Gru | | 66 SP |
MP10AK | | 6 | | 3 | | | 9 SP |
|
YH10IN01 |
Studerande
- känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil
- reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke
- kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer
- känner till undersökningsprocessen
- kan söka och kritiskt värdera information
- kan planera, genomföra och evaluera processer
- kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering
- kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund1 | 6 | | | | | 6 SP |
UOTK10FM01 |
Studerande
- skall känna till att det finns olika former av kunskapssyn och de vanligaste forskningsmetoder inom några olika vetenskapsområden
- ska kunna utveckla och precisera problemställningar, och förankra detta i en ingenjörsmässig referensram av tidigare praktisk och teoretisk kunskap inom sitt kompetensområde
- skall kunna göra upp en plan för ett eget forsknings- eller utvecklingsarbete och bedöma dylika arbetens och forskningsrapporters kvaliteter1 | | | 3 | | | 3 SP |
MP10SK | | 6 | 3 | 6 | 3 | | 18 SP |
Studerande
- kan sammanställa språkligt korrekta också krävande texter både för sitt yrkesområde och för samhällslivet, samt iaktta rådande standard
- har beredskap att skriftligt dokumentera ett omfattande undersökningsprojekt
- behärskar den muntliga kommunikationens olika områden
- kan uttrycka sig ledigt både muntligt och skriftligt i de flesta situationer som uppkommer i arbetslivet och på fritiden
- känner till central terminologi från egen bransch och kan tillgodogöra sig huvudinnehållet i facktext
- har insikter i interkulturella skillnader
|
YH10SV01 |
Studerande
-kan sammanställa språkligt korrekta också krävande texter både för sitt yrkesområde och för samhällslivet, samt iaktta rådande standard
-har beredskap att skriftligt dokumentera ett omfattande undersökningsprojekt
-behärskar den muntliga kommunikationens olika områden2 | 3 | | | | | 3 SP |
TKV10SV02 |
Den studerande:
har en nöjaktiga, goda, berömliga kunskaper i vetenskapligt skrivande och forskningsmetodik
kan med hänsyn till skriv- och uppställningsregler, sammanställa och dokumentera krävande texter för yrkesområdet och samhällslivet på en nöjaktig, god eller berömlig nivå
är redo att skriva och muntligt presentera sitt lärdomsprov. | | | 3 | | | 3 SP |
YH10FI01 |
Studeranden
- kan utrycka sig tydligt (5), relativt flytande (3) och nöjaktigt (1) både muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer
- behärskar mångsidigt (5), bra (3) och någorlunda (1) den centrala allmänna och allmäntekniska terminologin
- skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda och bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift | | 3 | | | | 3 SP |
TKV10FI02 |
Studeranden
- klarar sig mycket bra (5), allmänt bra (3) och nöjaktigt (1) i allmänna, yrkesmässiga och branschspecifika situationer
- Uttrycker sig tydligt och säkert enligt situationens krav(5), i stora hela bra (3) och på nöjaktigt sätt (1).
- kan förstå och flytande och mångsidigt (5), relativt väl (3) och behjälpligt (1) skriva meddelanden, brev, rapporter och dokument1 | | | | 3 | | 3 SP |
YH10EN01 |
Studeranden
- kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
- har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill
- är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang1 | 3 | | | | | 3 SP |
TKV10EN02 |
Studerande
- kan förstå och använda engelska inom det egna yrkesområdet på ett nöjaktigt sätt (1) / relativt väl (3) / flytande och mångsidigt (5)
- kan presentera och dokumentera delar av sitt yrkesområde i muntlig och skriftlig form på ett nöjaktigt sätt (1) / relativt väl (3) / flytande och mångsidigt (5)
- kan förstå och behjälpligt (1) / relativt väl (3) / flytande och felfritt (5) skriva brev, rapporter och meddelanden av officiell karaktär
- har grundläggande (1) / goda (3) / utmärkta (5) insikter i interkulturella skillnader och deras betydelse i affärssammanhang | | | 3 | | | 3 SP |
MP10FY | | | 10 | | | | 10 SP |
Studerande
- känner till centrala fysikaliska begrepp, lagar och principer och deras samband
- kan identifiera, formulera och analysera problem med hjälp av fysikaliska lagar och principer
- kan bedöma möjligheter och begränsningar i tekniska system utgående från fysikaliska lagar och principer
- kan använda sig av fysikaliska lagar och principer för att inhämta ny kunskap inom sin egen bransch
- har genom kunskap om fysikaliska lagar och principer en förmåga att diskutera problemlösning med personer inom andra branscher, liksom även med personer med en högre utbildning inom den egna branschen.
|
MP10FY01 |
Studerande
- bör behärska de viktigaste grundlagarna inom bl.a. mekaniken, punktformiga kroppens mekanik, stela kroppars mekanik och den
enkla harmoniska svängningsrörelsen. Laborationer och
mätvärdesbehandling.3 | | 5 | | | | 5 SP |
MP10FY02 |
Studerande
- bör får en fysikalisknaturvetenskaplig grund, på
vilken studierna i de tekniska yrkesämnena stöder sig.
- bör känna till vätskors och gasers mekanik, grundläggande termodynamik, samt grunderna för ellära och magnetism.
Hydromekanik, värmelära och termodynamik, ellära och magnetism. Laborationer och grafisk framställning.2 | | 5 | | | | 5 SP |
MP10KE | | | 3 | | | | 3 SP |
Studerande
-behärskar de mest centrala kemiska sambanden och terminologin
-förstår de vanligaste kemiska fenomenen inom maskinområdet
-är tillräckligt insatt i hur yrkesrelaterad verksamhet påverkar miljön för att kunna ta hänsyn till detta och självständigt söka tilläggskunskap
|
TKV10KE01 |
Studerande
- förstår tillräckligt mycket av det kemiska symbolspråket och kemiska begrepp för att kunna läsa (1), kan använda (3) den kemiskt relaterade litteratur som yrket kräver. Studerande visar även prov på att kunna använda det kemiska språket vid kommunikation (5)
-kan ge exempel på (1) och kan förklara (3) kemiska fenomen och samband inom eget yrkesområde samt visar prov på att kunna använda kunskapen (5) i rätt sammanhang och ge förklaringar till orsak och verkan.
- kan utföra mest grundläggande kemiska beräkningar (1), kan utföra de vanligaste kemiska beräkningar som har koppling till yrket (3), visar prov på att kunna använda kemiska beräkningar där de behövs för lösning av problem i yrket (5)
- kan nämna exempel på miljöaspekter inom det egna yrkesområdet (1), kan förklara orsaken och verkan (3) samt kan ge exempel på åtgärder angående dessa miljöaspekter (5)
- kan ge några exempel på miljömyndighet i Finland (1), kan beskriva hur miljöförvaltningen i stort sett är organiserad (3) samt kan i stora drag nämna de uppgifter som handhas av de olika myndigheterna (5)2 | | 3 | | | | 3 SP |
MP10MA | | 12 | | | | | 12 SP |
Studerande
- kan inom olika områden analysera, formulera och lösa problem med hjälp av matematiska beräkningar
- har tillägnat sig ett analytiskt tänkesätt samt har beredskap att ta till sig nya begrepp och slutledningsmetoder
- kan använda olika datorbaserade hjälpmedel för att analysera ett datamaterial
- förstår sambandet mellan matematikens teori och tillämpning inom olika områden inom teknik och naturvetenskaper
- har en god matematisk grund för att inhämta nya kunskaper inom sin egen bransch
|
UOTK10MA01 |
Studerande
- kan använda de fyra räknesätten för beräkning och förenkling av grundläggande matematiska uttryck samt kan lösa enkla ekvationer och olikheter av första och andra graden, samt kan lösa enkla ekvationssystem algebraiskt och grafiskt
- kan ställa upp och lösa vanliga procentberäkningsproblem
- kan grunderna i MathCad
- kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem
- kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer3 | 3 | | | | | 3 SP |
UOTK10MA02 |
Studerande
- kan lösa grundläggande geometriska problem och den rätvinkliga triangelns trigonometri
- kan utföra grundläggande vektoroperationer (addition, subtraktion, multiplikation med skalor och skalorprodukt)
- kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem
- kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer2 | 3 | | | | | 3 SP |
UOTK10MA03 |
Studerande
- känner till de vanligaste icke-linjära funktionernas egenskaper samt lösa enkla ekvationer av dessa typer
- kan utföra grundläggande beräkningar med komplexa tal
- kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem
- kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer3 | 3 | | | | | 3 SP |
UOTK10MA04 |
Studerande
- kan lösa standardproblem med numeriska metoder
- kan rita nivåkurvor, beräkna partialderivator och gradienter för funktioner med flera variabler
- kan lösa enkla differentialekvationer
- kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem
- kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer1 | 3 | | | | | 3 SP |
MP10DA | | 3 | | | | | 3 SP |
Studerande
