Gru | | 33 SP |
UOKUÖ10AS | | 12 | 3 | | | | 15 SP |
|
YH10SV01 |
Studerande:
- Kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällets krav
- Känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- Är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning | 3 | | | | | 3 SP |
YH10IN01 |
Studerande
- känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil
- reflekterarar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke
- kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmetoder
- känner till undersökningsprocessen
- kan söka och kritiskt värdera information
- kan planera, genomföra och evaluera processer
- kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering
- kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund | 6 | | | | | 6 SP |
YH10EN01 |
Studerande:
- Kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
- Har kännedom om central terminologi inom sitt egen område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur
- Förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta vertygen därtill samt
- Är medveten om kulturella skillander i internationella sammanhang | 3 | | | | | 3 SP |
YH10FI01 |
Studerande:
- Kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter
- Behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och yrkesmässiga utveckling
- skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1,2 eller 3) eller god(vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt | | 3 | | | | 3 SP |
UOKUÖ10bs | | | 3 | | 15 | | 18 SP |
|
UOKUÖ10FE01 |
Studerande:
- Kan definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom respektive bransch.
- Har kunskap om produktplacering och marknadsföring inom konst- och kulturfältet.
- Utvecklar ett kunnande inom företagande.
- Utvecklar och breddar sin entreprenöriella attityd.
- Känner till finansierings- och ansökningssystem, upphovsrättliga frågor samt organisationer inom yrkesområdet.
- Utvecklar en förståelse för att bygga nätverk.
- Strukturerar nyskapande och kreativa förslag till konst- och kulturverksamheter ur ett nordiskt och internationellt perspektiv. | | | | 6 | | 6 SP |
UOKUÖ10KK01 |
Studerande
- känner till och utvecklar förståelse för grundläggande begrepp och forskning inom olika kulturvetenskaper utgående från ett föränderligt och mångkulturellt samhälle
- utvecklar en förståelse av kulturens komplexa former i en social och samhällelig kontext
- har förmågan att tillämpa principerna för hållbar kulturell utveckling
- utvecklar en förståelse för samtidskulturen, dess vardag och praktik och en förmåga att självständigt och i grupp tolka omgivningen på ett kritiskt och konstruktivt sätt | | | | 6 | | 6 SP |
UOKUÖ10FM01 |
Studerande
- Utvecklar ett öppet och kritiskt förhållningssätt till konstens och kulturens roll i samhället.
- Har bekantat sig med, för branschen relevanta forskningsmetoder och kan tillgodogöra sig relevant yrkeskunskap.
- Formulerar självständigt och kreativt relevanta forskningsfrågor.
- Dokumenterar granskar kritiskt metoder och forskningsresultat inom det egna ämnet.
- Lär sig vad som uttrycker god respektive svag argumentering av forskningsresultat. | | | | 3 | | 3 SP |
SC10LU93 |
Studerande:
-Känner till olika dramaturgiska modeller.
-Har kunskap i dramaturgiskt skrivande.
-Producerar och analyserar kortare texter utgående från ett medvetet dramaturgiskt tänk. | | 3 | | | | 3 SP |
Val | | 15 SP |
SC10VA | | | | | 15 | | 15 SP |
|
SC10VA01 |
-
Studerande
har kunskap i fysiskt uttryck | | | | 5 | | 5 SP |
SC10VA02 |
Studerande:
- Har kännedom om clown- och maskteknik
- Har praktisk erfarenhet av clown- och maskteknik | | | | 5 | | 5 SP |
SC10VA03 |
Studerande:
- Har kännedom om musikens historia och olika musikstilar.
- Har kännedom om grunderna i sång och rytm.
- Förstår musikens potential som meningsskapare inom teater och drama. | | | 5 | | | 5 SP |
Yrk | | 147 SP |
SC10LU1 | | 18 | | | | | 18 SP |
Studerande:
- Behärskar via textgestaltning, rörelse och scenisk gestaltning grunden för arbete med teater
- Kan genomföra en produktion med barn som målgrupp |
SC10LU11 |
Studerande:
- Förstår relationen mellan lek och teater
- Förstår lekens betydelse för drama- och teaterverksamhet
- Har upptäckt den egna lekfullheten
-Kan använda leken för att uppnå pedagogiska och konstnärliga mål | 5 | | | | | 5 SP |
SC10LU12 |
Studerande:
- Kan använda sig av olika utrycksmedel för att gestalta en text
- Kan använda olika metoder för att närma sig en text | 3 | | | | | 3 SP |
SC10LU13 |
Studerande:
- Kan utnyttja kroppens möjligheter och spontaniteten i rörelsen
- År medveten om den egna kroppen, dess möjligheter och gränser
- Har praktisk erfarenhet av och känner till akrobatik och nutidsdans | 5 | | | | | 5 SP |
SC10LU14 |
Studerande:
- Kan använda sig av olika uttrycksmedel vid scenisk gestaltning
- Kan berätta och gestalta en text för barn
- Har förvärvat sig grundkunskaper i hur en teaterproduktion byggs upp | 5 | | | | | 5 SP |
SC10LU3 | | 27 | | | | | 27 SP |
Studerande:
- Kan, inom ramen för en teaterproduktion riktad till vuxenpublik, använda sig av de kunskaper de tillg- Kan genomföra dramapedagogiska processer
- Kan utföra pedagogiskt grupparbete på konstnärlig bas
- Känner till den dramapedagogiska traditionen gjort under tillhörande kurser
- Kan motivera sina konstnärliga valStuderande:
|
SC10LU31 |
Studerande:
- Har kunskap i andningsteknik och avspänning
- Kan analysera den egna rösten
- Förstår hur röst, rörelse och kroppshålnning påverkar varandra
- Kan arbeta självständigt med rösten | 4 | | | | | 4 SP |
SC10LU32 |
Studerande:
- Kan grunderna i ljus- och ljudsättning
- Kan grunderna i teatersmink | 3 | | | | | 3 SP |
SC10LU33 |
Studerande:
- Kan såväl praktiskt som teoretiskt grunderna i skådespelarkonst på basen av Stanislavskijmetoden
- Har förvärvat utvecklad iakttagelseförmåga, fantasi, närvaro, koncentration, kontakt, lyhördhet och samspel på scenen
- Känner personliga gestaltningsförmåga och spontanitet | 10 | | | | | 10 SP |
SC10LU34 |
Studerande:
- Har fördjupat förmågan till scenisk gestaltning
- Förstår en teaterföreställning som en helhetsprodukt av olika tecken som ger varandra mervärde
- Har kunskap om alla funktioner som ingår i en teaterproduktion | 10 | | | | | 10 SP |
sc10lu2 | | 4 | 10 | | | | 14 SP |
Studerande:
- Kan genomföra dramapedagogiska processer
- Kan utföra pedagogiskt grupparbete på konstnärlig bas
- Känner till den dramapedagogiska traditionen
|
sc10lu21 |
Studerande:
- Har kunskap om och kan identifiera dramapedagogikens genrer och konventioner
- Kan använda och utveckla dramakonventioner i olika dramaförlopp
- Har kunskap om dramaturgiskt tänkande i dramaförlopp
- Kan planera och utarbeta en föreställning på basen av genren
"idé till föreställning" | 4 | | | | | 4 SP |
SC10LU22 |
Studerande:
- Kan omsätta pedagogisk teori till konkret handling
- Kan planera och utvärdera dramaförlopp inom ramen för en praktik
- Har kunskap i att leda grupper och har kunskaper i gruppdynamiska processer
- Förstår komplexiteten i det dramapedagogiska arbetet | | 5 | | | | 5 SP |
|
Studerande:
- Kan utnyttja kroppen som ett mångsidigt uttrycksmedel i det egna skapandet
- Har vidareutvecklat den akrobatiska förmågan
- Kan grunderna i stagefighting
- Har utvecklat färdigheter i nutidsdans | | 5 | | | | 5 SP |
SC10LU05 | | | 10 | | | | 10 SP |
Studerande:
- Kan kritiskt granska historien och sin samtid utgående från ett kulturhistoriskt perspektiv
- Känner den dramapedagogikens och teaterkonstens historiska utveckling |
SC10LU051 |
Studerande:
- Har grundläggande kunskaper i teaterhistoria
- Kan transformera teaterhistorisk kunskap till konstnärlig gestaltning
- Förstår relationen mellan teater och samhälle | | 5 | | | | 5 SP |
SC10LU052 |
Studerande:
- Har kunskap i dramapedagogisk teori och historia
- Känner till dramapedagogiska strömningar och begrepp
- Har utvecklat förståelse för dramapedagogikens betydelse från det postmoderna till det globala samhället | | 5 | | | | 5 SP |
SC10LU7 | | | 20 | | | | 20 SP |
Studerande:
- Kan genomföra ett teaterprojekt med pedagogiska målsättningar från idé till föreställning |
SC10LU71 |
Studerande:
- Förstår grundläggande tankesätt i TIU metoden(teater i undervisningen)
- Kan utveckla och genomföra ett konstnärligt- pedagogiskt projekt på basen av dramapedagogiska genrer och arbetssätt i form av en TIU-föreställning | | 5 | | | | 5 SP |
SC10LU72 |
Studerande:
- Kan utveckla ett konstnärligt projekt utgående från pedagogiska målsättningar
- Kan genomföra en TIU-föreställning enligt devising-metod
- Kan förena teaterkonst med dramapedagogik inom ramen av ett projekt | | 10 | | | | 10 SP |
SC10LU73 |
Studerande:
- Har grundläggande kunskaper i komposition och koreografi
- Har förvärvat förbättrad styrka och smidighet
- Har vidareutvecklat den akrobatiska förmågan | | 5 | | | | 5 SP |
SC10LU6 | | | 15 | | | | 15 SP |
Studerande:
- Har vidareutvecklat arbetsverktyg för konstnärligt teaterarbete
- Kan utföra mindre regiuppdrag |
SC10LU61 |
Studerande:
- Kan improvisera på basen av olika metoder t.ex. Keith Johnstone, Viola Spolin och Tjechov
- Har vidareutvecklat iakttagelseförmåga, fantasi, närvaro, koncentration, kontakt, lyhördhet och samspel inom sceniskt arbete
- Har vidareutvecklat gestaltningsförmåga och spontanitet | | 5 | | | | 5 SP |
SC10LU62 |
Studerande:
- Har vidgat användningsmöjligheterna för den egna rösten som uttrycksmedel
- Har vidareutvecklat andningstekniken samt röst och taltekniken
- Har utvecklat en korrekt artikulation
- Har förvärvat erfarenhet av att genomföra ett textgestaltningsprojekt | | 5 | | | | 5 SP |
SC10LU63 |
Studerande:
- Kan analysera ett sceniskt förlopp
- Har inblick i regissörens mångfacetterade arbete
- Kan iscensätta en självvald text
- Har kunskap om regi ur ett historiskt perspektiv
- Har startat utvecklingen av en personlig ledarskapsstil som regissör | | 5 | | | | 5 SP |
SC10LU4 | | | | 20 | | | 20 SP |
Studerande:
- Kan motivera sina konstnärliga val
- Förstår hur teaterns olika tecken stöder varandra
- Kan tillämpa sina kunskaper praktiskt och teoretiskt inom ramen av ett teaterprojekt
- Kan marknadsföra ett projekt |
SC10LU41 |
Studerande:
- Har utvecklat ett scenografiskt tänkande
- Kan grunderna i scenografins historia
- Har kunskap i materiallära och kan lösa scenografiska problem | | | 5 | | | 5 SP |
SC10LU43 |
Studerande:
- Har vidareutvecklat teknik inom stagefighting
- Kan planera rörelsehelheter
- Har inblick i nutidsdansens historia
- Har vidareutvecklat den akrobatiska förmågan | | | 5 | | | 5 SP |
SC10LU44 |
Studerande:
- Kan ta ett utökat ansvar för en scenproduktion
- Kan ta ett utökat ansvar för marknadsföringen av ett projekt
- Kan tilllkalla och genomföra en presskonferens
- Har vidareutvecklat sin skådesperlarkonst | | | 10 | | | 10 SP |
SC10LU8 | | | | 10 | | | 10 SP |
Studerande:
- Förstår betydelsen av läsarten
- Förstår regissörens uppgift inom en teaterproduktion
- Kan fungera som regissör |
SC10LU81 |
Studerande:
- Har fördjupad insikt i teaterns teckensystem
- Har fördjupad analysförmåga i arbete med en pjäs och har utvecklat en regiplan
- Kan regissera en pjäs
- Har vidareutvecklat sitt personliga ledarskap som regissör | | | 10 | | | 10 SP |
SC10LU0 | | | | | 13 | | 13 SP |
Studerande:
- Har färdighet att utveckla, genomföra och utvärdera publikarbete för olika institutioner
|
SC10LU01 |
Studerande:
- Kan själv såväl använda olika improvisationsmetoder som förmedla dem till en grupp
- Kan anpassa metod och ledarstil till gruppens behov
- Bekantar sig med almänna stilar inom tillämpat drama. | | | | 5 | | 5 SP |
SC10LU02 |
Studerande:
- Kan planera och genomföra publikarbete för olika institutioner t.ex. teatrar, orkestrar och muséer | | | | 5 | | 5 SP |
SC10LU03 |
Studerande:
-Kan genomföra ett kortfilmsprojekt (manus, inspelning och editering)
- Bekantar sig med och vidgar sin förståelse för virtuell marknadsföring.
- Startar en professionell/yrkesrelaterad blogg. | | | | 3 | | 3 SP |
Pra | | 30 SP |
| | | | 30 | | | 30 SP |
Studerande:
- Har kunskap om branschens arbetsfält
- Fungerar självständigt i olika arbetssituationer
- Förstår hur teori och praktik fungerar i arbetslivet
- Kan utvärdera sina arbetsinsatser
- Har utvecklat ett personligt teater- och dramapedagogikt arbetssätt
- Har fördjupat sin uppfattning av sambandet mellan konst, kultur och samhälle
|
Lär | | 15 SP |
| | | | | 15 | | 15 SP |
Studerande:
-kan utveckla och visa sin förmåga med tillämpade kunskaper och färdigheter i anslutning till yrkesstudierna
-kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser
-kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt
-har kritiskt och analytiskt tänkande
-kan visa sin yrkeskompetens |