Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2013
Musik (Inriktningsalternativ för musiker) (270 sp)
Examensbenämning: Musiker (YH)
Beräknad studietid: 4,5 år
Programmet UP - Musik Beskrivning av kompetensområde
Konstnärlig kompetens:
Kreativitet, personlighet, skapandeförmåga, vilja och möjlighet att se bortom de allmänna referensramarna
Teknisk kompetens:
Den tekniska färdighet som förväntas i det kommande arbetslivet beroende på de situationer man möter
Helhetsmusikalisk Kompetens:
En förståelse för musiken i sig som självbärande konst och som hantverk, samt förmåga att omsätta den förståelsen i det kommande arbetet.
En förståelse för musiken baserad på konstnärlig tradition som grund för nyskapande.
Har sådana kunskaper och färdigheter att man utvecklar en yrkesidentitet
Kompetens inom utvecklingsarbete:
Man tror på sin egen förmåga att fungera som musiker/pedagog i olika sammanhang
Söker fördomsfritt och kreativt egna lösningar i den omgivning man finns och där arbetslivet sätter ramarna
Man är intresserad av utveckla sig själv som musiker/musikpedagog
Man kan delta i utvecklandet av verksamheten i den miljö där man befinner sig
Entreprenörskap
Internationell Kompetens:
Man kan fungera i olika internationella miljöer och är medveten om de möjligheter som det internationella perspektivet ger
Kommunikativ och social kompetens:
Efter avslutade studier förväntas man kunna fungera i de olika sociala miljöer som blir aktuella för musikern/musikpedagogen
Allmänna kompetenser
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 24 SP | ||||||
Gemensamma studier | |||||||
UOKUÖ10AS | 9 | 3 | 3 | 15 SP | |||
YH10IN01 | Introduktion till högskolestudierStuderande känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer känner till undersökningsprocessen kan söka och kritiskt värdera information kan planera, genomföra och evaluera processer kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund | 6 | 6 SP | ||||
YH10SV01 | SvenskaStuderande kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning 1 | 3 | 3 SP | ||||
YH10FI01 | FinskaStuderande kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter. behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling. skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaStuderande kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang | 3 | 3 SP | ||||
UOKUÖ10bs | 3 | 3 | 3 | 9 SP | |||
UOKUÖ10FM01 | ForskningsmetodikStuderande utvecklar ett öppet och kritiskt förhållningssätt till konstens/kulturens roll i samhället känner till för branschen relevanta forskningsmetoder och kan använda sig av relevant yrkeskunskap som forskningsmetodik formulerar självständigt och kreativt relevanta forskningsfrågor dokumenterar och kritiskt granskar metoder och forskningsresultat inom respektive område | 3 | 3 SP | ||||
KulturkunskapStuderande känner till och utvecklar förståelse för grundläggande begrepp och forskning inom olika kulturvetenskaper utgående från ett föränderligt och mångkulturellt samhälle utvecklar en förståelse av kulturens komplexa former i en social och samhällelig kontext har förmågan att tillämpa principerna för hållbar kulturell utveckling utvecklar en förståelse för samtidskulturen, dess vardag och praktik och en förmåga att självständigt och i grupp tolka omgivningen på ett kritiskt och konstruktivt sätt | 3 | 3 SP | |||||
Företagsamhet 1Studerande kan definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom respektive bransch innehar kunskap om produktplacering och marknadsföring inom konst- och kulturfältet utvecklar ett kunnande för företagande och entreprenörskap känner till finansierings- och ansökningssystem, upphovsrättliga frågor samt organisationer inom yrkesområdet utvecklar en förståelse för att bygga nätverk strukturerar nyskapande och kreativa förslag till konst- och kulturverksamheter ur ett nordiskt och internationellt perspektiv | 3 | 3 SP | |||||
86 SP | |||||||
Gemensamma studier | |||||||
MU12PP | 5 | 5 | 10 SP | ||||
MU12PP01 | Pianospel 1Den studerande har elementära grunder i pianospel och kan använda pianot som verktyg i sitt musikaliska arbete. 1 | 5 | 5 SP | ||||
MU12PP02 | Pianospel 2Den studerande har utvecklade färdigheter i pianospel och kan använda pianot som verktyg i sitt musikaliska arbete. 1 | 5 | 5 SP | ||||
MU12DR | 4 | 4 SP | |||||
MU12DR01 | DrumlineStuderande har arbetsdisciplin. har melodirytmsinne och kordination har pulskänsla samt fysiologin för respektive instrument. | 4 | 4 SP | ||||
MU12ML | 3 | 3 SP | |||||
MU12ML01 | Dirigering och instuderingsteknikDen studerande har grundläggande färdigheter att leda och instudera musikaliskt material för olika former av ensembler. har insikt i dirigeringstekniker. | 3 | 3 SP | ||||
MU10KS | 5 | 5 SP | |||||
MU10KS01 | Körsång 1Studerande har grundliga färdigheter i att kunna delta i större körhelheter. erhåller en god inblick i körsång i olika former. | 5 | 5 SP | ||||
MU12NT | 12 | 12 | 10 | 34 SP | |||
Studerande har Har utvecklad kunskap i musikhistoria, form,dynamik och kan diskutera och reflektera över dessa. Har utvecklad kunskap om musikens form och funktion. Kan samarbeta med yrkeslivet - med grupper, ensembler, producenter, körer, och i andra motsvarande sociala yrkesrelationer. Har utvecklad kunskap om musikens teori, arrangemang och kompositon och kan använda dessa i en praktisk form. Har en utvecklad kunskap i transkription, gehör, memorering och notation av melodi, ackord och rytm. | |||||||
MU12NT01 | Notio 1.1Den studerande har grundläggande terminologi- och teorikunskaper som bas för studier på yrkeshögskolenivå. kan se samband mellan musikteori och -praktik i egna arbetsuppgifter. kan skriva och arrangera mindre uppgifter. har grundläggande kunskaper i diatonik och funktionslära och kan använda dessai en praktisk form. har kunskap om musikens grundpuls och rytmiska indelningar. kan se samband mellan melodi, intervall, solfège och ackord i skrivuppgifter, notation, musikexempel och memorering. | 3 | 3 SP | ||||
MU12NT02 | Notio 1.2Den studerande har kunskap om grundläggande begrepp inom improvisation och kan diskutera och reflektera över dessa i grupp. har kunskap om kyrkotonarter (modes, eng.) och hur dessa kan användas i praktiken. kan identifiera kyrkotonarter i både skriftlig och klingande form. har insikter i grundläggande harmonisering och sambandet mellan teori och praktik. har en grundläggande förståelse för kadenser och funktion. har grundläggande gehörskunskaper erhållna genom solfège och genom att i verkstadsform se samband mellan att skriva melodier och sjunga. | 3 | 3 SP | ||||
MU12NT03 | Notio 1.3Den studerande Har en fördjupad förståelse för och kunskap om rytmik och taktarter. Kan identifiera taktarter och rytmiska strukturer både bildligt och ljudligt. Har en rytmisk uppfattning utvecklad genom skrivuppgifter och praktik. Har en utvecklad koordination. Har en grundläggande kunskap i gehör och rytmik utvecklad genom skrivuppgifter, memorering och transkription. | 3 | 3 SP | ||||
MU12NT04 | Notio 2.1Den studerande har kunskap om utvecklade harmoniserings- och arrangeringstekniker. har grundläggande kunskaper i reharmonisering, modulation och stämföring. kan identifiera och sjunga färgtoner, och har genom arrangeringsuppgifter lärt sig att använda färgtoner i praktisk form. kan se samband mellan ackord, solfège, färgtoner och melodi och har lärt sig att arbeta utifrån detta perspektiv. Har utvecklat sin förmåga att indentifiera, skriva, transkribera och återge mer komplexa rytmiska förlopp. | 3 | 3 SP | ||||
MU12NT05 | Notio 2.2Den studerande har kunskap om koralharmoniseringens riktlinjer. kan skriva och arbeta med mångstämmighet för olika instrumentgrupper. har utvecklat sin förmåga att arrangera och komponera uppgifter inom sitt eget specialiserings-/intresseområde. har utvecklat sin förmåga att läsa partitur, sjunga stämmor och att memorera och transkribera/nedteckna musik. | 3 | 3 SP | ||||
MU12NT06 | Notio 2.3Den studerande Kan på egen hand genomföra en kompositions/arrangeringsuppgift, från planering till framförande. har utvecklat sin förmåga att använda dynamik, form och olika arrangerings- och kompositionstekniker. har utvecklat sin förmåga att diskutera, reflektera och analysera både egen och andras musik. kan självständigt fortsätta att utveckla och analysera sina gehörskunskaper för att aktivt kunna arbeta vidare med dessa. | 3 | 3 SP | ||||
MU12NT07 | Notio 3.1Den studerande har specialiserat sig inom ett speciellt tyngdpunktsområde. kan utgående från tidigare Notioundervisning använda olika musik, arrangemangstekniska och kompositionsmetoder inom tyngdpunktsområdet. kan diskutera och reflektera över arbetsuppgifter både ur ett musiktekniskt och ett musikhistoriskt perspektiv. | 5 | 5 SP | ||||
MU12NT08 | Notio 3.2Den studerande har med hjälp av lärarens handledning fördjupat sig inom ett tyngdpunktsområde. kan sig att samarbeta med yrkeslivet - med grupper, ensembler, producenter, körer, och i andra motsvarande sociala yrkesrelationer. kan utföra ett större kompositions- eller arrangemangsprojekt i samarbete med andra. kan arbeta med komposition eller arrangemang på en nivå som håller yrkesmässiga krav inom eget tyngdpunktsområde. | 5 | 5 SP | ||||
MU12NT09 | Notio AlfaDen studerande har utvecklat sin förmåga att i grupp diskutera och reflektera över musik. har djupare kunskap om musikens form inom olika genre. har en insikt i musikens historia och utveckling inom olika genrer. kan reflektera över musikens dynamik, nyanser och funktioner. kan analysera musikens funktion och form. har grundläggande instrumentkunskap för olika instrumentgrupper. | 3 | 3 SP | ||||
MU12NT10 | Notio SigmaDen studerande kan djupare analysera musikaliska förlopp, från mindre funktioner till större helheter. Har en fördjupad inblick i de olika instrumentgrupperna och deras funktion och register. kan på ett djupare plan jämföra och diskutera olika tidsepoker ur musikhistorien, och kan hitta tangeringspunkter mellan musik åtskilda i tid och/eller i genre. har en djupare kunskap om de olika kontineternas musikhistoria. Har förmågan att i grupp reflektera och diskutera musik och konserter ur ett historiskt och tekniskt perspektiv. | 3 | 3 SP | ||||
MU12AL | 15 | 15 | 30 SP | ||||
Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på Sigma-nivå. | |||||||
MU12AL01 | Alfa 1Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på Sigma-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU12AL02 | Alfa 2Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på Sigma-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU12AL03 | Alfa 3Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på Sigma-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU12AL04 | Alfa 4Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på Sigma-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU12AL05 | Alfa 5Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på Sigma-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU12AL06 | Alfa 6Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på Sigma-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU12AL07 | Alfa 7Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på Sigma-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU12AL08 | Alfa 8Den studerande har utvecklat sin teknik inom huvudämnet. har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential. har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra. har färdighet för studier på Sigma-nivå. | 3 | 3 SP | ||||
MU12AL09 | Presentation AlfaDen studerande kan synliggöra sitt hantverk och sin gestaltningsförmåga inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.) | 6 | 6 SP | ||||
100 SP | |||||||
MU12SI | 15 | 15 | 15 | 45 SP | |||
Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | |||||||
MU12SI01 | Sigma 1Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI02 | Sigma 2Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI03 | Sigma 3Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI04 | Sigma 4Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI05 | Sigma 5Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI06 | Sigma 6Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI07 | Sigma 7Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI08 | Sigma 8Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI09 | Sigma 9Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI10 | Sigma 10Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI11 | Sigma 11Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI12 | Sigma 12Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI13 | Förberedelse för presentation SigmaDen studerande har genom ett självständigt handlande gjort presentationen möjlig att förverkliga. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI14 | Presentation SigmaDen studerande kan synliggöra sitt hantverk samt sin gestaltningsförmåga, självständighet, kreativitet och identitet inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.) | 6 | 6 SP | ||||
MU12EW | 6 | 6 | 3 | 15 SP | |||
Den studerande har färdighet och teknik för att utöva rytmmusik i ensembleform - såväl ackompanjerande som solistiskt - inom olika genrer. har förmåga att rytmiskt och harmoniskt kunna värdera, tolka och tillämpa olika tekniker i ett musikaliskt sammanhang. känner till och förstår olika genrer och traditioner inom rytmmusiken och kan samtidigt sätta in sin egen musikaliska identitet i sammanhanget. kan genom samspel och kommunikation anpassa sig socialt till olika former av ensembler. | |||||||
MU12EW01 | Ensembleworkshop 1Den studerande har färdighet och teknik för att utöva rytmmusik i ensembleform - såväl ackompanjerande som solistiskt - inom olika genrer. har förmåga att rytmiskt och harmoniskt kunna värdera, tolka och tillämpa olika tekniker i ett musikaliskt sammanhang. känner till och förstår olika genrer och traditioner inom rytmmusiken och kan samtidigt sätta in sin egen musikaliska identitet i sammanhanget. kan genom samspel och kommunikation anpassa sig socialt till olika former av ensembler. 1 | 3 | 3 SP | ||||
MU12EW02 | Ensembleworkshop 2Den studerande har färdighet och teknik för att utöva rytmmusik i ensembleform - såväl ackompanjerande som solistiskt - inom olika genrer. har förmåga att rytmiskt och harmoniskt kunna värdera, tolka och tillämpa olika tekniker i ett musikaliskt sammanhang. känner till och förstår olika genrer och traditioner inom rytmmusiken och kan samtidigt sätta in sin egen musikaliska identitet i sammanhanget. kan genom samspel och kommunikation anpassa sig socialt till olika former av ensembler. 1 | 3 | 3 SP | ||||
MU12EW03 | Ensembleworkshop 3Den studerande har färdighet och teknik för att utöva rytmmusik i ensembleform - såväl ackompanjerande som solistiskt - inom olika genrer. har förmåga att rytmiskt och harmoniskt kunna värdera, tolka och tillämpa olika tekniker i ett musikaliskt sammanhang. känner till och förstår olika genrer och traditioner inom rytmmusiken och kan samtidigt sätta in sin egen musikaliska identitet i sammanhanget. kan genom samspel och kommunikation anpassa sig socialt till olika former av ensembler. | 3 | 3 SP | ||||
MU12EW04 | Ensembleworkshop 4Den studerande har färdighet och teknik för att utöva rytmmusik i ensembleform - såväl ackompanjerande som solistiskt - inom olika genrer. har förmåga att rytmiskt och harmoniskt kunna värdera, tolka och tillämpa olika tekniker i ett musikaliskt sammanhang. känner till och förstår olika genrer och traditioner inom rytmmusiken och kan samtidigt sätta in sin egen musikaliska identitet i sammanhanget. kan genom samspel och kommunikation anpassa sig socialt till olika former av ensembler. | 3 | 3 SP | ||||
MU12EW05 | Ensembleworkshop 5Den studerande har färdighet och teknik för att utöva rytmmusik i ensembleform - såväl ackompanjerande som solistiskt - inom olika genrer. har förmåga att rytmiskt och harmoniskt kunna värdera, tolka och tillämpa olika tekniker i ett musikaliskt sammanhang. känner till och förstår olika genrer och traditioner inom rytmmusiken och kan samtidigt sätta in sin egen musikaliska identitet i sammanhanget. kan genom samspel och kommunikation anpassa sig socialt till olika former av ensembler. | 3 | 3 SP | ||||
MU12EP | 22 SP | ||||||
Den studerande kan utöva rytmmusik i olika former av ensembler - såväl som ackompanjerande musiker som solistiskt - inom olika genrer. kan självständigt genomföra och delta i olika musikprojekt. | |||||||
MU12EP01 | Ensembleprojekt 1Den studerande kan utöva rytmmusik i olika former av ensembler - såväl som ackompanjerande musiker som solistiskt - inom olika genrer. kan självständigt genomföra och delta i olika musikprojekt. | 4 | 4 SP | ||||
MU12EP02 | Ensembleprojekt 2Den studerande kan utöva rytmmusik i olika former av ensembler - såväl som ackompanjerande musiker som solistiskt - inom olika genrer. kan självständigt genomföra och delta i olika musikprojekt. | 4 | 4 SP | ||||
MU12EP03 | Ensembleprojekt 3Den studerande kan utöva rytmmusik i olika former av ensembler - såväl som ackompanjerande musiker som solistiskt - inom olika genrer. kan självständigt genomföra och delta i olika musikprojekt. | 4 | 4 SP | ||||
MU12EP04 | Ensembleprojekt 4Den studerande kan utöva rytmmusik i olika former av ensembler - såväl som ackompanjerande musiker som solistiskt - inom olika genrer. kan självständigt genomföra och delta i olika musikprojekt. | 5 | 5 SP | ||||
MU12EP05 | Ensembleprojekt 5Den studerande kan utöva rytmmusik i olika former av ensembler - såväl som ackompanjerande musiker som solistiskt - inom olika genrer. kan självständigt genomföra och delta i olika musikprojekt. | 5 | 5 SP | ||||
MU12SA | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 15 SP | |
MU12SA01 | Studions grunderDen studerande kan använda inspelningsteknik som ett hjälpmedel i det musikaliska skapandet. har grundläggande färdighet i användningen av inspelningsprogram (exempelvis ProTools, Cubase, Logic och/eller liknande.) | 3 | 3 SP | ||||
MU12SA02 | Ljud, Ljus och scenteknikDen studerande har genom projektbaserad inlärning erhållt grundkunskaper i ljud, ljus och scenteknik för sitt kommande yrkesliv. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SA03 | Musikproduktion 1Den studerande har insikt i musiktekniskt arbete i studiomiljö. har insikt i låtskrivning och musikproduktion inom olika genrer i studiomiljö samt kunskaper i inspelning, mixning och mastering. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SA04 | Musikproduktion 2Den studerande har insikt i musiktekniskt arbete i studiomiljö. har insikt i låtskrivning och musikproduktion inom olika genrer i studiomiljö samt kunskaper i inspelning, mixning och mastering. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SA05 | Musikproduktion 3Den studerande har insikt i musiktekniskt arbete i studiomiljö. har insikt i låtskrivning och musikproduktion inom olika genrer i studiomiljö samt kunskaper i inspelning, mixning och mastering. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SK | 3 | 3 SP | |||||
Den studerande kan kommunicera musikaliskt och sceniskt genom användandet av sin röst, sitt instrument och sitt kroppspråk. kan utföra en sådan scenuppställning för ensembler och musiker som maximerar möjligheten till kommunikation och visuellt intryck. kan göra en presentation i samband med musikframträdanden. har kunskaper i intervjuteknik, programpresentation och marknadsföring. | |||||||
MU12SK01 | Scenisk KommunikationDen studerande kan kommunicera musikaliskt och sceniskt genom användandet av sin röst, sitt instrument och sitt kroppspråk. kan utföra en sådan scenuppställning för ensembler och musiker som maximerar möjligheten till kommunikation och visuellt intryck. kan göra en presentation i samband med musikframträdanden. har kunskaper i intervjuteknik, programpresentation och marknadsföring. | 3 | 3 SP | ||||
100 SP | |||||||
MU12SI | 15 | 15 | 15 | 45 SP | |||
Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | |||||||
MU12SI01 | Sigma 1Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI02 | Sigma 2Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI03 | Sigma 3Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI04 | Sigma 4Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI05 | Sigma 5Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI06 | Sigma 6Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI07 | Sigma 7Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI08 | Sigma 8Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI09 | Sigma 9Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI10 | Sigma 10Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI11 | Sigma 11Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI12 | Sigma 12Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI13 | Förberedelse för presentation SigmaDen studerande har genom ett självständigt handlande gjort presentationen möjlig att förverkliga. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI14 | Presentation SigmaDen studerande kan synliggöra sitt hantverk samt sin gestaltningsförmåga, självständighet, kreativitet och identitet inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.) | 6 | 6 SP | ||||
MU12KO | 6 | 6 | 6 | 8 | 12 | 38 SP | |
Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | |||||||
MU12KO01 | Kammarmusik/ orkesterspel 1Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 3 | 3 SP | ||||
MU12KO02 | Kammarmusik/ orkesterspel 2Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 3 | 3 SP | ||||
MU12KO03 | Kammarmusik/ orkesterspel 3Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 3 | 3 SP | ||||
MU12KO04 | Kammarmusik/ orkesterspel 4Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 3 | 3 SP | ||||
MU12KO05 | Kammarmusik/ orkesterspel 5Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 3 | 3 SP | ||||
MU12KO06 | Kammarmusik/ orkesterspel 6Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 3 | 3 SP | ||||
MU12KO07 | Kammarmusik/ orkesterspel 7Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 4 | 4 SP | ||||
MU12KO08 | Kammarmusik/ orkesterspel 8Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 4 | 4 SP | ||||
MU12KO09 | Kammarmusik/ orkesterspel 9Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 6 | 6 SP | ||||
MU12KO10 | Kammarmusik/ orkesterspel 10Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 6 | 6 SP | ||||
MU12PP | 5 | 5 SP | |||||
MU12PP03 | Pianospel 3Den studerande har fördjupade färdigheter i pianospel och är beredd att möta solistiska såväl ackompanjemangsmässiga utmaningar. | 5 | 5 SP | ||||
MU12SK | 3 | 3 SP | |||||
Den studerande kan kommunicera musikaliskt och sceniskt genom användandet av sin röst, sitt instrument och sitt kroppspråk. kan utföra en sådan scenuppställning för ensembler och musiker som maximerar möjligheten till kommunikation och visuellt intryck. kan göra en presentation i samband med musikframträdanden. har kunskaper i intervjuteknik, programpresentation och marknadsföring. | |||||||
MU12SK01 | Scenisk KommunikationDen studerande kan kommunicera musikaliskt och sceniskt genom användandet av sin röst, sitt instrument och sitt kroppspråk. kan utföra en sådan scenuppställning för ensembler och musiker som maximerar möjligheten till kommunikation och visuellt intryck. kan göra en presentation i samband med musikframträdanden. har kunskaper i intervjuteknik, programpresentation och marknadsföring. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SA | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 SP | ||
MU12SA01 | Studions grunderDen studerande kan använda inspelningsteknik som ett hjälpmedel i det musikaliska skapandet. har grundläggande färdighet i användningen av inspelningsprogram (exempelvis ProTools, Cubase, Logic och/eller liknande.) | 3 | 3 SP | ||||
MU12SA03 | Musikproduktion 1Den studerande har insikt i musiktekniskt arbete i studiomiljö. har insikt i låtskrivning och musikproduktion inom olika genrer i studiomiljö samt kunskaper i inspelning, mixning och mastering. | 3 | 3 SP | ||||
Yrk | 100 SP | ||||||
MU12SI | 15 | 15 | 15 | 45 SP | |||
Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | |||||||
MU12SI01 | Sigma 1Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI02 | Sigma 2Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI03 | Sigma 3Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI04 | Sigma 4Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI05 | Sigma 5Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI06 | Sigma 6Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI07 | Sigma 7Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI08 | Sigma 8Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI09 | Sigma 9Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI10 | Sigma 10Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI11 | Sigma 11Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI12 | Sigma 12Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI13 | Förberedelse för presentation SigmaDen studerande har genom ett självständigt handlande gjort presentationen möjlig att förverkliga. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI14 | Presentation SigmaDen studerande kan synliggöra sitt hantverk samt sin gestaltningsförmåga, självständighet, kreativitet och identitet inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.) | 6 | 6 SP | ||||
MU12KO | 3 | 3 SP | |||||
Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | |||||||
MU12KO01 | Kammarmusik/ orkesterspel 1Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 3 | 3 SP | ||||
MU12LM | 15 SP | ||||||
Studerande erhåller en god insikt i den evangelisk-lutherska kyrkans liturgiska musik dels utgående från orgelmusik och från vokalmusik | |||||||
MU12LM01 | Liturgisk musik 1 & HymnologiStuderande erhåller färdighet att behärska mässmusiken och den svenska psalmboken inom den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. erhåller färdigheter att på ett adekvat sätt behärska sångrösten i den liturgiska musiken. Hymnologi: Studerande lär känna psalmens och den andliga sångens utgångspunkter med hänsyn till textinnehåll, metrik och melodi samt psalmens och den andliga sångens utvecklingsskeden och särdrag. | 5 | 5 SP | ||||
MU12LM02 | Liturgiskt sång 2Studerande erhåller en grundläggande inblick i framförandet av psalmer och mässmusik på orgel, användande av olika spelsätt: cantus firmusspel, transpositionsteknik och sång. erhåller en inblick i grundläggande intonationsteknik. | 4 | 4 SP | ||||
MU12LM03 | Liturgiskt spel 2aStuderande erhåller en omfattande kännedom om beledsagningen av psalmer och mässmusik på orgel, användande av olika spelsätt: cantus firmusspel, transpositionsteknik och sång. Stor vikt läggs vid ett spelsätt som ger förutsättningar för och befrämjar en aktiv psalmsång i gudstjänsten. Registreringskonst. erhåller tillräcklig kunskap om olika typer av intonationsteknik. | 3 | 3 SP | ||||
MU12LK04 | 4 | 4 SP | |||||
MU12LK05 | 4 | 4 SP | |||||
MU12KÄ | 20 SP | ||||||
Studerande erhåller en insikt i ämnen specifika för kyrka och församling | |||||||
MU12KÄ01 | Allmän teologiStuderande får en utökad kännedom om Bibeln, kyrkans tro och lära, dess historia, etik och religionspedagogik. | 5 | 5 SP | ||||
MU12KÄ02 | Kyrkokunskap, kyrkomusikens teologi och historiaStuderande erhåller kunskap om kyrkans och lokalförsamlingens organisation och verksamhetsfält. Får en grundlig inblick i kyrkomusikens teologi och dess historia. | 5 | 5 SP | ||||
MU12KÄ03 | Församlingens musikfostran 1Studerande erhåller en helhetssyn på församlingens musikfostran erhåller kunskap om och förmåga till församlingens målinriktade musikarbete gällande olika ålderskategorier, även ur ett pedagogiskt perspektiv. erhålla kännedom om och beredskap till musikundervisning inom skriftskolan, samt en musikalisk beredskap i kontakten till daghem och skola. erhålla beredskap att fungera i en arbetsgemenskap. Kurs i ledarskap. | 5 | 5 SP | ||||
MU12KÄ04 | Församlingens musikfostran 2Studerande erhåller en helhetssyn på församlingens musikfostran erhåller kunskap om och förmåga till församlingens målinriktade musikarbete gällande olika ålderskategorier, även ur ett pedagogiskt perspektiv. erhålla kännedom om och beredskap till musikundervisning inom skriftskolan, samt en musikalisk beredskap i kontakten till daghem och skola. erhålla beredskap att fungera i en arbetsgemenskap. Kurs i ledarskap. | 5 | 5 SP | ||||
5 | 3 | 3 | 11 SP | ||||
MU10ML07 | PedagogikkörStuderande erhåller via deltagande i övningskör och observation av körledarstuderandes arbete en god inblick i körledning innan man själv är med i processen. | 3 | 3 SP | ||||
MU10KS02 | Körsång 2Studerande har röstmässiga färdigheter att kunna delta i större körhelheter. erhåller en god inblick i körsång i olika former. | 5 | 5 SP | ||||
MU10KÖ04 | Barnkör och ungdomsmusikStuderande erhåller en inblick i ledning av barnkör, metodik för barnkör. Stiftar bekantskap med olika former av ungdomsmusik i kyrkliga sammanhang | 3 | 3 SP | ||||
MU12KF | 6 SP | ||||||
MU12KF01 | Kyrkomusikforum 1Studerande har kunskap om olika orgeltypers uppbyggnad, terminologi, funktion och underhåll. har kunskap om stämning av lingualpipor. har beroende huvudämne kunskaper antingen inom orgelkonstens historia, kyrkomusik och sång, kör och ensembleledning. har grundkunskaper i liturgi, kyrkans organisation och ledarskap har kunskap om kantorsembätets kärnområde. | 3 SP | |||||
MU12KF02 | Kyrkomusikforum 2Studerande har kunskap om olika orgeltypers uppbyggnad, terminologi, funktion och underhåll. har kunskap om stämning av lingualpipor. har beroende huvudämne kunskaper antingen inom orgelkonstens historia, kyrkomusik och sång, kör och ensembleledning. har grundkunskaper i liturgi, kyrkans organisation och ledarskap har kunskap om kantorsembätets kärnområde. | 3 SP | |||||
100 SP | |||||||
MU12SI | 15 | 15 | 15 | 45 SP | |||
Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | |||||||
MU12SI01 | Sigma 1Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI02 | Sigma 2Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI03 | Sigma 3Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI04 | Sigma 4Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI05 | Sigma 5Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI06 | Sigma 6Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI07 | Sigma 7Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI08 | Sigma 8Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI09 | Sigma 9Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI10 | Sigma 10Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI11 | Sigma 11Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI12 | Sigma 12Den studerande har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck. har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog. kan leda och samarbeta med andra. kan söka sin egen musikaliska riktning. kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde. har en egen musikalisk identitet. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI13 | Förberedelse för presentation SigmaDen studerande har genom ett självständigt handlande gjort presentationen möjlig att förverkliga. | 3 | 3 SP | ||||
MU12SI14 | Presentation SigmaDen studerande kan synliggöra sitt hantverk samt sin gestaltningsförmåga, självständighet, kreativitet och identitet inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.) | 6 | 6 SP | ||||
MU12KO | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 37 SP | |
MU12KO01 | Kammarmusik/ orkesterspel 1Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 3 | 3 SP | ||||
MU12KO02 | Kammarmusik/ orkesterspel 2Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 3 | 3 SP | ||||
MU12KO03 | Kammarmusik/ orkesterspel 3Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 3 | 3 SP | ||||
MU12KO04 | Kammarmusik/ orkesterspel 4Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 3 | 3 SP | ||||
MU12KO05 | Kammarmusik/ orkesterspel 5Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 3 | 3 SP | ||||
MU12KO06 | Kammarmusik/ orkesterspel 6Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 3 | 3 SP | ||||
MU12KO07 | Kammarmusik/ orkesterspel 7Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 4 | 4 SP | ||||
MU12KO08 | Kammarmusik/ orkesterspel 8Studerande kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en ensemble. har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar och orkesterrepertoar. har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker och orkestermusiker. har praktiska färdigheter i orkesterspel | 4 | 4 SP | ||||
MU12KO11 | Stor barockensemble 1Studerande kan läsa barockmusikens notation och agera i barockensemble med betoning på högbarockrepertoar. | 4 | 4 SP | ||||
MU12KO12 | Stor barockensemble 2Studerande kan agera som orkestermusiker i olika stilar, från tidig barock till klassicism. har kunskap i orkesterrepertoar från tidig barock till klassicism. | 4 | 4 SP | ||||
MU13KO01 | Stor barockensemble 3Studerande kan agera som orkestermusiker i olika stilar, från tidig barock till klassicism. har kunskap i orkesterrepertoar från tidig barock till klassicism. | 3 | 3 SP | ||||
18 SP | |||||||
MU12BÄ01 | Inledning i den tidiga musikens estetikStuderande har en fördjupad insikt i tolkningen av den tidiga musiken utgående från den tidiga musikens estetik | 3 | 3 SP | ||||
MU12BÄ02 | 3 | 3 SP | |||||
MU12BÄ03 | ContinuospelStuderande kan grunderna i barockens generalbas samt grunderna i barockens olika stilar. lär sig ackompanjera från siffror | 3 | 3 SP | ||||
MU12BÄ04 | 3 | 3 SP | |||||
MU12BÄ06 | 3 | 3 SP | |||||
MU12BÄ05 | Barockinstrumentets konstruktion och vårdStuderande kan ta hand om sina instrument och stråke har kunskap om olika tidstrogna instrument från tidig barock till romantik. | 3 | 3 SP | ||||
Pra | Tot 30 SP | ||||||
30 SP | |||||||
MU10PR13 | DrumlineStuderande utvecklar arbetsdisciplin. utvecklar melodirytmsinne och pulskänsla samt fysiologin för respektive instrument. | 5 | 5 SP | ||||
MU10PR04 | PraktikStuderande erhåller via arbetspraktik en inblick i den kommande yrkesrollen samt kunskap om branchen. | 10 | 10 | 20 SP | |||
MU10PR03 | PraktikStuderande erhåller via arbetspraktik en inblick i den kommande yrkesrollen samt kunskap om branchen. | 5 | 5 SP | ||||
30 SP | |||||||
MU10PR09 | 5 | 5 SP | |||||
MU10PR10 | Församlingspraktik 2Studerande erhåller en grundlig och mångsidig inblick i kyrkomusikerns tjänsteuppgifter | 5 | 5 SP | ||||
MU10PR11 | Praktiska övningar 1Studerande lär sig att på ett bra sätt genomföra församlingens huvudgudstjänst som kantor. | 5 | 5 SP | ||||
MU10PR12 | Praktiska övningar 2Ur kantorns perspektiv väl planera och i samråd med präst och övriga medverkande noggrant genomföra församlingens huvudgudstjänst och förrättningar. | 5 | 5 SP | ||||
MU10PR06 | Undervisningsövning 1Studerande utvecklar förmågan att analysera och utvärdera inlärnings- och undervisningsprocessen med särskild hänsyn till nybörjarnivå. | 5 | 5 SP | ||||
MU10PR13 | DrumlineStuderande utvecklar arbetsdisciplin. utvecklar melodirytmsinne och pulskänsla samt fysiologin för respektive instrument. | 5 | 5 SP | ||||
Lär | 15 SP | ||||||
MU10LP | 15 | 15 SP | |||||
15 SP | |||||||
3 | 3 | 3 | 6 | 15 SP | |||
3 | 3 SP | ||||||
3 | 3 SP | ||||||
3 | 3 SP | ||||||
3 | 3 SP | ||||||
3 | 3 SP |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen