Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2017
Musiker (YH), kyrkomusik/barockmusik (240 SP)
Examensbenämning: Musiker (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Studieform: Flerformsstudier

Utbildning i musik
Beskrivning av kompetensområde
Konstnärlig kompetens:
Kreativitet, personlighet, skapandeförmåga, vilja och möjlighet att se bortom de allmänna referensramarna
Teknisk kompetens:
Den tekniska färdighet som förväntas i det kommande arbetslivet beroende på de situationer man möter
Helhetsmusikalisk Kompetens:
En förståelse för musiken i sig som självbärande konst och som hantverk, samt förmåga att omsätta den förståelsen i det kommande arbetet.
En förståelse för musiken baserad på konstnärlig tradition som grund för nyskapande.
Har sådana kunskaper och färdigheter att man utvecklar en yrkesidentitet
Kompetens inom utvecklingsarbete:
Man tror på sin egen förmåga att fungera som musiker/pedagog i olika sammanhang
Söker fördomsfritt och kreativt egna lösningar i den omgivning man finns och där arbetslivet sätter ramarna
Man är intresserad av utveckla sig själv som musiker/musikpedagog
Man kan delta i utvecklandet av verksamheten i den miljö där man befinner sig
Entreprenörskap
Internationell Kompetens:
Man kan fungera i olika internationella miljöer och är medveten om de möjligheter som det internationella perspektivet ger
Kommunikativ och social kompetens:
Efter avslutade studier förväntas man kunna fungera i de olika sociala miljöer som blir aktuella för musikern/musikpedagogen Allmänna kompetenser
Språkinformation till studerande med svenska/finska som skolbildningsspråk.
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 15 SP | ||||||
UOKUÖ10AS | 6 | 3 | 6 | 15 SP | |||
UOKUÖ14IN01 | Introduktion till högskolestudierStuderande känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer känner till undersökningsprocessen kan söka och kritiskt värdera information kan planera, genomföra och evaluera processer kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund | 3 | 3 SP | ||||
YH10SV01 | SvenskaStuderande kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning med finska som skolbildningsspråk skall uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt YH lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat. | 3 | 3 SP | ||||
YH10FI01 | FinskaStuderande kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter. behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling. skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaStuderande kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang | 3 | 3 SP | ||||
UOKUÖ10FM01 | ForskningsmetodikStuderande utvecklar ett öppet och kritiskt förhållningssätt till konstens/kulturens roll i samhället känner till för branschen relevanta forskningsmetoder och kan använda sig av relevant yrkeskunskap som forskningsmetodik formulerar självständigt och kreativt relevanta forskningsfrågor dokumenterar och kritiskt granskar metoder och forskningsresultat inom respektive område | 3 | 3 SP | ||||
53 SP | |||||||
MU14BI | 5 | 5 | 10 SP | ||||
MU14BI01 | Pianospel 1Den studerande har elementära grunder i pianospel och kan använda pianot som verktyg i sitt musikaliska arbete | 5 | 5 SP | ||||
MU14BI02 | Pianospel 2Den studerande har utvecklade färdigheter i pianospel och kan använda pianot som verktyg i sitt musikaliska arbete | 5 | 5 SP | ||||
MU14BI03 | AckompanjemangStuderande skall ha elementära grunder i två rytmensembleinstrument och kan använda instrumenten som verktyg i sitt musikaliska arbete. | 5 | 5 SP | ||||
MU14DR | 3 | 3 SP | |||||
MU14DR01 | DrumlineStuderande utvecklar arbetsdisciplin. utvecklar melodirytmsinne och koordination pulskänsla samt fysiologin för respektive instrument. | 3 | 3 SP | ||||
MU14KS | 3 | 3 SP | |||||
MU14KS01 | Körsång 1Studerande har grundliga färdigheter i att kunna delta i större körhelheter. erhåller en god inblick i körsång i olika former | 3 | 3 SP | ||||