-har tillräckliga kunskaper i databehandling och programmering så att han kan/hon kan utnyttja datorstöd i studierna och i yrkeslivet
-känner till och behärskar de vanligaste kontorsprogrammen
-kan tillämpa ett modernt programmeringsspråk
|
TKV10DA01 |
Studerande
- kan logga in på skolans nät och läsa sin e-post (1)
behärskar ett epostprogram (5)
- kan hitta information på skolans hemsidor (1)
behärskar informationssökning på internet (5)
- kan hantera filer på hemområdet (1) har fördjupad kunskap om ett operativsystem (5)
- kan skriva enklare tekniska dokument (1) kan skriva komplicerade tekniska dokument med ekvationer, tabeller och figurer (5)
- kan utföra enkel kalkylering, skapa diagram (1)
kan utföra avancerade beräkningar i ett kalkylblad, kan skapa
makron för att automatisera användandet (5)
- känner till grunderna för databashantering (1) kan skapa en egen databas, kan skapa frågor, formulär och rapporter (5)
- kan skriva en enkel presentation (1) kan skapa tydliga och genomtänkta presentationer (5)4 | 3 | | | | | 3 SP |
MP10FE | | 3 | 5 | | | | 8 SP |
Studerande
-kan grunderna inom företagsekonomi och känner till dess samhälleliga betydelse
-har grundläggande insikter i praktisk bokföring jämte lagstiftning
-kan utföra kostnads och investeringskalkyler
-har insikter i projekt- och utvecklingsarbete
|
MP10FE01 |
Studerande
- ska få insikter i näringslivets och företagandets samhälleliga betydelse, internationellt, nationellt och regionalt.
Kärnkompetenser
1 | 3 | | | | | 3 SP |
MP10FE02 |
Studerande
- ska få fördjupade insikter i företagsekonomi samt uppöva en förmåga att fatta beslut som ansluter sig till företagsekonomiskt tänkande.1 | | 5 | | | | 5 SP |
MP10NÄ | | | | 6 | | | 6 SP |
Studeranden
-känner till kvalitetslednings- och miljöledningssystemens funktion och uppbyggnad
-har grundläggande kunskaper i den juridik förmannaskapet kräver och kan leda människor i arbetslivet
-har grundläggande kunskaper inom arbetarskydd och ergonomi
-känner till arbetsskyddslagstiftningen
-känna till och kunna planera logistiska system externt och internt inom företag (Inriktningen bilteknik)
|
MP10NÄ01 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10NÄ04 |
se bifogad pdf-fil på svenska | | | 3 | | | 3 SP |
Yrk | Yrkesstudier inriktning: Maskinkonstruktion | 114 SP |
MP10MA | | | 6 | | | | 6 SP |
Studerande
- kan inom olika områden analysera, formulera och lösa problem med hjälp av matematiska beräkningar
- har tillägnat sig ett analytiskt tänkesätt samt har beredskap att ta till sig nya begrepp och slutledningsmetoder
- kan använda olika datorbaserade hjälpmedel för att analysera ett datamaterial
- förstår sambandet mellan matematikens teori och tillämpning inom olika områden inom teknik och naturvetenskaper
- har en god matematisk grund för att inhämta nya kunskaper inom sin egen bransch
|
MP10MA01 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10MA03 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10MT | | 12 | 9 | | 5 | | 26 SP |
Studerande
-erhåller gedigna grundläggande baskunskaper inom maskintekniska ämnen |
MP10MT01 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10MT02 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10MT03 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10MT04 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10MT05 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10MT06 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10MT07 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10MT08 | | | | | 5 | | 5 SP |
MP10PD | | 3 | 3 | 5 | | | 11 SP |
Studerande
-har bredbasiga insikter i olika tillvekningsmetoder och tekniker av främst metallprodukter
-kan självständigt utföra programmering av numeriskt styrda arbetsmaskiner
-kan utföra verkstadstekniska kontrollmätningar för kvalitetssäkring
|
MP10PD01 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10PD02 | | | | 5 | | | 5 SP |
MP10PD06 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10RA | | | 3 | 3 | 11 | | 17 SP |
Studerande
-känner till och kan använda pneumatik och hydraulik komponenter samt styrning av dessa
-känner till olika givare, och kan programmeringsprinciperna för programmerbara logik
-känner till robotars funktion och behärskar programmering av dessa
|
MP10RA02 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10RA03 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10RA04 | | | | | 5 | | 5 SP |
MP10RA01 | | | | | 3 | | 3 SP |
MP10RA06 | | | | | 3 | | 3 SP |
MP10EN | | | | 12 | | | 12 SP |
Studerande
-känner till olika energiformer samt huvuddragen i Finlands energiförsörjning
-har fördjupade insikter i termodynamiken inklusive ångans termodynamik
-kan utföra beräkningar på arbetsprocesser samt värmeöverföringar
-har gedigna kunskaper om förbränningsmotorer med tyngdpunkt på dieselmotorer
-har praktiska erfarenheter av kraftverksdrift
-har goda kunskaper inom elkraftstekniken
|
MP10EN01 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10EN03 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10EN04 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10EN05 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10KB | | | 3 | 3 | 3 | | 9 SP |
Studerande
-känner till och kan utföra beräkningar på inom maskinbyggnad förekommande maskinkomponenter, maskiner och anläggningar.
-känner till mekanismer och dynamiska system inom maskintekniken |
MP10KB01 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10KB02 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10KB04 | | | | | 3 | | 3 SP |
MP10KB | | | 3 | 14 | 16 | | 33 SP |
Studerande
-känner till och kan utföra beräkningar på inom maskinbyggnad förekommande maskinkomponenter, maskiner och anläggningar.
-känner till mekanismer och dynamiska system inom maskintekniken
|
MP10KB05 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10KB06 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10KB07 | | | | | 3 | | 3 SP |
MP10KB03 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10KB08 | | | | 5 | | | 5 SP |
MP10KB09 | | | | | 5 | | 5 SP |
MP10KB10 | | | | | 3 | | 3 SP |
MP10KB11 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10KB12 | | | | | 5 | | 5 SP |
Val | | 15 SP |
| | 3 | 6 | 3 | 3 | | 15 SP |
Studerande
-kan genom att välja kurser från andra inriktningar eller andra program öka sina färdigheterna för framtida arbetsuppgifter
|
Pra | | 30 SP |
MP10PR | | 10 | 10 | 10 | | | 30 SP |
Studerande
- har kommit i kontakt med arbetsmiljö, arbetsuppgifter och teknologi både allmänt inom den tekniska branschen och inom utbildningsprogrammets område
- har blivit förtrogen med enklare formkrav och vanliga beteendemönster som gäller relationen arbetsgivare-arbetstagare
- har fått insikt i sin blivande yrkesroll och kan utnyttja de praktiska erfarenheterna i studierna
- har skapat kontakter till arbetslivet
- har successivt i takt med att studierna framskrider skaffat sig djupare och/eller bredare erfarenhet av olika verksamheter inom arbetslivet
|
Lär | | 15 SP |
MP10LP | | | | | 15 | | 15 SP |
Studerande
-kan tillämpa sina kunskaper och färdigheter i praktiska uppgifter
-kan självständigt och i team planera och genomföra ett större projekt
-kan dokumentera och redogöra för sitt arbete på ett strukturerat sätt
-skapa kontakter till arbetslivet
Lärdomsprovsprocessen:
-anhållan om ämnet för lärdomsprovet
-planering av arbetet
-utförande av arbetsuppgifterna
-dokumentering och presentation
Kärnkompetenser |
| Yrkesstudier inriktning: Drifts- och energiteknik | 85 SP |
MP10MA | | | 6 | | | | 6 SP |
Studerande
- kan inom olika områden analysera, formulera och lösa problem med hjälp av matematiska beräkningar
- har tillägnat sig ett analytiskt tänkesätt samt har beredskap att ta till sig nya begrepp och slutledningsmetoder
- kan använda olika datorbaserade hjälpmedel för att analysera ett datamaterial
- förstår sambandet mellan matematikens teori och tillämpning inom olika områden inom teknik och naturvetenskaper
- har en god matematisk grund för att inhämta nya kunskaper inom sin egen bransch
|
MP10MA02 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10MA04 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10MT | | 12 | 9 | | 5 | | 26 SP |
Studerande
-erhåller gedigna grundläggande baskunskaper inom maskintekniska ämnen
|
MP10MT01 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10MT02 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10MT03 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10MT04 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10MT05 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10MT06 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10MT07 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10MT08 | | | | | 5 | | 5 SP |
MP10PD | | 3 | 3 | 5 | | | 11 SP |
Studerande
-har bredbasiga insikter i olika tillvekningsmetoder och tekniker av främst metallprodukter
-kan självständigt utföra programmering av numeriskt styrda arbetsmaskiner
-kan utföra verkstadstekniska kontrollmätningar för kvalitetssäkring
|
MP10PD01 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10PD03 | | | | 5 | | | 5 SP |
MP10PD06 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10RA | | | 3 | 3 | 11 | | 17 SP |
Studerande
-känner till och kan använda pneumatik och hydraulik komponenter samt styrning av dessa
-känner till olika givare, och kan programmeringsprinciperna för programmerbara logik
-känner till robotars funktion och behärskar programmering av dessa
|
MP10RA02 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10RA03 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10RA04 | | | | | 5 | | 5 SP |
MP10RA05 | | | | | 3 | | 3 SP |
MP10RA06 | | | | | 3 | | 3 SP |
MP10EN | | | | 9 | | | 12 SP |
Studerande
-känner till olika energiformer samt huvuddragen i Finlands energiförsörjning
-har fördjupade insikter i termodynamiken inklusive ångans termodynamik
-kan utföra beräkningar på arbetsprocesser samt värmeöverföringar
-har gedigna kunskaper om förbränningsmotorer med tyngdpunkt på dieselmotorer
-har praktiska erfarenheter av kraftverksdrift
-har goda kunskaper inom elkraftstekniken
|
MP10EN01 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10EN03 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10EN04 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10EN05 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10KB | | | 3 | 3 | 3 | | 9 SP |
Studerande
-känner till och kan utföra beräkningar på inom maskinbyggnad förekommande maskinkomponenter, maskiner och anläggningar.
-känner till mekanismer och dynamiska system inom maskintekniken |
MP10KB01 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10KB02 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10KB04 | | | | | 3 | | 3 SP |
MP10NÄ | | | | 6 | | | 6 SP |
Studerande
-känner till kvalitetslednings- och miljöledningssystemens funktion och uppbyggnad
-har grundläggande kunskaper i den juridik förmannaskapet kräver och kan leda människor i arbetslivet
-har grundläggande kunskaper inom arbetarskydd och ergonomi
-känner till arbetsskyddslagstiftningen
-känna till och kunna planera logistiska system externt och internt inom företag (Inriktningen bilteknik)
|
MP10NÄ03 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10NÄ04 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10PD | | | | 3 | 3 | | 6 SP |
Studerande
-har bredbasiga insikter i olika tillvekningsmetoder och tekniker av främst metallprodukter
-kan självständigt utföra programmering av numeriskt styrda arbetsmaskiner
-kan utföra verkstadstekniska kontrollmätningar för kvalitetssäkring
|
MP10PD04 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10PD07 | | | | | 3 | | 3 SP |
MP10EN | | | | 3 | | | 3 SP |
Studerande
-känner till olika energiformer samt huvuddragen i Finlands energiförsörjning
-har fördjupade insikter i termodynamiken inklusive ångans termodynamik
-kan utföra beräkningar på arbetsprocesser samt värmeöverföringar
-har gedigna kunskaper om förbränningsmotorer med tyngdpunkt på dieselmotorer
-har praktiska erfarenheter av kraftverksdrift
-har goda kunskaper inom elkraftstekniken
|
MP10EN06 | | | | 3 | | | 3 SP |
| | | | 6 | 12 | | 18 SP |
Studerande
-har grundläggande kunskaper om driftssäkerhet och underhåll av anläggningar
-kan utforma och planera drifts- och underhållsrutiner samt ekonomiskt styra dessa
-har grundläggande kunskaper om i VVS teknik och energikonsumtion för främst fastigheter
|
MP10DA03 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10DA04 | | | | | 3 | | 3 SP |
MP10DA05 | | | | | 3 | | 3 SP |
MP10DA06 | | | | | 3 | | 3 SP |
MP10DA07 | | | | | 3 | | 3 SP |
MP10DA08 | | | | 3 | | | 3 SP |
| | 15 SP |
| | 3 | 6 | 3 | 3 | | 15 SP |
Studeranden
-kan genom att välja kurser från andra inriktningar eller andra program öka sina färdigheterna för framtida arbetsuppgifter
|
| | 30 SP |
MP10PR | | 10 | 10 | 10 | | | 30 SP |
Studerande
- har kommit i kontakt med arbetsmiljö, arbetsuppgifter och teknologi både allmänt inom den tekniska branschen och inom utbildningsprogrammets område
- har blivit förtrogen med enklare formkrav och vanliga beteendemönster som gäller relationen arbetsgivare-arbetstagare
- har fått insikt i sin blivande yrkesroll och kan utnyttja de praktiska erfarenheterna i studierna
- har skapat kontakter till arbetslivet
- har successivt i takt med att studierna framskrider skaffat sig djupare och/eller bredare erfarenhet av olika verksamheter inom arbetslivet
|
| | 15 SP |
MP10LP | | | | | 15 | | 15 SP |
Studerande
-kan tillämpa sina kunskaper och färdigheter i praktiska uppgifter
-kan självständigt och i team planera och genomföra ett större projekt
-kan dokumentera och redogöra för sitt arbete på ett strukturerat sätt
-skapa kontakter till arbetslivet
Lärdomsprovsprocessen:
-anhållan om ämnet för lärdomsprovet
-planering av arbetet
-utförande av arbetsuppgifterna
-dokumentering och presentation
Kärnkompetenser |
| Yrkesstudier inriktning: Bil- och transportteknik | 52 SP |
MP10MA | | | 3 | | | | 3 SP |
Studerande
- kan inom olika områden analysera, formulera och lösa problem med hjälp av matematiska beräkningar
- har tillägnat sig ett analytiskt tänkesätt samt har beredskap att ta till sig nya begrepp och slutledningsmetoder
- kan använda olika datorbaserade hjälpmedel för att analysera ett datamaterial
- förstår sambandet mellan matematikens teori och tillämpning inom olika områden inom teknik och naturvetenskaper
- har en god matematisk grund för att inhämta nya kunskaper inom sin egen bransch
|
MP10MA02 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10MT | | 12 | 6 | | | | 18 SP |
Studerande
-erhåller gedigna grundläggande baskunskaper inom maskintekniska ämnen
|
MP10MT01 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10MT02 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10MT03 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10MT04 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10MT05 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10MT06 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10AL | | | | 6 | | | 6 SP |
Studerande
-känner till kvalitetslednings- och miljöledningssystemens funktion och uppbyggnad
-har grundläggande kunskaper i den juridik förmannaskapet kräver och kan leda människor i arbetslivet
-har grundläggande kunskaper inom arbetarskydd och ergonomi
-känner till arbetsskyddslagstiftningen
-känna till och kunna planera logistiska system externt och internt inom företag (Inriktningen bilteknik)
|
MP10AL01 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10AL02 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10PD | | 3 | | 3 | | | 6 SP |
Studerande
-har bredbasiga insikter i olika tillvekningsmetoder och tekniker av främst metallprodukter
-kan självständigt utföra programmering av numeriskt styrda arbetsmaskiner
-kan utföra verkstadstekniska kontrollmätningar för kvalitetssäkring
|
MP10PD01 | | 3 | | | | | 3 SP |
MP10PD04 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10EN | | | | 6 | | | 6 SP |
Studerande
-känner till olika energiformer samt huvuddragen i Finlands energiförsörjning
-har fördjupade insikter i termodynamiken inklusive ångans termodynamik
-kan utföra beräkningar på arbetsprocesser samt värmeöverföringar
-har gedigna kunskaper om förbränningsmotorer med tyngdpunkt på dieselmotorer
-har praktiska erfarenheter av kraftverksdrift
-har goda kunskaper inom elkraftstekniken
|
MP10EN01 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10EN04 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10KB | | | 3 | 3 | | | 6 SP |
Studerande
-känner till och kan utföra beräkningar på inom maskinbyggnad förekommande maskinkomponenter, maskiner och anläggningar.
-känner till mekanismer och dynamiska system inom maskintekniken |
MP10KB01 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10KB02 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10RA | | | | | 3 | | 3 SP |
Studerande
-känner till och kan använda pneumatik och hydraulik komponenter samt styrning av dessa
-känner till olika givare, och kan programmeringsprinciperna för programmerbara logik
-känner till robotars funktion och behärskar programmering av dessa
|
MP10RA05 | | | | | 3 | | 3 SP |
MP10BT | | 5 | 18 | 11 | | | 36 SP |
Studerande
-har gedigna kunskaper om teknik och elektronik i olika slags fordon
-har kunskaper om de krafter som verkar på fordon i olika situationer
-har insikter i säkerhets- och miljöaspekter i moderna fordon
-har kunskaper och insikter att leda en modern bilverkstad
|
MP10BT01 | | 5 | | | | | 5 SP |
MP10BT02 | | | 5 | | | | 5 SP |
MP10BT03 | | | | 3 | | | 3 SP |
MP10BT04 | | | 5 | | | | 5 SP |
MP10BT05 | | | 3 | | | | 3 SP |
MP10BT06 | | | | 3 | | | 5 SP |
MP10BT07 | | | 5 | | | | 5 SP |
MP10BT08 | | | | 5 | | | 5 SP |
| | | | | 5 | | 5 SP |
Studerande bör:
- kunna handha planerings- och förmansuppgifter inom logistikens delområden
- kunna känna till hur verksamheterna organiseras inom respektive område
- vara införstådda med de senaste strömningarna inom respektive område och kan följa med utvecklingen och delta i närtransporter samt lagerhållning och hantering. |
MP10KB13 | | | | | 5 | | 5 SP |
| | 9 SP |
| | | 3 | 3 | | | 9 SP |
Studeranden
-kan genom att välja kurser från andra inriktningar eller andra program öka sina färdigheterna för framtida arbetsuppgifter
|
| | 30 SP |
MP10PR | | 10 | 10 | 10 | | | 30 SP |
Studerande
- har kommit i kontakt med arbetsmiljö, arbetsuppgifter och teknologi både allmänt inom den tekniska branschen och inom utbildningsprogrammets område
- har blivit förtrogen med enklare formkrav och vanliga beteendemönster som gäller relationen arbetsgivare-arbetstagare
- har fått insikt i sin blivande yrkesroll och kan utnyttja de praktiska erfarenheterna i studierna
- har skapat kontakter till arbetslivet
- har successivt i takt med att studierna framskrider skaffat sig djupare och/eller bredare erfarenhet av olika verksamheter inom arbetslivet
|
| Arbetsplatsförlagd utbildning | 30 SP |
MP10AU | | | | | 30 | | 30 SP |
Studerande
-erhåller praktiska färdighet för varierande arbetsuppgifter inom bil-och fordonsbranchen genom att under handledning deltaga i olika uppdrag inom företag och näringsliv, samt att utföra olika studieprojekt i anslutning till dessa |
| | 15 SP |
MP10LP | | | | | 15 | | 15 SP |
Studerande
-kan tillämpa sina kunskaper och färdigheter i praktiska uppgifter
-kan självständigt och i team planera och genomföra ett större projekt
-kan dokumentera och redogöra för sitt arbete på ett strukturerat sätt
-skapa kontakter till arbetslivet
Lärdomsprovsprocessen:
-anhållan om ämnet för lärdomsprovet
-planering av arbetet
-utförande av arbetsuppgifterna
-dokumentering och presentation
Kärnkompetenser |