Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2017
Formgivare (YH), grafisk design (240 SP)
Examen: YH-examen inom kultur
Examensbenämning: Formgivare (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Studieform: Dagstudier
Examensbenämning: Formgivare (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Studieform: Dagstudier

Allmänna kompetenser
Språkinformation till studerande med svenska/finska som skolbildningsspråk.
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 36 SP | ||||||
9 | 3 | 12 SP | |||||
VK16IN01 | Introduktion till högskolestudierEfter avslutad kurs förväntas studeranden känna till sin egen högskola och enhet reflektera över studier, läroplaner och studiernas struktur känna till olika studieformer och metoder samt verktyg för inlärning kanna använda Novias informationskanaler ha tillräckliga kunskaper i IKT för att avlägga studier kunna studera såväl individuellt som i grupp | 3 | 3 SP | ||||
YH10SV01 | SvenskaEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna kommunicera muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt ha kunskap i informationssökning med betoning på bibliotekets databaser kunna använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande kunna kommunicera både muntligt och skriftlig på ett för arbetslivet ändamålsenligt sätt Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat. | 3 | 3 SP | ||||
YH10FI01 | FinskaEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter behärska den centrala terminologin inom respektive bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur inom respektive yrkesområde uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt. | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet ha kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur | 3 | 3 SP | ||||
6 | 6 | 12 | 24 SP | ||||
VK16KH01 | Konsthistoria 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden känna till och kan definiera konsthistoriens tradition med fokus på den äldre konsthistorien ha en förståelse för uttryck, form och innehåll i relation till olika tidsepoker kunna tolka och identifiera det övergripande konsthistoriska materialet | 3 | 3 SP | ||||
VK16KK01 | KulturkunskapEfter avslutad kurs förväntas studeranden känna till och utvecklar en förståelse för kulturbegreppet utgående från ett brett perspektiv ha en förståelse för kulturens komplexitet i en social och samhällelig kontext ha förmågan att tillämpa principerna för en hållbar kulturell utveckling utveckla en förståelse för samtidskulturen ha förmåga att i grupp konstruktivt tolka samtiden | 3 | 3 SP | ||||
VK16KH02 | Konsthistoria 2Efter avslutad kurs förväntas studeranden känna till begrepp och tankegångar gällande 1900-talets konstscen ha en förståelse gällande innehåll, form och uttryck behärska ett analytiskt och reflektivt tänkande kunna definiera visuell kultur och utmaningarna inom området ha förmågan att i grupp och individuellt göra en tolkning av konstnärliga uttryck och dess koppling till tid och rum | 3 | 3 SP | ||||
VK16ND01 | Nutidskonst och designEfter avslutad kurs förväntas studeranden känna till och kan definiera nutidskonstens och designens mångfald kunna ge en överblick av det samtida konst- och designfältet kunna föra en kommunikation gällande nutidskonsten och designens koppling till konsthistoriens tradition kunna gör en tolkning av nutidskonstens och designens uttryck, form och innehåll | 3 | 3 SP | ||||
VK16FM01 | ForskningsmetodikEfter avslutad kurs förväntas studeranden ha ett öppet och kritiskt förhållningssätt till konstens/kulturens roll i samhället känna till för branschen relevanta forskningsmetoder och kan använda sig av relevant yrkeskunskap som forskningsmetodik formulera självständigt och kreativt relevanta forskningsfrågor dokumentera och kritiskt granska metoder och forskningsresultat inom respektive område | 3 | 3 SP | ||||
VK16ES01 | EntreprenörskapEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom respektive bransch ha förståelse för företagande och entreprenörskap ha förståelse om finansieringssystem inom den kreativa branschen | 9 | 9 SP | ||||
Yrk | 63 SP | ||||||
45 | 12 | 3 | 3 | 63 SP | |||
VK16VK01 | Visuell kommunikationEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna grunderna i färg-, kompositions- och formlära och kan tillämpa sina kunskaper grunderna i stilisering och kan tillämpa den i sitt arbete tillämpa grundläggande bildanalysmetoder använda och tillämpa Mood-board eller motsvarande metod 1 | 6 | 6 SP | ||||
VK16TE01 | TeckningEfter avslutad kurs förväntas den studerande kunna avgöra den centrala betydelsen av att kunna teckna och skissera. urskilja de viktigaste funktionerna rörande teckning omsätta omgivning, motiv och tanke i enkel grundläggande teckning. 2 | 3 | 3 SP | ||||
VK16FD01 | Foto & designhistoriaEfter avslutad kurs förväntas studeranden vara bekanta med fotohistoria från och med 1839 till början av andra världskriget förstå kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar kunna grunderna i konstindustrins- och grafiska designens utveckling och historia före andra världskriget 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16FB01 | Foto & bildbehandlingEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna grunderna i camera Raw grunderna i Photoshop kamerans grunder grunderna i att se/tolka/förmedla | 3 | 3 SP | ||||
VK16DB01 | Digital bildbehandling 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna grunderna i Adobe Photoshop och fördjupar sig vidare i Photoshop på ett individuellt plan. grunderna i Adobe Bridge och Adobe Lightroom grundläggande kunskap om skanning och utskrift 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16LO01 | Grunderna i LayoutEfter avslutad kurs förväntas den studerande känna till de grundläggande funktionerna i Indesign känna till grunderna inom komposition, bildhantering och typografi kunna hantera bild, text och grafiska element och placera dem på en yta på egen hand kunna skapa flersidiga dokument för en digital miljö samt för utskrift 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK163D01 | 3D-visualiseringEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna 3D-programmets grunder och kan tillämpa kunskaperna behärska visuella presentationer i 3D 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16KE01 | Rörlig bild. Kamera & editeringEfter avslutad kurs förväntas den studerande. förstå ljudets betydelse för video eller rörlig bild. redogöra för filmkamerans grundläggande funktion. identifiera de grundläggande funktionerna i editeringsprogrammet vara förtrogen med bildkomposition för rörlig bild 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16VP01 | VerkstadspassetEfter avslutad kurs förväntas den studerande ha grundläggande kunskaper om verkstadsmaskinerna och deras användning använda materialet ekologiskt och ekonomiskt värdera betydelsen av verkstadsdisciplin, ordning och reda | 3 | 3 SP | ||||
VK16VG01 | Grunderna i vektorgrafikEfter avslutad kurs förväntas den studerande känna till det grundläggande funktionerna i Illustrator kunna hantera och skapa grafiska element och placera dem på en yta 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16SF01 | StudiofotograferingEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna grunderna i studiofotografering (utrustning och ljus) kunna elementär ljussättning för porträtt- och föremålsfotografering veta vilka tillbehör som används och hur de fungerar | 3 | 3 SP | ||||
VK16FU01 | Fotografiskt uttryck IEfter avslutad kurs förväntas studeranden förstå behovet av att utveckla ett personligt uttryck påbörja utvecklingen mot en identitet som fotokonstnär, fotograf eller som en kreativ aktör kunna planera ett enkelt visuellt projekt kunna på ett enkelt sätt verbalisera sin idé och färdiga bilder | 3 | 3 SP | ||||
VK16BJ01 | Bildjournalistik 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden känna till journalistikens grunder kunna producera dokumentärt bildmaterial känna till de olika genren inom bildjournalistik ha bekantat sig med mediabranschen 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16LK01 | LitteraturkursEfter avslutad kurs förväntas studeranden ha större insikt i den individuella yrkesidentiteten vara förtrogen med väsentlig branschlitteratur kunna arbeta virtuellt och självständigt i Moodle-plattformen 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16IB01 | Introduktion till branschen 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden vara bekant med sin yrkesroll och bransch kunna grunderna i ett av branschens uttryckssätt och verktyg 1 | 6 | 6 SP | ||||
VK16IB02 | Introduktion till branschen 2Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna - producera enkelt material inom sitt gebit - grunderna i ett av branschens uttryckssätt, verktyg och möjligheter 1 | 6 | 6 SP | ||||
VK16PJ01 | ProjektEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna projekthantering i grupp planera och utföra ett projekt visa förmåga att organisera och planera visa förmåga att kundanpassa sitt projekt grunderna att utvärdera processen och komma med konkreta förbättringsförslag | 9 | 9 SP | ||||
VK16PO01 | Portfolio ProgressEfter avslutad kurs förväntas studeranden ha sammanställt sin första visningsportfolio/marknadsföringsmaterial och cv kunna göra ansökningar som är typiska för den egna branschen (stipendium-, praktik-, arbetsplatsansökningar och anhållan om utställning, etc.) kunna förbättra sin egen position dokumentera och utvärdera sin inlärning | 3 | 3 SP | ||||
VK16PO02 | Portfolio PublikEfter avslutad kurs förväntas studeranden visa kompetens gällande ansökningar/kundkontakt/initiativ genom konkreta resultat färdigställa en professionell visningsportfolio/markandsföringsmaterial redogöra resultat av visningsportfolions/markandsföringsmaterialets användning (konkreta uppgifter ges) ha förmåga att utveckla marknadsföring av sitt kunnande kunna dokumentera, utvärdera och förbättra sin inlärning | 3 | 3 SP | ||||
VK16PP01 | PresentationsportfolioEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna påvisa en fungerande marknadsföringsrutin och resultat använda en färdig professionell visningsportfolio/hemsida eller annan marknadsföringsplattform och presentera den på för branschen typiskt sätt | 3 | 3 SP | ||||
Yrk | 87 SP | ||||||
GD16GD01 | 33 | 30 | 24 | 87 SP | |||
GD16IGD01 | Introduktion till grafisk designEfter avslutad kurs förväntas den studerande: - vara förtrogen med de grundläggande begreppen inom branschen - kunna hantera de grundläggande arbetsmetoderna inom branschen ss. Idégenerering, faktasökning, skissering, presentation av det egna arbetet - kunna motivera de egna besluten. | 6 | 6 SP | ||||
GD16GUT01 | Grafiskt uttryck och typografiEfter avslutad kurs förväntas den studerande: - känna till terminologin inom grafisk design och typografi - kunna hantera olika grafiska produkters särkrav - kunna omsätta sitt kunnande i praktiken. | 3 | 3 SP | ||||
GD16DVP01 | Digitala verktyg och program 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande: - behärska de grundläggande funktionerna i designprogrammen som presenteras - arbeta visuellt i en digital miljö - förstå arbetsflödet för hur material skapas för digital användning och för utskrift | 3 | 3 SP | ||||
GD16DVP02 | Digitala verktyg och program 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande: - behärska de grundläggande funktionerna i designprogrammen som presenteras - arbeta visuellt i en digital miljö - förstå arbetsflödet för hur material skapas för digital användning och för utskrift | 3 | 3 SP | ||||
GD16PO01 | Portfolio 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande: - kunna presentera sina idéer och produkter visuellt och verbalt - förstå den visuella och verbala kommunikationens mål och medel | 3 | 3 SP | ||||
GD16TYPO01 | Typografi 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande: - kunna de grundläggande begreppen inom typografin - förstå hur formgivaren kan påverka betraktaren med hjälp av typografi - sätta text på en yta och kombinera den med andra grafiska element | 3 | 3 SP | ||||
GD16GT01 | Grafisk teknologiEfter avslutad kurs förväntas den studerande: - känna till historiska tryckmetoder - kunna planera och genomföra ett projekt | 3 | 3 SP | ||||
GD16TE02 | Teckning 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande: - ha grundläggande kunskaper i perspektivteckning - kunna lägga upp mål för sitt visuella arbete och genomföra projektet | 3 | 3 SP | ||||
GD16ID01 | InformationsdesignEfter avslutad kurs förväntas den studerande: - förstå de grundläggande begreppen inom området - kunna analysera data och omvandla det visuellt - kunna presentera data på ett effektivt och tilltalande sätt | 3 | 3 SP | ||||
GD16WD01 | Webbdesign 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande: - förstå de grundläggande begreppen inom webbdesign - bekantat sig med HTML och CSS - kunna skapa en enkel webbsida på den platform som presenteras | 3 | 3 SP | ||||
GD16IA01 | Interaktion och animationEfter avslutad kurs förväntas den studerande: - vara förtrogen med nödvändig teknik för att göra enkla animeringar - Var förtrogen med grundläggande teorier inom interaktionsdesign | 3 | 3 SP | ||||
GD16ILL01 | illustrationEfter avslutad kurs förväntas den studerande: - känner till de centrala teknikerna inom illustration - kan förverkliga illustrationer för olika media - kan analysera ett textmaterial som grund för illustrationsarbete | 3 | 3 SP | ||||
GD16GP01 | Grafisk produktion 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande: - ha utvecklat sitt professionella kunnande i en, tänkt eller verklig, kundnära arbetsrelation - kunna skapa en tidtabell för sitt arbete och driva sitt projekt vidare - kunna motivera sina lösningar och beslut - kunna presentera sitt arbete professionellt - kunna producera ett för projektet fungerande material ensam eller i grupp | 3 | 3 SP | ||||
GD16GP02 | Grafisk produktion 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande: - ha utvecklat sitt professionella kunnande i en, tänkt eller verklig, kundnära arbetsrelation - kunna skapa en tidtabell för sitt arbete och driva sitt projekt vidare - kunna motivera sina lösningar och beslut - kunna presentera sitt arbete professionellt - kunna producera ett för projektet fungerande material ensam eller i grupp | 3 | 3 SP | ||||
GD16GDH2 | Grafisk designhistoria 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande: - känner till grafiska designens historia i stora drag från WWII fram till 1980-talet | 3 | 3 SP | ||||
GD16VI01 | Visuell identitetEfter avslutad kurs förväntas den studerande: - känna till de grundläggande principerna för en visuell identitet och förstå deras betydelse vid byggandet av en visuell identitet - kunna omfatta och hantera ett projekt för framtagande av en visuell identitet. | 3 | 3 SP | ||||
GD16BOK01 | BokenEfter avslutad kurs förväntas den studerande: - obehindrat kunna arbeta med flersidiga dokument - förstå sig på de grundläggande begreppen och bokens anatomi - självständingt göra en bok enligt ett givet eller valfritt tema | 3 | 3 SP | ||||
GD16TYPO02 | Typografi 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande: - förstå sig på skillnaden mellan nyttotypografi och kreativ typografi och behärska dessa - förstå sig på konventionerna inom området och kunna bryta mot dem - arbeta med text på ett visuellt engagerande sätt | 3 | 3 SP | ||||
GD01WD02 | Webbdesign 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande: - förstå begreppen och mekanismerna inom webbdesign - känna till möjligheterna med HTML och CSS - arbeta med ett större projekt på en platform, hantera innehåll och utseende | 6 | 6 SP | ||||
GD16KS01 | Koncept och strategiEfter avslutad kurs förväntas den studerande: - förstå och kunna tillämpa de mekanismer som styr arbetet med koncept och strategi. - ha förståelse för hur reklamen i vårt samhälle styr vårt handlande. - förstå betydelsen av företagsverksamhet och marknadsföring i formgivningsprocessen - förstå betydelsen av formgivningsprocessen och produkten med tanke på hanteringen av företagsbilden | 6 | 6 SP | ||||
GD16MK01 | 6 | 6 SP | |||||
GD16PL01 | ProfileringEfter avslutad kurs förväntas den studerande: - kunna förutse framtida förändringar och utveckla verksamhetsmiljön i enlighet med dem - kunna skaffa information genom att reflektera och tillämpa - förstå kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar - kunna presentera sina idéer och produkter interaktivt | 6 | 6 SP | ||||
GD16IP01 | Individuellt projekt 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande: - kunna planera, styra och förverkliga ett projekt i samarbete med en kund | 6 | 6 SP | ||||
Val | 9 SP | ||||||
Pra | 30 SP | ||||||
3 | 12 | 15 | 30 SP | ||||
Kan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter Förstår principerna för grupp- och teamarbete och kan samarbeta inom olika arbetsgrupper Kan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder Kan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen Kan använda projektarbetsmetoder Utvecklar sin professionella profil Förstår formgivarens ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar | |||||||
GD16PR01 | Praktik 1, grafisk designKan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter | 3 | 3 SP | ||||
GD16PR02 | Praktik 2, grafisk designKan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter Förstår principerna för grupp- och teamarbete och kan samarbeta inom olika arbetsgrupper Kan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder | 6 | 6 SP | ||||
GD16PR03 | Praktik 3, grafisk designKan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter Förstår principerna för grupp- och teamarbete och kan samarbeta inom olika arbetsgrupper Kan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder Kan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen | 6 | 6 SP | ||||
GD16PR04 | Praktik 4, grafisk designKan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder Kan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen Kan använda projektarbetsmetoder Utvecklar sin professionella profil Förstår formgivarens ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar | 6 | 6 SP | ||||
GD16PR05 | Praktik 5, grafisk designKan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen Kan använda projektarbetsmetoder Utvecklar sin professionella profil Förstår formgivarens ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar | 9 | 9 SP | ||||
EXA | SP | ||||||
GD16EX | 15 | 15 SP | |||||
Studerande utvecklar och visar sin förmåga att tillämpa kunskaper och färdigheter i anslutning till yrkesstudierna kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt har kritiskt och analytiskt tänkande kan visa sin yrkeskompetens |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen
© Yrkeshögskolan Novia 2022.