teori och praktik. 1 | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA03 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 3 - SkulpturEfter avslutad kurs förväntas den studerande - föra ett samtal och relatera till olika situationer om och kring sin egen bransch. - avgöra praxis inom konstvärlden, samtida konstens fenomen och konsthistoriens traditioner. Skulptur: - igenkänna skulpturens kringliggande kunskapsområden som komposition, form och rum. - tillämpa såväl avbildande som abstrakta och konceptuella utgångspunkter för skulptur. 1 | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA04 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 4 - KonstgrafikEfter avslutad kurs förväntas den studerande - tolka och granska sin omgivning på ett kritiskt och konstruktivt sätt. - planera inför enskild handledning och tutortillfällen. Grafik: - kunna tillämpa principerna för hållbar utveckling och materialresursering. - kunna beskriva de för grafikverkstäder strikta rutinerna. - sammanfatta konstgrafikens tekniker, verktyg och arbetarskydd. - urskilja de flesta konstgrafiska tekniker. - identifiera olika papperskvalitéer. | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA05 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 5 - Koncept-laboratoriumEfter avslutad kurs förväntas den studerande - värdera betydelsen i att behärska abstrakta utgångspunkter för bildkonst samt visuellt utnyttja kreativitet och de egna uttrycksformernas möjligheter visuellt. Konceptuellt laboratorium - Workshop: - Kunna, såväl individuellt som i grupp, skapa koncept och anpassade presentationsformer - Kunna utveckla idén genom experimentella, forskande metoder och processer - Förstå kontextuell påverkan. - Förstå den konceptuella betydelsen i en sammanhängande grupp av arbeten - Förstå betydelsen av uttryck och medium samt presentationen i relation till konceptet. | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA06 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 6Ateljéarbete. Eget projekt Efter avslutad kurs förväntas den studerande - värdera betydelsen i att behärska abstrakta utgångspunkter för bildkonst samt visuellt utnyttja kreativitet och de egna uttrycksformernas möjligheter visuellt. - sammanfatta vikten av att göra tekniska val utgående från idé och koncept. - utveckla ett eget arbete för att finna ett eget uttryck | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA07 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 7Efter avslutad kurs förväntas den studerande - utvärdera en handledningsprocess. | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA08 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 8 - WorkshopEfter avslutad kurs förväntas den studerande - förklara en workshops innebörd och arbetsmetoder. - upptäcka olika möjligheter för ett workshoparbete. - kunna tillämpa workshopmetoder för ett framtida eget konstnärligt arbete eller projekt - avgöra sin egna roll inom en workshop. | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA09 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 9Efter avslutad kurs förväntas den studerande - summera sin kapacitet, sina erfarenheter och de egna uttrycksformernas möjligheter i en visuell kultur. - identifiera utmaningarna inom ett bildkonstfält som blir allt bredare. | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA10 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 10Efter avslutad kurs förväntas den studerande - ställa egna uttryck i relation till konsthistorien och i samtidskonsten. - utvärdera den aktuella handledningsprocessen. - planera inför enskild handledning och tutortillfällen. | 6 | 6 SP | ||||
BD16BA11 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 11 (Teckning 2)Efter avslutad kurs förväntas den studerande - värdera vikten av teoretisk forskning och litteraturstudier | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA12 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 12 (Måleri 2)Efter avslutad kurs förväntas den studerande - kategorisera enskilda delar i ett konstnärligt arbete. T.ex. med enskilda målningar, enskilda skulpturala verk, korta videoverk eller ett visst samfundsarbete. Måleri: - kunna genom måleriet urskilja konstfältet och offentligt visa upp resultat av eget arbete. - summera iakttagelser och tolkningar av omgivningen och bearbeta resultatet till olika former av koncept och formella resultat. - sammanfatta måleriet som företeelse, dess traditioner samt rådande samtida fenomen. - ta i användning metoder för visuell framställning av färg, form, plats och tid | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA13 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 13 (Skulptur 2)Efter avslutad kurs förväntas den studerande - vara del i en diskurs i olika situationer inom sin egen bransch. - vara verksam både individuellt och i grupp (t.ex. gruppdynamik-projekt). Skulptur: - urskilja viktiga riktningar inom skulptur - välja sitt uttrycksätt inom skulpturen så att man tar ansvar för en hållbar utveckling. - igenkänna skulpturens olika, syften material, tekniker, verktyg och arbetarskydd i teori och praktik | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA14 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 14 (Konstgrafik 2)Efter avslutad kurs förväntas den studerande - inneha förmåga att aktivt följa med fenomen inom konsten. - föreslå och analysera själv egna konstnärliga processer. Konstgrafik: - urskilja viktiga historiska riktningar inom grafik - välja sitt uttrycksätt inom konstgrafik så att man tar ansvar för en hållbar utveckling. - igenkänna konstgrafikens olika material, tekniker, verktyg och arbetarskydd i teori och praktik - värdera vikten av lekfullhet inom trycktekniker och konstgrafik | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA15 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 15Efter avslutad kurs förväntas den studerande - reflektera och analysera eget och andras arbete. - identifiera samhällsperspektivet i konstnärens arbete