MU12ML | 3 | 3 SP | |||||
MU12ML01 | Dirigering och instuderingsteknikDen studerande har grundläggande färdigheter att leda och instudera musikaliskt material för olika former av ensembler. har insikt i dirigeringstekniker. | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT | 12 | 12 | 10 | 34 SP | |||
Studerande har Har utvecklad kunskap i musikhistoria, form,dynamik och kan diskutera och reflektera över dessa. Har utvecklad kunskap om musikens form och funktion. Kan samarbeta med yrkeslivet - med grupper, ensembler, producenter, körer, och i andra motsvarande sociala yrkesrelationer. Har utvecklad kunskap om musikens teori, arrangemang och kompositon och kan använda dessa i en praktisk form. Har en utvecklad kunskap i transkription, gehör, memorering och notation av melodi, ackord och rytm. Dölj kompetenser | |||||||
MU14NT01 | Notio 1.1Den studerande har grundläggande terminologi- och teorikunskaper som bas för studier på yrkeshögskolenivå. kan se samband mellan musikteori och -praktik i egna arbetsuppgifter. kan skriva och arrangera mindre uppgifter. har grundläggande kunskaper i diatonik och funktionslära och kan använda dessai en praktisk form. har kunskap om musikens grundpuls och rytmiska indelningar. kan se samband mellan melodi, intervall, solfège och ackord i skrivuppgifter, notation, musikexempel och memorering. | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT02 | Notio 1.2Den studerande har kunskap om grundläggande begrepp inom improvisation och kan diskutera och reflektera över dessa i grupp. har kunskap om kyrkotonarter (modes, eng.) och hur dessa kan användas i praktiken. kan identifiera kyrkotonarter i både skriftlig och klingande form. har insikter i grundläggande harmonisering och sambandet mellan teori och praktik. har en grundläggande förståelse för kadenser och funktion. har grundläggande gehörskunskaper erhållna genom solfège och genom att i verkstadsform se samband mellan att skriva melodier och sjunga. | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT03 | Notio 1.3Den studerande Har en fördjupad förståelse för och kunskap om rytmik och taktarter. Kan identifiera taktarter och rytmiska strukturer både bildligt och ljudligt. Har en rytmisk uppfattning utvecklad genom skrivuppgifter och praktik. Har en utvecklad koordination. Har en grundläggande kunskap i gehör och rytmik utvecklad genom skrivuppgifter, memorering och transkription | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT04 | Notio 2.1Den studerande har kunskap om utvecklade harmoniserings- och arrangeringstekniker. har grundläggande kunskaper i reharmonisering, modulation och stämföring. kan identifiera och sjunga färgtoner, och har genom arrangeringsuppgifter lärt sig att använda färgtoner i praktisk form. kan se samband mellan ackord, solfège, färgtoner och melodi och har lärt sig att arbeta utifrån detta perspektiv. Har utvecklat sin förmåga att indentifiera, skriva, transkribera och återge mer komplexa rytmiska förlopp | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT05 | Notio 2.2Den studerande har kunskap om koralharmoniseringens riktlinjer. kan skriva och arbeta med mångstämmighet för olika instrumentgrupper. har utvecklat sin förmåga att arrangera och komponera uppgifter inom sitt eget specialiserings-/intresseområde. har utvecklat sin förmåga att läsa partitur, sjunga stämmor och att memorera och transkribera/nedteckna musik | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT06 | Notio 2.3Den studerande Kan på egen hand genomföra en kompositions/arrangeringsuppgift, från planering till framförande. har utvecklat sin förmåga att använda dynamik, form och olika arrangerings- och kompositionstekniker. har utvecklat sin förmåga att diskutera, reflektera och analysera både egen och andras musik. kan självständigt fortsätta att utveckla och analysera sina gehörskunskaper för att aktivt kunna arbeta vidare med dessa | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT07 | Notio 3.1Den studerande har specialiserat sig inom ett speciellt tyngdpunktsområde. kan utgående från tidigare Notioundervisning använda olika musik, arrangemangstekniska och kompositionsmetoder inom tyngdpunktsområdet. kan diskutera och reflektera över arbetsuppgifter både ur ett musiktekniskt och ett musikhistoriskt perspektiv | 5 | 5 SP | ||||
MU14NT08 | Notio 3.2Den studerande har med hjälp av lärarens handledning fördjupat sig inom ett tyngdpunktsområde. kan sig att samarbeta med yrkeslivet - med grupper, ensembler, producenter, körer, och i andra motsvarande sociala yrkesrelationer. kan utföra ett större kompositions- eller arrangemangsprojekt i samarbete med andra. kan arbeta med komposition eller arrangemang på en nivå som håller yrkesmässiga krav inom eget tyngdpunktsområde | 5 | 5 SP | ||||
MU14NT09 | Notio 4.1Den studerande har utvecklat sin förmåga att i grupp diskutera och reflektera över musik. har djupare kunskap om musikens form inom olika genre. har en insikt i musikens historia och utveckling inom olika genrer. kan reflektera över musikens dynamik, nyanser och funktioner. kan analysera musikens funktion och form. har grundläggande instrumentkunskap för olika instrumentgrupper. | 3 | 3 SP | ||||
MU14NT10 | Notio 4.2Den studerande kan djupare analysera musikaliska förlopp, från mindre funktioner till större helheter. Har en fördjupad inblick i de olika instrumentgrupperna och deras funktion och register. kan på ett djupare plan jämföra och diskutera olika tidsepoker ur musikhistorien, och kan hitta tangeringspunkter mellan musik åtskilda i tid och/eller i genre. har en djupare kunskap om de olika kontineternas musikhistoria. Har förmågan att i grupp reflektera och diskutera musik och konserter ur ett historiskt och tekniskt perspektiv | 3 | 3 SP | ||||
Yrk | 115 SP | ||||||
MU14HC | 12 | 18 | 30 SP | ||||
Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå | |||||||
MU14HC01 | Huvudämne C1 ensembleDen studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC02 | Huvudämne C2 ensembleDen studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC03 | Huvudämne C3 ensembleDen studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC04 | Huvudämne C4 ensembleDen studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC05 | Huvudämne C5Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC06 | Huvudämne C6Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC07 | Huvudämne C7Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC08 | Huvudämne C8Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC09 | Huvudämne C examinationDen studerande kan synliggöra sitt hantverk och sin gestaltningsförmåga inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.) | 6 | 6 SP | ||||
MU14LM | 8 | 3 | 8 | 15 SP | |||
Studerande erhåller en god insikt i den evangelisk-lutherska kyrkans liturgiska musik dels utgående från orgelmusik och från vokalmusik | |||||||
MU16LM01 | Liturgisk musik 1Studerande erhåller färdighet att behärska mässmusiken och den svenska psalmboken inom den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. erhåller färdigheter att på ett adekvat sätt behärska sångrösten i den liturgiska musiken. | 4 | 4 SP | ||||
MU14LM02 | Liturgisk sång 2Studerande erhåller en grundläggande inblick i framförandet av psalmer och mässmusik på orgel, användande av olika spelsätt: cantus firmusspel, transpositionsteknik och sång. erhåller en inblick i grundläggande intonationsteknik. | 3 | 3 SP | ||||
MU14LM03 | Liturgiskt spel 2aStuderande erhåller en omfattande kännedom om beledsagningen av psalmer och mässmusik på orgel, användande av olika spelsätt: cantus firmusspel, transpositionsteknik och sång. Stor vikt läggs vid ett spelsätt som ger förutsättningar för och befrämjar en aktiv psalmsång i gudstjänsten. Registreringskonst. | 3 | 3 SP | ||||
