Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2013
Sociala området, Åbo (210 sp)
Examen: YH-examen inom hälsovård och det sociala området
Examensbenämning: Socionom (YH)
Beräknad studietid: 3,5 år
Examensbenämning: Socionom (YH)
Beräknad studietid: 3,5 år
Allmänna kompetenser
Kärnkompetenser
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 36 SP | ||||||
SOÅLK | 12 | 3 | 15 SP | ||||
Lärande - Studerande har färdigheter att studera på högskolenivå och kan använda sig av tillgängliga läranderesurser Kommunikation och interaktion - Studerande har förmåga att söka och förstå information och kunskap på svenska, finska och engelska samt kan tillämpa dessa i det egna yrkesområdet Hållbar utveckling - Studerande känner till principerna för hållbar utveckling | |||||||
YH10IN01 | Introduktion til yrkeshögskolestudierStuderande - känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil - reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke - kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer - känner till undersökningsprocessen - kan söka och kritiskt värdera information - kan planera, genomföra och evaluera processer - kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering - kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund 1 | 6 | 6 SP | ||||
YH10SV01 | SvenskaStuderande - kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav. - känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem. - är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning. 1 | 3 | 3 SP | ||||
YH10FI01 | FinskaStuderande - kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter. - behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling. - skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt. 1 | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaStuderande - kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet - har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur - förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt - är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SP | 21 | 21 SP | |||||
Hållbar samhällsvetenskaplig orienteringsgrund - Studerande har kunskap om samhällets uppbyggnad ur ett sociologiskt och socialpolitiskt perspektiv, samt ser människans livsvillkor i vardagen och har kunskap i socialpedagogikens grunder. Professionellt klientarbete - Studerande har kunskap om socionomens yrkesområde och värdegrund och har grundläggande kunskaper i klientprocessen samt i mångprofessionellt arbetssätt. | |||||||
UOSHÅ10MY01 | Det mångprofessionella yrkesområdetStuderande - Har grundläggande kunskaper om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp - Har kunskaper i mångprofessionellt samarbete inom branschen - Känner till yrkesområdets historia och utveckling - Inser betydelsen av yrkesetiken och känner till grunderna i professionellt förhållningssätt 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SP01 | Grunder i sociologiStuderande - Har kunskaper i sociologins grundbegrepp. - Har kunskaper i sociologins grundläggande teorier. 1 | 3 | 3 SP | ||||
UOSHÅ10SL01 | Service och lagstiftning inom social- och hälsovårdStuderande - Har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning - Känner till sitt professionella ansvar och kan handleda i frågor som gäller klientens eller patientens ställning och rättigheter inom social- och hälsovård - Har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, system och organisering 2 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SP02 | Grunder i socialpolitik och social serviceStuderande - Har kunskap om samhällets uppbyggnad och utveckling ur ett socialpolitiskt perspektiv - Har kunskaper om hur den sociala servicen förverkligas i vardagen 1 | 6 | 6 SP | ||||
SOÅ10SP03 | Grunder i socialpedagogikStuderande - Har kunskaper i socialpedagogikens teorier och socialpedagogiskt arbete. 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SP04 | Professionell interaktionStuderande - Har kunskaper i den professionella interaktionens dimensioner och klientprocessen. - Utvecklar ett etiskt hållbart förhållningssätt i relation till individ och samhälle 1 | 3 | 3 SP | ||||
Yrk | 114 SP | ||||||
Profilering Socialpedagogiskt arbete | |||||||
SOÅ10RE | 24 | 24 SP | |||||
Hållbar samhällsplanering - Studerande kan analysera barns, ungas och familjers verksamhets- och livsmiljöer utgående från ett hållbart perspektiv Barn- och familjecentrerat arbetssätt - Studerande kan utgående från social hållbarhet tillämpa barn- och familjeperspektivet inom det sociala servicesystemet Servicehandledning - Studerande kan servicehandledning inom det sociala servicesystemet för barn, unga och familjer Fostringsgemenskap - Studerande kan arbeta enligt principerna för fostringsgemenskap Pedagogisk planering - Studerande kan planera, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet för barn och unga Kreativt och kulturellt metodkunnande Studerande kan tillämpa kulturella och kreativa metoder i resursförstärkande socialpedagogiskt arbete bland barn, unga och familjer | |||||||
SOÅ10RE06 | Barnets och den ungas utvecklingStuderande - Har kunskap om barns och ungas tillväxt och utveckling - Har ett resiliensförstärkande perspektiv på barns och ungas utveckling 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RE08 | SmåbarnsfostranStuderande - Kan tillämpa styrdokumenten inom småbarnsfostran - Behärskar centrala metoder inom småbarnsfostran - Kan planera, genomföra och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för barn - Kan identifiera barns och familjers resurser och behov av stöd samt kan servicehandledning för barn och familjer 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RE10 | Socialpedagogiskt arbete bland ungaStuderande - Känner till livsvillkoren för unga - Kan tillämpa styrdokumenten inom socialpedagogiskt arbete bland unga - Kan planera, genomföra och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för unga - Kan identifiera ungas resurser och behov av stöd. 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RE11 | Kreativ och kulturell verksamhet bland barn och ungaStuderande - Kan arbeta kreativt och kulturellt bland barn och unga - Har färdigheter i musik, skapande verksamhet, lek och rörelse - Kan beakta hållbarhetsaspekter i kreativ och kulturell verksamhet 1 | 3 | 3 SP | ||||
UOSHV10HU01 | Hållbar utvecklingStuderande - Känner till att HU omfattar en ekologisk, ekonomisk, teknisk, social och kulturell aspekt som alla är beroende av varandra - Förstår att framtida möjligheter till överlevnad och ett gott liv är beroende av ett hållbart nyttjande av natur, människor och miljö - Kan beakta de ekologiska, sociala och kulturella aspekterna av hållbar utveckling samt tillgänglighetsaspekter i all sin verksamhet och verka i den egna arbetsgemenskap på ett hållbart sätt - Kan ta ansvar för att medverka till en globalt hållbar samhällsutveckling 2 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RE12 | Praktik: Resursförstärkande socialpedagogiskt arbete bland barn, unga och familjerStuderande - Kan fungera professionellt i mötet med barn, unga och familjer - Kan planera, genomföra och utvärdera socialpedagogisk verksamhet bland barn, unga och familjer - Kan identifiera hållbar utveckling i verksamhetsmiljöer 1 | 9 | 9 SP | ||||
SOÅ10SH | 23 | 23 SP | |||||
Resursförstärkande miljöplanering - Studerande kan stöda individers nätverk för att främja och upprätthålla funktionsförmåga och arbetar för en tillgänglig och trivsam verksamhetsmiljö Servicehandledning - Studerande kan tillämpa servicehandledning i klientprocessen Handledning - Studerande har förmåga att handleda individer i olika åldrar och med funktionshinder i vardagen utgående från den socialpedagogiska orienteringsgrunden Omvårdnad - Studerande har grundläggande kunskaper i omvårdnad och läkemedelshantering Kommunikation i klientarbetet - Studerande har förmåga till situationsanpassad kommunikation i klientarbetet | |||||||
SOÅ14SH01 | Senior- and Elderly CareStuderande - Har kunskaper om livet som senior och äldre och åldrandets olika dimensioner - Har kunskaper om sociala serviceformer för seniorer och äldre - Har kunskap om handledning inom service för seniorer och äldre 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SH03 | Resursförstärkande äldreomsorgStuderande - Utvecklar ett förhållningssätt som beaktar äldre personers individualitet och delaktighet - Kan planera, genomföra och utvärdera resursförstärkande sociokulturella och aktiverande metoder inom äldreomsorg 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SH04 | Socialpedagogikens tillämpningarStuderande - Har kunskaper om socialpedagogiska verksamhetsprinciper - Kan tillämpa funktionella metoder i grupp för olika klientgrupper - Har förmåga att befrämja klienters delaktighet 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SH05 | Socialpedagogiskt arbete bland personer med funktionshinderStuderande - Har grundläggande kunskaper om olika funktionshinder - Har förmåga att förstå och analysera behov, livsvillkor och vardagslivets utmaningar hos barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder - Har förmåga att arbeta med och leda klientprocesser - Har etisk kompetens i mötet med personer med funktionshinder 1 | 6 | 6 SP | ||||
SOÅ10SH06 | Alternativ och kompletterande kommunikationStuderande - Känner till olika kommunikationshjälpmedel - Kan handleda individer till service i alternativ och kompletterande kommunikation 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SH08 | Omvårdnadens grunder och läkemedelsbehandlingStuderande - Kan grunderna i omvårdnad - Kan beakta i sitt arbete säkerhetsprinciper och kan förebygga olyckor. - Kan arbeta ergonomiskt - Kan grunderna i läkemedelsbehandling och farmakologi. 1 | 5 | 5 SP | ||||
SOÅ10RS | 36 | 6 | 42 SP | ||||
Etiskt förhållningssätt - Studerande kan reflektera kring maktbalansen mellan klient och professionell och se sig själv som en jämlik aktör i mötet med klienter och deras anhöriga Mångkulturellt klientarbete - Studeranden kan beakta kulturell mångfald i klientarbetet Socialt hållbart klientarbete - Studerande kan utföra situationsanpassat socialt arbete bland utsatta klienter och klientgrupper samt kan tillämpa resursförstärkande metoder både i förebyggande och rehabiliterande syfte Mångprofessionell servicehandledning - Studerande kan i samarbete med klienter, deras anhöriga och andra yrkesgrupper handleda i välfärdstjänster | |||||||
SOÅ10RS01 | Kulturell mångfald och mångkulturellt arbeteStuderande - Har kunskaper om och förståelse för mänsklig social diversitet och jämställdhet - Har kunskaper om invandrare och invandringsprocessen - Kan arbeta inom mångkulturellt klientarbete 1 | 5 | 5 SP | ||||
SOÅ10RS04 | Perspektiv på sociala problem och socialt arbeteStuderande - Har kunskaper om sociala problem och socialt arbete - Kan identifiera och kartlägga sociala problem och utsatthet i klientarbetet - Känner till den egna yrkesrollens krav och möjligheter inom det sociala arbetet 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RS05 | Missbruks- och mentalvårdStuderande - Har kunskaper om missbruksproblematik och psykisk ohälsa - Kan handleda i missbruks- och mentalvårdens servicesystem - Kan identifiera och göra situationsbedömningar med klienter i behov av missbruks- och mentalvård och kan tillämpa metoder för tidigt ingripande - Kan planera och arbeta enligt resursförstärkande metoder i samarbete med klienter och deras anhöriga och med andra yrkesgrupper inom missbruks- och mentalvården 1 | 6 | 6 SP | ||||
SOÅ14RS01 | Crisis WorkStuderande - Har kunskaper om traumatiska kriser och deras inverkan på individen och omgivningen - Kan stöda klienter som genomgår en traumatisk kris - Känner till beredskapsplanering inom det sociala området 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RS07 | Barnskydd, ungdomsvård och familjearbeteStuderande - Kan identifiera risker i barns och familjers vardag och livsmiljöer - Kan arbeta resursförstärkande inom barnskyddets serviceformer 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RS08 | KriminalvårdStuderande - Har kunskaper om kriminellt beteende - Har kunskaper om brottspåföljdsverkets och tredje sektorns stödformer för personer med kriminellt beteende - Känner till kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter - Har ett etiskt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom kriminalvården. 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RS09 | Sysselsättningsstödjande verksamhetStuderande - Har kunskaper om arbetslöshet och sociala risker kopplade till arbetslöshet - Kan handleda klienter inom sysselsättningsstödande verksamheter - Kan grunderna i arbetsmarknadshandledning och förmånshandläggning 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RS10 | Praktik: Socialpedagogisk servicehandledning och socialt arbeteStuderande - Fördjupar sina kunskaper om klienter i behov av social servicehandledning, rehabilitering eller psykosocialt stöd - Kan göra risk- och resursbedömningar och planera tillsammans med klienter - Kan använda resursförstärkande metoder med klienter och andra yrkesgrupper - Utvecklar ett professionellt förhållningssätt 1 | 16 | 16 SP | ||||
SOÅ10UL | 25 | 25 SP | |||||
Socialt hållbart ledarskap - Studerande kan fungera som förman i ett arbetssamfund och har ett ansvarsfullt och socialt hållbart förhållningssätt till ledarskap och kan leda sig själv och utveckla sina färdigheter i resultat- och utvecklingsinriktat arbete Etiskt förhållningssätt - Studerande kan uttala ett eget etiskt förhållningssätt och befäster förmågan att bevaka det egna yrkesområdet i teori och praktik Mångprofessionellt arbetssätt - Studeranden kan tillämpa yrkesområdets expertis i mångprofessionella nätverk. Samhällig påverkan - Studerande har beredskap att hantera och använda media och social media som ett arbetsredskap Visions- och trendmedvetenhet - Studerande kan skapa scenarier och se trender i samhällsutvecklingen | |||||||
SOÅ10UL01 | Ledarskap inom det sociala områdetLedarskap inom det sociala området 3 sp Studerande - Har kunskaper i ledarskap och färdigheter att leda ett arbetssamfund - Kan använda och tillämpa central lagstiftning och kollektivavtal inom det sociala området - Har färdigheter i ekonomi- och personalförvaltning - Kan förverkliga säkerhetsplanering för medarbetare och klienter ur ett trygghets- och trivselperspektiv 1 | 3 | 3 SP | ||||
UOSHÅ10ML01 | Ledarskap inom mångprofessionell social- och hälsovårdLedarskap inom mångprofessionell social- och hälsovård 3 sp Studerande - Kan sakkunnigt representera och argumentera utgående från sitt yrkesområde i mångprofessionella arbetsteam - Kan arbeta för och utveckla en klient och patientcentrerad arbetskultur - Har förmåga att beakta förändringsbehov i vård- och servicekedjan 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10UL02 | Arbetsplatsförlagda studier i förmans- och ledarskapStuderande - Kan identifiera verksamheters funktion, mål och visioner samt utvecklingsbehov och strategier - Kan tillämpa arbets- och kollektivavtal och arbetarskyddslagstiftning inom yrkesområdet - Känner till vad förmanskap, personalförvaltning samt säkerhetsplanering innebär - Kan använda IT och dokumentationsprogram inom det sociala området - Kan fungera i ett multiprofessionellt samarbete - Kan definiera utvecklingsbehov i sitt eget ledarskap 1 | 10 | 10 SP | ||||
SOÅ10UL03 | YrkesetikStuderande - Fördjupar sig i yrkesområdets etiska värdegrund samt formulerar sitt personliga, yrkesetiska förhållningssätt - Omfattar det sociala områdets etiska praxis 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10UL04 | Aktuell forskning och utvecklingsverksamhet inom det sociala områdetStuderande - Känner till aktuell teoretisk forskning inom det sociala området - Fördjupar sig i aktuella lokala, regionala, nationella och internationella forsknings- och utvecklingsprojekt inom det sociala området 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10UL05 | Sociala medierStuderande - Kan använda sociala medier för opinionsbildning och samhällelig påverkan - Kan använda sociala medier som resursförstärkande metod i det socialpedagogiska arbetet 1 | 3 | 3 SP | ||||
30 SP | |||||||
Profilering Socialpedagogiskt arbete | |||||||
SOÅ10RF | 30 | 30 SP | |||||
Professionell utveckling - Studerande kan genom handledning utveckla sin egen yrkesidentitet och sina verksamhetsförutsättningar Forskning och utveckling - Studeranden kan utveckla resursförstärkande yrkespraxis inom det sociala området Mångprofessionellt arbetssätt - Studerande kan verka för barns och familjers bästa i mångprofessionella nätverk Barn- och familjecentrerat arbetssätt - Studerande kan utgående från barnet och familjen planera, förverkliga och utvärdera stödåtgärder Fostringsgemenskap - Studerande kan arbeta enligt principerna för fostringsgemenskap bland barn och familjer med särskilda behov Resursförstärkande metodkunnande Studerande kan situationsanpassa metoder i resursförstärkande socialpedagogiskt arbete bland barn och familjer | |||||||
UOÅ10FM01 | ForskningsmetodikStuderande - Kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensarbetsprocessen och i projekt - Kan tillämpa forskningsetik i forsknings och utvecklingsprocesser - Kan förstå och tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder - Kan granska och analysera vetenskaplig text och se sambandet mellan forskning och praktisk utvecklingsverksamhet - Kan använda sig av evidensbaserad kunskap 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RE01 | ArbetshandledningStuderande - Har motivation att utvecklas i sitt arbete och utveckla sin yrkeskunskap - Har förmåga att ta till sig arbetshandledning som en del av sin professionella utveckling - Utvecklar sin förmåga att handleda yrkesverksam personal och studeranden både individuellt och i grupp. 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RE02 | SmåbarnsfostranStuderande - Har fördjupade kunskaper i socialpedagogiskt arbete bland barn och kan stöda barns och familjers delaktighet - Kan samarbeta barndagvård, förskola och skola - Har ett reflektivt och utvecklingsinriktat arbetssätt inom barndagvården - Har färdigheter i dokumentation 1 | 4 | 4 SP | ||||
SOÅ10RE03 | Barn och familjer med särskilda behovStuderande - Kan identifiera barns behov av särskilt stöd i vardagen samt kan tillämpa ett socialpedagogiskt arbetssätt i arbetet bland barn och familjer med särskilda behov - Kan tillämpa ett mångkulturellt arbetssätt inom småbarnsfostran - Har färdigheter att arbeta i mångprofessionella nätverk och i samarbete med barnet och familjen planera, förverkliga och utvärdera stödåtgärder 1 | 4 | 4 SP | ||||
SOÅ10RE04 | Resursförstärkande metoder bland barn och familjerStuderande - Kan använda resursförstärkande metoder i socialpedagogiskt arbete bland barn och familjer - Kan utveckla och tillämpa kreativa och innovativa metoder för att stärka resiliens hos barn 1 | 6 | 6 SP | ||||
SOÅ10RE05 | Praktik:Resursförstärkande socialpedagogiskt arbete bland barn och familjerStuderande - Kan arbeta i mångprofessionella nätverk - Kan använda situationsanpassade metoder i resursförstärkande socialpedagogiskt arbete bland barn och familjer - Kan utveckla och använda metoder för att stärka resiliens hos barn - Kan arbeta barn- och familjecentrerat bland barn och familjer med särskilda behov - Har ett reflektivt och utvecklingsinriktat arbetssätt 1 | 10 | 10 SP | ||||
SOÅ10SS | 30 | 30 SP | |||||
Professionell utveckling - Studerande kan genom handledning utveckla sin egen yrkesidentitet och sina verksamhetsförutsättningar Forskning och utveckling - Studeranden kan utveckla resursförstärkande yrkespraxis inom det sociala området Kulturell förståelseram - Studerande förstår olika samfunds verksamhetsförutsättningar och kultur och kan skapa en känsliga av delaktighet Samhällelig påverkan - Studerande kan ingå i olika medborgar- och myndighetsnätverk och kan bidra med sitt kunnande Intervention och aktion - Studerande kan genom resursförstärkande metoder befrämja individers förmåga att utöva ett fullvärdigt medborgarskap | |||||||
UOÅ10FM01 | ForskningsmetodikStuderande - Kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensarbetsprocessen och i projekt - Kan tillämpa forskningsetik i forsknings och utvecklingsprocesser - Kan förstå och tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder - Kan granska och analysera vetenskaplig text och se sambandet mellan forskning och praktisk utvecklingsverksamhet - Kan använda sig av evidensbaserad kunskap 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SS01 | Samhällsinriktat socialpedagogiskt arbete i mångkulturella miljöerStuderande - Har förmåga att kritiskt granska sociala kategoriseringar och identifiera strukturer som skapar ojämlikhet - Kan identifiera servicebehov hos olika invånargrupper - Har kunskaper om samhällsinriktat socialpedagogiskt arbete - Har en kulturell förståelseram för analys av sociala problem och utanförskap samt har färdigheter att planera och genomföra preventiva insatser och sociala interventioner för olika invånargrupper i lokalsamhället - Kan använda resursförstärkande metoder för att aktivera invånare i ett lokalsamhälle 1 | 8 | 8 SP | ||||
SOÅ10SS02 | Socialpedagogisk gerontologi med seniorer och äldreStuderande - Har kunskaper om den tredje och fjärde åldern i individens livscykel i mångkulturella miljöer - Har kunskaper socialpedagogik för den tredje ålder och kan tillvarata de äldres resurser i samhällsinriktat arbete och arbeta för medborgarinflytande - Har färdigheter att stöda äldre med särbehov i samarbete med anhöriga och professionella inom äldreomsorgen - Kan tillämpa handledning inom service för seniorer och äldre - Har färdigheter i utvecklingsinriktat och resursförstärkande arbetssätt i arbetet inom seniorverksamhet och äldre omsorg - Har kunskaper i kvalitetsarbete inom socialpedagogisk gerontologi 1 | 6 | 6 SP | ||||
SOÅ10SS03 | ArbetshandledningStuderande - Har motivation att utvecklas i sitt arbete och utveckla sin yrkeskunskap - Har förmåga att ta till sig arbetshandledning som en del av sin professionella utveckling - Utvecklar sin förmåga att handleda yrkesverksam personal och studeranden både individuellt och i grupp 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SS04 | Praktik: Samhällsinriktat socialpedagogiskt arbeteStuderande - Kan verka som välfärdsaktör och på ett självständigt och målinriktat sätt utföra arbetsuppgifter inom den offentliga, privata eller ideella verksamhetssektorn - Kan arbeta i mångprofessionella nätverk - Kan utveckla och använda metoder för att stärka funktionsförmågan hos individer - Har ett reflektivt och utvecklingsinriktat arbetssätt 1 | 10 | SP | ||||
119 SP | |||||||
Profilering Kyrkans arbete | |||||||
SOÅ10RE | 24 | 24 SP | |||||
Hållbar samhällsplanering - Studerande kan analysera barns, ungas och familjers verksamhets- och livsmiljöer utgående från ett hållbart perspektiv Barn- och familjecentrerat arbetssätt - Studerande kan utgående från social hållbarhet tillämpa barn- och familjeperspektivet inom det sociala servicesystemet Servicehandledning - Studerande kan servicehandledning inom det sociala servicesystemet för barn, unga och familjer Fostringsgemenskap - Studerande kan arbeta enligt principerna för fostringsgemenskap Pedagogisk planering - Studerande kan planera, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet för barn och unga Kreativt och kulturellt metodkunnande Studerande kan tillämpa kulturella och kreativa metoder i resursförstärkande socialpedagogiskt arbete bland barn, unga och familjer Kristen fostran - Studerande kan möta barn, unga och familjer inom ramen för kristen fostran | |||||||
SOÅ10RE06 | Barnets och den ungas utvecklingStuderande - Har kunskap om barns och ungas tillväxt och utveckling - Har ett resiliensförstärkande perspektiv på barns och ungas utveckling | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RE07 | Kyrkans barn- och familjearbeteStuderande - Kan tillämpa styrdokumenten inom kyrkans barn- och familjearbete - Känner till centrala metoder inom kyrkans barn och familjearbete - Kan planera, genomföra och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för barn - Kan identifiera barns och familjers resurser och behov av stöd samt kan servicehandledning för barn och familjer 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RE09 | Kyrkans ungdomsarbeteStuderande - Känner till livsvillkoren för unga - Kan tillämpa styrdokumenten inom socialpedagogiskt ungdomsarbete och konfirmandarbetet - Kan planera, genomföra och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för unga - Kan identifiera ungas resurser och behov av stöd. 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RE11 | Kreativ och kulturell verksamhet bland barn och ungaStuderande - Kan arbeta kreativt och kulturellt bland barn och unga - Har färdigheter i musik, skapande verksamhet, lek och rörelse - Kan beakta hållbarhetsaspekter i kreativ och kulturell verksamhet 1 | 3 | 3 SP | ||||
UOÅ10HU01 | Hållbar utvecklingBGEM Hållbar utveckling 3 sp Studerande - Känner till att HU omfattar en ekologisk, ekonomisk, teknisk, social och kulturell aspekt som alla är beroende av varandra - Förstår att framtida möjligheter till överlevnad och ett gott liv är beroende av ett hållbart nyttjande av natur, människor och miljö - Kan beakta de ekologiska, sociala och kulturella aspekterna av hållbar utveckling samt tillgänglighetsaspekter i all sin verksamhet och verka i den egna arbetsgemenskap på ett hållbart sätt - Kan ta ansvar för att medverka till en globalt hållbar samhällsutveckling | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RE12 | Praktik: Resursförstärkande socialpedaogiskt arbete bland barn, unga och familjerStuderande - Kan fungera professionellt i mötet med barn, unga och familjer - Kan planera, genomföra och utvärdera socialpedagogisk verksamhet bland barn, unga och familjer - Kan identifiera hållbar utveckling i verksamhetsmiljöer 1 | 9 | 9 SP | ||||
SOÅ10SH | 23 | 23 SP | |||||
Resursförstärkande miljöplanering - Studerande kan stöda individers nätverk för att främja och upprätthålla funktionsförmåga och arbetar för en tillgänglig och trivsam verksamhetsmiljö Servicehandledning - Studerande kan utgående från kyrkans lära och kristen människosyn tillämpa servicehandledning i klientprocessen Handledning - Studerande har förmåga att handleda individer i olika åldrar och med funktionshinder i vardagen utgående från den socialpedagogiska orienteringsgrunden Kommunikation i klientarbetet - Studerande har förmåga till situationsanpassad kommunikation i klientarbetet Andligt arbete - Studerande kan tillämpa kristen troslära i diakonalt klientarbete | |||||||