och kunna arbeta i samhälleliga projekt. - spegla sitt egna uttryck i konsthistorien och i samtidskonsten. | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA16 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 16Efter avslutad kurs förväntas den studerande - föra en fördjupad diskussion angående sin egen bransch. - behärska de branschtypiska kommunikationssituationerna inom sitt eget område. | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA17 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 17 (Workshop 2)Efter avslutad kurs förväntas den studerande. - självständigt lägga upp projekt, planera och hantera helheter. - kritisera och föra samtal i samband med föreläsningsserien Artist Talk för att kunna ifrågasätta. Workshop: - producera i samband med en workshop sitt eget bidrag i form av en performance, happening eller installation | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA18 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 18Efter avslutad kurs förväntas den studerande - bedöma vikten av teoretisk forskning och litteraturstudier. - värdera vikten av strukturera upp sitt arbete på ett forskningslikt sätt. | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA19 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 19Efter avslutad kurs förväntas den studerande - mäta och behärska egna konstnärliga processer. - granska sin omgivning på ett kritiskt och konstruktivt sätt. | 6 | 6 SP | ||||
BD16BA20 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 20 (Teckning 3, Måleri 3)Efter avslutad kurs förväntas den studerande - kategorisera ett regionalt, nationellt och internationellt konstperspektiv. - strukturera, planera och presentera ett helt eget lärdomsprovsprojekt. | 6 | 6 SP | ||||
BD16BA21 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 21 (Skulptur 3, Konstgrafik 3)Efter avslutad kurs förväntas den studerande - summera vikten av ett teoretiskt forskningsarbete och litteraturstudier. - klassificera och se sitt arbete som helheter och/eller serier | 6 | 6 SP | ||||
BD16BA22 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 22 (Workshop 3)Efter avslutad kurs förväntas den studerande. - ta initiativ och argumentera i kritik-/diskussionstillfällen - förklara hur man bedriver konstnärlig forskning. Workshop: - planera en egen workshop. - mäta värdet och resultatet av en workshop | 6 | 6 SP | ||||
BD16BA23 | 6 | 6 SP | |||||
BD16BA24 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 24Efter avslutad kurs förväntas den studerande - ha genomfört och redovisat ett i förväg överenskommet konstprojekt | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA25 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 25Efter avslutad kurs förväntas den studerande - ha genomfört och redovisat ett i förväg överenskommet konstprojekt | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA26 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 26Efter avslutad kurs förväntas den studerande - ha genomfört och redovisat ett i förväg överenskommet konstprojekt | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA27 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 27Efter avslutad kurs förväntas den studerande - ha genomfört och redovisat ett i förväg överenskommet konstprojekt | 3 | 3 SP | ||||
BD16BA28 | Atelje-/projektarbete. BA-studier 28Efter avslutad kurs förväntas den studerande - ha genomfört och redovisat ett i förväg överenskommet konstprojekt | 3 | 3 SP | ||||
Pra | 30 SP | ||||||
3 | 12 | 15 | 30 SP | ||||
BD16PR01 | Praktik 1, BildkonstDen studerande - skall få en första insikt i yrkeslivet som konstnär. - inneha en bredare känsla för eventuella nya möjligheter inför sina fortsatta studier. - inse vikten av praktikrapportering. - tydligt se kopplingen mellan studiehelheten individuellt uttryck och praktiskt arbete i verkligheten. | 3 | 3 SP | ||||
BD16PR02 | Praktik 2, BildkonstDen studerande - skall få en fördjupad insikt i yrkeslivet som konstnär. - skall inneha en bredare känsla för nya möjligheter inför sina fortsatta studier. - skall förstå vikten av praktikrapportering. - skall tydligt se kopplingen mellan studiehelheten individuellt uttryck och praktik. | 6 | 6 SP | ||||
BD16PR03 | Praktik 3, BildkonstDen studerande - skall få en fördjupad insikt i yrkeslivet som konstnär. - skall inneha en bredare känsla för nya möjligheter inför sina fortsatta studier. - skall helt förstå betydelsen av praktikrapportering. - skall tydligt förstå kopplingen mellan studiehelheten individuellt uttryck och praktik. | 6 | 6 SP | ||||
BD16PR04 | Praktik 4, BildkonstDen studerande - skall ha en gedigen insikt i yrkeslivet som konstnär. - skall inneha en bred branchkänsla inför arbetet med sitt lärdomsprov. - skall se betydelsen av praktikrapportering. - skall tydligt se kopplingen mellan studiehelheten individuellt uttryck och praktik. | 6 | 6 SP | ||||
BD16PR05 | Praktik 5, BildkonstDen studerande - skall ha en gedigen insikt i yrkeslivet som konstnär. - skall inneha en bred branchkänsla inför arbetet med sitt lärdomsprov. - skall se betydelsen av praktikrapportering. - skall tydligt se kopplingen mellan studiehelheten individuellt uttryck och praktik. | 9 | 9 SP | ||||
Val | 9 SP | ||||||
EXA | 15 SP | ||||||
BD16EX | 15 | 15 SP | |||||
Den studerande - utvecklar och visar sin förmåga att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i anslutning till yrkesstudierna - kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser - kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt - har kritiskt och analytiskt tänkande - kan visa sin yrkeskompetens | |||||||
ExamensarbeteDen studerande - utvecklar och visar sin förmåga att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i anslutning till yrkesstudierna - kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser - kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt - har kritiskt och analytiskt tänkande - kan visa sin yrkeskompetens | 15 | 15 SP |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen