Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2017
Musikpedagog (YH) (240 SP)
Examensbenämning: Musikpedagog (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Studieform: Dagstudier

Utbildning i musik
beskrivning av kompetensområde
Konstnärlig kompetens:
Kreativitet, personlighet, skapandeförmåga, vilja och möjlighet att se bortom de allmänna referensramarna
Teknisk kompetens:
Den tekniska färdighet som förväntas i det kommande arbetslivet beroende på de situationer man möter
Helhetsmusikalisk Kompetens:
En förståelse för musiken i sig som självbärande konst och som hantverk, samt förmåga att omsätta den förståelsen i det kommande arbetet.
En förståelse för musiken baserad på konstnärlig tradition som grund för nyskapande.
Har sådana kunskaper och färdigheter att man utvecklar en yrkesidentitet
Kompetens inom utvecklingsarbete:
Man tror på sin egen förmåga att fungera som musiker/pedagog i olika sammanhang
Söker fördomsfritt och kreativt egna lösningar i den omgivning man finns och där arbetslivet sätter ramarna
Man är intresserad av utveckla sig själv som musiker/musikpedagog
Man kan delta i utvecklandet av verksamheten i den miljö där man befinner sig
Entreprenörskap
Internationell Kompetens:
Man kan fungera i olika internationella miljöer och är medveten om de möjligheter som det internationella perspektivet ger
Kommunikativ och social kompetens:
Efter avslutade studier förväntas man kunna fungera i de olikasociala miljöer som blir aktuella för musikern/musikpedagogen
Allmänna kompetenser
Språkinformation till studerande med svenska/finska som skolbildningsspråk.
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 15 SP | ||||||
UOKUÖ10AS | 6 | 3 | 6 | 15 SP | |||
MS17IN01 | Introduktion till högskolestudierStuderande känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer känner till undersökningsprocessen kan söka och kritiskt värdera information kan planera, genomföra och evaluera processer kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund | 3 | 3 SP | ||||
YH10SV01 | SvenskaStuderande kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning med finska som skolbildningsspråk skall uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt YH lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat. | 3 | 3 SP | ||||
YH10FI01 | FinskaStuderande kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter. behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling. skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaStuderande kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang | 3 | 3 SP | ||||
UOKUÖ10FM01 | ForskningsmetodikStuderande utvecklar ett öppet och kritiskt förhållningssätt till konstens/kulturens roll i samhället känner till för branschen relevanta forskningsmetoder och kan använda sig av relevant yrkeskunskap som forskningsmetodik formulerar självständigt och kreativt relevanta forskningsfrågor dokumenterar och kritiskt granskar metoder och forskningsresultat inom respektive område | 3 | 3 SP | ||||
53 SP | |||||||
Gemensamma yrkesstudier för musikpedagoger och musiker | |||||||
MU14BI | 5 | 5 | 10 SP | ||||
MU14BI01 | Pianospel 1Den studerande har elementära grunder i pianospel och kan använda pianot som verktyg i sitt musikaliska arbete. | 5 | 5 SP | ||||
MU14BI02 | Pianospel 2Den studerande har utvecklade färdigheter i pianospel och kan använda pianot som verktyg i sitt musikaliska arbete. | 5 | 5 SP | ||||
MU14BI03 | AckompanjemangStuderande skall ha elementära grunder i två rytmensembleinstrument och kan använda instrumenten som verktyg i sitt musikaliska arbete. | 5 | 5 SP | ||||
MU14DR | 3 | 3 SP | |||||
MU14DR01 | DrumlineStuderande utvecklar arbetsdisciplin. utvecklar melodirytmsinne och kordination pulskänsla samt fysiologin för respektive instrument. | 3 | 3 SP | ||||
MU14KS | 3 | 3 SP | |||||
MU14KS01 | Körsång 1Studerande har grundliga färdigheter i att kunna delta i större körhelheter. erhåller en god inblick i körsång i olika former. | 3 | 3 SP | ||||
MU12ML | 3 | 3 SP | |||||
