Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2014
Utbildning inom social- och hälsovård, Vasa (Högre YH) (90 SP)
Examensbenämning: Sjukskötare (högre YH), Hälsovårdare (högre YH), Socionom (högre YH), Barnmorska (högre YH), Bioanalytiker (högre YH) eller Röntgenskötare (högre YH)
Beräknad studietid: 3 år
Utvecklings- och ledarskaps kompetens:
Kan självständigt planera, utföra och utvärdera olika utvecklingsprojekt på den egna arbetsplatsen med hjälp av adekvata vetenskapliga metoder och synsätt.
Kan implementera forsknings- och utvecklingsprojekts resultat i vård och omsorg.
Kan utveckla verksamheten inom den egna organisationen i ett multiprofessionellt arbetsteam, samt utveckla den egna rollen som ledare och/eller medarbetare.
Kan initiera, leda och utvärdera förändringsarbete med fokus på lagar, evidens och kvalitet som krävs för att uppnå en optimalt god vård och omsorg.
Har förmåga att handleda personal och studerande.
Hälsofrämjande kompetens:
Har förmåga att kritiskt analysera, utvärdera och planera hälsofrämjande evidensbaserad vård och fungera som sakkunnig i hälsofrämjande arbete.
Kan bidra till en kontinuerlig utveckling av ett evidensbaserat hälsofrämjande vårdarbete inom special- och primärvården samt inom samhället i stort.
Har förmåga att handleda patienter/klienter i ett hälsofrämjande tänkesätt.
Avancerad klinisk kompetens:
Har avancerade kliniska färdigheter för att självständigt och i samarbete med vårdteamet kunna identifiera, bedöma och utvärdera patienters vårdbehov.
Har förmåga att göra en strukturerad klinisk undersökning av patienter samt kritiskt analysera och utvärdera patientens vårdbehov och den egna insatsen.
Har förmåga att kritiskt analysera hur sjukdomstillstånd kan påverka en patients mottaglighet för nyttiga och skadliga effekter av läkemedelsbehandling.
Har förmåga att identifiera hälsoproblem som beror på läkemedels biverkningar och samverkan.
Allmänna kompetenser
Kärnkompetenser
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
FYr | 60 SP | ||||||
SHV14FU | 10 | 5 | 15 SP | ||||
Studiehelheten syftar till att den studerande: - har förmåga att tillämpa ett vetenskapligt, evidensbaserat och etiskt förhållningssätt i sitt dagliga arbete. - kan använda teoretiska kunskaper och metoder i sitt arbete för att utveckla vården. | |||||||
SHV14FU01 | Vetenskapsteori och kunskapsutvecklingStuderande - har kännedom om de vetenskapsteoretiska resonemang som styr såväl vetenskaplig som praktisk utveckling inom ett område - har kunskap och förmåga att självständigt söka och visa förtrogenhet med teoretisk kunskap som berör området - kan använda den kunskap som litteraturen förmedlar och med hjälp av denna kunskap beskriva hur teorier kan överföras/användas i praktisk verksamhet - kan konstruktivt utvärdera eget och andras teoretiska skriftliga uppgifter 1 | 5 | 5 SP | ||||
SHV14FU02 | ForskningsmetodikStuderande - har fördjupade kunskaper i forskningsprocessen utgående från aktionsforskningens principer. - har fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper i kvalitativa och kvantitativa forsknings- och utvecklingsprocesser, samt -metoder. - har tillägnat sig ett evidensbaserat och etiskt förhållningssätt. - kan genomföra ett aktuellt arbetslivsrelaterat utvecklingsprojekt 1 | 5 | 5 | 10 SP | |||
SHV14HL | 15 | 15 SP | |||||
Studiehelheten syftar till att den studerande: - kan i sitt dagliga arbete handla i enlighet med de lagar och förordningar som styr social- och hälsovården - har beredskap att leda personer, arbetsgrupper och arbetssamfund inom hälso- och socialvård - har utvecklat ett etiskt förhållningssätt, som synliggörs i det praktiska arbetet samt i administration och ledarskapsuppgifter - har förmåga att tillsammans med arbetsteamet utveckla verksamheten på den egna arbetsplatsen - kan ta del i och leda förändringsarbete som utvecklar vårdarbetet utgående från arbetsplatsens behov - kan använda teoretiska kunskaper och metoder i sitt ledarskap för att utveckla vården. | |||||||
SHV14HL01 | Ledarskap och medarbetarskapStuderande - kan motivera ett etiskt medvetet ledarskap och kan analysera, kritiskt värdera och utveckla sitt personliga ledarskap häri - kan analysera, tillämpa och kombinera moderna ledarskapsteorier - tex hälsofrämjande, transformativt, resursförstärkande, positivt, delat ledarskap- i ett hållbart förändringsledarskap - kan urskilja ett välfungerande och välmående arbetssamfund och kan tillämpa, analysera och planera metoder för att utveckla ett ansvarsfullt ledarskap och medarbetarskap - kan relatera till och fungera enligt ett genus- och generationsmedvetet ledarskap 1 | 5 | 5 SP | ||||
SHV14HL02 | Hälsoekonomisk styrning och arbetsrättStuderande - kan förklara och värdera grundläggande begrepp inom hälsoekonomi och hälsoekonomisk styrning så som effektivitet, produktivitet och ekonomiskt tänkande ur olika perspektiv - kan beskriva budgeteringens och budgetuppföljningens grundläggande idé - kan förklara sambandet mellan verksamhet och budget - kan bedöma verksamheten utgående från aktuell lagstiftning och dokument som styr social- och hälsovård - kan kritiskt analysera frågeställningar som berör arbetsavtal och arbetsförhållanden 1 | 5 | 5 SP | ||||
SHV14HL03 | Kvalitetsutveckling och förändringsarbeteStuderande - kan värdera olika modeller för kvaltetsarbete inom välfärdssektorn samt hantera och självständigt utveckla ett kvalitetsarbete. - känner teorier om förändringsarbete och säkerhet i arbete för att tillämpa dem i tjänsteutveckling inom välfärdssektorn. - kan identifiera och beskriva exempel på sociala innovationer och entreprenörskap i välfärdssektorn samt analysera entreprenörskapets roll i förändringsarbete med utgångspunkt i teorier om sociala innovationer 1 | 5 | 5 SP | ||||
SHV14AK | 9 | 21 | 30 SP | ||||
Studiehelheten syftar till att den studerande: - har beredskap att utföra en strukturerad hälsohistoria och hälsoundersökning av patienten, samt planera, genomföra och utvärdera vården. - kan kritiskt analysera och utvärdera den egna insatsen i förhållande till evidens och en helhetsbedömning av patienten. - kan identifiera, åtgärda och utvärdera de farmakologiska hälsoproblem som uppstår i patientvården. | |||||||
SHV14AK01 | Utveckling av avancerad klinisk sjukskötarroll och -expertisStuderande - kan kartlägga och utveckla och den avancerade kliniska sjukskötarens yrkesroll - har beredskap att kritiskt analysera och utvärdera avancerade kommunikationsfärdigheter med patienter/ klienter och medarbetare - kan tillämpa modeller för reflektion som visar de komplexa helhetsbehoven och situationerna hos patienter, familj och omgivning för att öva upp förmågan till kritisk analys och utvärdering 1 | 3 | 3 SP | ||||
SHV14AK02 | Anatomi och patofysiologiStuderande - fördjupar sina kunskaper i anatomi och patofysiologi, och kan koppla kunskapen till klinisk kontext 1 | 3 | 3 SP | ||||
SHV14AK03 | Klinisk bedömning och förverkligande av vårdStuderande - har beredskap att handha patienters/klienters hälso- och sjukdomstillstånd, genom adekvat anamnes, statusbedömning och behandling - kan utföra strukturerad hälsohistoria samt kritiskt analysera och utvärdera densamma - kan utföra en strukturerad undersökning av patienten/klienten samt kritiskt analysera och utvärdera den egna insatsen - behärska de nyckelfärdigheter som krävs för diagnostik och kliniska beslut - kan tillämpa beslutsmodeller för att göra differentialdiagnoser och ge därpå följande evidensbaserad vård samt kritiskt analysera och utvärdera densamma - kan ta ansvar för patientens/klientens hälso- och sjukdomstillstånd - har beredskap undervisa och handleda patienter/klienter 1 | 3 | 6 | 9 SP | |||
SHV14AK04 | Klinisk farmakologiStuderande - kan redogöra för farmakodynamiska och farmakokinetiska principer, samt generella verkningsmekanismer för läkemedel på molekylär och cellulär nivå. - kan redogöra för och dra slutsatser av individuella variationer, interaktionsmekanismer och biverkningar hos läkemedelssubstanser. - kan redogöra för verkningsmekanismer på molekylär nivå, samt redogöra för effekter, användningsområde och biverkningar för olika läkemedelsgrupper. - kan relatera farmakologiska verkningsmekanismer med behandling av patologiska tillstånd. - har beredskap att utvärdera den eventuella nyttan av och risken med multipel läkemedelsanvändning (polyfarmaci) - har beredskap identifiera hälsoproblem som beror på läkemedels biverkningar och samverkan - har beredskap att tillämpa olika pedagogiska teorier vid undervisning av patienter som blir ordinerade läkemedel 1 | 10 | 10 SP | ||||
SHV14AK05 | Verksamhetsförlagda studierStuderande - kan handha patienters/klienters hälso- och sjukdomstillstånd, genom adekvat anamnes, statusbedömning och behandling - kan undervisa och handleda patienter/klienter - har beredskap att skapa och uppehålla effektiva relationer med patienter/klienter och kolleger - har beredskap klarlägga den avancerade kliniska sjukskötarens yrkesroll 1 | 5 | 5 SP | ||||
SHV14UL | 10 | 20 | 30 SP | ||||
Studiehelheten syftar till att den studerande: - kan leda och utveckla verksamheten inom social- och hälsovård i enlighet med yrkesområdets kvalitetsrekommendationer - kan aktivt stöda och handleda innovativa processer, i syfte att utveckla verksamhetsområdet i enlighet med de krav som stipuleras i styrdokument för social- och hälsovård samt förmåga att utvärdera och analysera medarbetarnas kompetens och skapa balans mellan professionellt kunnande och arbetsteamets autonomi - kan i enlighet med dagens krav på personalledning och utveckling, i sin personalstrategiska profilering utgå från human resource- tänkande, vilket betonar personalen som organisationens viktigaste resurs | |||||||
SHV14UL01 | Ledarskapets idéStuderande - kan analysera egna känslor och reaktioner i samspelet mellan medarbetarna - kan tillämpa den egna värdegrunden och människosynen, som reflekteras i handlingar - kan särskilja individens behov och önskningar för att denne ska uppnå högre grad av välbefinnande - kan hantera och förebygga konflikter och stress 1 | 4 | 4 SP | ||||
SHV14UL02 | LedarskapsmetodikStuderande - kan förstå individen och den dynamik som uppstår inom en grupp - har utvecklats till professionella ledare med beredskap att ta ansvar och utöva sin maktposition när situationen så kräver - kan kritiskt analysera det dagliga arbetet - är väl förtrogen med aktuell forskning inom ämnesområdet ledarskap och administration 1 | 4 | 4 SP | ||||
SHV14UL03 | Ledarskapets särdrag inom offentliga sektornStuderande - är väl förtrogen med vad ansvar och befogenheter innebär för ledare på olika nivåer - kan utveckla och leda medarbetare i harmoni med de särdrag som finns inom den offentliga sektorn - har förmåga att som operativ chef främja samarbetet till den politiska ledningen 1 | 2 | 2 SP | ||||
SHV14UL04 | Hälsoekonomisk styrning och prestationsmätningStuderande - kan förklara och tillämpa styrprocesser och mekanismer i sitt arbete - kan bygga kalkylmodeller som underlag för beslut och åtgärder - har fördjupade insikter i den offentliga sektorns ekonomistyrning - kan redogöra för centrala begrepp och processer inom ämnesområdet hälsoekonomi 1 | 4 | 4 SP | ||||
SHV14UL05 | Budget och budgeteringStuderande - kan självständigt göra upp enhetens budget inom givna budgetramar - kan analysera och tolka ekonomiska resultat och kalkyler - har fördjupade insikter i budgeteringsprocessen som helhet 1 | 3 | 3 SP | ||||
SHV14UL06 | Tillsyn och övervakning inom social- och hälsovårdStuderande - förstår betydelsen av tillsyn och övervakning av verksamhet inom social- och hälsovård samt har förutsättningar att utveckla verksamheten i enlighet givna rapporter - känner väl till det rättsliga förfarandet inom social- och hälsovård - kan tillämpa de i lag stadgade principer och föreskrifter för klient/patient vårdande verksamhet samt har förmåga att handleda medarbetare i frågor som berör klientens/patientens rättskydd 1 | 3 | 3 SP | ||||
SHV14UL07 | Innovation och utvecklingStuderande - kan fungera som ledare med framtidsvisioner - kan i sitt arbete tillämpa innovativa utvecklingsmetoder - kan inspirera och motivera medarbetare till nytänkande och därmed utveckla sig själv och medarbetare till högre grad av välbefinnande i det dagliga arbetet - kan tillämpa väl anpassade kvalitetsledningssystem 1 | 5 | 5 SP | ||||
SHV14UL08 | Att arbeta i projekt utgående från ett innovativt närmelsesättStuderande - har förmåga till nyskapande genom att använda sig av innovativa projekt - kan motivera mervärdet av kreativa arbetsmetoder för individen och organisationen - kan samordna olika individer inom grupper och projekt 1 | 5 | 5 SP | ||||
Lär | 30 SP | ||||||
LÄR | 15 | 15 | 30 SP | ||||
Studiehelheten syftar till att den studerande: - har tillägnat sig utmärkta kunskaper i forskningsprocessen utgående från aktionsforskningens principer och har förmåga att självständigt, under handledning, tillämpa dessa principer i sitt lärdomsprov - har förmåga att på ett innovativt sätt definiera centrala problem/framtida utmaningar inom vården i sin region - har tillägnat sig utmärkta kunskaper i hur man planerar, utför och utvärderar ett centralt problem och framtida utmaning i form av ett utvecklingsarbete - kan att tillämpa forskningsetiska principer i sitt utvecklingsarbete - kan kritiskt granska och utvärdera sitt utvecklingsarbete - kan implementera sitt utvecklingsarbete i vården. |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen