Gru | | 51 SP |
TUR15TG | | 24 | | | | | 24 SP |
|
CA15IN01 |
Studerande
- Känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- Kan studera smart och effektivt1 | 3 | | | | | 3 SP |
YH10SV01 |
Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning1 | 3 | | | | | 3 SP |
TN15PR01 |
Studerande
- Kan organisera projektgruppens verksamhet enligt uppdragsgivarens beställning/målsättningar
- Kan planera, genomföra, rapportera, presentera och utvärdera projekt
- Kan dela med sig av sin kunskap inom projektgruppen
- Tar ansvar för sin egen aktivitet och handlar i enlighet med överenskomna tillvägagångssätt1 | 3 | | | | | 3 SP |
TN15IT01 |
Studeranden
- kan använda ordbehandlingsprogram
- kan använda program för att visualisera muntliga presentationer
- kan grunderna i att använda ett kalkyleringsprogram
- ser de möjligheter som sociala medier erbjuder
- kan använda sociala medier | 3 | | | | | 3 SP |
TN15EF01 |
Studerande
- inser betydelsen av en affärs- eller verksamhetsidé
- känner till verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling
- känner till etableringsprocessen för företag och/eller föreningar i Finland
- intar ett positivt förhållningssätt till entreprenörskap1 | 3 | | | | | 3 SP |
TUR15TG01 |
Studerande
- Har kännedom om restonomens arbetsmöjligheter
- Känner till de mest centrala aktörerna inom branschen
- Kan självständigt söka, använda och kritiskt granska relevant information1 | 3 | | | | | 3 SP |
TUR15TG02 |
Studerande
- har en helhetsuppfattning om turismnäringens särdrag, delområden och struktur
- känner till turismnäringens aktörer, intressenter och samarbetspartners
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom turismens verksamhetsmiljö1 | 3 | | | | | 3 SP |
TUR15TG03 |
Studerande
- känner till olika turisttyper
- förstår turistens motiv, behov samt beteende1 | 3 | | | | | 3 SP |
TUR15TT | | 27 | | | | | 27 SP |
|
CA15FI01 |
- Professionell profil
Studerande klarar av att presentera sin utbildning, sina arbetslivserfarenhet och sitt kunnande.
- Arbetsplatskommunikation och branschinriktad kompetens
Studerande klarar av att medverka i yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer både muntligt och skriftligt.
Studerande klarar av att sköta kontakter med olika samarbetsparter och kan delta i en diskussion i olika språksituationer i arbetslivet.
Studerande klarar av att berätta om sin arbetsmiljö t.ex. presentera företaget eller organisationen samt dess tjänster eller produkter.
Studerande behärskar den centrala terminologin inom sin bransch.
- Läranderesultat
Studerande skall uppvisa sådana kunskaper som enligt lagen krävs av offentligt anställda, och som behövs med tanken på studerandens yrkesövning och professionella tillväxt. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2, 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.
OBS. Förkunskaper är B1.1 | 3 | | | | | 3 SP |
TN15PT01 |
Studerande
- kan utvärdera och utveckla sin egen inlärningsstil
- kan dela med sig av kunskap och lära sig tillsammans med andra
- kan ta ansvar för sin arbetsprocess i teamet1 | 3 | | | | | 3 SP |
TN15PT02 |
Studerande
- kan verka professionellt i en arbetsgemenskap
- kan analysera ett teams utveckling med hjälp av relevant teori
- inser vikten av teamarbete i dagens arbetsliv1 | 3 | | | | | 3 SP |
TUR15TT01 |
Studerande
- Förstår grundförutsättningarna för effektiv marknadskommunikation
- Behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna
- Kan planera, genomföra och utvärdera marknadsföringsåtgärder1 | 3 | | | | | 3 SP |
TUR15TT02 |
Studerande
- Känner till säkerhetskraven som hänför sig till den egna branschen och kan tillämpa dem i sitt arbete
- Känner till de etiska frågeställningarna som härrör sig till turismbranschen1 | 3 | | | | | 3 SP |
TUR15TT03 |
Studerande
- Förstår tjänstens särdrag
- Kan utveckla tjänster i enlighet med turismbranschens krav och företagets lönsamhet
- Förstår betydelsen av kvalitetstänkande vid tjänsteutveckling1 | 6 | | | | | 6 SP |
TUR15TT04 |
Studerande
- Behärskar bokföringens grunder
- Har grundläggande kunskaper i uppgörandet av bokslut och företagsbeskattning1 | 3 | | | | | 3 SP |
TUR15TT05 |
Studerande
- har en förbättrad förmåga att kommunicera både i tal och skrift
- har kännedom om den centrala terminologin inom sitt eget område
- har ett utvidgat ordförråd och grammatikkunnande
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill | 3 | | | | | 3 SP |
Yrk | | 102 SP |
TUR15SS | | | 24 | | | | 24 SP |
|
TN15ML01 |
Studerande
- känner sig trygg i sin yrkesroll
- kan tillämpa värdegrunden samt de yrkesetiska principerna inom sin egen bransch
- inser betydelsen av ett öppet förhållningssätt
- ser styrkan i att medarbetarna har olika kompetenser / yrkesbakgrund
- kan leda på ett reflekterande och utvecklande sätt samt välja ledarskapsstil enligt situation1 | | 3 | | | | 3 SP |
TUR15SS01 |
Studerande
- har en fördjupad kunskap i turismföretagens funktioner och särdrag på nationell nivå
- behärskar organisationens uppbyggnad samt modeller
- Kan beskriva branschens kedjebildningar och särdrag1 | | 6 | | | | 6 SP |
TUR15SS02 |
Studerande
- känner till de olika typerna av kundsegment
- inser betydelsen av ett kundcentrerat synsätt i förhållande till företagsverksamhet och tjänsteproduktion
- förstår grundförutsättningarna för skapande och upprätthållande av kundrelationer1 | | 6 | | | | 6 SP |
TUR15SS03 |
Studerande
- känner till och förstår ett serviceföretags strategier
- kan utnyttja strategier som ett redskap för styrning av serviceverksamhet1 | | 3 | | | | 3 SP |
TUR15SS04 |
Studerande
- förstår grundförutsättningarna för en lönsam verksamhet och kan analysera företagets verksamhet och dess risker
- inser betydelsen av budgetering
- känner till olika prissättningsmetoder
- kan följa upp turismbranschens utveckling och känner till nyckeltal inom denna1 | | 3 | | | | 3 SP |
TUR15SS05 |
Studerande
- har en förbättrad förmåga att kommunicera både i tal och skrift
- har kännedom om den centrala terminologin inom sitt eget område
- har ett utvidgat ordförråd och grammatikkunnande
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill | | 3 | | | | 3 SP |
TUR15IT | | | 27 | | | | 27 SP |
|
YH10EN01 |
Studerande
- kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
- har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt
- är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang1 | | 3 | | | | 3 SP |
TN15SD01 |
The Student
- knows that sustainable development is comprised of inter-dependent ecological, economic, social and cultural aspects
- interacts with his working environment in a sustainable way
- contributes to sustainable development in society
- recognizes his responsibility for promoting sustainable development1 | | 3 | | | | 3 SP |
TN15IL01 |
The Student
- understands cultural differences
- reflects on his own cultural identity and attitudes
- effectively interacts with people from different backgrounds
- understands the requirements for good leadership in multicultural environments1 | | 3 | | | | 3 SP |
TUR15IT01 |
The Student
- is able to analyze the dynamics of interactions between the economic, sociocultural, environmental and political impacts of travel and tourism on a local and a global level
- understands the concept and practice of tourism planning and development in both developed and developing countries1 | | 3 | | | | 3 SP |
TUR15IT02 |
The Student
- is familiar with current and possible future trends which impact on global travel and tourism
- understands the relationship between principles of sustainability and the development and management of global tourism1 | | 3 | | | | 3 SP |
TUR15IT03 |
The Student
- has developed a greater awareness of the diversity of cultures and sub-cultures in the global community
- becomes familiar with issues related to (inter)culturality in tourism and is able to make practical implications of these matters
- is aware of the relationship between culture and principles of sustainability
- knows about Finland's major inbound and outbound tourism markets and is provided with tools to communicate effectively and bridge cultural differences when working in an international environment | | 6 | | | | 6 SP |
TUR15IT04 |
The Student
- becomes aware of different aspects of project management in an intercultural environment
- can benefit practically from the different ideas and approaches of planning and managing the work of cross-cultural teams and projects
- can take intercultural aspects into account in internal and external communication
- understands the importance of risk management and crisis management within international projects1 | | 6 | | | | 6 SP |
TUR15NR | | | | 30 | | | 30 SP |
|
TN15UM01 |
Studeranden
- känner till datainsamlings- och utvecklingsmetoder
- kan söka och kritiskt värdera information samt utnyttja forskningsresultat i utvecklingsarbetet
- kan tillsammans med andra planera, förverkliga och utvärdera olika utvecklingsarbeten som är relevanta för branschen1 | | | 3 | | | 3 SP |
TUR15NR01 |
Studerande
- kan utnyttja den regionala och nationella kulturens särdrag vid utvecklingen av turismen
- ser kulturarvet som en turistisk resurs och inser balansen mellan ekonomiska och kulturella värden i sammanhanget
- kan producera kulturella turismprodukter i enlighet med principerna för hållbar utveckling1 | | | 6 | | | 6 SP |
TUR15NR02 |
Studerande
- har ett fördjupat kunnande i regionens turismnäring
- kan utveckla regionala styrkor och förbättra den regionala effektiviteten inom turismbranschen med hänsyn till hållbar utveckling1 | | | 6 | | | 6 SP |
TUR15NR03 |
Studerande
- känner till servicedesignmetoder
- kan använda servicedesign som metod i sitt arbete1 | | | 6 | | | 6 SP |
TUR15NR04 |
Studerande
- Kan analysera marknader och förstår hur resultatet kan användas i marknadsplaneringen
- Inser betydelsen av att planera marknadsföringen både strategiskt och taktiskt
- Kan använda marknadsinformation på ett för företaget lönsamt sätt1 | | | 6 | | | 6 SP |
TUR15NR05 |
Studerande
- Känner till och kan tillämpa lagar inom arbetslivet
- Känner till vilka samhälleliga påverkningsmöjligheter som finns och som kan utveckla den egna branschen1 | | | 3 | | | 3 SP |
TUR15TU | | | | 15 | | | 15 SP |
|
TUR15TU01 |
Studerande
- kan identifiera samhällstrender och deras inverkan på den egna branschen
- kan arbeta proaktivt och har förmåga till kreativ problemlösning
- kan tillämpa metoder som är lämpliga för utveckling inom branschen
- kan initiera och genomföra innovativa processer1 | | | 6 | | | 6 SP |
TUR15TU02 |
Studeranden
- kan ta ställning till val under forskningsprocessen och ställa relevanta frågor
- känner till lämplig metoder inom forsknings- och utvecklingsverksamhet och kan genomföra ett utvecklingsprojekt inom branschen med hjälp av någon av dessa
- har färdigheter i kritiskt tänkande, etik och utvärdering av handlingssätt
- kan koda ner utvecklingsarbeten på ett relevant sätt1 | | | 3 | | | 3 SP |
TUR15TU03 |
Studerande
- kan kritiskt granska och utvärdera följderna av olika utvecklingsalternativ
och management strategier for hållbar utveckling av destinationer
- kan analysera och utvärdera förutsättningar for hållbar turismplanering på
destinationer i specifika geografiska sammanhang1 | | | 3 | | | 3 SP |
TUR15TU04 |
Studerande
- har en förbättrad förmåga att kommunicera både i tal och skrift
- har kännedom om den centrala terminologin inom sitt eget område
- har ett utvidgat ordförråd och grammatikkunnande
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill | | | 3 | | | 3 SP |
TUR15NÄ | | | | | 6 | | 6 SP |
|
TUR15NÄ01 |
Studerande
- Känner till huvudprinciperna för hur organisationer och kunder organiseras i nätverk
- Klarar av ständig förändring och förstår innebörden av livslångt lärande
- Utvecklar sitt nätverk i branschen1 | | | | 6 | | 6 SP |
Val | | 12 SP |
TUR15VA | | | | | 12 | | 12 SP |
Den studerande väljer valfria studier så att de stöder honom i hans yrkesprofil, personliga utveckling och bidrar till yrkesmässig mognad och kompetens.
De valfria studierna kan bestå av projekt, praktik eller studiehelheter och kurser från det egna utbildningsprogrammet, övriga utbildningsprogram inom Yrkeshögskolan Novia eller av utbildningsutbud i övriga läroanstalter.
Valet diskuteras alltid med utbildningsansvarig lektor. |
Pra | | 30 SP |
TUR15PR | | | | | | | 30 SP |
Studerande
- kan formulera sina inlärningsmål och planera arbetsuppgifter
- kan organisera sin verksamhet
- kan fungera självständigt i olika arbetsgemenskaper och kan initiera egna utvecklingsförslag
- känner till olika verksamhetsformer i företag och organisationer inom turismbranschen
- är medveten om restonomens ansvar i relation till en hållbar turismutveckling
- kan tillämpa de kompetenser han erhållit under studietiden
- har bildat egna nätverk och kontakter för sina egna framtida yrkesbehov
- kan dokumentera och utvärdera sin arbetsinsats i relation till tidigare erfarenheter och teoretisk yrkeskunskap |
TUR15PR01 |
Se studiehelhets kompetenser | 9 | | | | | 9 SP |
TUR15PR02 |
Se studiehelhets kompetenser | | 9 | | | | 9 SP |
TUR15PR03 |
Se studiehelhets kompetenser | | | | 12 | | 12 SP |
Lär | | 15 SP |
Lär | | | | 15 | | | 15 SP |
Studerande
- kan tillämpa sina praktiska och teoretiska kompetenser på aktuella problemställningar inom det egna yrkesområdet
- kan ansvara och redogöra för val av metoder vid genomförandet av uppdrag eller projekt
- kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser
- har kritisk och analytisk förmåga
- kan påvisa sin yrkeskompetens |