Gru | | 51 SP |
FEKÅTP | | 27 | | | | | 27 SP |
|
CA15IN01 |
Känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen.
Kan studera smart och effektivt.1 | 3 | | | | | 3 SP |
FEKÅ16TPE01 |
kan organisera projektgruppens verksamhet enligt uppdragsgivarens beställning/målsättningar.
kan planera, genomföra, rapportera, presentera och utvärdera projekt.
kan dela med sig av sin kunskap inom projektgruppen.
tar ansvar för sin egen aktivitet och handlar i enlighet med överenskomna tillvägagångssätt.1 | 3 | | | | | 3 SP |
FEKÅ16TPE02 |
kan utvärdera och utveckla sin egen inlärningsstil.
kan dela med sig av kunskap och lära sig tillsammans med andra.
kan ta ansvar för sin arbetsprocess i teamet.1 | 3 | | | | | 3 SP |
FEKÅ16TPE03 |
inser betydelsen av en affärs- eller verksamhetsidé.
känner till verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland.
intar ett positivt förhållningssätt till entreprenörskap.1 | 3 | | | | | 3 SP |
FEKÅ16TPE04 |
kan bokföra grundläggande affärshändelser och göra bokslut i en liten verksamhet.
omfattar det teoretiska innehållet baserat på bokföringslagen och dubbelbokföringens arbetssätt.1 | 6 | | | | | 6 SP |
FEKÅ16TPE05 |
behärskar grundläggande teori inom marknadsföring.
förstår kundens betydelse för företaget.
kan förverkliga kundsegmentering.
kan välja rätt kanaler för att nå målgruppen med sitt budskap. | 3 | | | | | 3 SP |
FEKÅ16TPE06 |
kan använda ordbehandlingsprogam.
kan använda program för att visualisera muntliga presentationer .
kan grunderna i att använda ett kalkyleringsprogram. | 3 | | | | | 3 SP |
YH10SV01 |
kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.1 | 3 | | | | | 3 SP |
FEKÅLF | | 24 | | | | | 24 SP |
|
FEKÅ16LF01 |
kan verka professionellt i en arbetsgemenskap.
kan analysera ett teams utveckling med hjälp av relevant teori.
inser vikten av teamarbete i dagens arbetsliv. | 3 | | | | | 3 SP |
FEKÅ16LF02 |
har kännedom om tradenomens arbetsmöjligheter.
känner till de största arbetsgivarna på nationell nivå.
behärskar praktiska verktyg för att identifiera och utveckla sina möjligheter bättre på en föränderlig arbetsmarknad.
kan självständigt söka, använda och kritiskt granska relevant information. | 3 | | | | | 3 SP |
FEKÅ16LF03 |
förstår grundförutsättningarna för en lönsam affärsverksamhet.
kan uppgöra grundläggande bidragskalkyler och kalkylera fram relevanta nyckeltal . | 3 | | | | | 3 SP |
FEKÅ16LF04 |
kan uppgöra och analysera resultat-, balansbudget och en kassaflödesanalys.
förstår budgeteringens roll i verksamhetsplaneringen .1 | 3 | | | | | 3 SP |
FEKÅ16LF05 |
kan utföra olika ekonomiska beräkningar som förekommer i företag.
kan tolka beräkningar och använda kalkylprogram.
kan använda beräkningar som stöd vid beslut. | 3 | | | | | 3 SP |
FEKÅ16LF06 |
känner till de olika bolagsformerna.
har kunskap om beslutsfattande och ansvarsfrågor i olika typer av bolag.1 | 3 | | | | | 3 SP |
CA15FI01 |
- Professionell profil:
Studerande klarar av att presentera sin utbildning, sina arbetslivserfarenhet och sitt kunnande.
- Arbetsplatskommunikation och branschinriktad kompetens:
Studerande klarar av att medverka i yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer både muntligt och skriftligt
Studerande klarar av att sköta kontakter med olika samarbetsparter och kan delta i en diskussion i olika språksituationer i arbetslivet.
Studerande klarar av att berätta om sin arbetsmiljö t.ex. presentera företaget eller organisationen samt dess tjänster eller produkter.
Studerande behärskar den centrala terminologin inom sin bransch.
- Läranderesultat:
Studerande skall uppvisa sådana kunskaper som enligt lagen krävs av offentligt anställda, och som behövs med tanken på studerandens yrkesövning och professionella tillväxt. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2, 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.
OBS. Förkunskaper är B1.1 | 3 | | | | | 3 SP |
YH10EN01 |
kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i arbetslivet.
har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur i sin bransch.
förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill.
är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang.1 | 3 | | | | | 3 SP |
Yrk | | 60 SP |
FEKÅ16FU | | | 18 | | | | 18 SP |
|
FEKÅ16FU01 |
känner till olika organisationsmodeller och hur de påverkar organisationens verksamhet.
kan analysera och utveckla organisationskulturer.
kan identifiera interna strukturer och processer utgående från organisationens mål, verksamhet och omvärld.1 | | 3 | | | | 3 SP |
FEKÅ16FU02 |
känner sig trygg i sin yrkesroll.
kan tillämpa värdegrunden samt de yrkesetiska principerna inom sin egen bransch.
inser betydelsen av ett öppet förhållningssätt.
ser styrkan i att medarbetarna har olika kompetenser/yrkesbakgrund.
kan leda på ett reflekterande och utvecklande sätt samt välja ledarskapsstil enligt situation.1 | | 3 | | | | 3 SP |
FEKÅ16FU03 |
knows how personnel management and organisation are connected to a company's business, goals and strategies.
knows about the processes and systems of recruitment, human resource development and compensation.
understands the connections between the well-being of the personnel and a company's success.1 | | 6 | | | | 6 SP |
FEKÅ16FU04 |
förstår den centrala problematiken i olika avtalsförhållanden både nationellt och internationellt.
lär sig skriva olika avtal och därmed undvika typiska problem i avtalsförhållanden.1 | | 3 | | | | 3 SP |
FEKÅ16FU05 |
behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna.
kan delta i och arbeta med en organisations kommunikation och förstår kommunikationens betydelse för organisationens framgång.
klarar av att skriva och presentera centrala dokument på professionell finska, är medveten om stilskillnader och kan använda olika stilar i kommunikation.
kan förstå det centrala i olika artiklar, texter och nyheter som relaterar till det egna yrkesområdet. | | 3 | | | | 3 SP |
FEKÅ16KM | | | 18 | | | | 18 SP |
|
FEKÅ16KM01 |
känner till teorier och begrepp för arbete med kundrelationer.
kan tillämpa modeller och processer för utveckling av kundrelationer.
kan analysera kundvärde och lönsamhet.
kan användainformationssystemför att hantera kundrelationer.
kan välja rätt kanaler för att nå målgruppen med sitt budskap.1 | | 6 | | | | 6 SP |
FEKÅ16KM02 |
känner till processen för marknadsanalys.
behärskar verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys.
kan presentera resultatet av en marknadsanalys muntligt, skriftligt och visuellt.
kan fatta beslut på basen av en marknadsanalys.1 | | 6 | | | | 6 SP |
FEKÅ16KM03 |
behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna.
kan delta i och arbeta med en organisations kommunikation och förstår kommunikationens betydelse för organisationens framgång.
klarar av att skriva och presentera centrala dokument på professionell finska, är medveten om stilskillnader och kan använda olika stilar i kommunikation.
kan förstå det centrala i olika artiklar, texter och nyheter som relaterar till det egna yrkesområdet. | | 3 | | | | 3 SP |
FEKÅ16KM04 |
inser vikten av kunskaper i språk och kultur för effektiv kommunikation inom affärsvärlden.
förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper utgående från sin egen kunskapsnivå.
har kännedom om de viktigaste elementen i språkets struktur och kan tillämpa dessa i vanliga praktiska situationer i arbets- och vardagsmiljö. | | 3 | | | | 3 SP |
FEKÅ16TU | | | | 12 | | | 12 SP |
|
FEKÅ16TU01 |
kan särskilja branschens forskningsfrågor från ämneshelheten.
kan identifiera och presentera forskningsproblemet.
