Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2018
Formgivare (YH), inredningsdesign (240 SP)
Examen: YH-examen inom kultur
Examensbenämning: Formgivare (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Studieform: Dagstudier
Examensbenämning: Formgivare (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Studieform: Dagstudier

Allmänna kompetenser
Språkinformation till studerande med svenska/finska som skolbildningsspråk.
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 36 SP | ||||||
9 | 3 | 12 SP | |||||
VK16IN01 | Introduktion till högskolestudierEfter avslutad kurs förväntas studeranden känna till sin egen högskola och enhet reflektera över studier, läroplaner och studiernas struktur känna till olika studieformer och metoder samt verktyg för inlärning kanna använda Novias informationskanaler ha tillräckliga kunskaper i IKT för att avlägga studier kunna studera såväl individuellt som i grupp | 3 | 3 SP | ||||
YH10SV01 | SvenskaEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna kommunicera muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt ha kunskap i informationssökning med betoning på bibliotekets databaser kunna använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande kunna kommunicera både muntligt och skriftlig på ett för arbetslivet ändamålsenligt sätt Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat. | 3 | 3 SP | ||||
YH10FI01 | FinskaEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter behärska den centrala terminologin inom respektive bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur inom respektive yrkesområde uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt. | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet ha kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur | 3 | 3 SP | ||||
6 | 6 | 12 | 24 SP | ||||
VK16KH01 | Konsthistoria 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden känna till och kan definiera konsthistoriens tradition med fokus på den äldre konsthistorien ha en förståelse för uttryck, form och innehåll i relation till olika tidsepoker kunna tolka och identifiera det övergripande konsthistoriska materialet | 3 | 3 SP | ||||
VK16KK01 | KulturkunskapEfter avslutad kurs förväntas studeranden känna till och utvecklar en förståelse för kulturbegreppet utgående från ett brett perspektiv ha en förståelse för kulturens komplexitet i en social och samhällelig kontext ha förmågan att tillämpa principerna för en hållbar kulturell utveckling utveckla en förståelse för samtidskulturen ha förmåga att i grupp konstruktivt tolka samtiden | 3 | 3 SP | ||||
VK16KH02 | Konsthistoria 2Efter avslutad kurs förväntas studeranden känna till begrepp och tankegångar gällande 1900-talets konstscen ha en förståelse gällande innehåll, form och uttryck behärska ett analytiskt och reflektivt tänkande kunna definiera visuell kultur och utmaningarna inom området ha förmågan att i grupp och individuellt göra en tolkning av konstnärliga uttryck och dess koppling till tid och rum | 3 | 3 SP | ||||
VK16ND01 | Nutidskonst och designEfter avslutad kurs förväntas studeranden känna till och kan definiera nutidskonstens och designens mångfald kunna ge en överblick av det samtida konst- och designfältet kunna föra en kommunikation gällande nutidskonsten och designens koppling till konsthistoriens tradition kunna gör en tolkning av nutidskonstens och designens uttryck, form och innehåll | 3 | 3 SP | ||||
VK16FM01 | ForskningsmetodikEfter avslutad kurs förväntas studeranden ha ett öppet och kritiskt förhållningssätt till konstens/kulturens roll i samhället känna till för branschen relevanta forskningsmetoder och kan använda sig av relevant yrkeskunskap som forskningsmetodik formulera självständigt och kreativt relevanta forskningsfrågor dokumentera och kritiskt granska metoder och forskningsresultat inom respektive område | 3 | 3 SP | ||||
VK16ES01 | EntreprenörskapEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom respektive bransch ha förståelse för företagande och entreprenörskap ha förståelse om finansieringssystem inom den kreativa branschen | 9 | 9 SP | ||||
Yrk | 63 SP | ||||||
45 | 12 | 3 | 3 | 63 SP | |||
VK16VK01 | Visuell kommunikationEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna grunderna i färg-, kompositions- och formlära och kan tillämpa sina kunskaper grunderna i stilisering och kan tillämpa den i sitt arbete tillämpa grundläggande bildanalysmetoder använda och tillämpa Mood-board eller motsvarande metod | 6 | 6 SP | ||||
VK16TE01 | TeckningEfter avslutad kurs förväntas den studerande kunna avgöra den centrala betydelsen av att kunna teckna och skissera. urskilja de viktigaste funktionerna rörande teckning omsätta omgivning, motiv och tanke i enkel grundläggande teckning. | 3 | 3 SP | ||||
