NAA Business community

05.01.2021 | Kommentarer

Därför kan företag vinna på samarbete med studerande – och så går det till

NÅA Business Center är ett samarbete mellan Yrkeshögskolan Novias och Åbo Akademis företagsekonomiska utbildningar.

 Organisationen är en kreativ knutpunkt för företag, näringsliv, studerande, handledare och forskning, där man tillsammans arbetar med olika företagsutmaningar inom ekonomi, marknadsföring, utveckling och servicekoncept. Vill du få en inblick i hur ett givande samarbete mellan studerande och företag kan gå till?

Här får du veta mer.

Hur skapades NÅA Business Center?

Idén till NÅA Business Center uppkom då lärare från Åbo Akademis och Novias företagsekonomi som samarbetade regelbundet, insåg att projekt mellan företag och studerande är både roliga och givande för studerande och företag.

Örjan Andersson och Mikko Huppa avtäcker logon för samarbetet

Yrkeshögskolan Novias rektor Örjan Andersson (till vänster) och Åbo Akademis dåvarande rektor Mikko Hupa. Under arbetsskede hette organisationen Team NÅA Business Center och första logon skapades av en studerandegrupp på Yrkeshögskolan Novia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hur arbetar vi inom organisationen?

Inom NÅA samarbetar handledare och studerande från Yrkeshögskolan Novia och Åbo Akademi. Studerande som ställer upp i organisationen får titeln Community Manager och blir en del av NÅA Business Centers styrgrupp. En Community Manager ansvarar för att uppgifter och projekt blir genomföra, deltar i externa evenemang, bildar nätverk och främjar NÅA Business Center och samarbetar aktivt med andra Community Managers inom organisationen. Alla Community Managers har olika ansvarsområden inom den externa och interna kommunikationen.

Olika samarbetsformer för företag och studerande

Studerande kan samarbeta med företag och organisationer i olika sammansättningar. Alla samarbeten är på sätt eller annat delar av studerandes lärandeprocess och inlärningen behöver således beaktas i arbetsprocessen. Beroende på vilken typs uppdrag ett företag eller en organisation har att ge studerande, kan högskolan erbjuda varierande mängd handledning och stöd för ett framgångsrikt slutresultat.

Examensarbeten

Samarbetet går ut på att en studerande är djupt insatt inom en uppgift, t.ex. kundundersökning eller varumärkesutveckling. Uppdraget kan vara verksamhetsbaserat eller mer teoretiskt. Oftast är tiden för uppdraget 1 år och kräver måttligt med resurser av uppdragsgivaren.

Praktik

Studerande “anställs” av uppdragsgivaren, som kan vara ett företag eller en annan organisation. Detta kräver en högre insats från företaget och ger en intensiv arbetsinsats på heltid under 6 - 9 veckor.

Kurskopplade eller separata projekt

Företaget ger ett uppdrag till en grupp studerande, ofta ca 4 personer, som jobbar maximalt 60 timmar per person med projektet. Projektets uppdrag utformas i samarbete med handledare på högskolan enligt offert. Den aktiva projekttiden är i vanliga fatt 2 - 4 månader. Detta innebär oftast ett konkret uppdrag med strategisk koppling, t.ex. varumärkesutveckling, marknadsanalys eller frågebatteri för utvecklingssamtal.

Bokföringsuppdrag

Studerande i Åbo sköter bokföringsuppdrag för små företag eller föreningar mot en liten årlig ersättning.

Varför skall företag jobba ihop med studerande?

Intervju med Atte Kymäläinen, Community Manager på NÅA

“Genom att utföra samarbeten med studerande, kan företag få nya och fräscha idéer från en ung konsumentgrupps synvinkel. Dagens studerande har ett stort intresse av att lära sig och hantera dagens teknologi. Flera företagsekonomistuderande har eventuellt ett intresse och tankar om att själv bli företagare i framtiden. Studerande har ett högt engagemang, eftersom man får tänka kreativt och studeranden personligen håller kontakten med uppdragsgivaren. ”

Det kan dessutom vara ekonomiskt mycket hållbart för företaget att samarbeta med studerande. I vissa projekt har vi fått höra att studerandes slutresultat varit bättre än vad man kunde få från ett proffs inom samma område. Eftersom det handlar om en inlärningsprocess kan vi givetvis inte garantera spjutspetskvalitet varje gång, men vi har en dokumenterad arbetsprocess för hur vi samarbetar, där studerande får branschspecifik och professionell handledning i projekten.

4 studerande som jobbar tillsammans

När ett företag jobbar ihop med studerande går processen till så här:

  1. NÅA Business Center kartlägger företagets/kundens behov.

2. NÅA definierar kopplingen mellan kundens behov och studerandes möjligheter.
3. När en passlig studerandegrupp finns, bokas möte tillsammans med kunden och studerandegruppen.
4. Därefter gör NÅA upp en offert på basen av projektmötet.
5. Båda parterna (kunden och studerande) godkänner offerten och inleder sedan arbetet tillsammans.
6. Kunden och studeranden samarbetar enligt överenskommelse.
7. Efter att samarbetet är slutfört, kontaktar NÅA kunden för feedback och diskussion kring ersättning.

Det lönar sig att samarbeta med studerande, eftersom ett företag kan få nya perspektiv på utmaningar som företaget står inför. Våra högt engagerade studerande har ett stort intresse av att själv tänka kreativt och få chansen att utveckla ett företag. Genom att jobba ihop med studerande får företaget nya och fräscha idéer från en ung synvinkel, medan våra studerande får möjligheten att tillämpa sina kunskaper.


Skribenten Joanna Lindberg är fem före utexaminerad tradenom från Yrkeshögskolan Novia, med inriktningen marknadsföring. Under hösten 2020 har hon genomfört sin praktik som Community Manager på NÅA Business Center.

0.5pxoriginaljpg