kan tillämpa forskningsetik i forskningsprocessen.
inser betydelsen av vetenskaplig litteratur för valt ämnesområde.
kan anpassa kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder till forskningsproblemet.1 | | | 3 | | | 3 SP |
FEKÅ16TU02 |
kan läsa och ta fram data ur statistik.
kan använda enklare statistiska metoder inom kvantitativ forskning.
kan söka och hantera information samt utnyttja den egna branschens informationskällor.
har förmåga att kritiskt bedöma information och gestalta helheter. | | | 3 | | | 3 SP |
FEKÅ16TU03 |
kan arbeta systematiskt och flexibelt i forsknings- och utvecklingssprojekt.
utvecklar sina färdigheter i forskningsmetodik, kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder samt vetenskapligt skrivande.
kan bedriva tillämpad forskning och rapportera arbetet enligt Yrkeshögskolan Novias Skrivanvisningar för examensarbete. | | | 6 | | | 6 SP |
FEKÅ16ES | | | | 12 | | | 12 SP |
|
FEKÅ16ES01 |
förstår betydelsen av en samhällsekonomisk helhetssyn och dess inverkan på omgivningen.
känner till de centrala nationalekonomiska begreppen och teorierna.
känner till den internationella ekonomins särdrag.
kan koppla aktuella händelser till de nationalekonomiska teorierna. | | | 6 | | | 6 SP |
FEKÅ16ES02 |
känner till och kan tillämpa central lagstiftning inom arbetslivet.
känner till arbetslivets verksamhetsformer och kan verka i en arbetsgemenskap.
förstår hur verksamheten kan organiseras i föränderliga situationer. | | | 3 | | | 3 SP |
FEKÅ16ES03 |
inser vikten av kunskaper i språk och kultur för effektiv kommunikation inom affärsvärlden.
förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper utgående från sin egen kunskapsnivå.
har kännedom om de viktigaste elementen i språkets struktur och kan tillämpa dessa i vanliga praktiska situationer i arbets- och vardagsmiljö. | | | 3 | | | 3 SP |
YrkMf | | 45 SP |
FEKÅ16MF | | | 15 | | | | 15 SP |
|
FEKÅ16MF01 |
kan bygga upp och tillämpa en plan för marknadskommunikation.
kan utforma ett målgruppsanpassat budskap och välja rätt kanal såväl internt som externt.
känner till aktuella media och kan tillämpa dem i kommunikationen.
känner till hur man mäter resultaten från marknadskommunikation.
kan integrera PR som en del av marknadskommunikation.1 | | 6 | | | | 6 SP |
FEKÅ16MF02 |
understands the importance of branding for a businesS.
knows the main theoretical models and processes for brand building.
can analyse, build and develop a brand.
knows how to communicate the brand internally and externally.
knows how to measure brand performance. | | 6 | | | | 6 SP |
FEKÅ16MF03 |
känner till vilka lagar och förordningar som styr marknadsföringen, som konsumentskydd, otillbörligt förfarande, digitala kanaler, konkurrens mm. | | 3 | | | | 3 SP |
FEKÅ16MK | | | | 21 | | | 21 SP |
|
FEKÅ16MK01 |
känner till de teoretiska ramarna för grafisk planering.
behärskar tekniker för att väcka uppmärksamhet.
kan bygga upp marknadsföringen visuellt beroende på kanal, målgruppens profil och budget.
förstår kulturskillnadernas betydelse i visuell kommunikation.
är medveten om de juridiska begränsningarna för visuell kommunikation. | | | 6 | | | 6 SP |
FEKÅ16MK02 |
kan planera, genomföra och utvärdera ett valfritt marknadsföringsprojekt.
kan samarbeta med en uppdragsgivare och hålla denna ajour med projektets utveckling.
kan tillämpa rätt teori för projektet.
kan budgetera ett projekt och göra en resultatredovisning. | | | 3 | | | 3 SP |
FEKÅ16MK03 |
Känner till aktuell teknik och kan utnyttja digitala kanaler för att nå målgrupperna.
Kan utforma sitt budskap rätt beroende på använd kanal.
Känner till hur man mäter och analyserar effekten av marknadsföringen i digitala kanaler.
Kan integrera digital marknadsföring med traditionella kanaler.
Vet hur man bygger upp digital marknadsföring på ett lönsamt sätt.1 | | | 6 | | | 6 SP |
FEKÅ16MK04 |
understands the context of going global.
is familiar with different alternatives of internationalization.
can analyze a company's prerequisites for international acitivities and plan an activity such as export-/import plan, market entry, global market mix.
adopts a new, modern marketing approach with new strategies and new ways of acting.1 | | | 6 | | | 6 SP |
FEKÅDM | | | | | 9 | | 9 SP |
|
FEKÅ16SDM01 |
kan utforma tjänsteerbjudanden och utveckla tjänster i ett mångprofessionellt perspektiv.
inser kopplingen mellan service design, affärs- och verksamhetsutveckling.
förstår hur service design kan producera mervärde för kunden.
känner till service design metoder och kan använda dem i sitt arbete på ett innovativt och kreativt sätt. | | | | 6 | | 6 SP |
FEKÅ16SDM02 |
kan planera, genomföra och utvärdera ett valfritt marknadsföringsprojekt.
kan samarbeta med en uppdragsgivare och hålla denna ajour med projektets utveckling.
kan tillämpa rätt teori för projektet.
kan budgetera ett projekt och göra en resultatredovisning. | | | | 3 | | 3 SP |
YrkTm | | 45 SP |
FEKÅ16RN | | | 15 | | | | 15 SP |
|
FEKÅ16RNT01 |
kan utnyttja den regionala och nationella kulturens särdrag vid utvecklingen av turismen.
ser kulturarvet som en turistisk resurs och inser balansen mellan ekonomiska och kulturella värden i sammanhanget.
kan producera kulturella turismprodukter i enlighet med principerna för hållbar utveckling.
känner till olika turisttyper, turistens motiv, behov samt beteende.1 | | 6 | | | | 6 SP |
FEKÅ16RNT02 |
har en helhetsuppfattning om turismnäringens delområden och särdrag.
har ett kunnande i regionens turismnäring.
kan utveckla regionala styrkor inom turismbranschen med hänsyn till hållbar utveckling.1 | | 3 | | | | 3 SP |
FEKÅ16RNT03 |
kan beskriva evenemang som fenomen inom turismindustrin.
förstår evenemangens betydelse i en destinations utveckling.
kan utveckla och organisera olika typer av evenemang med hjälp av relevanta metoder.1 | | 6 | | | | 6 SP |
FEKÅ16IT | | | | 12 | | | 12 SP |
|
FEKÅ16ITM01 |
is able to analyze the dynamics of interactions between the economic, sociocultural, environmental and political impacts of travel and tourism on a local and a global level.
understands the concept and practice of tourism planning and development in both developed and developing countries.
understands that tourism small and medium-size enterprises can be a key factor for success in shaping a destination.1 | | | 6 | | | 6 SP |
FEKÅ16ITM02 |
becomes familiar with issues related to (inter)culturality in tourism and is able to make practical implications of these matters.
is aware of the relationship between culture and principles of sustainability.
knows about Finland's major inbound and outbound tourism markets and is provided with tools to communicate.
effectively and bridge cultural differences when working in an international environment.1 | | | 3 | | | 3 SP |
FEKÅ16ITM03 |
is familiar with current and possible future trends which impact on global travel and tourism.
understands the relationship between principles of sustainability and the development and management of global tourism.1 | | | 3 | | | 3 SP |
FEKÅ16ET | | | | 9 | | | 9 SP |
|
FEKÅ16ET01 |
känner till central terminologi och aktuell utveckling inom e-turism.
förstår sambandet mellan utvecklingen av IT, turisten och turismindustrin.1 | | | 3 | | | 3 SP |
FEKÅ16ET02 |
känner till den informations- och kommunikationsteknologi som turismföretag och -organisationer använder sig av.
kan utvärdera olika digitala informationskanaler som turisten använder sig av vid informationssökning.
ser hur turismen på en destination operativt kan utvecklas med hjälp av DMS.
kan identifiera den digitala utveckling som kommer att påverka framtidens turismindustri.1 | | | 6 | | | 6 SP |
FEKÅ16SDU | | | | | 9 | | 9 SP |
|
FEKÅ16SDU01 |
kan utforma tjänsteerbjudanden och utveckla tjänster i ett mångprofessionellt perspektiv.
inser kopplingen mellan service design, affärs- och verksamhetsutveckling.
förstår hur service design kan producera mervärde för kunden.
känner till service design metoder och kan använda dem i sitt arbete på ett innovativt och kreativt sätt. | | | | 6 | | 6 SP |
FEKÅ16SDU02 |
känner upplevelserummets särdrag.
kan använda utvalda arbetsmetoder för upplevelseproduktion.
har ett fördjupat kunnande i tjänsteutveckling och marknadsföring av en upplevelseprodukt. | | | | 3 | | 3 SP |
Yrkrv | | 45 SP |
FEKÅ16BB | | | 15 | | | | 15 SP |
|
FEKÅ16BB01 |
behärskar praktisk bokföring och uppgörande av balansbok.
förstår hur periodiseringar påverkar resultatet i bokslutet.
kan använda lagar, förordningar samt övriga källor vid uppgörande av bokslut.
kan tillämpa de yrkesetiska principerna.
kan presentera ett bokslut.
kan använda något bokföringsprogram.1 | | 6 | | | | 6 SP |
FEKÅ16BB02 |
kan tillämpa lagstiftning gällande anställning och arbetsförhållanden i praktiken.
har kunskap om kollektivavtalssystemet och kan tillämpa rätt kollektivavtal.
behärskar grundprinciperna inom löneräkning.1 | | 3 | | | | 3 SP |
FEKÅ16BB03 |
känner till inkomstbeskattningsförfarandet för privatpersoner och olika företagsformer.
känner till mervärdesskattelagens betydelse för affärsverksamheten.1 | | 3 | | | | 3 SP |
FEKÅ16BB04 |
behärskar de viktigaste funktionerna i ett integrerat ekonomisystem.
förstår hur de olika funktionerna bildar en integrerad helhet.
kan planera och organisera ett ekonomisystem. | | 3 | | | | 3 SP |
FEKÅ16EG | | | | 21 | | | 21 SP |
|
FEKÅ16EG01 |
behärskar och förstår grundprinciper och väsentliga teorier inom verksamhetsgranskning och revision.
kan utföra granskning och revision och rapportera dem skriftligt och muntligt. | | | 3 | | | 3 SP |
FEKÅ16EG02 |
förstår betydelsen av att justera bokslutsrapporter och göra ändamålsenliga nyckeltalsanalyser.
förstår och kan uppgöra resultatbudget, finansieringsbudget och budgeterad balansräkning samt kassaflödesanalys.
förstår och kan uppgöra lagstadgad finansieringskalkyl.2 | | | 6 | | | 6 SP |
FEKÅ16EG03 |
understands the relationship between financial management and corporate governance.
understands the importance of financial reporting in the decision-making process.
can identify key success factors for an operation.
is able to develop and use key measures in order to analyse and improve the operations of a company.1 | | | 6 | | | 6 SP |
FEKÅ16EG04 |
understands the key elements of the financial markets including various forms of financing.
knows how to raise capital for a company.
can manage investments in financial instruments and portfolios.1 | | | 6 | | | 6 SP |
FEKÅ16DR | | | | | 9 | | 9 SP |
|
FEKÅ16DR01 |
förstår digitaliseringens betydelse för redovisningsområdet, och kan använda digitaliseringen för att uppnå bättre kvalitet och effektivitet inom redovisning.
kan utforma tjänsteerbjudanden och utveckla tjänster i en mångprofessionell kontext. | | | | 6 | | 6 SP |
FEKÅ16DR02 |
kan planera, genomföra och utvärdera ett valfritt redovisningsprojekt.
kan samarbeta med en uppdragsgivare och hålla denna ajour med projektets utveckling.
kan tillämpa rätt teori och rätt lagstiftning för projektet.
tar ansvar för sitt eget arbete och förstår följderna.1 | | | | 3 | | 3 SP |
Val | | 9 SP |
FEKÅ16VAL | | | | | 9 | | 9 SP |
|
Pra | | SP |
FEKÅ16PR | | 9 | 9 | | 12 | | 30 SP |
|
FEKÅ16PR01 |
kan formulera sina inlärningsmål och planera arbetsuppgifter.
kan organisera sin verksamhet.
kan fungera självständigt i olika arbetsgemenskaper och kan initiera egna utvecklingsförslag.
känner till olika verksamhetsformer i företag och organisationer.
är medveten om sitt ansvar i relation till en hållbar utveckling på arbetsplatsen.
kan tillämpa de kompetenser han erhållit under studietiden.
har bildat egna nätverk och kontakter för sina egna framtida yrkesbehov.
kan dokumentera och utvärdera sin arbetsinsats i relation till tidigare erfarenheter och teoretiskt kunnande. | 9 | | | | | 9 SP |
FEKÅ16PR02 |
kan formulera sina inlärningsmål och planera arbetsuppgifter.
kan organisera sin verksamhet.
kan fungera självständigt i olika arbetsgemenskaper och kan initiera egna utvecklingsförslag.
känner till olika verksamhetsformer i företag och organisationer.
är medveten om sitt ansvar i relation till en hållbar utveckling på arbetsplatsen.
kan tillämpa de kompetenser han erhållit under studietiden.
har bildat egna nätverk och kontakter för sina egna framtida yrkesbehov.
kan dokumentera och utvärdera sin arbetsinsats i relation till tidigare erfarenheter och teoretiskt kunnande. | | 9 | | | | 9 SP |
FEKÅ16PR03 |
kan formulera sina inlärningsmål och planera arbetsuppgifter.
kan organisera sin verksamhet.
kan fungera självständigt i olika arbetsgemenskaper och kan initiera egna utvecklingsförslag.
känner till olika verksamhetsformer i företag och organisationer.
är medveten om sitt ansvar i relation till en hållbar utveckling på arbetsplatsen.
kan tillämpa de kompetenser han erhållit under studietiden.
har bildat egna nätverk och kontakter för sina egna framtida yrkesbehov.
kan dokumentera och utvärdera sin arbetsinsats i relation till tidigare erfarenheter och teoretiskt kunnande. | | | | 12 | | 12 SP |
EXA | | SP |
FEKÅ16EX | | | | 15 | | | 15 SP |
|
FEKÅ16EX01 |
kan tillämpa sina praktiska och teoretiska kompetenser på aktuella problemställningar inom det egna yrkesområdet.
har kritisk och analytisk förmåga och handlar etiskt.
kan utveckla problemområdet och ställa relevanta forskningsfrågor.
kan ansvara och redogöra för val av den teoretiska referensramen samt metoder vid genomförandet av uppdrag eller projekt.
kan reflektera, dokumentera och rapportera arbetsprocessen.
kan påvisa sin yrkeskompetens. | | | 5 | | | 5 SP |
FEKÅ16EX02 |
kan tillämpa sina praktiska och teoretiska kompetenser på aktuella problemställningar inom det egna yrkesområdet.
har kritisk och analytisk förmåga och handlar etiskt.
kan utveckla problemområdet och ställa relevanta forskningsfrågor.
kan ansvara och redogöra för val av den teoretiska referensramen samt metoder vid genomförandet av uppdrag eller projekt.
kan reflektera, dokumentera och rapportera arbetsprocessen.
kan påvisa sin yrkeskompetens. | | | 5 | | | 5 SP |
FEKÅ16EX03 |
kan tillämpa sina praktiska och teoretiska kompetenser på aktuella problemställningar inom det egna yrkesområdet.
har kritisk och analytisk förmåga och handlar etiskt.
kan utveckla problemområdet och ställa relevanta forskningsfrågor.
kan ansvara och redogöra för val av den teoretiska referensramen samt metoder vid genomförandet av uppdrag eller projekt.
kan reflektera, dokumentera och rapportera arbetsprocessen.
kan påvisa sin yrkeskompetens. | | | 5 | | | 5 SP |