VK16FD01 | Foto & designhistoriaEfter avslutad kurs förväntas studeranden vara bekanta med fotohistoria från och med 1839 till början av andra världskriget förstå kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar kunna grunderna i konstindustrins- och grafiska designens utveckling och historia före andra världskriget 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16FB01 | Foto & bildbehandlingEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna grunderna i Camera Raw grunderna i Photoshop kamerans grunder grunderna i fotografering grunderna i att se/tolka/förmedla grundläggande kunskap om skanning och utskrift | 3 | 3 SP | ||||
VK16DB01 | Digital bildbehandling 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna fördjupar sig vidare i Photoshop på ett individuellt plan. grunderna i Adobe Bridge och Adobe Lightroom grundläggande färghantering skärm/utskrift grunderna i repro och interiörfotografering 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16LO01 | Grunderna i LayoutEfter avslutad kurs förväntas den studerande känna till de grundläggande funktionerna i Indesign känna till grunderna inom komposition, bildhantering och typografi kunna hantera bild, text och grafiska element och placera dem på en yta på egen hand kunna skapa flersidiga dokument för en digital miljö samt för utskrift | 3 | 3 SP | ||||
VK163D01 | 3D-visualiseringEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna 3D-programmets grunder och kan tillämpa kunskaperna behärska visuella presentationer i 3D 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16KE01 | Rörlig bild. Kamera & editeringEfter avslutad kurs förväntas den studerande. förstå ljudets betydelse för video eller rörlig bild. redogöra för filmkamerans grundläggande funktion. identifiera de grundläggande funktionerna i editeringsprogrammet vara förtrogen med bildkomposition för rörlig bild | 3 | 3 SP | ||||
VK16VP01 | VerkstadspassetEfter avslutad kurs förväntas den studerande ha grundläggande kunskaper om verkstadsmaskinerna och deras användning använda materialet ekologiskt och ekonomiskt värdera betydelsen av verkstadsdisciplin, ordning och reda 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16VG01 | Grunderna i vektorgrafikEfter avslutad kurs förväntas den studerande känna till det grundläggande funktionerna i Illustrator kunna hantera och skapa grafiska element och placera dem på en yta | 3 | 3 SP | ||||
VK16SF01 | StudiofotograferingEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna grunderna i studiofotografering (utrustning och ljus) kunna elementär ljussättning för porträtt- och föremålsfotografering veta vilka tillbehör som används och hur de fungerar | 3 | 3 SP | ||||
VK16FU01 | Fotografiskt uttryck IEfter avslutad kurs förväntas studeranden förstå behovet av att utveckla ett personligt uttryck påbörja utvecklingen mot en identitet som fotokonstnär, fotograf eller som en kreativ aktör kunna planera ett enkelt visuellt projekt kunna på ett enkelt sätt verbalisera sin idé och färdiga bilder | 3 | 3 SP | ||||
VK16BJ01 | Bildjournalistik 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden känna till journalistikens grunder kunna producera dokumentärt bildmaterial känna till de olika genren inom bildjournalistik ha bekantat sig med mediabranschen | 3 | 3 SP | ||||
VK16LK01 | LitteraturkursEfter avslutad kurs förväntas studeranden ha större insikt i den individuella yrkesidentiteten vara förtrogen med väsentlig branschlitteratur kunna arbeta virtuellt och självständigt i Moodle-plattformen 1 | 3 | 3 SP | ||||
VK16IB01 | Introduktion till branschen 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden vara bekant med sin yrkesroll och bransch kunna grunderna i ett av branschens uttryckssätt och verktyg 1 | 6 | 6 SP | ||||
VK16IB02 | Introduktion till branschen 2Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna - producera enkelt material inom sitt gebit - grunderna i ett av branschens uttryckssätt, verktyg och möjligheter 1 | 6 | 6 SP | ||||
VK16PJ01 | ProjektEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna projekthantering i grupp planera och utföra ett projekt visa förmåga att organisera och planera visa förmåga att kundanpassa sitt projekt grunderna att utvärdera processen och komma med konkreta förbättringsförslag | 9 | 9 SP | ||||
VK16PO01 | Portfolio ProgressEfter avslutad kurs förväntas studeranden ha sammanställt sin första visningsportfolio/marknadsföringsmaterial och cv kunna göra ansökningar som är typiska för den egna branschen (stipendium-, praktik-, arbetsplatsansökningar och anhållan om utställning, etc.) kunna förbättra sin egen position dokumentera och utvärdera sin inlärning | 3 | 3 SP | ||||
VK16PO02 | Portfolio PublikEfter avslutad kurs förväntas studeranden visa kompetens gällande ansökningar/kundkontakt/initiativ genom konkreta resultat färdigställa en professionell visningsportfolio/markandsföringsmaterial redogöra resultat av visningsportfolions/markandsföringsmaterialets användning (konkreta uppgifter ges) ha förmåga att utveckla marknadsföring av sitt kunnande kunna dokumentera, utvärdera och förbättra sin inlärning | 3 | 3 SP | ||||
VK16PP01 | PresentationsportfolioEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna påvisa en fungerande marknadsföringsrutin och resultat använda en färdig professionell visningsportfolio/hemsida eller annan marknadsföringsplattform och presentera den på för branschen typiskt sätt | 3 | 3 SP | ||||
Yrk | 87 SP | ||||||
ID16ID01 | 33 | 30 | 24 | 87 SP | |||
Visuell kompetens Planeringskompetens Kompetens inom formgivningsprocessen Produktionskompetens | |||||||
ID16VP01 | Verkstadsprojekt/textil 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna få en grundläggande kunskap om verkstadsteknik i textiltrycksal känna till olika textilmaterial och deras användning känna till olika tillverkningsmaterial och deras användning tillämpa sina grundläggande kunskaper inom verkstadsteknik, planering och tillverkning förstå betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet och hållbar utveckling | 6 | 6 SP | ||||
ID16VP02 | Verkstadsprojekt/trä 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna känna till olika tillverkningsmaterial och deras användning tillämpa sina grundläggande kunskaper inom verkstadsteknik, planering och tillverkning förstå betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet och hållbar utveckling använda materialet ekologiskt och ekonomiskt | 3 | 3 SP | ||||
ID16IP01 | Inredningsplanering 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna känna till arbetsbilden inom rumslig planering förstå arbetsprocessen inom rumslig planering använda planeringsmetoder och- verktyg inom branschen behärska de branschtypiska kommunikationssituationerna inom sitt eget område | 3 | 3 SP | ||||
ID16AC01 | Auto CAD 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna Auto CAD-programmets grunder och kan tillämpa kunskaperna behärska visuella presentationer i auto cad | 3 | 3 SP | ||||
ID16FR01 | Färg och rum 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna iaktta, använda och utvärdera färg och form samt förstå deras förhållanden som grund för formgivningsarbetet förstå färgernas psykiska och fysiska inverkan använda färgerna funktionellt och visuellt i sitt eget arbete | 3 | 3 SP | ||||
ID16DH01 | Designhistoria 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna förstå kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar skaffa information genom att reflektera och tillämpa den inom rum- och inredningsplanering förstå formgivarens etiska och estetiska ansvar ur ett historiskt perspektiv konstindustrins utveckling och historia före andra världskriget | 3 | 3 SP | ||||
ID16RT01 | Rummets textilier 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna känna till olika textilier och deras användning i inredningsplanering förstå arbetsprocessen inom rumslig textilplanering använda planeringsmetoder och - verktyg inom branschen | 3 | 3 SP | ||||
ID16ML01 | Materiallära 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna grundläggande kunskaper gällande material och kan tillämpa kunnandet använda materialet ekologiskt och ekonomiskt reflektera kring produktens miljöpåverkan från råvara till avfall | 3 | 3 SP | ||||
ID16DD01 | 3 D 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna behärska 3D-programmet med ingående och kan tillämpa kunskaperna inom inredningsplanering Samt behärska visuella presentationer i 3D | 3 | 3 SP | ||||
ID16PP01 | Presentationsportfolio 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna visuellt och verbalt presentera sina idéer och produkter förstå den visuella och verbala kommunikationens mål och medel | 3 | 3 SP | ||||
ID16IP02 | Inredningsplanering 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna förstår metoderna för kreativ problemlösning presentera sina idéer förstår betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet förstår användarorienterad planering och ergonomins betydelse i rumslig gestaltning ta hänsyn till helhetstänkande i planering | 6 | 6 SP | ||||
ID16IP03 | Inredningsplanering 3Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna göra ändamålsenliga material- och färgval utgående från planerings objekt tillgodose specialbehov inom ramarna för rumslig planering kan tillämpa sina kunskaper inom både privat och offentlig miljö förstår formgivarens ekologiska, ekonomiska och estetiska ansvar | 3 | 3 SP | ||||
ID16PL01 | Produktplanering 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna förstå och behärska kreativa processer, planeringsmetoder och visuella presentationsmetoder inom formgivningsarbetet förstå användarorienterad planering och ergonomins betydelse förstå samröret mellan etiska, kvalitativa, funktionella och estetiska värden inom produkt-formgivning och kunna tillämpa dessa | 3 | 3 SP | ||||
ID16PT01 | Produkttillverkning 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna utgående från tidigare erhållna tekniska kunskaper och materialkunskap tillverka sin egen produkt | 3 | 3 SP | ||||
ID16DH02 | Designhistoria 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna förstå kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar skaffa information genom att reflektera och tillämpa den inom rum- och inredningsplanering förstå formgivarens etiska och estetiska ansvar ur ett historiskt perspektiv konstindustrins utveckling och historia efter andra världskriget | 3 | 3 SP | ||||
ID16ML02 | Materiallära 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna förstå betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet tillämpa sin materialkunskap inom inredningsdesignen och behärskar användningen av materialen ändamålsenligt använda materialet ekologiskt och ekonomiskt | 3 | 3 SP | ||||
ID16BL01 | Byggnadslära 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna grunderna i olika byggnadstekniker, både nya och traditionella grunderna i olika benämningar och konstruktioner välja ändamålsenliga material och förstå deras egenskaper reflektera kring materialens miljöpåverkan och hållbarhet använda olika informationskanaler inom branschen | 3 | 3 SP | ||||
ID16AC02 | Auto CAD 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna Fördjupa sig inom dataprogrammet tillämpa kunskaperna inom det egna planeringsarbetet behärska visuella presentationsmetoder som en del av planeringens processer | 3 | 3 SP | ||||
ID16DD02 | 3 D 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna på ett ändamålsenligt sätt behärska och effektivt använda dataprogram självständigt använda verktyget visualisera sin idé och produkt för tillverkare | 3 | 3 SP | ||||
ID16IP04 | Inredningsplanering 4Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna beakta branschens byggtekniska kriterier förstå användarorienterad planering och ergonomins betydelse i rumslig gestaltning göra ändamålsenliga material- och färgval tillämpa sina kunskaper inom både privat och offentlig miljö omsätta formgivarens ekologiska, ekonomiska och estetiska ansvar använda sig av branschens metoder och kunna kommunicera med branschfolk och övriga aktörer självständigt lösa visuella, tekniska och funktionella uppgifter självständigt planera fungerande helheter inom inredningsplanering | 6 | 6 SP | ||||
ID16PF01 | ProfileringKan självständigt hantera arbetsuppgifter inom branschen Behärskar kreativa processer i det självständiga arbetet Har förmåga att uttrycka sig verbalt, skriftligt och visuellt Utvecklar sin personliga kompetens inom inredningsdesign | 6 | 6 SP | ||||
ID16FP01 | Fördjupningsprojekt 1Kan förutse framtida förändringar och utveckla verksamhetsmiljön i enlighet med dem Förstår kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar Fördjupar sin förståelse av de processer som formgivning och inredningsdesign innebär | 6 | 6 SP | ||||
ID16FP02 | Fördjupningsprojekt 2Kan självständigt utföra krävande formgivningsuppdrag inom sin egen bransch Har förmåga att reflektera och analysera objektivt kring branschen det egna arbetet Kan fatta beslut och lösa problem på ett hållbart sätt kan fungera som inredningsdesigner i mångprofessionella team | 6 | 6 SP | ||||
Val | 9 SP | ||||||
Pra | 30 SP | ||||||
3 | 12 | 15 | 30 SP | ||||
Kan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter Förstår principerna för grupp- och teamarbete och kan samarbeta inom olika arbetsgrupper Kan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder Kan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen Kan använda projektarbetsmetoder Utvecklar sin professionella profil Förstår formgivarens ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar | |||||||
ID16PR01 | Praktik 1, InredningsdesignKan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter | 3 | 3 SP | ||||
ID16PR02 | Praktik 2, InredningsdesignKan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter Förstår principerna för grupp- och teamarbete och kan samarbeta inom olika arbetsgrupper Kan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder | 6 | 6 SP | ||||
ID16PR03 | Praktik 3, InredningsdesignKan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter Förstår principerna för grupp- och teamarbete och kan samarbeta inom olika arbetsgrupper Kan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder Kan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen | 6 | 6 SP | ||||
ID16PR04 | Praktik 4, InredningsdesignKan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder Kan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen Kan använda projektarbetsmetoder Utvecklar sin professionella profil Förstår formgivarens ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar | 6 | 6 SP | ||||
ID16PR05 | Praktik 5, InredningsdesignKan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen Kan använda projektarbetsmetoder Utvecklar sin professionella profil Förstår formgivarens ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar | 9 | 9 SP | ||||
EXA | 15 SP | ||||||
ID16EX | 15 | 15 SP | |||||
Studerande utvecklar och visar sin förmåga att tillämpa kunskaper och färdigheter i anslutning till yrkesstudierna kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt har kritiskt och analytiskt tänkande kan visa sin yrkeskompetens |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen
© Yrkeshögskolan Novia 2022.