Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2013
Produktionsekonomi (240 sp)
Examen: YH-examen i teknik
Examensbenämning: Ingenjör (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Examensbenämning: Ingenjör (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Se bifogade figurer (kärnkompetens 1 och kärnkompetens 2). Allmänna kompetenser
Kärnkompetenser
Kärnkompetenser
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 55 SP | ||||||
PE10AK | 6 | 3 | 9 SP | ||||
YH10IN01 | Introduktion till högskolestudierStuderande - känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil - reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke - kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer - känner till undersökningsprocessen - kan söka och kritiskt värdera information - kan planera, genomföra och evaluera processer - kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering - kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund 1 | 6 | 6 SP | ||||
UOTK10FM01 | ForskningsmetodikDen studerande skall känna till att det finns olika former av kunskapssyn och de vanligaste forskningsmetoder inom några olika vetenskapsområden. Den studerande ska kunna utveckla och precisera problemställningar, och förankra detta i en ingenjörsmässig referensram av tidigare praktisk och teoretisk kunskap inom sitt kompetensområde. Dessutom ska den studerande kunna göra upp en plan för ett eget forsknings- eller utvecklingsarbete och bedöma dylika arbetens och forskningsrapporters kvaliteter. 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10SK | 3 | 6 | 3 | 6 | 18 SP | ||
Studerande - kan sammanställa språkligt korrekta också krävande texter både för sitt yrkesområde och för samhällslivet, samt iaktta rådande standard - har beredskap att skriftligt dokumentera ett omfattande undersökningsprojekt - behärskar den muntliga kommunikationens olika områden - kan uttrycka sig ledigt både muntligt och skriftligt i de flesta situationer som uppkommer i arbetslivet och på fritiden - känner till central terminologi från egen bransch och kan tillgodogöra sig huvudinnehållet i facktext | |||||||
YH10SV01 | SvenskaDen studerande: kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning 1 | 3 | 3 SP | ||||
TKV10SV02 | Vetenskapligt skrivandeDen studerande: har en nöjaktiga, goda, berömliga kunskaper i vetenskapligt skrivande och forskningsmetodik kan med hänsyn till skriv- och uppställningsregler, sammanställa och dokumentera krävande texter för yrkesområdet och samhällslivet på en nöjaktig, god eller berömlig nivå är redo att skriva och muntligt presentera sitt lärdomsprov. 1 | 3 | 3 SP | ||||
YH10FI01 | FinskaStuderanden - kan utrycka sig tydligt (5), relativt flytande (3) och nöjaktigt (1) både muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer - behärskar mångsidigt (5), bra (3) och någorlunda (1) den centrala allmänna och allmäntekniska terminologin - skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda och bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift 1 | 3 | 3 SP | ||||
TKV10FI02 | IngenjörsfinskaStuderanden - klarar sig mycket bra (5), allmänt bra (3) och nöjaktigt (1) i allmänna, yrkesmässiga och branschspecifika situationer - Uttrycker sig tydligt och säkert enligt situationens krav(5), i stora hela bra (3) och på nöjaktigt sätt (1). - kan förstå och flytande och mångsidigt (5), relativt väl (3) och behjälpligt (1) skriva meddelanden, brev, rapporter och dokument 1 | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaStuderande - kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet - har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur - förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill - är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang 1 | 3 | 3 SP | ||||
TKV10EN02 | IngenjörsengelskaStuderande - kan förstå och använda engelska inom det egna yrkesområdet på ett nöjaktigt sätt (1) / relativt väl (3) / flytande och mångsidigt (5) - kan presentera och dokumentera delar av sitt yrkesområde i muntlig och skriftlig form på ett nöjaktigt sätt (1) / relativt väl (3) / flytande och mångsidigt (5) - kan förstå och behjälpligt (1) / relativt väl (3) / flytande och felfritt (5) skriva brev, rapporter och meddelanden av officiell karaktär - har grundläggande (1) / goda (3) / utmärkta (5) insikter i interkulturella skillnader och deras betydelse i affärssammanhang 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10MA | 12 | 12 SP | |||||
Studerande - kan inom olika områden analysera, formulera och lösa problem med hjälp av matematiska beräkningar - har tillägnat sig ett analytiskt tänkesätt samt har beredskap att ta till sig nya begrepp och slutledningsmetoder - kan använda olika datorbaserade hjälpmedel för att analysera ett datamaterial - förstår sambandet mellan matematikens teori och tillämpning inom olika områden inom teknik och naturvetenskaper - har en god matematisk grund för att inhämta nya kunskaper inom sin egen bransch | |||||||
UOTK10MA01 | Funktioner och ekvationer 1Den studerande - kan använda de fyra räknesätten för beräkning och förenkling av grundläggande matematiska uttryck samt kan lösa enkla ekvationer och olikheter av första och andra graden, samt kan lösa enkla ekvationssystem algebraiskt och grafiskt (1) - kan ställa upp och lösa vanliga procentberäkningsproblem (1) - kan grunderna i MathCad (1) - kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem (5) - kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer (5) 1 | 3 | 3 SP | ||||
UOTK10MA02 | Geometri och vektorerDen studerande - kan lösa grundläggande geometriska problem och den rätvinkliga triangelns trigonometri (1) - kan utföra grundläggande vektoroperationer (addition, subtraktion, multiplikation med skalär och skalärprodukt) (1) - kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem (5) - kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer (5) 1 | 3 | 3 SP | ||||
UOTK10MA03 | Funktioner och ekvationer 2Den studerande - känner till de vanligaste icke-linjära funktionernas egenskaper samt lösa enkla ekvationer av dessa typer (1) - kan utföra grundläggande beräkningar med komplexa tal (1) - kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem (5) - kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer (5) 1 | 3 | 3 SP | ||||
UOTK10MA04 | Analys 1Den studerande - kan beräkna enkla gränsvärden (1) - kan derivera och integrera elementära funktioner samt tillämpa dem i standardproblem (1) - kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem (5) - kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer (5) 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10FY | 10 | 10 SP | |||||
Studeranden -har grundläggande kunskaper om fysikaliska principer och lagar -lär sig använda de fysikaliska principerna för att analysera och lösa problem -lär sig utföra grundläggande mätningar och utvärdera resultat av dessa -förstår att fysiken ligger till grund för tekniska tillämpningar | |||||||
PE10FY01 | Fysik 1Studerande - Bör behärska de viktigaste grundlagarna inom bl.a. mekaniken, punktformiga kroppens mekanik, stela kroppars mekanik och den enkla harmoniska svängningsrörelsen. Laborationer och mätvärdesbehandling. 1 | 5 | 5 SP | ||||
PE10FY02 | Fysik 2Studerande - bör får en fysikalisknaturvetenskaplig grund, på vilken studierna i de tekniska yrkesämnena stöder sig. - bör känna till vätskors och gasers mekanik, grundläggande termodynamik, samt grunderna för ellära och magnetism. Hydromekanik, värmelära och termodynamik, ellära och magnetism. Laborationer och grafisk framställning. 1 | 5 | 5 SP | ||||
PE10KE | 3 | 3 SP | |||||
Studeranden -behärskar de mest centrala kemiska sambanden och terminologin -förstår de vanligaste kemiska fenomenen inom maskinområdet -är tillräckligt insatt i hur yrkesrelaterad verksamhet påverkar miljön för att kunna ta hänsyn till detta och självständigt söka tilläggskunskap | |||||||
TKV10KE01 | Kemi och miljöStuderande - förstår tillräckligt mycket av det kemiska symbolspråket och kemiska begrepp för att kunna läsa (1), kan använda (3) den kemiskt relaterade litteratur som yrket kräver. Studerande visar även prov på att kunna använda det kemiska språket vid kommunikation (5) -kan ge exempel på (1) och kan förklara (3) kemiska fenomen och samband inom eget yrkesområde samt visar prov på att kunna använda kunskapen (5) i rätt sammanhang och ge förklaringar till orsak och verkan. - kan utföra mest grundläggande kemiska beräkningar (1), kan utföra de vanligaste kemiska beräkningar som har koppling till yrket (3), visar prov på att kunna använda kemiska beräkningar där de behövs för lösning av problem i yrket (5) - kan nämna exempel på miljöaspekter inom det egna yrkesområdet (1), kan förklara orsaken och verkan (3) samt kan ge exempel på åtgärder angående dessa miljöaspekter (5) - kan ge några exempel på miljömyndighet i Finland (1), kan beskriva hur miljöförvaltningen i stort sett är organiserad (3) samt kan i stora drag nämna de uppgifter som handhas av de olika myndigheterna (5) 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10DA | 3 | 3 SP | |||||
Studerande -har tillräckliga kunskaper i databehandling och programmering så att han kan/hon kan utnyttja datorstöd i studierna och i yrkeslivet -känner till och behärskar de vanligaste kontorsprogrammen -kan tillämpa ett modernt programmeringsspråk | |||||||
TKV10DA01 | Grunderna i datateknikStuderande - kan logga in på skolans nät och läsa sin e-post (1) behärskar ett epostprogram (5) - kan hitta information på skolans hemsidor (1) behärskar informationssökning på internet (5) - kan hantera filer på hemområdet (1) har fördjupad kunskap om ett operativsystem (5) - kan skriva enklare tekniska dokument (1) kan skriva komplicerade tekniska dokument med ekvationer, tabeller och figurer (5) - kan utföra enkel kalkylering, skapa diagram (1) kan utföra avancerade beräkningar i ett kalkylblad, kan skapa makron för att automatisera användandet (5) - känner till grunderna för databashantering (1) kan skapa en egen databas, kan skapa frågor, formulär och rapporter (5) - kan skriva en enkel presentation (1) kan skapa tydliga och genomtänkta presentationer (5) 1 | 3 | 3 SP | ||||
Yrk | 125 SP | ||||||
PE10MT | 15 | 6 | 5 | 26 SP | |||
Studeranden -erhåller gedigna grundläggande baskunskaper inom maskintekniska ämnen. | |||||||
3 | 3 SP | ||||||
PE10MT01 | Teknisk ritningStuderande - ska kunna förstå tekniska ritningar - använda standarder - uppgöra sammanställningsritningar och detaljritningar - uppgöra maskintitningar med hjälp av CAD-program ![]() | 3 | 3 SP | ||||
PE10MT02 | 3D DesignStuderande - ska få grundläggande kunskaper i att forma och dimensionera sammanställningsritningar och detaljritningar utgående från konstruktionsprogrammet NX. - modellering av detaljer - uppgörande av sammanställning - uppgörande av ritningar - rapid prototyping 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10MT03 | Mekanik 1Studerande - ska få en inblick i de numriska och grafiska metoder som kommer till anvädning vid lösande av problem inom statistiken - bör kunna beräkna krafter och belastningar som verkar på statiskt bestämda system inom maskintekniken - bör känna till funktionen av de enkla maskinerna 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10MT04 | Hållfasthetslära 1Studerande - ska få ne överblick över hållfasthetslärans - ska kunna utföra enklare dimensioneringsuppgifter samt i enklare fall utföra kontroll av spänningar och säkerhet 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10MT05 | MaterialläraStuderande - kan i stora drag beskriva egenskaperna hos och framställningen av de viktigaste industriellt använda materialen, kan i stora drag bedöma miljöbelastningen hos olika material, kan utgående från egenskaper och framställningsmetod förstå hur miljöbelastningen uppstår - förstår och kan använda den vanligaste terminologin. - kan i stora drag beskriva olika materialtypers struktur, kan förklara hur materialets struktur påverkar dess egenskaper, kan förklara materialhanteringens betydelse för materialets egenskaper - kan beskriva principerna för materialval, kan nämna de viktigaste kriterierna angående materialval som påverkar miljön, visar prov på att kunna beakta dessa kriterier vid materialval. 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10MT06 | 3 | 3 SP | |||||
PE10MT07 | MaskinlaborationerStuderande - ska känna till funktionsprinciper och allmänna egenskaper inom maskinbyggnad allmänt förekommande maskiner och anläggningar såsom förbränningsmotorer, pumpar, fläktar, kompressorer, värmeväxlare, mm. - ska kunna utföra mätningar på olika maskiner - kunna beräkna och presentera för maskinerna specifika storheter och karakteristikor 1 | 5 | 5 SP | ||||
PE10KB | 3 | 3 SP | |||||
Studerande -känner till och kan utföra mätningar på inom maskinbyggnad förekommande maskiner och anläggningar, samt att strukturerat presentera resultat från mätningar -känner till mekanismer och dynamiska system inom maskintekniken | |||||||
PE10KB01 | Maskinelement 1Studerande - ska kunna dimensionera och utforma svetsade konstruktioner både för statiska och dynamiska belastningar - ska kunna dimensionera och utforma skruvförband både för statiska och dynamiska belastningar - ska kunna dimensionera nitförband, bomförband och krympförband 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10PD | 3 | 8 | 11 SP | ||||
Studerande -har bredbasiga insikter i olika tillvekningsmetoder och tekniker av främst metallprodukter -kan självständigt utföra programmering av numeriskt styrda arbetsmaskiner -kan utföra verkstadstekniska kontrollmätningar för kvalitetssäkring | |||||||
PE10PD01 | Tillverkningsteknik 1Studerande - ska kunna bilda sig en helhetsbild över verkstadsindustrins teknologi samt ha tillräcklig kunskap för efterföljande arbetspraktik. | 3 | 3 SP | ||||
PE10PD02 | Tillverkningsteknik 2 (+laborationer)Studerande - ska få vidgade kunskaper i programmering av numeriskt styrda bearbetningsmaskiner och enheter. - ska kunna självständigt kunna utföra programmering av bearbetningsmaskiner. 1 | 5 | 5 SP | ||||
PE10PD03 | Mätteknik (Kvalitetskontroll)Studerande - ska känna till de viktigaste typerna av mätfel och sätt att eliminera dessa. - ska känna till och kunna använda de viktigaste verkstadstekniska mätdonen och mätmetoderna - ska kunna välja mätdon och metoder - ska känna till statistiska kontrollmetoder och de mest kända standard-systemen för statistisk acceptanskontroll - ska känna till möjligheterna att använda dator vid kvalitetskontroll. ![]() 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10RA | 3 | 3 | 8 | 14 SP | |||
Studerande -känner till och kan använda pneumatik och hydraulik komponenter samt styrning av dessa -känner till olika givare, och kan programmeringsprinciperna för programmerbara logik -känner till robotars funktion och behärskar programmering av dessa | |||||||
PE10PE01 | Maskinautomation 1Studerande bör: - känna till pneumatikkomponenternas konstruktion och funktioner - kunna välja komponenter - känna till sekvensstyrningens möjligheter och egenskaper - känna till pneumatiska stegregister - behärska en metod för systematiserad systemplanering - känna till pneumatiska (och hydrauliska) ritningssymboler - kunna läsa och rita pneumatiska kopplingsscheman ![]() 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10PE02 | Maskinautomation 2Studerande bör: - användnings- och programmeringsprinciper för regulatorer - användnings- och programmeringsprinciper för programmerbar logik - allmänna givartypers möjligheter och egenskaper - en robottyp och behärska dess programmering ![]() 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10PE03 | AutomationslaborationerStuderande bör: - kunna planera och koppla upp pneumatiska system - känna till och kunna ansluta givare - kunna programmera minst en typ av programmerbar logik - kunna använda och programmera en allmänt förekommande industrirobot ![]() 1 | 5 | 5 SP | ||||
PE10PE04 | ElektroteknikStuderande bör: - förstå grunderna för lik- och växelströmskretsar - känna de vanligaste aktiva och passiva komponenttyperna - kunna läsa och förstå enklare kopplingsscheman. - känna till grunderna i bl.a. TTL och CMOS teknik. 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10EN | 3 | 3 SP | |||||
Studerande -känner till olika energiformer samt huvuddragen i Finlands energiförsörjning -har fördjupade insikter i termodynamiken inklusive ångans termodynamik -kan utföra beräkningar på arbetsprocesser samt värmeöverföringar -har praktiska erfarenheter av kraftverksdrift -har goda kunskaper inom elkraftstekniken | |||||||
PE10EN01 | Energiteknik 1Studerande - ska känna till de olika energiformerna samt begränsningarna i möjligheterna att omvandla energi från en form till en annan - ska känna till hur energi lagras och transporteras - ska kunna tillämpa kunskaperna i elementär termodynamik kvalitativt på ideala arbetsprocesser - ska känna till och kunna räkna med olika verkningsgrader - ska känna till olika energikällor, deras för- och nackdelar samt miljöaspekter i samband med energianvändning - ska känna till huvuddragen i Finlands energiförsörjning - ska känna till grundläggande funktionen hos de maskiner och anläggningar som används för energiproduktion och hantering 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10FE | 6 | 5 | 3 | 5 | 19 SP | ||
Den studerande känner till öretagsekonomins grunderna samt har en allmän bild av företagandet i Finland. | |||||||
PE10FE01 | 3 | 3 SP | |||||
PE10FE02 | 3 | 3 SP | |||||
PE10FE03 | 3 | 3 SP | |||||
PE10FE04 | FöretagsanalysA. Analytisk och logisk: Vitsord 1: Känner till vad företagsanalysen kan användas till Vitsord 3: Kan göra en bokslutsanalys Vitsord 5: Kan utföra en bokslutsanalys och utvärdera företagets svaga och starka sidor B. Intra... Vitsord 1: Förstår nyckeltalens betydelse Vitsord 3: Kan använda och jämföra företags nyckeltal Vitsord 5: Förstår vilka nyckeltal är lämpliga att använda i olika situationer, kan utvärdera en företagsanalys C. Mångkunnighet Vitsord1: Ser sambandet mellan affärsbokföringen och företagsanalysen Vitsord 3: Förstår hur man med redovisningen kan påverka bokslutet Vitsord 5: Kan förklara sambandet mellan företagets lönsamhet, finansierig och likviditet D. Internationell Vitsord 1: Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk Vitsord 3: Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat Vitsord 5: Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om företagsanalys E. Interaktion Vitsord 1 Kan delta i en diskussion öm företagsanalys Vitsord 3: Kan hålla ett anförande om företagsanalys Vitsord 5: Kan beskriva och förklara hur man kan använda företagsanalysen 1 | 5 | 5 SP | ||||
PE10FE05 | 5 | 5 SP | |||||
PE10MF | 5 | 3 | 8 | 16 SP | |||
Den studerande är förtrogen med marknadsföringens grunder och teknisk försäljning . | |||||||
PE10MF01 | 5 | 5 SP | |||||
PE10MF02 | 3 | 3 SP | |||||
PE10MF03 | 5 | SP | |||||
PE10MF04 | 3 | 3 SP | |||||
PE10PL | 5 | 9 | 14 SP | ||||
Den studerande känner till lönsamhet och effektivitet kopplat till en tillverkningsprocess och /eller tjänsteprocess. | |||||||
PE10PL01 | Produktionsplanering 1 + 2A. Analytisk och logisk: Vitsord 1: Känner till produktionsplaneringens betydelse i tillverkningsprocessen. Vitsord 3: Kan göra en plan för hur produktionen skall genomföras Vitsord 5: Kan argumentera för och emot olika strategier och modeller för produktionsplaneringen B. Intra... Vitsord 1: Kan på uppmaning analysera en gjord produktions-plan Vitsord 3: Kan å egen hand analysera och förbättra en gjord plan Vitsord 5: Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en produktionsplan C. Mångkunnighet Vitsord1: Känner till sambandet mellan lönsamhet och kapitalbindning Vitsord 3: Förstår hur tillverkningsprocessen påverkar lönsamhet, finansiering och kassaflöde Vitsord 5: Kan föreslå förbättringar som påverkar företagets lönsamhet, finansierig och kassaflöde D. Internationell Vitsord 1: Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk Vitsord 3: Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat Vitsord 5: Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om produktionsplanering E. Interaktion Vitsord 1 Kan delta i en diskussion om produktionsplanerig Vitsord 3: Kan hålla ett anförande om produktionsplanerig Vitsord 5: Kan beskriva och förklara produktionens roll och påverkan för utomstående 1 | 5 | 3 | 8 SP | |||
PE10PL02 | 3 | SP | |||||
PE10PL03 | 3 | 3 SP | |||||
PE10EA | 8 | 11 | 19 SP | ||||
Den studerande har grundläggande kuinskaper om arbetsliv, arbetarskydd, arbetsledning, ledarskap och därtill hörande lagstiftning. Han känner även till nationalekonomins grundläggande principer och begrepp. | |||||||
PE10EA01 | 3 | 3 SP | |||||
PE10EA03 | 3 | 3 SP | |||||
PE10EA04 | MakroekonomiA. Analytisk och logisk kompetens: Vitsord 1: Känner till makroekonomins innehåll och uppgift Vitsord 3: Förstår hur den ekonomiska utvecklingen påverkas av statliga beslut och viceversa Vitsord 5: Kan förklara och argumentera för olika makroekonomiska handlingsalternativ B. Intraprenörs- entreprenörskompetens Vitsord 1: Förstår att konjunkturen påverkar näringslivet Vitsord 3: Förstår hur man bör anpassa verksamheten till rådande ekonomiska situation Vitsord 5: Kan redogöra för hur företagen kan utnyttja svängningar i ekonimin C. Mångkunnighetskompetens Vitsord 1: Förstår att företag och privatpersoner påverkas av makroekonomiska beslut Vitsord 3: Förstår konsekvenserna av makroekonomiska beslut Vitsord 5: Kan beskriva och förklara handlingsalternativ i en specifik ekonomisk situation D. Internationell kompetens Vitsord 1: Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk Vitsord 3: Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat Vitsord 5: Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om makroekonomi E. Interaktionskompetens Vitsord 1 Kan delta i en diskussion om makroekonomi Vitsord 3: Kan hålla ett anförande om makroekonomi Vitsord 5: Kan beskriva och förklara de viktigaste makroekonomiska teorierna 1 | 3 | 3 SP | ||||
PE10EA05 | 5 | 5 SP | |||||
PE10EA06 | Ledningssystem, arbetsskydd och psykologiStuderanden: -känner till kvalitetslednings- och miljöledningssystemens funktion och uppbyggnad -har grundläggande kunskaper i den juridik förmannaskapet kräver och kan leda människor i arbetslivet -har grundläggande kunskaper inom arbetarskydd och ergonomi -känner till arbetsskyddslagstiftningen -känna till och kunna planera logistiska system externt och internt inom företag. 1 | 5 | 5 SP | ||||
Val | 15 SP | ||||||
Pra | 30 SP | ||||||
PE10PR | 10 | 10 | 10 | 30 SP | |||
Den studerande har kommit i kontakt med arbetsmiljö, arbetsuppgifter och teknologi både allmänt inom den tekniska branschen och inom utbildningsprogrammets område den studerande har blivit förtrogen med enklare formkrav och vanliga beteendemönster som gäller relationen arbetsgivare-arbetstagare har fått insikt i sin blivande yrkesroll och kan utnyttja de praktiska erfarenheterna i studierna har skapat kontakter till arbetslivet har successivt i takt med att studierna framskrider skaffat sig djupare och/eller bredare erfarenhet av olika verksamheter inom arbetslivet | |||||||
Lär | 15 SP | ||||||
Målsättning/Kompetenser Lärdomsprovet görs i form av utarbetande av ett examensarbete till vilket hör ett skriftligt mognadsprov. I examensarbetet skall studerande tillämpa teoretiska modeller på praktiska problemställningar. Studerande skall likaså visa att han/hon självständigt kan hantera komplexa problem inom sitt kompetensområde och kan arbeta logiskt och metodiskt. Studerande skall kunna arbeta på ett vetenskapligt sätt och använda sig av referensmaterial och externa kunskapskällor. Examensarbetet är en del av den studerandes personliga kompetensprofil. Examensarbetet skall gärna fungera som en bro mellan studier och arbetsliv och göra det lättare att placera sig i arbetslivet. Examensarbete kan bestå av interna och/eller externa beställningsarbeten, samarbetsprojekt eller övriga arbetslivsrelaterade arbeten. Studerande bör själv välja ämne för examensarbetet. Ämnet skall godkännas av utbildningsprogrammet och samtidigt skall även en handledare utses. I anslutning till examensarbetet avläggs ett individuellt, skriftligt mognadsprov, som visar förtrogenhet med ämnesområdet. Mognadsprovet skriver studerande på sitt skolspråk, enligt avgångsbetyget från grundskola eller gymnasiet. Förkunskaper Av yrkes- och profilstudierna bör 80 % av studiepoängen vara avklarade. | |||||||
15 | 15 SP | ||||||
« Tillbaka till utbildningsprogrammen
© Yrkeshögskolan Novia 2021.