MU14LM04 | Liturgiskt spel 2bStuderande erhåller en omfattande kännedom om beledsagningen av psalmer och mässmusik på orgel, användande av olika spelsätt: cantus firmusspel, transpositionsteknik och sång. Stor vikt läggs vid ett spelsätt som ger förutsättningar för och befrämjar en aktiv psalmsång i gudstjänsten. Registreringskonst. erhåller tillräcklig kunskap om olika typer av intonationsteknik. | 4 | 4 SP | ||||
MU14LM05 | Liturgiskt spel 2cStuderande erhåller kännedom om beledsagningen av psalmer och mässmusik på orgel, användande av olika spelsätt: cantus firmusspel, transpositionsteknik och sång. Stor vikt läggs vid ett spelsätt som ger förutsättningar för och befrämjar en aktiv psalmsång i gudstjänsten. Registreringskonst. erhåller tillräcklig kunskap om olika typer av intonationsteknik. Dölj kompetenser | 4 | 4 SP | ||||
MU16LM02 | HymnologiStuderande lär känna psalmens och den andliga sångens utgångspunkter med hänsyn till textinnehåll, metrik och melodi samt psalmens och den andliga sångens utvecklingsskeden och särdrag | 1 | 1 SP | ||||
MU14KÄ | 4 | 6 | 4 | 4 | 18 SP | ||
Studerande erhåller en insikt i ämnen specifika för kyrka och försa | |||||||
MU14KÄ01 | Allmän teologiStuderande får en utökad kännedom om Bibeln, kyrkans tro och lära, dess historia, etik och religionspedagogik | 4 | 4 SP | ||||
MU16KÄ01 | KyrkokunskapStuderande erhåller kunskap om kyrkans och lokalförsamlingens organisation och verksamhetsfält. | 2 | 2 SP | ||||
MU16KÄ02 | 2 | 2 SP | |||||
MU16KÄ03 | 2 | 2 SP | |||||
MU14KÄ03 | Församlingens musikfostran 1Studerande erhåller en helhetssyn på församlingens musikfostran erhåller kunskap om och förmåga till församlingens målinriktade musikarbete gällande olika ålderskategorier, även ur ett pedagogiskt perspektiv. erhålla kännedom om och beredskap till musikundervisning inom skriftskolan, samt en musikalisk beredskap i kontakten till daghem och skola. erhålla beredskap att fungera i en arbetsgemenskap. Kurs i ledarskap. | 4 | 4 SP | ||||
MU14KÄ04 | Församlingens musikfostran 2Studerande erhåller en helhetssyn på församlingens musikfostran erhåller kunskap om och förmåga till församlingens målinriktade musikarbete gällande olika ålderskategorier, även ur ett pedagogiskt perspektiv. erhålla kännedom om och beredskap till musikundervisning inom skriftskolan, samt en musikalisk beredskap i kontakten till daghem och skola. erhålla beredskap att fungera i en arbetsgemenskap. Kurs i ledarskap. | 4 | 4 SP | ||||
MU14KS | 3 | 3 | 3 | 9 SP | |||
MU14KS02 | Körsång 2Studerande har röstmässiga färdigheter att kunna delta i större körhelheter. erhåller en god inblick i körsång i olika former | 3 | 3 SP | ||||
MU14KS03 | BarnkörStuderande har -metoder och kunskap i att leda barnkör. -har kännedom om olika former av ungdomsmusik i kyrkliga sammanhang | 3 | 3 SP | ||||
MU14KS04 | GospelkörStuderande har -metoder och kunskap i att leda gospelkör. -har kännedom om olika former av ungdomsmusik i kyrkliga sammanhang | 3 | 3 SP | ||||
MU14KF | 3 | 4 | 7 SP | ||||
MU14KF01 | Kyrkomusikforum 1Studerande skall - ha grundliga kunskaper om olika orgeltypers uppbyggnad, terminologi, funktion och underhåll. - behärska stämning av lingualpipor. - ha en inblick i liturgik, kyrkans organisation och ledarskap. -ha förmågan att reflektera över identitetsstärkande faktorer. - känna till kantorsarbetets kärnområden | 3 | 3 SP | ||||
MU14KF02 | Kyrkomusikforum 2Studerande har kunskap om olika orgeltypers uppbyggnad, terminologi, funktion och underhåll. har kunskap om stämning av lingualpipor. har beroende huvudämne kunskaper antingen inom orgelkonstens historia, kyrkomusik och sång, kör och ensembleledning. har grundkunskaper i liturgi, kyrkans organisation och ledarskap har kunskap om kantorsembätets kärnområde | 4 | 4 SP | ||||
MU14OR | 6 | 3 | 9 SP | ||||
Studerande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier. | |||||||
MU14OR01 | Orgel D1Studerande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier. | 3 | 3 SP | ||||
MU14OR02 | Orgel D2Studerande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier. | 3 | 3 SP | ||||
MU14OR03 | Orgel D3 examinationStuderande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier | 3 | 3 SP | ||||
MU14SÅ | 6 | 3 | 9 SP | ||||
Studerande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier. Dölj kompetenser | |||||||
MU14SÅ01 | Sång D1Studerande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier. | 3 | 3 SP | ||||
MU14SÅ02 | Sång D2Studerande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier | 3 | 3 SP | ||||
MU14SÅ03 | Sång D3 examinationStuderande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier | 3 | 3 SP | ||||
MU14KL | 9 | 9 SP | |||||
Studerande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier | |||||||
MU14KL01 | Körledning D1Studerande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier. | 3 | 3 SP | ||||
MU14KL02 | Körledning D2Studerande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier. | 3 | 3 SP | ||||
Mu14KL03 | Körledning D3 examinationStuderande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier. | 3 | 3 SP | ||||
MU14PI | 6 | 3 | 9 SP | ||||
Studerande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier | |||||||
MU14PI01 | Piano D1Studerande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier. | 3 | 3 SP | ||||
Mu14PI02 | Piano D2Studerande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier | 3 | 3 SP | ||||
MU14PI03 | Piano D3 examinationStuderande har utvecklad teknik, stil- och repertoarkännedom för att arbeta som kyrkomusiker. har musikaliska verktyg för att verka professionellt genom en egen musikalisk identitet som även ger förutsättningar för fortsatta studier. | 3 | 3 SP | ||||
Yrk | 115 SP | ||||||
MU14HC | 12 | 18 | 30 SP | ||||
Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå | |||||||
MU14HC01 | Huvudämne C1 ensembleDen studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC02 | Huvudämne C2 ensembleDen studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC03 | Huvudämne C3 ensembleDen studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC04 | Huvudämne C4 ensembleDen studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC05 | Huvudämne C5Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC06 | Huvudämne C6Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC07 | Huvudämne C7Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC08 | Huvudämne C8Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på huvudämne B-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU14HC09 | Huvudämne C examinationDen studerande kan synliggöra sitt hantverk och sin gestaltningsförmåga inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.) | 6 | 6 SP | ||||
MU14HB | 18 | 27 | 45 SP | ||||
Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet | |||||||
MU14HB01 | Huvudämne B1 ensembleDen studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet | 6 | 6 SP | ||||
MU14HB02 | Huvudämne B2 ensembleDen studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet | 6 | 6 SP | ||||
MU14HB03 | Huvudämne B3Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 6 | 6 SP | ||||
MU14HB04 | Huvudämne B4Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet | 6 | 6 SP | ||||
MU14HB05 | Huvudämne B5Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 6 | 6 SP | ||||
MU14HB06 | Huvudämne B6Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet | 6 | 6 SP | ||||
MU14HB07 | Huvudämne B examinationDen studerande har genom ett självständigt handlande gjort presentationen möjlig att förverkliga. kan synliggöra sitt hantverk samt sin gestaltningsförmåga, självständighet, kreativitet och identitet inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.) | 9 | 9 SP | ||||
MU12BÄ | 6 | 6 | 3 | 3 | 18 SP | ||
MU12BÄ01 | Inledning i den tidiga musikens estetikStuderande har en fördjupad insikt i tolkningen av den tidiga musiken utgående från den tidiga musikens estetik | 3 | 3 SP | ||||
MU12BÄ02 | 3 | 3 SP | |||||
MU12BÄ03 | ContinuospelStuderande kan grunderna i barockens generalbas samt grunderna i barockens olika stilar. lär sig ackompanjera från siffror | 3 | 3 SP | ||||
MU12BÄ04 | 3 | 3 SP | |||||
MU12BÄ06 | 3 | 3 SP | |||||
MU12BÄ05 | Barockinstrumentets konstruktion och vårdStuderande kan ta hand om sina instrument och stråke har kunskap om olika tidstrogna instrument från tidig barock till romantik. Dölj kompetenser | 3 | 3 SP | ||||
MU14BE | 12 | 7 | 3 | 22 SP | |||
MU14BE01 | Barockensemble 1Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en barockensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar i barockstil. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker | 3 | 3 SP | ||||
MU14BE02 | Barockensemble 2Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en barockensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar i barockstil. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker. | 3 | 3 SP | ||||
MU14BE03 | Barockensemble 3Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en barockensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar i barockstil. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker | 4 | 4 SP | ||||
MU14BE04 | Barockorkester 1Studerande kan läsa barockmusikens notation och agera i barockorkester med betoning på högbarockrepertoar | 3 | 3 SP | ||||
MU14BE05 | Barockorkester 2Studerande kan läsa barockmusikens notation och agera i barockorkester med betoning på högbarockrepertoar | 3 | 3 SP | ||||
MU14BE06 | Barockorkester 3Studerande kan läsa barockmusikens notation och agera i barockorkester med betoning på högbarockrepertoar | 3 | 3 SP | ||||
MU14BE07 | Barockorkester 4Studerande kan läsa barockmusikens notation och agera i barockorkester med betoning på högbarockrepertoar. | 3 | 3 SP | ||||
Pra | 30 SP | ||||||
MU14PR | 5 | 5 | 10 | 10 | 30 SP | ||
MU14PR01 | PraktikStuderande erhåller via arbetspraktik en inblick i den kommande yrkesrollen samt kunskap om branschen. | 5 | 5 SP | ||||
MU14PR02 | PraktikStuderande erhåller via arbetspraktik en inblick i den kommande yrkesrollen samt kunskap om branschen. | 5 | 5 SP | ||||
MU14PR03 | PraktikStuderande erhåller via arbetspraktik en inblick i den kommande yrkesrollen samt kunskap om branchen | 10 | 10 SP | ||||
MU14PR04 | PraktikStuderande erhåller via arbetspraktik en inblick i den kommande yrkesrollen samt kunskap om branchen | 10 | 10 SP | ||||
10 | 13 | 7 | 30 SP | ||||
MU14PR10 | PraktikprojektStuderande - kan självständigt genomföra och leda samt delta i olika musikprojekt inom församlingens musikliv | 4 | 4 SP | ||||
MU14PR05 | 5 | 5 SP | |||||
MU14PR06 | Församlingspraktik 2aStuderande erhåller en grundlig och mångsidig inblick i kyrkomusikerns tjänsteuppgifter | 3 | 3 SP | ||||
MU14PR07 | Församlingspraktik 2bStuderande erhåller en grundlig och mångsidig inblick i kyrkomusikerns tjänsteuppgifter Dölj | 3 | 3 SP | ||||
MU14PR08 | Praktiska övningar 1Studerande lär sig att på ett bra sätt genomföra församlingens huvudgudstjänst som kantor. | 5 | 5 SP | ||||
MU14PR09 | Praktiska övningar 2Ur kantorns perspektiv väl planera och i samråd med präst och övriga medverkande noggrant genomföra församlingens huvudgudstjänst och förrättningar | 5 | 5 SP | ||||
MU10PR06 | Undervisningsövning 1Studerande utvecklar förmågan att analysera och utvärdera inlärnings- och undervisningsprocessen med särskild hänsyn till nybörjarnivå | 5 | 5 SP | ||||
EXA | 15 SP | ||||||
MU16EX | 15 | 15 SP | |||||
Val | 12 SP | ||||||
val | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 SP | ||
3 | 3 SP | ||||||
3 | 3 SP | ||||||
3 | 3 SP | ||||||
3 | 3 SP |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen