Gru | | 45 SP |
FEÅ13FE | | 5 | | | | | 5 SP |
Studeranden känner till olika former av företagsverksamhet. Han/hon kan identifiera och redogöra för företagets olika funktioner samt definiera grundläggande företagsekonomiska begrepp. Studeranden vet hur man grundar och driver ett företag. Studerande utvecklar ett entreprenöriellt förhållningssätt. |
FEÅ13NE | | 5 | | | | | 5 SP |
Studeranden
- förstår betydelsen av en samhällsekonomisk helhetssyn i företagens verksamhet
- känner till de centrala nationalekonomiska begreppen och teorierna samt särdragen inom den internationella ekonomin. |
FEÅ13GB | | 5 | | | | | 5 SP |
Studerande har grundläggande kunskaper i bokföring och uppgörande av bokslut enligt Bokföringslagen och - förordningen i Finland. |
FEÅ13KK | | 5 | | | | | 5 SP |
Studerande har grundläggande kunskaper i intern redovisning som omfattar främst kalkylering och budgetering. |
FEÅ13EM | | 5 | | | | | 5 SP |
Studerande
- kan utnyttja matematik för att göra upp ekonomiska kalkyler och till att utföra index- och valutaberäkningar
- kan utföra ekonomiska beräkningar med hjälp av kalkylprogram
- kan läsa statistik samt förhåller sig kritiskt till materialet
- kan utnyttja statistik i sina studier
- använder datorn vid statistiska beräkningar |
FEÅ13IB | | 5 | | | | | 5 SP |
Studerande
- kan använda skolans IT-tjänster och utnyttja de verktygsprogram som behövs i studier och arbete för att sammanställa skriftliga arbeten, analysera data och rapportera projekt.
- behärskar grunderna i databashantering och kan skapa och upprätthålla hemsidor |
FEÅ13GP | | 5 | | | | | 5 SP |
Studerande känner till det finländska rättssystemet och individens rättsskydd såsom integritetsskydd, konsumenträttigheter och rättigheter och skyldigheter i olika avtalssituationer. |
FEÅ13GM | | 5 | | | | | 5 SP |
Studeranden
- förstår och kan utnyttja principerna för en kundorienterad verksamhet
- innehar fördjupat affärskunnande i marknadsföring
- kan utveckla affärsprocesser
- kan tillämpa företagsekonomiska teorier för innovativ problemlösning |
FEÅ13OL | | 5 | | | | | 5 SP |
"Studeranden
- har tillägnat sig en övergripande bild av hur organisationer fungerar
- kan använda sig av de begrepp, termer och verktyh som är centrala för analys och förståelse av organisationer
- känner till ledarskapets olika uppgifter och former i förhållande till individ, team och organisation
- vet vad det innebär att leda människor och kan använda sig av olika metoder för konflikthantering och kommunikation"
|
Yrk | | 110 SP |
FEÅ13MM | | | | 5 | | | 5 SP |
Studeranden
- känner till de drivkrafter som ligger bakom ett företags miljöarbete och övergripande miljöstrategier
- är orienterad i olika sätt att se på ekologisk hållbarhet, ekologisk etik och liknande begrepp i relation till ekonomisk tillväxt
- känner till och kan tillämpa miljöledningssystem
- har grundläggande kunskaper om miljörätt och förmåga att tillämpa de centrala rättsreglerna inom ämnet |
FEÅ13BP | | | 10 | | | | 10 SP |
Studerande vet hur ett bokslut skall konstrueras för att det skall motsvara de krav som lagstiftningen i Finland ställer. |
FEÅ13BA | | | 5 | | | | 5 SP |
Studerande känner till förfarandet och betydelsen av bokslutsanalys och kan tolka resultaten av en bokslutsanalys. |
FEÅ13ES | | | 5 | | | | 5 SP |
Studerande kan bedöma lönsamhet och planera resultat samt bygga upp ett ekonomiskt styrsystem. |
FEÅ13UK | | | | 5 | | | 5 SP |
"Studeranden
- kan planera, organisera och utveckla kundrelationer
- kan lyssna till kunder och kan presentera budskap skriftligt, muntligt och visuellt genom att utnyttja olika kommunikationsstilar
- behärskar kommunikationssituationer vid kundmöten
- förstår principerna för en lönsam kundrelation
- utvecklar beredskap att leda kundrelationer "
|
FEÅ13TD | | | | 5 | | | 5 SP |
Studeranden - känner till särdragen för tjänsteproducerande (små) företag
- kan utforma tjänsteerbjudanden och utveckla tjänster
|
FEÅ13PN | | | | 5 | | | 5 SP |
"Studeranden
- känner till huvudprinciperna för hur organisationer och kunder organiseras i nätverk
- har beredskap att leda partnerskap och nätverk
- kan lära sig med andra och dela med sig kunskap i sitt nätverk
- klarar av ständig förändring och förmår se och utnyttja olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter
- förstår kulturskillnader och kan samarbeta med personer från andra kulturer"
|
FEÅ13FK | | | | | 5 | | 5 SP |
Studerande lär sig betrakta företagets penningsituation på kort och lång sikt ur finansiärens synvinkel samt bekantar sig med kapitalmarknaden. |
FEÅ13BB | | | 5 | | | | 5 SP |
Studeranden
- förstår budgeteringens roll i genomförandet av företagets strategi
- kan göra upp budgeter
- kan analysera budgetutfall och förbereda beslutsunderlag utgående från dessa
|
FEÅ13HA | | | 5 | | | | 5 SP |
Efter avslutad kurs har studerande breddat och fördjupat de juridiska kunskaperna inom området affärsjuridik. Studerande har förmåga att analysera och praktiskt lösa juridiska problem av ekonomisk natur. |
FEÅ13MH | | | 5 | | | | 5 SP |
Studeranden
- vet hur organisering och ledning av personalresursen hänger ihop med företagets verksamhet, mål och strategi
- kan analysera olika organisationers personalstrategi i förhållande till organisationens mål och verksamhet
- känner till olika personalutvecklingsprocesser och belöningssystem
|
FEÅ13SR | | | | 5 | | | 5 SP |
Studerande kan använda och tolka den grundläggande lagstiftningen gällande beskattning i Finland. |
FEÅ13AR | | | | 5 | | | 5 SP |
Studerande vet vad arbetsrätt innebär i praktiken och har tillräckliga kunskaper för att undvika vanliga misstag i samband med vardagliga personalfrågor vid företaget och vet i vilka situationer experter bör kontaktas. |
FEÅ13FM | | | | 5 | | | 5 SP |
Studerande lär sig grundläggande begrepp för forskningsmetodik och bekantar sig med kvantitativa och kvalitativa metoder i företagsekonomisk forskning. |
FEÅ13MA | | | 5 | | | | 5 SP |
Studerande
- förstår växelverkan mellan företaget och dess omvärld
- kan analysera marknaden och förstår hur resultatet kan användas i marknadsplaneringen
- har insyn i olika marknadsundersökningsmetoder
|
FEÅ13FS | | | | 5 | | | 5 SP |
Studeranden
- förstår betydelsen av strategival för att driva och utveckla ett företag
- förstår småföretagets speciella problem |
FEÅ13UP | | | | 5 | | | 5 SP |
Studeranden
- fördjupar sina kunskaper i företagsverksamhet med betoning på regionalt företagande
- utvecklar sin förmåga att analysera, utreda, organisera och lösa problem
- kan leda projekt och samarbeta i team
|
FEÅ13SP01 | | | | | | | 20 SP |
|
FEÅ13SP01 |
Studeranden
- har kunskap om organisationskommunikation och har fördjupat sin kommunikativa kompetens med avseende på arbetslivet
- kan delta i och arbeta med ett företags/en organisations kommunikation och förstår kommunikationens betydelse för organisationens framgång | | 5 | | | | 5 SP |
FEÅ13SP02 |
Studeranden
- behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna inom sitt eget område
- förstår kommunikationens betydelse och skapar aktivt relationer till såväl inre som yttre intressenter också inom den globala affärsmiljön.
- kan delta i och arbeta med ett företags kommunikation och förstår kommunikationens betydelse för företagets framgång.
- kan skriva olika texter som ingår i affärskommunikation
- kan inhämta material ur aktuella källor, vetenskapliga texter, samt gruppera materialet, skriva rapporter och marknadsföringsbrev till olika målgrupper samt presentera både skriftligt och muntligt1 | | 5 | | | | 5 SP |
FEÅ13SP03 |
Den studerande
- kan på ett ledigt och professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt
i affärslivet, behärskar branschspecifik terminologi och fraser
- förstår innehållet i och kan inhämta kunskap ur aktuella artiklar och vetenskaplig text inom eget yrkesområde.
- kan beakta kulturella skillnader i internationella sammanhang1 | 5 | | | | | 5 SP |
FEÅ13SP04 |
Studeranden
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt i vanliga situationer i arbetslivet
-har kännedom om de viktigaste elementen i språkets struktur och kan tillämpa dessa i vanliga praktiska situationer i arbets- och vardagsmiljö
- har beredskap att klara av vanlig muntlig och skriftlig kommunikation i olika situationer i företaget
- kan tillgodogöra sig även mera områdesspecifik text, artiklar, mm. på allmän yrkesnivå. | | | 5 | | | 5 SP |
Val | | 10 SP |
Pra | | SP |
| | | | | | | 30 SP |
Studerande
- kan formulera sina inlärningsmål och planera arbetsuppgifter
- kan organisera sin verksamhet
-kan fungera självständigt i olika arbetsgemenskaper och kan initiera egna utvecklingsförslag
- känner till olika verksamhetsformer i företag och organisationer
- är medveten om sitt ansvar i relation till en hållbar utveckling på arbetsplatsen
- kan tillämpa de kompetenser han erhållit under studietiden
- har bildat egna nätverk och kontakter för sina egna framtida yrkesbehov
- kan dokumentera och utvärdera sin arbetsinsats i relation till tidigare erfarenheter och teoretiskt kunnande |
FE10PR01 | | 10 | | | | | 10 SP |
FE10PR02 | | | 10 | | | | 10 SP |
FE10PR03 | | | | 10 | | | 10 SP |
Lär | | 15 SP |
| | | | | 15 | | 15 SP |
Studerande
- kan tillämpa sina praktiska och teoretiska kompetenser på aktuella problemställningar inom det egna yrkesområdet
- kan ansvara och redogöra för val av metoder vid genomförandet av uppdrag eller projekt
- kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser
- har kritisk och analytisk förmåga
- kan påvisa sin yrkeskompetens |