FYr | | 55 SP |
UL10FU | | 10 | 5 | | | | 15 SP |
Studerande
Kan tillämpa vetenskapsteoretiska resonemang för att utveckla social- och hälsovård
Påvisar kunskap i forskningsmetodologi och forskningsmetoder, kan tillämpa dem och evidensbaserad kunskap för att utveckla social- och hälsovård
Kan självständigt initiera, bedriva, leda och utvärdera forsknings- och utvecklingsprojekt med hjälp av vetenskapliga metoder
|
SHV14FU02 |
Studerande
Har fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper i kvalitativa och kvantitativa forsknings- och utvecklingsprocesser, samt -metoder
Förstår betydelsen av och anammar ett evidensbaserat och etiskt förhållningssätt i forsknings- och utvecklingsverksamhet
Har förmåga att analysera och skriva vetenskaplig text1 | 5 | 5 | | | | 10 SP |
UL14FU02 |
Studerande
Förstår och kan analysera kunskapsutvecklingen inom det sociala- eller hälsovårdsområdet i ett vetenskapsteoretiskt perspektiv
Kan värdera och kritiskt granska utvecklings- och forskningsresultat inom det egna området1 | 5 | | | | | 5 SP |
UL14SH | | | 5 | | | | 5 SP |
Studerande
Granskar kritiskt och jämför klassiska och moderna organisationsteorier
Kan analysera social- och hälsovårdens organisationer och kan relatera dem till samhällsutvecklingen
Har färdigheter att strategiskt och innovativt utveckla social- och hälsovårdsorganisationer för att främja hälsa och välbefinnande
|
SHV14HL | | 15 | | | | | 15 SP |
Studerande
Har djup insikt i vad ett hållbart ledarskap innebär på personlig ledarskapsnivå, i arbetssamfundet och i organisationen
Kan identifiera och tillämpa grunderna för kvalitetsutveckling och förändringsarbete
Behärskar grunderna i ekonomisk styrning och arbetsrätt
|
SHV14HL01 |
Studerande
Kan motivera ett etiskt medvetet ledarskap och kan analysera, kritiskt värdera och utveckla sitt personliga ledarskap häri
Kan analysera, tillämpa och kombinera moderna ledarskapsteorier - hälsofrämjande, transformativt, resursförstärkande, positivt, delat ledarskap- i ett hållbart förändringsledarskap
Kan urskilja ett välfungerande och välmående arbetssamfund och kan analysera, tillämpa och planera metoder för att utveckla ett ansvarsfullt ledarskap och medarbetarskap
Kan relatera till och fungera enligt ett genus- och generationsmedvetet ledarskap1 | 5 | | | | | 5 SP |
SHV14HL03 |
Studerande
Kan värdera olika modeller för kvalitetsarbete inom välfärdssektorn samt hantera och självständigt utveckla ett kvalitetsarbete.
Känner teorier om förändringsarbete och säkerhet i arbete för att tillämpa dem i tjänsteutveckling inom välfärdssektorn.
Kan identifiera och beskriva exempel på sociala innovationer och entreprenörskap i välfärdssektorn samt analysera entreprenörskapets roll i förändringsarbete med utgångspunkt i teorier om sociala innovationer1 | 5 | | | | | 5 SP |
SHV14HL02 |
Studerande
Kan förklara och värdera grundläggande begrepp inom hälsoekonomi och hälsoekonomisk styrning så som effektivitet, produktivitet och ekonomiskt tänkande ur olika perspektiv
Kan beskriva budgeteringens och budgetuppföljningens grundläggande idé
Kan förklara sambandet mellan verksamhet och budget
Kan bedöma verksamheten utgående från aktuell lagstiftning och dokument som styr social- och hälsovård
Kan kritiskt analysera frågeställningar som berör arbetsavtal och arbetsförhållanden1 | 5 | | | | | 5 SP |
UL14KI | | 5 | 10 | | | | 15 SP |
Studerande
Kan identifiera, förklara och kombinera olika ledarskaps- och utvecklingsstrategier för att kreativt och effektivt utveckla och leda processer i organisationer och personalgrupper inom social- och hälsovård
Kan analysera, värdera och arbeta för en etiskt hållbar utveckling inom social och hälsovård
|
UL14KI01 |
Studerande
Bli förtrogen med personaladministrationens ramar och innehåll och kan tillämpa dem på operativ nivå i verksamheten
Kan tillämpa och analysera social- och hälsovårdsjuridik i ledning och utveckling av sitt yrkesområde
Kan kritiskt granska förhållandet mellan etik, värderingar och ledarskap på olika nivåer i organisationen
Kan motivera personal och organisera verksamhet mot en kontinuerlig kompetensutveckling
Kan värdera och utveckla en innovativ och inkluderande organisationskultur1 | | 5 | | | | 5 SP |
UL10AE02 |
Studerande
Kan tillämpa och analysera ekonomisk rapportering och ekonomiska prestationsmått
Förstår betydelsen av, kan analysera och värdera de mest centrala verktygen inom den ekonomiska styrningen
Behärskar ekonomisk kalkylering och budgetering
Kan utföra ekonomisk rapportering2 | 5 | | | | | 5 SP |
UL14KI02 |
The student is able to
- define structure, service and outcome quality and meaning of quality assurance from the different perspectives,
- identify and apply prevailing quality assessment methods and quality standards within social and health care,
- describe the most central quality management systems within social and health care,
- integrate quality assurance and quality improvement to her/his professional duties1 | | 5 | | | | 5 SP |
UL14SO | | | 5 | | | | 5 SP |
Studerande
Kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender och framtidsutsikter
Har färdigheter att bedriva samhällelig påverkan i syfte att främja befolkningens hälsa och välbefinnande
Omfattar ett hållbart framtidsorienterat och utvecklingsorienterat ledarskapsperspektiv
|
| | 5 SP |
UL10VF | | | 5 | | | | 5 SP |
Studeranden
- fördjupar och utvidgar sin teoretiska och/eller praktiska kunskap i kompetensområdena för utbildningen i utveckling och ledarskap inom social- och hälsovårdsområdet |
Lär | | 30 SP |
UL10LP | | 10 | 20 | | | | 30 SP |
Studeranden
Kan utföra ett arbetslivsrelaterat utvecklingsarbete inom social- och/eller hälsovårdens område i enlighet med vetenskapliga krav och etiska principer
Uppvisar förmåga att förbinda sig, samarbeta samt har förmåga till självkritik såväl inom arbetslivets grupper relaterade till utvecklingsarbetet samt i studiegruppen
Utvecklar ett resursförstärkande och innovativt arbetssätt i förhållande till såväl utveckling som ledarskap
Kan fungera som expert inom det egna yrkesområdet och aktivt delge resultat av sitt utvecklingsarbete i varierande professionella sammanhang
|