MU12ML01 | Dirigering och instuderingsteknikDen studerande har grundläggande färdigheter att leda och instudera musikaliskt material för olika former av ensembler. har insikt i dirigeringstekniker. | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT | 12 | 12 | 10 | 34 SP | |||
Studerande har Har utvecklad kunskap i musikhistoria, form,dynamik och kan diskutera och reflektera över dessa. Har utvecklad kunskap om musikens form och funktion. Kan samarbeta med yrkeslivet - med grupper, ensembler, producenter, körer, och i andra motsvarande sociala yrkesrelationer. Har utvecklad kunskap om musikens teori, arrangemang och kompositon och kan använda dessa i en praktisk form. Har en utvecklad kunskap i transkription, gehör, memorering och notation av melodi, ackord och rytm. | |||||||
MU14NT01 | Notio 1.1Den studerande har grundläggande terminologi- och teorikunskaper som bas för studier på yrkeshögskolenivå. kan se samband mellan musikteori och -praktik i egna arbetsuppgifter. kan skriva och arrangera mindre uppgifter. har grundläggande kunskaper i diatonik och funktionslära och kan använda dessai en praktisk form. har kunskap om musikens grundpuls och rytmiska indelningar. kan se samband mellan melodi, intervall, solfège och ackord i skrivuppgifter, notation, musikexempel och memorering. | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT02 | Notio 1.2Den studerande har kunskap om grundläggande begrepp inom improvisation och kan diskutera och reflektera över dessa i grupp. har kunskap om kyrkotonarter (modes, eng.) och hur dessa kan användas i praktiken. kan identifiera kyrkotonarter i både skriftlig och klingande form. har insikter i grundläggande harmonisering och sambandet mellan teori och praktik. har en grundläggande förståelse för kadenser och funktion. har grundläggande gehörskunskaper erhållna genom solfège och genom att i verkstadsform se samband mellan att skriva melodier och sjunga. | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT03 | Notio 1.3Den studerande Har en fördjupad förståelse för och kunskap om rytmik och taktarter. Kan identifiera taktarter och rytmiska strukturer både bildligt och ljudligt. Har en rytmisk uppfattning utvecklad genom skrivuppgifter och praktik. Har en utvecklad koordination. Har en grundläggande kunskap i gehör och rytmik utvecklad genom skrivuppgifter, memorering och transkription. | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT04 | Notio 2.1Den studerande har kunskap om utvecklade harmoniserings- och arrangeringstekniker. har grundläggande kunskaper i reharmonisering, modulation och stämföring. kan identifiera och sjunga färgtoner, och har genom arrangeringsuppgifter lärt sig att använda färgtoner i praktisk form. kan se samband mellan ackord, solfège, färgtoner och melodi och har lärt sig att arbeta utifrån detta perspektiv. Har utvecklat sin förmåga att indentifiera, skriva, transkribera och återge mer komplexa rytmiska förlopp. | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT05 | Notio 2.2Den studerande har kunskap om koralharmoniseringens riktlinjer. kan skriva och arbeta med mångstämmighet för olika instrumentgrupper. har utvecklat sin förmåga att arrangera och komponera uppgifter inom sitt eget specialiserings-/intresseområde. har utvecklat sin förmåga att läsa partitur, sjunga stämmor och att memorera och transkribera/nedteckna musik. | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT06 | Notio 2.3Den studerande Kan på egen hand genomföra en kompositions/arrangeringsuppgift, från planering till framförande. har utvecklat sin förmåga att använda dynamik, form och olika arrangerings- och kompositionstekniker. har utvecklat sin förmåga att diskutera, reflektera och analysera både egen och andras musik. kan självständigt fortsätta att utveckla och analysera sina gehörskunskaper för att aktivt kunna arbeta vidare med dessa. | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT07 | Notio 3.1Den studerande har specialiserat sig inom ett speciellt tyngdpunktsområde. kan utgående från tidigare Notioundervisning använda olika musik, arrangemangstekniska och kompositionsmetoder inom tyngdpunktsområdet. kan diskutera och reflektera över arbetsuppgifter både ur ett musiktekniskt och ett musikhistoriskt perspektiv. | 5 | 5 SP | ||||
MU14NT08 | Notio 3.2Den studerande har med hjälp av lärarens handledning fördjupat sig inom ett tyngdpunktsområde. kan sig att samarbeta med yrkeslivet - med grupper, ensembler, producenter, körer, och i andra motsvarande sociala yrkesrelationer. kan utföra ett större kompositions- eller arrangemangsprojekt i samarbete med andra. kan arbeta med komposition eller arrangemang på en nivå som håller yrkesmässiga krav inom eget tyngdpunktsområde. | 5 | 5 SP | ||||
MU14NT09 | Notio 4.1Den studerande har utvecklat sin förmåga att i grupp diskutera och reflektera över musik. har djupare kunskap om musikens form inom olika genre. har en insikt i musikens historia och utveckling inom olika genrer. kan reflektera över musikens dynamik, nyanser och funktioner. kan analysera musikens funktion och form. har grundläggande instrumentkunskap för olika instrumentgrupper. | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT10 | Notio 4.2Den studerande kan djupare analysera musikaliska förlopp, från mindre funktioner till större helheter. Har en fördjupad inblick i de olika instrumentgrupperna och deras funktion och register. kan på ett djupare plan jämföra och diskutera olika tidsepoker ur musikhistorien, och kan hitta tangeringspunkter mellan musik åtskilda i tid och/eller i genre. har en djupare kunskap om de olika kontineternas musikhistoria. Har förmågan att i grupp reflektera och diskutera musik och konserter ur ett historiskt och tekniskt perspektiv. | 3 | 3 SP | ||||
115 SP | |||||||
I profileringen som helhet ingår ytterligare 37 sp pedagogikstudier. | |||||||
MU14HC | 12 | 18 | 30 SP | ||||
Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | |||||||
MU14HC01 | Huvudämne C1 ensembleDen studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC02 | Huvudämne C2 ensembleDen studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC03 | Huvudämne C3 ensembleDen studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC04 | Huvudämne C4 ensembleDen studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC05 | Huvudämne C5Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC06 | Huvudämne C6Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC07 | Huvudämne C7Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | SP | ||||
MU14HC08 | Huvudämne C8Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | SP | ||||
MU14HC09 | Huvudämne C ExaminationDen studerande kan synliggöra sitt hantverk och sin gestaltningsförmåga inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.) | 6 | SP | ||||
MU14HB | 18 | 27 | 45 SP | ||||
Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | |||||||
MU14HB01 | Huvudämne B1 ensembleDen studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 6 | SP | ||||
MU14HB02 | Huvudämne B2 ensembleDen studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 6 | SP | ||||
MU14HB03 | Huvudämne B3Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 6 | SP | ||||
MU14HB04 | Huvudämne B4Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 6 | SP | ||||
MU14HB05 | Huvudämne B5Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 6 | SP | ||||
MU14HB06 | Huvudämne B6Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 6 | SP | ||||
MU14HB07 | Huvudämne B ExaminationDen studerande har genom ett självständigt handlande gjort presentationen möjlig att förverkliga. kan synliggöra sitt hantverk samt sin gestaltningsförmåga, självständighet, kreativitet och identitet inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.) | 9 | SP | ||||
MU14MB | 3 | 3 SP | |||||
MU14MB01 | FöretagsamhetStuderande kan definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom respektive bransch innehar kunskap om produktplacering och marknadsföring inom konst- och kulturfältet utvecklar ett kunnande för företagande och entreprenörskap känner till finansierings- och ansökningssystem, upphovsrättliga frågor samt organisationer inom yrkesområdet utvecklar en förståelse för att bygga nätverk strukturerar nyskapande och kreativa förslag till konst- och kulturverksamheter ur ett nordiskt och internationellt perspektiv | 3 | 3 SP | ||||
37 SP | |||||||
För musikpedagogerna ingår 20 sp praktik som är pedagogiskt inriktade. Inledande praktik 5sp Fältpraktik 5sp Undervisningsövning 1 Undervisningsövning 2 Studierna sker i samarbete med Åbo Akademi. | |||||||
MS17PD | 20 | 20 SP | |||||
MS17PD01 | Tillämpad pedagogik och samhällsutvecklingStuderande skall: - precisera den tillämpade pedagogiken som ett vetenskapsområde - förstå målfrågornas betydelse för fostran, undervisning och utbildning - förstå pedagogikens roll i relation till samhällsutvecklingen - förstå utbildningens funktion för utvecklingen av kultur och samhälle - förstå betydelsen av en jämlikhetsbefrämjande pedagogik och undervisning 1 | 5 | 5 SP | ||||
MS17PD02 | Pedagogisk psykologi 1Studerande skall - kunna identifiera och beskriva centrala utvecklingspsykologiska teorier - kunna beskriva och argumentera utgående från centrala psykologiska teorier om lärande - kunna observera psykologiska och sociala fenomen i skola samt andra utbildnings- och organisationssammanhang - ha insikt i pedagogisk psykologi med fokus på självkännedom och människans utveckling i ett helhetsperspektiv 1 | 5 | 5 SP | ||||
MS17PD03 | Förskole- och nybörjarundervisningStuderande skall - känna till huvuddragen i utvecklingen hos barn i åldern 6-8 år - kunna redogöra för förskolans organisering i Finland - kunna analysera och diskutera vad läroplanerna för förskole- och nybörjarundervisning anför rörande lärande, pedagogisk miljö, helhetssyn på lärandeinnehåll, kreativitet, metoder, utvärdering, bedömning och samverkan mellan hem, förskola och skola - kunna reflektera över lek och barns erfarenheter som en grund för lärande - kunna redogöra för huvudprinciperna i stödandet av läs- och skrivutveckling 1 | 5 | 5 SP | ||||
MU17PD04 | Didaktik IEfter genomgången kurs förväntas studerande uppvisa grundläggande kunskap om undervisning och lärande genom att - redovisa för didaktiska grundfrågor i planeringen av undervisning - använda läroplanen som grund för lärararbete - reflektera över lagstiftning som grund för läraruppdraget - beskriva och analysera lärararbetets komplexitet - observera, beskriva och reflektera över lärararbetet vid en fältskola - identifiera och analysera pedagogisk användning av medier i undervisning - kunna använda sin praktikmapp för dokumentation av praktiker 1 | 5 | 5 SP | ||||
6 | 11 | 17 SP | |||||
MU14PD05 | Ämnesdidaktik 1Studerande kan ge exempel på praktiska och teoretiska insikter om instrumentalundervisning för elever på nybörjarnivå kan planera, analysera och utvärdera undervisningsprocessen utifrån didaktiska principer kan analysera och utvärdera pedi-elevens lärandeprocess med hänsyn till nybörjarnivå kan beskriva och använda uppbyggande kommunikation samt identifiera olika inlärningsmönster i den pedagogiska processen kan reflektera kring sitt musiska tänkande i ett lärarperspektiv kan analysera musikens betydelse ur ett filosofiskt perspektiv kan diskutera om sitt eget sätt att tänka och handla i den pedagogiska processen kan ta ställning till lärarskapets etiska och sociala dimensioner 1 | 6 | 6 SP | ||||
MU14PD06 | Ämnesdidaktik 2Studerande kan ge exempel på praktiska och teoretiska insikter om instrumentalundervisning för elever på nivå 3 och 4 integrerar teori och praktik i det pedagogiska tänkandet genom att visa på analytisk och kritisk problemlösning och inre reflektion kan definiera och diskutera principer för ledarskap och gruppdynamik i den pedagogiska processen kan förklara och motivera betydelsen av kollegial samverkan i undervisningen kan diskutera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika handlingsalternativ, även i gruppundervisning och ensembleverksamhet har en ökad analytisk medvetenhet om sin förmåga att värdera, ifrågasätta och förändra den egna yrkespraktiken och den egna professionella utvecklingen som musikpedagog kan diskutera och problematisera lärarskapets etiska och sociala dimensioner i ett mångkulturellt samhälle 1 | 6 | 6 SP | ||||
MU14PD07 | MusikpedagogikEfter genomgången kurs förväntas den studerande kunna anpassa och planera undervisningen i musik på olika nivåer ha en inblick i hur de tekniska artefakterna kan användas i undervisningen med stöd av rådande direktiv; förstå hur urval och examineringsförfarande genomförs - förstå betydelsen av gruppdynamik och ett musikaliskt ledarskap förstå betydelsen av ett fruktsamt kommunikativt musikspråk mellan lärare och elev både i teori och praktik | 5 | 5 SP | ||||
12 SP | |||||||
3 | 3 | 3 | 3 | 12 SP | |||
3 | 3 SP | ||||||
3 | 3 SP | ||||||
3 | 3 SP | ||||||
3 | 3 SP | ||||||
EXA | 15 SP | ||||||
MU16EX | 15 | 15 SP | |||||
Pra | 30 SP | ||||||
10 | 10 | 10 | 30 SP | ||||
MU10PR06 | Undervisningsövning 1Studerande kan planera, genomföra, analysera och utvärdera instrumentalundervisning för elever på nybörjarnivå: nivå 1 och 2. kan analysera och utvärdera inlärnings- och undervisningsprocessen med särskild hänsyn till nybörjarnivå. kan tillämpa och reflektera kring olika didaktiska metoder i instrumentalundervisningen på nybörjarnivå. använder sitt musiska tänkande i ett lärarperspektiv. kan reflektera kring sitt eget sätt att tänka och handla i den pedagogiska processen visar på en medvetenhet om lärarskapets etiska och sociala dimensioner i undervisningen | 5 | 5 SP | ||||
MU10PR07 | Undervisningsövning 2 och gruppundervisningStuderande kan planera, genomföra och utvärdera instrumentalundervisning och pedi-elevers inlärningsprocess med hänsyn till nivå 3 och 4 integrerar teori och praktik i den pedagogiska verksamheten genom att visa på didaktiska variationer, analytisk och kritisk problemlösning, kreativa lösningar och inre reflektion har erfarenhet av att leda gruppundervisning och ensembleverksamhet kan utöva och reflektera kring kollegial samverkan i undervisningen kan kommunicera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika handlingsalternativ, även i gruppundervisning och ensembleverksamhet kan i det praktiska arbetet visa på en ökad analytisk medvetenhet om sin förmåga att värdera, ifrågasätta och förändra den egna yrkespraktiken och den egna professionella utvecklingen som musikpedagog. visar en fördjupad medvetenhet om lärarskapets etiska sociala dimensioner i undervisningen | 5 | 5 SP | ||||
MS17PR01 | Praktik 1Efter genomgången praktik förväntas den studerande - ha fått en inblick i allmän pedagogisk verksamhet i praktiken - systematiskt kunna observera, beskriva och redogöra för olika dimensioner av skolans verksamhet - i samråd med studiekamrat och handledare kunna reflektera kring undervisning, lärarroll, elever och gruppdynamik | 5 | 5 SP | ||||
MU13PR02 | Praktik 2Efter genomgången praktik förväntas den studerande - kunna observera, planera, genomföra och utvärdera gruppundervisning - ha fått en bredare inblick i pedagogisk verksamhet i praktiken - kunna analysera och anpassa undervisningen utgående från elevers nivå - kunna samarbeta, arbeta kollegialt - i samråd med studiekamrater och handledare kunna reflektera kring undervisning, lärarroll, elever och gruppdynamik | 5 | 5 SP | ||||
MU13PR03 | Praktik 3Efter genomgången praktik förväntas den studerande -kunna fungera konstruktivt, befästa sina färdigheter och förmågan att smidigt påverka undervisnings- och inlärningsprocessen. -kunna tillämpa ämneskunskaper samt olika pedagogiska och didaktiska teorier, pröva olika arbetssätt och metoder för gruppundervisning -kunna förverkliga undervisning på lämplig nivå och med anpassat och varierat material och innehåll -kunna samarbeta, arbeta kollegialt och känna till faktorer som påverkar läraren och yrket - i samråd med studiekamrater och handledare kunna analysera och argumentera kring undervisning, lärarroll, elever och gruppdynamik | 5 | 5 SP | ||||
MU13PR04 | Praktik 4Efter genomgången praktik förväntas den studerande -ha fått fördjupade insikter i sitt tyngdpunktsområde -på ett personligt plan kunna instudera, repetera och planera musikalisk verksamhet och musikaliskt material -förmå ta egna initiativ och uttrycka egna synpunkter i de situationer som uppstår under praktiken -kunna analysera, argumentera och lösa problem tillsammans med praktikplatsens handledare -kunna anpassa sig till arbetsplatssituationer enskilt och i grupp -förmå samarbeta i undervisning och arbetssituationer | 5 | 5 SP |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen