färgglada post-its på en vägg

03.11.2020 | Kommentarer

Servicedesign inom social- och hälsovård

Inom Sotepeda 24/7 projektet ( https://sotepeda247.fi/) är syftet att stärka kunskaperna i digitala lösningar inom social- och hälsovård hos lärare, studerande och professionella, men även att sätta ett större focus på kundmedverkan och kundupplevelser. Projektets aktiviteter strävar till att tillgodose kraven på kompetens i framtidens digitala social- och hälsovård som bygger på interprofessionalitet (monitoimijuus) och klientcentrering.

Genom SotePeda24/7projektets servicedesign-arbetspaket är målet att öka kompetensen inom utveckling av kundcentrerade tjänster i de deltagande högskolorna. Specifikt digitala tjänster kräver ett interprofessionellt förhållningssätt, som inom högskolorna kan introduceras via samarbetskurser för olika studieinriktningar och där studerande på ett naturligt sätt samverkar över professionsgränserna. På så sätt kan denna kunskap spridas vidare till arbetsfältet speciellt inom social- och hälsovård, men även till övriga sektorer.

Projektet ger därmed verktyg för implementering av kundcentrade digitala lösningar i framtida social- och hälsovårdsreformer. Dessa förändringar kräver att tjänster planeras och utvecklas interprofessionellt och tillsammans med serviceanvändarna/kunderna, vilket är kärnan i servicedesign.

Innehållsmässigt kan servicedesign ses som ett holistiskt, inkluderande, kundorienterat och innovativt sätt att designa tjänster. Med hjälp servicedesignens metoder kan tjänster och service göras användarvänligare, smidigare och effektivare för slutanvändaren och på så sätt annorlunda än konkurrenternas.

SotePeda 24/7 projektet kommer att producera öppet lärandematerial om metoder för design av tjänster samt verktyg för användning inom undervisning för att göra det lättare att integrera dessa metoder i undervisningen. Då servicedesign kräver interprofessionell kompetens torde det göra substansen attraktiv för gemensamma studier för exempelvis social och hälsovård, företagsekonomi, IT- samt ingenjörsstudier. Då kan de olika kompetenserna bindas samman till en helhet som ger mervärde i designen av tjänster. Studerande lär av varandra och ser saker i ett större helhetsperspektiv.

Lärarna å sin sida kan dra nytta av detta undervisningspaket genom att integrera tjänstedesignutbildningen som en del egna studiehelheter, samt bilda gemensamma kurser med olika studieinriktningar och jobba i lärarteam över disciplin- men även över språkgränserna

Materialet kommer att vidareutvecklas genom erfarenheter och feedback från interprofessionella pilotkurser under hösten 2020 och även en fortbildningskurs kommer att färdigställas för högskolornas bruk. Det färdigställda kursmaterialet bli tillgängligt för alla högskolor och medborgare senhösten 2020 och finns tillgängligt i Digicampus moodle och i AOE.fi.

Inlägg har publicerats 3.11 och har granskats av Novias campusredaktion. 

granskat av novias campusredaktion