4 personer runt ett bord, fotat ur fågelperspektiv

30.09.2020 | Kommentarer

Digitalisering eller virtualisering

I utbildningssammanhang pratas det om digitalisering av undervisningen, men är det virtualisering som menas? Det blandas friskt mellan dessa två begrepp och i värsta fall uppstår missförstånd då begreppen ger olika betydelse. Dessutom tycker jag att ordet virtuell inte är passande. Onlinekurs eller nätförlagd kurs är bättre begrepp än virtuell kurs. För visst finns ju kursen helt på riktigt? Den är inte virtuell. Men vi tittar först närmare på begreppet digitalisering.

Enligt Svenska Akademiens ordlista (2015) betyder digitalisera ”införa digital teknik”. Men man kan också se vidare på begreppet digitalisering. Det har konstaterats att digitalisering inte enbart behöver innebära förändring av teknik och digitala verktyg, utan digitalisering kan innebär att man förändrar sina processer och sitt arbetssätt genom att införa och använda digitala verktyg (Koramo&Brauer&Jauhola 2018, 10; AAPA 2017, 6).

Vad är då virtualisering av undervisningen? Jag föreslår kort och gott att virtualisering av undervisningen innebär att utveckla och erbjuda online eller nätförlagda kurser och studier.

Då kommer vi till frågan, vad är online kurser? Hur skiljer de sig från flerformskurser och hybridkurser? Det är också begrepp som används lite olika. I det nationella eAMK-projektet har man definierat online examen. Online studier och kurser kan vi definiera utgående från den definitionen genom att byta ut ordet examen mot kurs. Slutsatsen blir då att en onlinekurs genomförs helt online. Den kan innehålla webbaserade möten i realtid, interaktivt självständigt arbete eller grupparbete samt handledda delar. En del av de webbaserade mötena kan vara tidsbundna, i övrigt är kursen oberoende av tider. En del av handledningen av inlärningssituationerna kan ske på överenskomna webbplattformar, i övrigt är kursen oberoende av plats. (Online-examen)

I samma sammanhang har man definierat flerformsexamen. För flerformsstudier och -kurser kan den omskrivna definitionen se ut enligt följande: 

Med flerformsstudier avses studier där olika studieformer kombineras. Flerformsstudier kan innehålla när- och distansundervisning som är bunden till tid och plats samt handlett när- och distansarbete och studier som sker självständigt eller i grupp. En del av arbetet online kan bestå av webbmöten i realtid och arbete på överenskomna webbplattformar. (Online-examen)

Då har vi kvar begreppet hybridkurs eller hybridstudier. Det är ett begrepp som vi inom Novia börjat använda, men som ännu inte har definierats i någon vidare utsträckning i utbildningssammanhang.

I Novia avser vi med hybridundervisning undervisning som sker i en fysisk lärmiljö men i vilken studerande också kan delta via nätet. Hybridstudier ordnas så att det är möjligt att delta i studierna både oberoende av plats eller i en fysisk lärmiljö med andra studerande. Hybridstudierna behöver inte vara oberoende av tid, men hybridstudierna är lättare tillgängliga för studerande om åtminstone vissa delar av undervisningen bandas och finns tillgänglig för de studerande. Allt material, tidsplaneringar, information om handledning och återkoppling, etc. ska finnas tillgängligt för alla på en överenskommen webbplattform.

Digitalisering, online kurs, flerformskurs, hybridkurs, det finns säkert fler begrepp som vi borde klargöra i vår utvecklingsprocess. Jag utmanar dej, vilka är de?

Taina Sjöholm, lektor, Yrkeshögskolan Novia

Källor

AAPA-verkosto, 2017. Ammattikorkeakoulujen digitalisoinnin kehittämisohjelma 2018-2023. [Online]  https://tt.eduuni.fi/sites/aapa/public/Shared%20Documents/AMK_DIGIT_KEOHJ_2018_2023.pdf [Hämtat 21.9.2020]

Koramo, M., Brauer, S.& Jauhola, L.,2018. Digitalisaatio ammatillisessa koulutuksessa. Helsinki: Opetushallitus, Raportit ja selvitykset 2018:9.

Online-examen (u.å) [Online] https://www.eamk.fi/sv/pedagogiken/online-examen/ [Hämtat 21.9.2020]

Svenska Akademins ordlista, 2015. [Online] https://svenska.se/tre/?sok=digitalisering&pz=1 [Hämtat 21.9.2020]