SOÅ10SH01 | Senior- och äldrelivStuderande - Har kunskaper om livet som senior och äldre och åldrandets olika dimensioner - Har kunskaper om sociala serviceformer för seniorer och äldre - Har kunskap om handledning inom service för seniorer och äldre 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SH02 | Diakoni och äldrearbeteStuderande - Har kunskaper i diakoni och kyrkans diakonala uppdrag - Kan planera, genomföra och utvärdera diakonala verksamhetsformer bland äldre - Kan tillämpa sociokulturella och aktiverande metoder för äldre inom församlingen 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SH04 | Socialpedagogikens tillämpningarStuderande - Har kunskaper om socialpedagogiska verksamhetsprinciper - Kan tillämpa funktionella metoder i grupp för olika klientgrupper - Har förmåga att befrämja klienters delaktighet | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SH05 | Socialpedagogiskt arbete bland personer med funtionshinderStuderande - Har grundläggande kunskaper om olika funktionshinder - Har förmåga att förstå och analysera behov, livsvillkor och vardagslivets utmaningar hos barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder - Har förmåga att arbeta med och leda klientprocesser - Har etisk kompetens i mötet med personer med funktionshinder 1 | 6 | 6 SP | ||||
SOÅ10SH07 | En kyrka för allaStuderande - Har förmåga att arbeta för tillgänglighet inom kyrkan - Känner till olika alternativa och kompletterande kommunikationsformer 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SH09 | Teologins historia med ekumenikStuderande - Har en överblick över det viktigaste innehållet i den kristna trosläran i ett historiskt, systematiskt och ekumeniskt perspektiv - Har förmåga att redogöra för och diskutera utformningen av kristet trosinnehåll under olika tider - från fornkyrkan till den lutherska ortodoxin - särskilt de grundläggande dragen i luthersk teologi - Har förmåga att uppfatta det som förenar och skiljer de kristna kyrkorna i deras tolkning av det kristna trosinnehållet samt förmåga att uppfatta och reflektera över det egenartade i den kristna livshållningen | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10SH10 | Dogmatikens tolkningarStuderande - Har förmåga att reflektera och samtala över aktuella begrepp inom kristen troslära som är centrala för yrkesområdet | 2 | 2 SP | ||||
SOÅ10RA | 41 | 6 | 47 SP | ||||
Etiskt förhållningssätt - Studerande kan reflektera kring maktbalansen mellan klient och professionell och se sig själv som en jämlik aktör i mötet med klienter och deras anhöriga Socialt klientarbete - Studerande kan utföra situationsanpassat socialt arbete bland utsatta klienter och klientgrupper samt kan tillämpa resursförstärkande metoder både i förebyggande och rehabiliterande syfte. Mångprofessionell servicehandledning - Studerande kan i samarbete med klienter, deras anhöriga och andra yrkesgrupper handleda i välfärdstjänster. Mångkulturellt klientarbete - Studeranden kan beakta kulturell mångfald i klientarbetet Missionsarbete - Studerande har färdigheter att fostra till mission och att verka inom internationell diakoni | |||||||
SOÅ10RS02 | Mission och internationell diakoniStuderande - Har kunskap om, kan koordinera och arbeta inom församlingens missionsarbete och internationella diakoni - Kan bedriva missionsfostran i församlingar - Kan arbeta inom mångkulturellt klientarbete 1 | 5 | 5 SP | ||||
SOÅ10RS03 | GT-ExegetikStuderande - Känner till Gamla testamentets centrala innehåll, exegetiska metoder, grunddragen i Israels historia och de viktigaste exegetiska fakta om GT | 5 | 5 SP | ||||
SOÅ10RS04 | Perspektiv på sociala problem och socialt arbeteStuderande - Har kunskaper om sociala problem och socialt arbete. - Kan identifiera och kartlägga sociala problem och utsatthet i klientarbetet. - Känner till den egna yrkesrollens krav och möjligheter inom det sociala arbetet 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RS05 | Missbruks- och mentalvårdStuderande - Har kunskaper om missbruksproblematik och psykisk ohälsa. - Kan handleda i missbruks- och mentalvårdens servicesystem. - Kan identifiera och göra situationsbedömningar med klienter i behov av missbruks- och mentalvård och kan tillämpa metoder för tidigt ingripande. - Kan planera och arbeta enligt resursförstärkande metoder i samarbete med klienter och deras anhöriga och med andra yrkesgrupper inom missbruks- och mentalvården. 1 | 6 | 6 SP | ||||
SOÅ10RS06 | KrisarbeteStuderande - Har kunskaper om traumatiska kriser och deras inverkan på individen och omgivningen. - Kan stöda klienter som genomgår en traumatisk kris. - Känner till beredskapsplanering inom det sociala området 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RS07 | Barnskydd, ungdomsvård och familjearbeteStuderande - Kan identifiera risker i barns och familjers vardag och livsmiljöer - Kan arbeta resursförstärkande inom barnskyddets serviceformer. | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RS08 | KriminalvårdStuderande - Har kunskaper om kriminellt beteende. - Har kunskaper om brottspåföljdsverkets och tredje sektorns stödformer för personer med kriminellt beteende. - Känner till kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter. - Har ett etiskt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom kriminalvården. 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RS09 | Sysselsättningsstödjande verksamhetStuderande - Har kunskaper om arbetslöshet och sociala risker kopplade till arbetslöshet. - Kan handleda klienter inom sysselsättningsstödande verksamheter. - Kan grunderna i arbetsmarknadshandledning och förmånshandläggning. | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10RS10 | Praktik: Socialpedagogisk servicehandledning och socialt arbeteStuderande - Fördjupar sina kunskaper om klienter i behov av social servicehandledning, rehabilitering eller psykosocialt stöd. - Kan göra risk- och resursbedömningar och planera tillsammans med klienter. - Kan använda resursförstärkande metoder med klienter och andra yrkesgrupper. - Utvecklar ett professionellt förhållningssätt 1 | 16 | 16 SP | ||||
SOÅ10UL | 25 | 25 SP | |||||
Socialt hållbart ledarskap - Studerande kan med ett ansvarsfullt och socialt hållbart förhållningssätt fungera som ledare inom sin profession och kan leda sig själv och utveckla sina färdigheter i resultat- och utvecklingsinriktat arbete Etiskt förhållningssätt - Studerande kan uttala ett eget etiskt förhållningssätt och befäster förmågan att bevaka det egna yrkesområdet i teori och praktik Mångprofessionellt arbetssätt - Studeranden kan tillämpa yrkesområdets expertis i mångprofessionella nätverk och kan i beakta andlighet i sin verksamhet Samhällig påverkan - Studerande har beredskap att hantera och använda media och social media som ett arbetsredskap Visions- och trendmedvetenhet - Studerande kan skapa scenarier och se trender i samhällsutvecklingen | |||||||
SOÅ10UL01 | Ledarskap inom det sociala områdetStuderande - Har kunskaper i ledarskap och färdigheter att leda ett arbetssamfund - Kan använda och tillämpa central lagstiftning och kollektivavtal inom det sociala området - Har färdigheter i ekonomi- och personalförvaltning - Kan förverkliga säkerhetsplanering för medarbetare och klienter ur ett trygghets- och trivselperspektiv 1 | 3 | 3 SP | ||||
UOSHÅ10ML01 | Ledarskap inom mångprofessionell social- och hälsovårdStuderande - Kan sakkunnigt representera och argumentera utgående från sitt yrkesområde i mångprofessionella arbetsteam - Kan arbeta för och utveckla en kund centrerad arbetskultur - Har förmåga att beakta förändringsbehov i vård- och servicekedjan 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10UL06 | Arbetsplatsförlagda ledarskapsstudier inom kyrkans arbeteStuderande - Kan identifiera verksamheters funktion och utvecklingsbehov och formulera mål och visioner samt tillämpa strategier - Kan tillämpa arbets- och kollektivavtal samt arbetarskyddslagstiftning inom yrkesområdet - Känner till vad förmanskap, personalförvaltning samt säkerhetsplanering innebär - Kan fungera i ett multiprofessionellt samarbete - Kan i media verka som sakkunnig och som representant för kyrkan inom sitt eget arbetsområde. - Kan koordinera missionsverksamhet inom församlingar - Kan definiera utvecklingsbehov i sitt eget ledarskap 1 | 10 | 10 SP | ||||
SOÅ10UL03 | YrkesetikStuderande - Fördjupar sig i yrkesområdets etiska värdegrund samt formulerar sitt personliga, yrkesetiska förhållningssätt - Omfattar det sociala områdets etiska praxis 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10UL04 | Aktuell forskning och utvecklingsverksamhet inom det sociala områdetStuderande - Känner till aktuell teoretisk forskning inom det sociala området - Fördjupar sig i aktuella lokala, regionala, nationella och internationella forsknings- och utvecklingsprojekt inom det sociala området 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10UL05 | Sociala medierStuderande - Kan använda sociala medier för opinionsbildning och samhällelig påverkan - Kan använda sociala medier som resursförstärkande metod i det socialpedagogiska arbetet 1 | 3 | 3 SP | ||||
35 SP | |||||||
Profilering Kyrkans arbete | |||||||
SOÅ10KF | 35 | 35 SP | |||||
Professionell utveckling - Studerande kan genom handledning utveckla sin egen yrkesidentitet och sina verksamhetsförutsättningar Forskning och utveckling - Studeranden kan utveckla resursförstärkande yrkespraxis inom kyrkans arbete Mångprofessionellt arbetssätt - Studerande kan verka för barns och familjers bästa i mångprofessionella nätverk Resursförstärkande metodkunnande - Studerande kan situationsanpassa metoder i resursförstärkande socialpedagogiskt arbete bland barn, unga och familjer Andligt arbete Studerande kan tolka och förmedla kristen tro och kristna värderingar och stöda barn och ungas andlighet. | |||||||
UOÅ10FM01 | ForskningsmetodikStuderande - Kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensarbetsprocessen och i projekt - Kan tillämpa forskningsetik i forsknings och utvecklingsprocesser - Kan förstå och tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder - Kan granska och analysera vetenskaplig text och se sambandet mellan forskning och praktisk utvecklingsverksamhet - Kan använda sig av evidensbaserad kunskap 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10KF01 | ArbetshandledningStuderande - Har motivation att utvecklas i sitt arbete och utveckla sin yrkeskunskap - Har förmåga att ta till sig arbetshandledning som en del av sin professionella utveckling - Utvecklar sin förmåga att handleda yrkesverksam personal och studeranden både individuellt och i grupp 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10KF02 | Kyrkans barn - och familjearbete IIStuderande - Har fördjupade kunskaper i fostran som en del av kyrkans uppdrag - Kan använda resursförstärkande metoder inom kyrkans barn- och familjearbete - Kan utvärdera och dokumentera sitt arbete - Kan identifiera barns behov av särskilt stöd i vardagen samt kan tillämpa ett socialpedagogiskt arbetssätt i arbetet med barn och familjer med särskilda behov - Kan arbeta i växelverkan med aktörer inom fostran och omsorg 1 | 4 | 4 SP | ||||
SOÅ10KF03 | Kyrkans ungdomsarbete IIStuderande - Har fördjupade kunskaper i kyrkans ungdomsarbete och utvecklar sin yrkesidentitet - Kan identifiera ungas behov av särskilt stöd i vardagen - Kan utföra andligt arbete och använda resursförstärkande metoder inom kyrkans ungdoms- och specialungdomsarbete - Kan planera, genomföra och utvärdera konfirmandverksamhet och hjälpledarutbildning 1 | 5 | 5 SP | ||||
SOÅ10KF04 | NT-exegetikStuderande - Har grundläggande kunskaper om vad Nya testamentet innehåller, hur det har uppkommit och hur det har undersökts i den vetenskapliga forskningen - Har förmåga att relatera nytestamentliga texter till vetenskapliga rön och teorier | 5 | 5 SP | ||||
SOÅ10KF05 | Professionsrelaterad praktisk teologiStuderande - Har färdigheter i själavård - Kan använda sig av homiletik och liturgik ur en diakons eller ungdomsarbetsledares perspektiv - Kan använda psalmboken och bibeln som arbetsredskap samt värna om sin egen andlighet 1 | 5 | 5 SP | ||||
SOÅ10KF06 | Praktik: Församlingspraktik 1Studerande - Fördjupar sina kunskaper om församlingsarbetets mål och arbetssätt - Kan självständigt och utvecklingsinriktat använda och utveckla resursförstärkande metoder inom församlingens barn- och ungdomsarbete - Utvecklar sin yrkesidentitet och kan arbeta i mångprofessionella nätverk 1 | 10 | 10 SP | ||||
SOÅ10DA | 35 | 35 SP | |||||
Professionell utveckling - Studerande kan genom handledning utveckla sin egen yrkesidentitet och sina verksamhetsförutsättningar Forskning och utveckling - Studeranden kan utveckla resursförstärkande yrkespraxis inom kyrkans arbete Kulturell förståelseram - Studerande förstår olika samfunds verksamhetsförutsättningar och kultur och kan skapa en känsla av delaktighet Intervention och aktion - Studerande kan genom resursförstärkande metoder befrämja individers förmåga att utöva ett fullvärdigt medborgarskap Diakonalt klientarbete - Studerande kan i sambete med klienter och andra professionella utöva kristen omsorg och handledning. Andligt arbete Studerande kan tolka och förmedla kristen tro och kristna värderingar bland samhällets mest utsatta | |||||||
UOÅ10FM01¨ | ForskningsmetodikStuderande - Kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensarbetsprocessen och i projekt - Kan tillämpa forskningsetik i forsknings och utvecklingsprocesser - Kan förstå och tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder - Kan granska och analysera vetenskaplig text och se sambandet mellan forskning och praktisk utvecklingsverksamhet - Kan använda sig av evidensbaserad kunskap 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10DA01 | ArbetshandledningStuderande - Har motivation att utvecklas i sitt arbete och utveckla sin yrkeskunskap - Har förmåga att ta till sig arbetshandledning som en del av sin professionella utveckling - Utvecklar sin förmåga att handleda yrkesverksam personal och studeranden både individuellt och i grupp. 1 | 3 | 3 SP | ||||
SOÅ10DA02 | Kyrkans samhällsarbeteStuderande - Har kunskaper om samhällsinriktat socialpedagogiskt arbete och om kyrkans samhällsarbete - Kan identifiera servicebehov hos olika invånargrupper och definiera kyrkans ansvar - Kan genomföra preventiva insatser och sociala interventioner för att minska utslagning och utanförskap. - Har förmåga att kritiskt granska sociala kategoriseringar och att problematisera förhållandet mellan individ, kyrka och samhällsstruktur 1 | 4 | 4 SP | ||||
SOÅ10DA03 | FörsamlingsdiakoniStuderande - Har fördjupade kunskaper om diakoni och kan reflektera över diakonala frågeställningar och utvecklar sin yrkesidentitet och etik - Kan använda diakonala och resursförstärkande arbetsmetoder med utsatta individer - Har förmåga att arbeta mångprofessionellt och kan engagera och frivilliga. - Kan dokumentera, utvärdera och utveckla sitt arbeta 1 | 5 | 5 SP | ||||
SOÅ10DA04 | NT-exegetikStuderande - Har grundläggande kunskaper om vad Nya testamentet innehåller, hur det har uppkommit och hur det har undersökts i den vetenskapliga forskningen - Har förmåga att relatera nytestamentliga texter till vetenskapliga rön och teorier | 5 | 5 SP | ||||
SOÅ10DA05 | Professionsrelaterad praktisk teologiStuderande - Har färdigheter i själavård - Kan använda sig av homiletik och liturgik ur en diakons eller ungdomsarbetsledares perspektiv - Kan använda psalmboken och bibeln som arbetsredskap samt värna om sin egen andlighet 1 | 5 | 5 SP | ||||
SOÅ10DA06 | Praktik: FörsamlingspraktikStuderande - Fördjupar sina kunskaper om församlingsarbetets mål och arbetssätt - Kan självständigt och utvecklingsinriktat använda och utveckla resursförstärkande metoder inom församlingens diakoni eller ungdomsarbete - Utvecklar sin yrkesidentitet och kan arbeta i mångprofessionella nätverk 1 | 10 | 10 SP | ||||
Lär | 15 sp SP | ||||||
15 | 15 SP | ||||||
Forskning och utveckling Studerande kan systematiskt utveckla sitt yrkesområde och har förmåga att på ett vetenskapligt sätt presentera, diskutera och granska utvecklingsprojekt. Mångprofessionellt arbetssätt Studerande kan utföra forsknings- och utvecklingsverksamhet i mångprofessionella team. Resursförstärkande intervention och aktion Studerande kan tillämpa ett resursförstärkande perspektiv på utredning, utveckling och utvärdering av yrkespraxis inom social- och hälsovård. | |||||||
Val | 15/5 sp SP | ||||||
(Profilering socialpedagogiskt arbete 15 sp/Profilering Kyrkans arbete 5 sp) | |||||||
Pra | 45 SP | ||||||
Ingår i yrkesstudier och valfria yrkesstudier |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen
© Yrkeshögskolan Novia 2021.