Gru | | 36 SP |
| | 9 | 3 | | | | 12 SP |
|
VK16IN01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
känna till sin egen högskola och enhet
reflektera över studier, läroplaner och studiernas struktur
känna till olika studieformer och metoder samt verktyg för inlärning
kanna använda Novias informationskanaler
ha tillräckliga kunskaper i IKT för att avlägga studier
kunna studera såväl individuellt som i grupp | 3 | | | | | 3 SP |
YH10SV01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
kunna kommunicera muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
ha kunskap i informationssökning med betoning på bibliotekets databaser
kunna använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande
kunna kommunicera både muntligt och skriftlig på ett för arbetslivet ändamålsenligt sätt
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat. | 3 | | | | | 3 SP |
YH10FI01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
kunna uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter
behärska den centrala terminologin inom respektive bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur inom respektive yrkesområde
uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt. | 3 | | | | | 3 SP |
YH10EN01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
kunna på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
ha kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur | | 3 | | | | 3 SP |
| | 6 | 6 | 12 | | | 24 SP |
|
VK16KH01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
känna till och kan definiera konsthistoriens tradition med fokus på den äldre konsthistorien
ha en förståelse för uttryck, form och innehåll i relation till olika tidsepoker
kunna tolka och identifiera det övergripande konsthistoriska materialet | 3 | | | | | 3 SP |
VK16KK01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
känna till och utvecklar en förståelse för kulturbegreppet utgående från ett brett perspektiv
ha en förståelse för kulturens komplexitet i en social och samhällelig kontext
ha förmågan att tillämpa principerna för en hållbar kulturell utveckling
utveckla en förståelse för samtidskulturen
ha förmåga att i grupp konstruktivt tolka samtiden | 3 | | | | | 3 SP |
VK16KH02 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
känna till begrepp och tankegångar gällande 1900-talets konstscen
ha en förståelse gällande innehåll, form och uttryck
behärska ett analytiskt och reflektivt tänkande
kunna definiera visuell kultur och utmaningarna inom området
ha förmågan att i grupp och individuellt göra en tolkning av konstnärliga uttryck och dess koppling till tid och rum | | 3 | | | | 3 SP |
VK16ND01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
känna till och kan definiera nutidskonstens och designens mångfald
kunna ge en överblick av det samtida konst- och designfältet
kunna föra en kommunikation gällande nutidskonsten och designens koppling till konsthistoriens tradition
kunna gör en tolkning av nutidskonstens och designens uttryck, form och innehåll | | 3 | | | | 3 SP |
VK16FM01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
ha ett öppet och kritiskt förhållningssätt till konstens/kulturens roll i samhället
känna till för branschen relevanta forskningsmetoder och kan använda sig av relevant yrkeskunskap som forskningsmetodik
formulera självständigt och kreativt relevanta forskningsfrågor
dokumentera och kritiskt granska metoder och forskningsresultat inom respektive område | | | 3 | | | 3 SP |
VK16ES01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
kunna definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom respektive bransch
ha förståelse för företagande och entreprenörskap
ha förståelse om finansieringssystem inom den kreativa branschen | | | 9 | | | 9 SP |
Yrk | | 63 SP |
| | 45 | 12 | 3 | 3 | | 63 SP |
|
VK16VK01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna
grunderna i färg-, kompositions- och formlära och kan tillämpa sina kunskaper
grunderna i stilisering och kan tillämpa den i sitt arbete
tillämpa grundläggande bildanalysmetoder
använda och tillämpa Mood-board eller motsvarande metod | 6 | | | | | 6 SP |
VK16TE01 |
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna
avgöra den centrala betydelsen av att kunna teckna och skissera.
urskilja de viktigaste funktionerna rörande teckning
omsätta omgivning, motiv och tanke i enkel grundläggande teckning.2 | 3 | | | | | 3 SP |
VK16FD01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
vara bekanta med fotohistoria från och med 1839 till början av andra världskriget
förstå kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar
kunna grunderna i konstindustrins- och grafiska designens utveckling och historia före andra världskriget1 | 3 | | | | | 3 SP |
VK16FB01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna
grunderna i camera Raw
grunderna i Photoshop
kamerans grunder
grunderna i att se/tolka/förmedla1 | 3 | | | | | 3 SP |
VK16DB01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna
grunderna i Adobe Photoshop och fördjupar sig vidare i Photoshop på ett individuellt plan.
grunderna i Adobe Bridge och Adobe Lightroom
grundläggande kunskap om skanning och utskrift1 | 3 | | | | | 3 SP |
VK16LO01 |
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
känna till de grundläggande funktionerna i Indesign
känna till grunderna inom komposition, bildhantering och typografi
kunna hantera bild, text och grafiska element och placera dem på en yta
på egen hand kunna skapa flersidiga dokument för en digital miljö samt för utskrift1 | 3 | | | | | 3 SP |
VK163D01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna
3D-programmets grunder och kan tillämpa kunskaperna
behärska visuella presentationer i 3D1 | 3 | | | | | 3 SP |
VK16KE01 |
Efter avslutad kurs förväntas den studerande.
förstå ljudets betydelse för video eller rörlig bild.
redogöra för filmkamerans grundläggande funktion.
identifiera de grundläggande funktionerna i editeringsprogrammet
vara förtrogen med bildkomposition för rörlig bild1 | 3 | | | | | 3 SP |
VK16VP01 |
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
ha grundläggande kunskaper om verkstadsmaskinerna och deras användning
använda materialet ekologiskt och ekonomiskt
värdera betydelsen av verkstadsdisciplin, ordning och reda | 3 | | | | | 3 SP |
VK16VG01 |
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
känna till det grundläggande funktionerna i Illustrator
kunna hantera och skapa grafiska element och placera dem på en yta1 | 3 | | | | | 3 SP |
VK16SF01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
kunna grunderna i studiofotografering (utrustning och ljus)
kunna elementär ljussättning för porträtt- och föremålsfotografering
veta vilka tillbehör som används och hur de fungerar1 | 3 | | | | | 3 SP |
VK16FU01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
förstå behovet av att utveckla ett personligt uttryck
påbörja utvecklingen mot en identitet som fotokonstnär, fotograf eller som en kreativ aktör
kunna planera ett enkelt visuellt projekt
kunna på ett enkelt sätt verbalisera sin idé och färdiga bilder1 | 3 | | | | | 3 SP |
VK16BJ01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
känna till journalistikens grunder
kunna producera dokumentärt bildmaterial
känna till de olika genren inom bildjournalistik
ha bekantat sig med mediabranschen1 | 3 | | | | | 3 SP |
VK16LK01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
ha större insikt i den individuella yrkesidentiteten
vara förtrogen med väsentlig branschlitteratur
kunna arbeta virtuellt och självständigt i Moodle-plattformen1 | 3 | | | | | 3 SP |
VK16IB01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
vara bekant med sin yrkesroll och bransch
kunna grunderna i ett av branschens uttryckssätt och verktyg1 | 6 | | | | | 6 SP |
VK16IB02 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna
producera enkelt material inom sitt gebit
grunderna i ett av branschens uttryckssätt, verktyg och möjligheter1 | 6 | | | | | 6 SP |
VK16PJ01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna
projekthantering
i grupp planera och utföra ett projekt
visa förmåga att organisera och planera
visa förmåga att kundanpassa sitt projekt
grunderna att utvärdera processen och komma med konkreta förbättringsförslag1 | | 9 | | | | 9 SP |
VK16PO01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
ha sammanställt sin första visningsportfolio/marknadsföringsmaterial och cv
kunna göra ansökningar som är typiska för den egna branschen (stipendium-, praktik-, arbetsplatsansökningar och anhållan om utställning, etc.)
kunna förbättra sin egen position
dokumentera och utvärdera sin inlärning1 | | 3 | | | | 3 SP |
VK16PO02 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden
visa kompetens gällande ansökningar/kundkontakt/initiativ genom konkreta resultat
färdigställa en professionell visningsportfolio/markandsföringsmaterial
redogöra resultat av visningsportfolions/markandsföringsmaterialets användning (konkreta uppgifter ges)
ha förmåga att utveckla marknadsföring av sitt kunnande
kunna dokumentera, utvärdera och förbättra sin inlärning1 | | | 3 | | | 3 SP |
VK16PP01 |
Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna
- påvisa en fungerande marknadsföringsrutin och resultat
- använda en färdig professionell visningsportfolio/hemsida eller annan marknadsföringsplattform och presentera den på för branschen typiskt sätt | | | | 3 | | 3 SP |
Yrk | Yrkesstudier, Fotografering | 87 SP |
FO16YS | | | 33 | 30 | 24 | | 87 SP |
|
FO16FU02 |
Den studerande
kan producera enkel kortfilm som förmedlar ett budskap
kan kommunicera med handledare och lärare via virtuell plattform
kan presentera halvfärdiga projekt och motivera sina val1 | | 3 | | | | 3 SP |
FO16FU03 |
Studeranden
klarar av att arbeta mera självständigt och att utföra ett större visuellt projekt
kan hitta fungerande arbetsmetoder som lämpar sig för självständigt arbete
kan diskutera sin egen och om andras produktion
kan dokumentera sin arbetsprocess (i text) | | 3 | | | | 3 SP |
FO16DB02 |
Studeranden
kan självständigt hantera kedjan digitalkamera/filmskanner-bildbehandlingsprogram-utskrift med professionell bildkvalitet som slutresultat.
Känner till olika förutsättningar för print, tryck och web/elektronisk publicering.
känner till olika företag och professionella inom fotografisk printning.1 | | 3 | | | | 3 SP |
FO16DO01 |
Studeranden kan
dokumentärfotografins grunder
dokumentärfotografins historia
insikter om hur man bygger upp en dokumentär bildberättelse1 | | 3 | | | | 3 SP |
FO16IN01 |
Studeranden
lär sig grunderna i inramning/montering
fördjupning i bildanalys/bildseende
känner till den elementära fotohistorian från och med 1900 och till början av 1980-talet | | 3 | | | | 3 SP |
FO16FU04 |
Studeranden
kan planera ett medelstort visuellt projekt
uppdaterar sin CV och sin visningsportfolio
lär sig grunderna i att hänga en utställning, hantera pressen, organisera allt praktiskt runt vernissage. | | 3 | | | | 3 SP |
FO16DB03 |
Studeranden
genomför självständigt ett omfattande kunduppdrag inom bildbehandling som innefattar både postproduktion och pre-print alternativt produktion av högkvalitativa utställningskopior.1 | | 3 | | | | 3 SP |
FO16MR01 |
Studeranden
har kännedom om hur fotografi används inom reklam
känner till olika former av media och reklamförmedlare
känner till grunderna i reklamretorik
känner till grunderna inom marknadsföring
genusperspektiv i reklam
kan utföra reklamfotografi i studio och on location1 | | 3 | | | | 3 SP |
FO16LJ01 |
Studeranden
behärskar ett fördjupat arbetssätt i studion
kan avancerad ljussättning i studio och i andra miljöer
behärskar produkt- och porträttfotografering
kan grunderna i interiörfotografering | | 3 | | | | 3 SP |
FO16BJ02 |
kan producera bildjournalistiska helheter bestående av bild i kombination med text (egen eller någon annans text).
kan producera korta nyhetsklipp i videoformat
bildjournalistikens historia
genusperspektiv i media1 | | 6 | | | | 6 SP |
FO16FU05 |
Studeranden
har utvecklat en personlig och unik stil och kan använda sig av den vid planering av nytt projekt
kan planera större projekt med mindre handledning och mera eget ansvar
kan dokumentera sin arbetsprocess i text och bild
kan producera enkel kortfilm med ljud som förmedlar ett budskap | | | 3 | | | 3 SP |
FO16FU06 |
Studeranden
kan visa mognad genom att få mera ansvar
kan producera en större helhet
behärskar självständigt arbete
klarar av att handledas virtuellt
klarar av att hantera projektets ekonomiska aspekt | | | 3 | | | 3 SP |
FO16DB04 |
Studeranden
kan självständigt arbeta med hela den digitala efterbehandlingsprocessen
känner till och har erfarenhet av kvalitetsprint, tryck och bilder för webpublicering | | | 3 | | | 3 SP |
FO16DF02 |
Studeranden
kan självständigt producera en omfattande dokumentär bildberättelse
känner till olika plattformer och kanaler för samtida dokumentärfotografi | | | 3 | | | 3 SP |
FO16VE01 |
Studeranden
kan konstruera bilder i studiomiljö och kan uttrycka sig och transformera det till ett medium
kan producera publikationsfärdig text om sitt gebit
kan självständigt rama in bilder med traditionella metoder | | | 3 | | | 3 SP |
FO16DB05 |
Studeranden
bemästrar avancerad professionell digital bildbehandling | | | 3 | | | 3 SP |
FO16MR02 |
Studeranden
kan självständigt skapa högkvalitativa produktbilder i studio
kan självständigt utföra reklam- och kampanjfotografering
har insikter om företagsprofilering och visuell profilering av ett bränd.
har kännedom om och erfarenhet av kundhantering
kan skriva projektplaner, offerter och fakturor
har erfarenhet av att jobba med ett produktionsteam och modeller
har erfarenhet av att jobba med post produktion i team | | | 3 | | | 3 SP |
FO16PE01 |
Studeranden
kan ge en överblick av den internationella och nationella konstscenen
kan se sammanhang och beröringspunkter inom den västerländska konsttraditionen
kan kritiskt analysera sitt eget arbete | | | 3 | | | 3 SP |
FO16BJ03 |
Studeranden
kan självständigt producera omfattande bildjournalistiska helheter bestående av bild i kombination med text (egen eller någon annans text).
kan självständigt producera längre/mer omfattande dokumentära arbeten i videoformat1 | | | 6 | | | 6 SP |
FO16IW01 |
Studeranden
kan självständigt hitta på, utföra och utvärdera idéer under begränsad tid och inom utgivna ramar
kan presentera och argumentera för sina idéer
kan utforma idéer i grupp samt utföra och utvärdera dem | | | | 6 | | 6 SP |
FO16VB02 |
Studeranden
-kan använda bildanalys med hjälp av bildproduktion
-kan förklara och argumentera för den visuella processen | | | | 6 | | 6 SP |
FO16TF01 |
Studeranden
känner till olika tillvägagångssätt på vilka lärdomsprovet kan skrivas
har testat olika skrivstilar och skrivtekniker
har uppgjort en disposition för lärdomsprovet
har utvecklat en för lärdomsprovet lämplig skrivteknik | | | | 6 | | 6 SP |
FO16SE01 |
Studeranden
har verktyg att kommunicera det pågående lärdomsprovet
har beredskap att presentera lärdomsprovet visuellt, verbalt och skriftligt
har kännedom om och erfarenhet av opponentskap
känner till och kan referera till visuella samt textbaserade referenser i anslutning till lärdomsprovet | | | | 6 | | 6 SP |
Val | | 9 SP |
Pra | | 30 SP |
| | | 3 | 12 | 15 | | 30 SP |
|
FO16PR01 |
Kan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet
Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter | | 3 | | | | 3 SP |
FO16PR02 |
Kan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet
Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter
Förstår principerna för grupp- och teamarbete och kan samarbeta inom olika arbetsgrupper
Kan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder | | | 6 | | | 6 SP |
FO16PR03 |
Kan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet
Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter
Förstår principerna för grupp- och teamarbete och kan samarbeta inom olika arbetsgrupper
Kan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder
Kan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch
Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen | | | 6 | | | 6 SP |
FO16PR04 |
Kan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder
Kan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch
Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen
Kan använda projektarbetsmetoder
Utvecklar sin professionella profil
Förstår formgivarens ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar | | | | 6 | | 6 SP |
FO16PR05 |
Kan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch
Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen
Kan använda projektarbetsmetoder
Utvecklar sin professionella profil
Förstår formgivarens ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar | | | | 9 | | 9 SP |
EXA | | 15 SP |
FO16EX | | | | | 15 | | 15 SP |
Studerande
utvecklar och visar sin förmåga att tillämpa kunskaper och färdigheter i anslutning till yrkesstudierna
kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser
kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt
har kritiskt och analytiskt tänkande
kan visa sin yrkeskompetens |